Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit Legii nr. 141/2025. O învățătoare, sub protecția anonimatului, a semnalat pentru Edupedu.ro că includerea celor două ore de activitare remedială depășește numărul maxim de ore din planul-cadru pentru învățământul primar.
„Dacă analizăm puțin planul-cadru, vedem că, la ciclul primar, orele în plus, adică cele opționale, nu trebuie să depășească o oră pe săptămână, deci sunt între zero și o oră pe săptămână. Deci, nu pot fi 2 ore de remediere obligatorii pentru toată clasa, pentru că depășim numărul maxim de ore din planul-cadru”, a spus învățătoarea.
„Ce facem? Încălcăm legislația?” se întreabă cadrul didactic.
Planul-cadru stabilește că în trunchiul comun sunt 19 ore pe săptămână la clasa pregătitoare, 20 de ore la clasele I, a II-a, a III-a, iar la clasa a IV-a sunt 21 de ore. Pe lângă orele din trunchiul comun, la toate clasele există posibilitatea să fie introdusă o oră opțională. Această oră opțională poate fi de limbă străină, spre exemplu, sau o poate fi o altă disciplină aflată în curriculumul la decizia școlii.
Având în vedere cele spuse mai sus, numărul maxim de ore în învățământul primar se prezintă astfel: 20 de ore – clasa pregătitoare; 21 de ore – clasele I, a II-a și a III-a; 22 de ore – clasa a IV.
Introducerea celor 2 ore de pregătire remedială nu respectă planul-cadru pentru învățământul primar, deoarece este depășit numărul maxim de ore.

Regulile de organizare a activităților de învățare remedială au fost puse în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării cu doar câteva zile înainte de începerea cursurilor.
„Învățarea remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, pe grupe de 6-12 elevi, iar durata unei activități este de 45 de minute”, potrivit proiectului de metodologie.
Activitățile vor avea loc în spațiile puse la dispoziție de unitățile de învățământ, însă primăriile nu au alocat până acum săli suplimentare.
Planurile-cadru pentru învăţământul primar au fost aprobate prin ordinul nr. 3.371 din 12 martie 2013. Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.
O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.
Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar.
„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Informații de context
Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.
Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Veșnica lamentare a învățătorilor!!! Realitatea este că învățătorul predă 15 ore, diferența revine profeorului de religiem engleză sau educație fizică. Conform legii lui Bolojan se adâncește și mai mult diferența dintre profesorul pentru învățământ primar și profesor: unul face 15 ore, altul face 20 de ore pentru același salar. Profesorul face gratuit orele de pregătire remedială, pregătire pentru olimpiade, pregătire pentru examenele naționale, este mereu în criticat de presă pentru rezultatele elevilor, iar învățătorii nu au nicio responsabilitate. Despre ce vorbim???
Sunteți profesor?! 🤦
Corect se spune „salariu”, nu „salar”. Ce-ați vrut să spuneți prin „mereu în criticat”? Un învățător v-a spus cândva să citiți ce scrieți.
Cel putin pentru clasele pregatitoare si intai, mi se pare o bataie de joc vis a vis de elevi. Cum mai respectam curba de efort? intrducand a 5-a ora,in care se presupune ca facem romana si matematica??? Ca doar nu remediez muzica sau arte vizuale….Plang dupa mama,unii dorm pe banca,altii aleaga prin clasa necontrolat…Efectiv, ne batem.joc de ei pentru ca parintii ii trimit, crezand ca cine stie ce pierd daca nu vin …Ca sa nu mai spun de categoria de parinti care se bucura la orice ora in care nu stau cu ei, si cea mai buna bona este invatatoarea. Puteau sa ne tina in scoala 2 ore pe saptamana, cu alte activitati, nu cu elevii.
Nimic nou.
Ministerul Educației încalcă zilnic legea prin instrucțiuni, metodologii, ordine de ministru aplicarea sporurilor la salarii de acum 8 ani, etc
Mai nou încalcă propriile norme.
Ex posibilitatea ca in urban profesorul de română să predea fizică.
Inclusiv in rural normele sunt formate din ore care nu sunt din aceași arie curriculară.
Revenind strict la inv.primar.
In sute de școli din țară directorii si/sau inspectorii obligă învățătorii sa facă aceste ore cu toată clasa desi nu exista niciun act normativ în vigoare.