Citirea textelor tipărite întărește mult mai mult capacitatea de înțelegere decât citirea textelor digitale / La adolescenți și tineri, situația e diferită față de elevii de școală primară – studiu spaniol

2.070 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Capacitatea înțelegerii textelor este îmbunătățită într-o mai mare măsură la citirea lor „pe hârtie” decât în format digital, potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Valencia, citat de The Guardian. Însă, în cazul elevilor, acest lucru se resimte în mod diferit la adolescenți și tineri, comparativ cu elevii de vârste mici.

Potrivit sursei citate, cercetătorii implicați în acest studiu au analizat peste 20 de studii referitoare la înțelegerea textelor citite, studii publicate în ultimii 20 de ani și în care au fost evaluați, în total, aproape 470.000 de participanți de diverse vârste. O concluzie: citirea textelor în variantă tipărită îmbunătățește capacitatea de înțelegere de 6-8 ori mi mult decât cititul textelor în format digital.

  • Unul dintre profesorii participanți la cercetare, Ladislao Selmeron, este citat spunând că asocierea între frecvența perioadelor de citire a unor materiale digitale în scop de agrement și întărirea abilităților de înțelegere este aproape nulă. O posibilă explicație este că, în cazul textelor digitale, calitatea lingvistică tinde să fie inferioară celei care se regăsește de obicei în texte tipărite, așa cum se întâmplă cu textele din social media, cărora le lipsește adesea o sintaxă complexă și o structură argumentativă.
Copii și tineri: diferențe impuse de abilități care vin cu vârsta

Situația se nuanțează, însă, când vine vorba despre copii. Dacă, în cazul celor cu vârste de școală primară, relația dintre citirea în format digital și capacitatea de înțelegere este una negativă, această relație devine una pozitivă în cazul elevilor din învățământul secundar și în cazul studenților.

O explicație oferită de profesorul Salmeron, citat de The Guardian, ar fi aceea că, în situația copiilor de școală primară, ar fi mai dificil să evite elementele care îi distrag de la citit pe dispozitive digitale, precum mesajele primite, această abilitate dezvoltându-se în adolescență.

Potrivit studiului, copiii mici care tind să citească mai mult în format digital ar tinde să-și dezvolte un vocabular mai puțin academic.  

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Sunt mai bune ecranele pt elevii din RO, nu conteaza ca tarile nordice, chiar si Franta, renunta la ele in favoarea tipariturilor, dupa experienta nu tocmai benefica avuta cu ele, ei avandu-le in scoli de mult timp, dar, la noi e mai important sa mai fie loc de sifonat niste bani, las-o-ncolo de educatie !
    Cand la noi se incordau sa numere cate scoli au buda in fundul curtii, aia aveau deja tablete si programe educationale configurate pt tablete….Noi, inca mai dezbatem cate scoli mai au buda in fundul curtii, care scoli sa primeasca masa calda sau doar un sandvis, dam bani drept recompensa elevilor cu media sub orice nota de trecere…mizilicuri d-astea…

    1. Una dintre concluzii e ca citirea unor texte digitale nu aduce atatea beneficii cate aduce citirea unor texte printate.

      Prin urmare profii ar trebui sa recomande elevilor sa citeasca texte printate mai degraba decat online.

      1. copilul care are o tableta in mana nu mai pune mana pe carte . tableta e accesibilă și atrăgătoare și conținuturile sunt mai superficiale dar mai atractive. in plus având acces la internet , ai acces la conținut pt adulți , la filme , la jocuri online , la păcănele online , la cumpărături online toate acestea se știe că induc dependente puternice. In final pentru un adolescent cu hormonii clocotind de ce ar fi interesantă moara cu noroc decât platforma onlyfans ?
        bătălia este pierdută deja.

        1. succes cu onlyfans atunci și viața faina:)
          mai intervine și familia sa ghideze copilul,nu lași totul in seama scolii …și să avem iertare,mai sunt și alte cărți,nu va împiedicați de Moară cu noroc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ionuț Dumitru, economist-șef Raiffeisen Bank, consilier onorific al premierului Bolojan: Cheltuielile cu salariile din educație sunt „relativ mici”, comparativ cu media europeană, în timp ce achizițiile publice în educație sunt „foarte mici”. Cheltuim puțin și obținem rezultate și mai slabe decât ar fi normal

În cadrul conferinței anuale a Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din 4 iunie 2025, economistul-șef al Raiffeisen Bank, Ionuț Dumitru, actual consilier onorific al premierului României, a prezentat o analiză amplă a…
Vezi articolul

Cristian Hatu, CEAE: La Matematică, mulți elevi memorează formule, memorează definiții, memorează reguli de calcul, după aceea le reproduc, este ca un ceai amar. Ei spun că „e examen de Evaluare Națională, învăț probleme tip, cum să le rezolv și să trec de hopul ăsta”, dar problema este în ce măsură ei își dezvoltă competențe relevante pe acest mod de predare – învățare

Presiunea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a și învățarea mecanică ce decurge din aceasta pentru majoritatea elevilor, a fost una dintre temele atinse într-un interviu acordat Radio România Iași…
Vezi articolul

Csaba Asztalos, despre deschiderea școlilor: Egalitatea nu înseamnă uniformitate. O descentralizare ar fi mai potrivită. Aș introduce tezele unice la clasele V-XII, inclusiv pentru situațiile în care examenele nu s-ar putea organiza

O soluție unică de deschidere a școlilor aplicată în toată țara la fel “poate fi o formă de sancționare pentru acei elevi și acele cadre didactice din acele localități unde…
Vezi articolul