Comisia Europeană a reacționat în cazul suspiciunilor privind achiziția de microbuze la suprapreț în mai muște județe, cu bani din PNRR. „În caz de nereguli grave, România este obligată să investigheze și să recupereze fondurile afectate”, transmite Comisia, potrivit Radio România Iași. Purtător de cuvânt la Comisia Europeană a precizat că, dacă acest lucru nu se întâmplă, sprijinul european poate fi redus, iar sumele vor fi recuperate.
- Amintim că în prezent se desfășoară trei investigații în legătură cu achiziționările de microbuze școlare la suprapreț, spune ministrul Fondurilor Europene.
„În caz de nereguli grave, România este obligată să investigheze și să recupereze fondurile afectate”, a spus Comisia Europeană în legătură cu achizițiile publice de microbuze școlare electrice prin Planul Național de Redresare și Reziliență, într-un răspuns pentru Radio România Iași.
Recent, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că trimite Corpul de Control să verifice achizițiile de microbuze electrice școlare finanțate prin PNRR, după ce o anchetă ReporterIS a semnalat supraprețuri.
Redăm mai jos punctul de vedere al Comisiei Europene, citat de Radio România Iași:
„Planul de redresare și reziliență al României (PNRR) sprijină achiziționarea de microbuze pentru transportul elevilor la școli și dotarea școlilor cu echipamentele necesare pentru a îndeplini standardele de calitate în educație.
Serviciile Comisiei Europene vor evalua îndeplinirea satisfăcătoare a acestora odată ce autoritățile române vor prezenta cereri de plată care includ obiectivele corespunzătoare legate de aceste măsuri. Comisia va lua în considerare în evaluarea sa cerințele prevăzute în anexa la decizia de punere în aplicare a Consiliului privind RRP. Până când România nu va prezenta o cerere de plată, inclusiv obiectivele relevante, și până când evaluarea nu va fi finalizată, Comisia nu poate prejudeca îndeplinirea obiectivelor corespunzătoare.
Comisia a luat cunoștință de informațiile conținute în articolele de presă respective după publicarea acestora și urmărește îndeaproape această chestiune.
Din punct de vedere procedural, în cazul în care se constată nereguli grave în punerea în aplicare a măsurilor specifice finanțate prin Facilitatea pentru redresare și reziliență, cum ar fi frauda, corupția sau conflictele de interese, autoritățile române ar trebui să investigheze mai întâi problemele și să recupereze fondurile afectate, în cadrul legislației naționale și a legislației UE aplicabile. În cazul în care România nu ar lua măsuri pentru a corecta neregulile, Comisia ar putea reduce proporțional sprijinul acordat în cadrul mecanismului și recupera orice sumă datorată bugetului Uniunii. Problema specifică și informațiile sunt transmise către OLAF și EPPO, dacă este cazul.”
Informații de context
Ministrul Proiectelor și Investițiilor Europene, Dragoș Pîslaru a precizat, într-un mesaj publicat pe Facebook, că, dacă vor fi constatate nereguli, acestea vor fi corectate financiar și, „acolo unde este cazul”, va fi sesizat Parchetul European.
El a spus că există o procedură declanșată de Ministerul Educației „prin departamentul lor de PNRR”, care s-a autosesizat, iar Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a declanșat la rândul său o procedură automată, tot pe „zona de PNRR”. Acestor două cercetări li se adaugă o a treia, aflată în derulare și declanșată de Corpul de Control pe care el, ca ministru, l-a trimis pentru a investiga acest caz.
Dragoș Pîslaru:
- „În acest moment există nu numai o investigaţie, ci trei. Două investigaţii sunt automate oarecum, în sensul că Ministerul Educaţiei, prin departamentul lor de PNRR, s-a autosesizat, pentru că există o procedură europeană, care ţine de sesizarea de neregul şi să te uiţi să vezi dacă ai probleme sau nu. În acelaşi timp, MIPE, în calitate de coordonator naţional, iarăşi, ca procedură automată, fără ca eu, ca ministru, să intervin, s-a sesizat tot pe zona de PNRR, Direcţia Generală PNRR s-a sesizat, având vedere că este o cheltuială care e făcută din fonduri PNRR. Aceste două sesizări automate vin evident legate de procedura clasică de sistem de management şi control pe fonduri europene. Peste aceste lucruri, a fost anunţul pe care eu l-am făcut în calitate de ministru al investiţiei şi proiectelor europene, în care am trimis Corpul de Control”.
- „Ca să mă asigur că am o imagine şi o înţelegere în calitate de ministru al investiţiilor şi proiectelor europene cu privire la acest subiect care este până la urmă un subiect de echitate, în timp ce strângem cureaua şi facem economii în toate părţile, cel puţin din primele informaţii furnizate public chiar de mass media rezultă că discutăm aici de nişte sume care la prima vedere parcă sunt mai mari decât ar fi un cost rezonabil pentru un astfel de microbuz. Evident Corpul de Control şi această anchetă pe care o va face Corpul de Control, la ordinul pe care l-am dat, nu este o anchetă de a judeca situaţia, ci de a vedea, de a verifica dacă există rezonabilitate, dacă există suspiciune pentru a transmite mai departe aceste informaţii către Parchetul european şi poate alte organe abilitate, în funcţie de aceste rezultate”.
România ar fi trebuit să achiziționeze, prin PNRR, 3.200 de microbuze pentru 250 de milioane de euro, dar a cumpărat de acești bani doar 1.300 de microbuze, la un preț mediu „umflat” de la 78.000 de euro/bucată la 200..000 de euro/bucată, potrivit unei anchete publicate, luni, de ReporterIS. Aceasta arată că o firmă din Prahova, Aveuro, a câștigat licitațiile în 60% dintre județe.
- „A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută!”, este citat Vlad Papuc, patronul firmei respective, prezentat drept „fiul Rodicăi Papuc (66 de ani), președinta Organizației Județene de Femei a PNL Prahova și candidat, în 2024, la funcția de senator. A fost plasată pe locul 2 la Senat care, în final, a fost neeligibil. Anterior, Rodica Papuc a fost consilier județean PNL la Prahova” și „o apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție”, scrie ReporterIS.
Potrivit publicației, firma din Prahova „a prins peste 50% din contractele de livrare microbuze școlare electrice la nivel național. La secțiunea „anunțuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), Aveuro Internațional figurează cu cel puțin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro”.
ReporterIS scrie că același microbuz adus de Aveuro la Iași „cu 1.014.000 lei”, la Brașov a costat „doar 743.000 lei”, furnizor fiind aceeași firmă, caietele de sarcină fiind identice u o excepție – capitolul „cerințe de gabarit”, care, potrivit unei firme care a contestat procedura, avea „un caracter restrictiv” prin diferențele de lungime totală a vehiculelor.
Întrebat despre fluctuații, patronul firmei prahovene este citat: „pe măsură ce s-au derulat licitațiile, costul nostru a scăzut. Și pentru că am crescut cantitățile și-atunci ne-au scăzut toate costurile de producție destul de mult. Și am amortizat omologarea și certificările. Care alea ne-au costat o tonă de bani. Noi, inițial, ne-am făcut calculul la vreo 200-300 de mașini, după aia s-au dovedit a fi mult mai multe, din fericire. Și atunci, pe măsură ce noi ne-am amortizat investiția în omologări, certificări, am putut să mergem și cu prețul mai jos.”
Achiziția de microbuze școlare electrice la suprapreț, prin contracte cu finanțare PNRR, acuzată într-o anchetă publicată luni, 11 august, de ReporterIS, s-a petrecut după ce, în 2023, Ministerul Educației modifica țintele de achiziții, după ce ratase realizarea acestora în timpul declarat inițial. Atunci, în 2023, a fost redus la jumătate numărul de microbuze pe cale să fie achiziționate și capacitatea microbuzelor dorite, fără ca schimbările să fie anunțate public în prealabil.
Publicația scrie că, potrivit Ghidului solicitantului, ar fi trebuit achiziționate 3.200 de microbuze școlare, însemnând 80 de mașini pentru fiecare județ, la un cost mediu de 78.125 euro/bucată. „Or, la doi ani de la demararea programului, acum avem până în 40 microbuze maxim de județ (excepție face Buzăul care a dublat valoarea proiectului cu bani din bugetul local), cu un cost per mașină ce variază între 148.000 și peste 260.000 euro”, potrivit ReporterIS – vezi ancheta integral aici.
Edupedu.ro a semnalat, pe 11 septembrie 2023, că în guvern a fost cerută tăieri pentru mai multe ținte și jaloane PNRR. Fără să fie anunțată public, în prealabil, s-a decis atunci ca numărul microbuzelor școlare electrice să fie redus la jumătate, de la 3.200 la doar 1.600, în condițiile în care termenul de achiziție stabilit inițial, 30 iunie 2023 nu fusese respectat.
În aceeași zi, Ministerul Educației, condus atunci de Ligia Deca, transmitea o serie de precizări despre modificările făcute în privința achizițiilor PNRR. În cazul achizițiilor de microbuze școlare verzi, instituția preciza că se schimbase capacitatea microbuzelor dorite, la solicitarea UAT-urilor, de la 8+1 locuri la 16+1 locuri – adică la tipul de microbuze achiziționate prin contractele semnalate de ReporterIS.
Precizările pe această temă făcute atunci (11 septembrie 2023) de Ministerul Educației:
- „În cadrul Investiției 10 – Achiziționarea de microbuze verzi, estimarea țintei inițiale (3.200) la momentul depunerii PNRR-ului s-a făcut prin raportare la costurile de achiziție a unor microbuze electrice cu un număr de 8+1 locuri. Anterior lansării apelului „Microbuze electrice pentru elevi”, Ministerul Educației a realizat o analiză de nevoi cu sprijinul autorităților publice locale pentru identificarea localităților care au nevoie de microbuze școlare. În urma acestei analize a rezultat că UAT-urile solicită, pentru a răspunde nevoilor specifice ale comunității, în proporție mult mai mare, finanțare pentru microbuze de 16+1 locuri și, în unele situații, microbuze cu peste 16+1 locuri. Prin urmare, costurile autovehiculelor de transport au fost cel puțin duble față de estimarea realizată inițial. Totodată, Ministerul Educației a propus actualizarea țintei prin raportarea la numărul de beneficiari (copiii care vor beneficia de transport școlar rămân aceiași, însă vor fi grupați în microbuze cu o capacitate mai mare de locuri). Menționăm faptul că, în ultimul an, Ministerul Educației a încercat să identifice surse de finanțare suplimentare pentru a satisface cât mai mult nevoia din teritoriu, astfel încât bugetul inițial de 200 de milioane de euro dedicat acestei ținte a fost mărit cu încă 50 de milioane de euro, plus cofinanțarea consiliilor județene în valoare de peste 7 milioane de euro.”
Potrivit unui document oficial cu privire la situația achizițiilor PNRR la începutul acestui an (februarie 2025), consultat de Edupedu.ro, în cadrul Investiției (10) privind dezvoltarea rețelei de școli verzi și achiziția de microbuze verzi ținta era de 1.218 microbuze electrice achiziționate până la finele anului 2024, iar termenul general pentru întreaga Investiție (10) era Trimestrul 4 din 2025. În acel moment, erau operaționale doar 429 microbuze electrice din ținta de 1218, dar întârzieri semnificative erau declarate doar în cazul școlilor verzi, pentru care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) propunea o „reducere cu 50% pe componenta de școli verzi”.
- Bugetul total contractat pentru această investiție era de 649,3 milioane euro, din care 490 milioane euro – buget PNRR. În condițiile întârzierilor masive pe latura de școli verzi, execuția totală în același moment – în care se făcuseră progrese în special pentru achiziția de microbuze – era de 63,85 milioane euro.
Potrivit anchetei publicate de ReporterIS acum, pe 11 august 2025, contractele cu firma despre care relatează publicația, Aveuro, au fost atribuite în perioada 2024-2025. Aceeași sursă precizează că totalul acestor contracte a fost de 676 milioane de lei, echivalentul a 135 milioane euro.
Marți, 12 august 2025, într-o reacție la ancheta publicației ieșene, Ministerul Educației și Cercetării precizează că pentru această țintă din PNRR „au fost semnate 40 de contracte de finanțare cu solicitanții eligibili, anume unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de consiliile județene”, fără a oferi alte detalii.
Microbuzele verzi – instrument de promovare politică și electorală
Achizițiile și programele de dezvoltare finanțate prin PNRR au fost folosite în mod constant de fosta ministră a Educației, Ligia Deca, drept exemplu pentru realizările sale. Și aceasta, chiar dacă, imediat după încheierea mandatului său, MIPE atrăgea atenția, în ianuarie 2025, că România reușise să atragă doar 500 de milioane din cele 3,5 miliarde de euro pentru investiții în Educație, în trei ani și jumătate. În iunie a.c., la finalul mandatului său, fostul ministru al Proiectelor Europene Marcel Boloș spunea că România risca să piardă, la capitolul Educație, 728 milioane de euro, fără o renegociere.
Dar proiectele, prognozele și angajamentele au fost folosite de Ligia Deca pentru promovare – inclusiv în ceea ce privește microbuzele verzi, unde au existat contractări în cele din urmă, sau școlile verzi, unde întârzierile înregistrate au fost majore.
În septembrie 2023, în momentul în care erau aduse modificări mai multor ținte de achiziții, prezentate mai sus, ministra Ligia Deca vorbea despre achizițiile și investițiile prin PNRR, de aproape 3 miliarde de euro, inclusiv în ceea ce privește achiziția de microbuze electrice:
- “(…) De la începutul mandatului meu, Ministerul Educației a lansat apeluri de proiecte finanțate prin PNRR în valoare de aproape 3 miliarde de euro. Aici este inclusă inclusiv realizarea unei rețele pilot de școli verzi, programe pentru reducerea abandonului școlar, achiziționarea de microbuze verzi pentru elevi sau dotarea cu laboratoare inteligente a liceelor din România. Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală. (…)”
Tot atunci, ea era menționată de președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, când acesta a anunțat că a „semnat, la Guvernul României, împreună cu Ministrul Educației Ligia Deca, contractul de finanțare pentru achiziția a 𝟐𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐜𝐫𝐨𝐛𝐮𝐳𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐢𝐜𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐬𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫. Aducem în județul Iași aproape 𝟑𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢 pentru a cumpăra aceste microbuze electrice în 26 de comune (…)”.
Luni, după publicarea anchetei ReporterIS, Costel Alexe publica un mesaj pe Facebook prin care „respingea categoric speculațiile prezentate în spațiul public” și susținea că „acest proiect (…) a fost realizat cu respectarea legii, în mod transparent și cu un singur scop: binele copiilor și al comunității”. El spunea despre prețul unitar de 1 milion lei fără TVA per microbuz că „este rezultatul unei competiții reale și corecte între ofertanți și nu poate fi comparat cu prețuri „de catalog” afișate pe internet”.
În 2024, an electoral în care Ligia Deca a candidat (fără succes) pentru un loc în Parlament, un alt politician PNL (ajuns senator), Lucian Rusu, promova achizițiile de microbuze efectuate de CJ Iași prin mesaje în care apărea „în poză” și candidata Ligia Deca.
1 comment
Sa mearga la BH, unde fostul sef de consiliu judetean, actualul presedinte 🤣😡🤬, a cumparat cu de 3 ori pretul unui microbuz. Daca ar fi facut psd asta, era jihad, asa, doar vrajeala!