Consiliera premierului pe Educație, Luciana Antoci, după o întâlnire la Guvern cu ministrul Daniel David: Am analizat cauzele numărului relativ mare de ore neocupate pentru anumite discipline de studiu și efectele reorganizării rețelei școlare

5.574 de vizualizări
Sursa: Gov.ro
Consiliera premierului pe Educație, Luciana Antoci, a spus că a discutat joi cu ministrul Educației despre efectele reorganizării rețelei școlare. „Am analizat cauzele numărului relativ mare de ore neocupate pentru anumite discipline de studiu”, a spus Antoci pe pagina de Facebook. Amintim, din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore, potrivit Legii nr. 141/2025. În plus, a scăzut la jumătate valoarea pentru plata cu ora. (vezi aici ordinul publicat în Monitorul Oficial)

„Am analizat cauzele care au condus la numărul relativ mare de ore neocupate pentru anumite discipline de studiu, efectele reorganizării rețelei școlare, dar și perspectivele consolidării guvernanței școlilor prin organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de inspectori și directori”, a spus Luciana Antoci, consilier al premierului pe Educație, după întâlnirea cu ministrul Daniel David de joi, de la Guvern.

Ministerul Educației a început consultările cu inspectorii și directorii de școli privind concursul pentru directori din 2026, debirocratizare și impactul măsurilor fiscale. Săptămâna viitoare vor fi întâlniri la București, Iași și Cluj-Napoca.

Un alt subiect discutat a fost acela al regândirii Programului pentru școli despre care spune Antoci că „funcționează fragmentat și inegal la nivelul județelor”.

Discuția vine în aceeași zi în care Guvernul a aprobat modificările Programului lapte și fructe în școli pentru anul școlar 2025-2026, la 2 săptămâni după ce a început școala

Mesajul integral postat de consilierul Luciana Antoci

„Întâlnirea de lucru cu Ministrul Educației și Cercetării, domnul Daniel David, a prilejuit astăzi o serie de discuții aplicate și oneste pe subiecte deosebit de importante pentru acest început de an școlar, dar și pe propuneri și proiecții privitoare la reglarea mecanismelor de funcționare pentru sistemul de educație.

Astfel, am analizat cauzele care au condus la numărul relativ mare de ore neocupate pentru anumite discipline de studiu, efectele reorganizării rețelei școlare, dar și perspectivele consolidării guvernanței școlilor prin organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de inspectori și directori, recalibrarea formării inițiale și continue a cadrelor didactice sau optimizarea distribuirii resurselor în sistem.

Totodată, i-am propus domnului Ministru să identificăm, împreună cu reprezentanții Ministerului Agriculturiii, o soluție de reorganizare a Programului pentru școli care funcționează fragmentat și inegal la nivelul județelor, din cauză că, în ciuda asigurării finanțării din fonduri europene, după licitații repetate, nu pot fi identificați agenții economici dispuși să livreze fructele și produsele lactate sau de panificație, în toate unitățile de învățământ din sistem.

O recalibrare a acestui program pe formatul „Masă sănătoasă”, cu orientarea fondurilor către copiii aflați în medii socio-economice și familiale vulnerabile, ar putea aduce un suport relevant pentru școlile din mediul rural, contribuind, în același timp, la reducerea indicatorilor de abandon școlar.

Provocările, anvergura și dinamica sistemului de educație, ca domeniu ocupațional, solicită viziune, o profundă cunoaștere a problemelor sistemice acumulate și amplificate în ultimele decenii, precum și asumarea unor decizii inspirate și adecvate la particularitățile specifice școlii românești, însă eu cred, cu tărie, că prin dialog constant și prin ascultarea activă a vocilor colegilor noștri profesori, directori, inspectori vom putea aduce echilibrul, armonia și eficiență atât de necesare în domeniul educațional”.

Informații de context

Ministrul Educației a amânat concursul de directori pentru 2026, pentru „prima parte a anului viitor”, deși termenul avansat tot de el în urmă cu două luni era decembrie 2025.

Recent, înainte de aprobarea legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscale din Educație, Daniel David spunea că va începe procedurile pentru concursul de director de școală la finalul anului 2025: „Voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza inspectoratele, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa”.

De precizat, următorul concurs pentru directorii de școli, a fost amânat până pe 2 februarie 2025, o întârziere de un an față de termenul stabilit inițial în an electoral cu 4 rânduri de alegeri. Dar concursul nu a avut loc nici după anul electoral. Detalii mai jos în articol

Despre reorganizarea inspectoratelor școlare ministrul a avut poziții care s-au schimbat pe parcurs. În luna mai 2025, a spus că șefii inspectoratelor școlare să fie oficial numiți politic, iar ceilalți inspectori să dea concurs. El preciza în raportul ministrului Educației și Cercetării, QX, că organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul.

Ministrul Daniel David propunea în iunie 2025 ca inspectorii generali să vină și să plece cu ministrul și programul de guvernare: „Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general, care reprezintă ministerul în județ, poate să fie un om independent de programul de guvernare”, spunea David în podcastul Friendly Fire.


Concursul de directori ar fi trebuit să se desfășoare 
după aprobarea la începutul lunii februarie 2024 a regulilor de organizare a selecției pentru managerii unităților de învățământ. Calendarul de intrare în vigoare a legislației subsecvente legilor educației 198/2023 și 199/2023 a fost însă prorogat, în an cu 4 rânduri de alegeri electorale, iar noul grafic adoptat la începutul anului prevede amânarea termenului inițial cu un an.

Mai exact, pe 4 februarie 2025 a fost termenul de aprobare a „ordinului de ministru al educației privind aprobarea metodologiei de organizare a concursului național de recrutare pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ”.

În anul 2022, trei sesiuni de concurs de directori de școli s-au organizat în România. În primele două etape au fost ocupate 6.969 de posturi de director adjunct și directori, din cele 8.692 de posturi scoase la concurs. Cele rămase neocupate, pentru care s-a organizat o a treia etapă în septembrie, erau 1.723 de posturi (sursa).

Edupedu.ro a scris în martie 2023 că erau 1.761 de directori și directori adjuncți de școli care au fost numiți prin detașare, de către inspectorii-politicieni, după ce în trei sesiuni de concurs pentru directori aceste posturi nu s-au ocupat. Asta arăta un raport al Ministerului Educației.

Și toate posturile din actualele inspectorate școlare urmau să fie scoase la concurs în 2024, an, prevedea proiectul de calendar pentru legislația subsecventă din august 2023. Regulile pentru recrutarea șefilor de direcții județene și a inspectorilor trebuiau stabilite până în februarie 2024, dar ministerul condus de Ligia Deca le-a amânat cu un an, până în iunie 2025.

Nici în prezent nu s-a anunțat organizarea unui concurs nici pentru directori, nici pentru inspectori școlari.

Un raport publicat în martie 2023 de Ministerul Educației, instituție care refuză de trei ani să organizeze concursuri, așa cum îi cere legea, arată că toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate politic, prin detașare. Peste 1.700 de directori de școli sunt puși tot politic – detalii aici.

Vezi aici lista inspectorilor școlari generali, în septembrie 2022: 21 sunt de la PNL, 17 de la PSD și 2 de la UDMR.

Un raport Code for Romania publicat în septembrie 2023 arăta că “managementul educațional al școlilor din România este puternic afectat de politizarea funcțiilor de conducere de la nivelul sistemului de învățământ, cât și de cadrul legal inconsistent în ceea ce privește descentralizarea, relațiile și atribuțiile dintre multitudinea de actori implicați în proces”.

Cel puțin 31 de inspectori generali școlari au candidat la alegerile locale din 9 iunie 2024, conform datelor analizate de Edupedu.ro pe baza listelor de candidați depuse de partidele politice la Biroul Electoral Central. Majoritatea șefilor Inspectoratelor Școlare Județene (ISJ) sunt membri PNL, iar 16 dintre ei au candidat la scrutinul din 9 iunie. Alți 12 șefi de inspectorate, membri PSD, au candidat și ei, la fel și 2 șefi de ISJ membri UDMR.

Citește și:
Ministrul Daniel David a anunțat consultări cu directorii și inspectorii școlari, privind reorganizarea inspectoratelor și concursurile pentru directori: Din toamna lui 2026, vom avea o altă paradigmă
Ministerul Educației a început consultările cu inspectorii și directorii de școli privind concursul pentru directori din 2026, debirocratizare și impactul măsurilor fiscale / Săptămâna viitoare vor fi întâlniri la București, Iași și Cluj-Napoca
OFICIAL Plata cu ora pentru profesori, directori și inspectori în anul școlar 2025-2026: tariful se calculează în funcție de vechime și sporuri prin raportare la numărul total de ore lucrate / Model Fișa de evidență lunară

BREAKING Schismă în coaliția de guvernare: Reintroducerea burselor de excelență olimpică și revenirea la plata cu ora în cuantumul stabilit înainte de Legea Bolojan au fost votate de Comisia de muncă de la Camera Deputaților, prin amendamente depuse de doi deputați PSD la proiectul care transformă OUG 57/2023 în lege


6 comments
  1. cauza e simpla nu platesti nu primesti, cine credeti voi ca lucreaza degeaba, mai bine stai decat sa muncesti pe rupte predand pe 20 lei.

  2. Asa… si? Care sunt cauzele? Ai avut vreo revelatie?

    Nu stiu cat de profesor e tăntuca asta, ca mai mult a fost ocupata cu politica decat cu predatul.
    Am cautat sa vad ce a facut ca prefect. Mda. Ziua si postarea pe fb. Cu un pix in mana. La birou. La masina. In vizita, in alta vizita. Etc. Pagina prefecturii devenise pagina ei personala.

    Asta insemna ca e in sinergie perfecta cu david.
    Si, evident, un plus la dezastrul actual din invatamant.

  3. Încă o politrucă cu limbaj de lemn.

    Acum avem si varianta feminină a lui David.

    E ca și cum ar vorbi cu el însuși.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești: „Guvernanții nu prezintă soluții pentru studenți și nu oferă absolut nicio normă sau îndrumare instituțiilor de învățământ superior”

„Guvernanții nu prezintă soluții pentru studenți și nu oferă absolut nicio normă sau îndrumare instituțiilor de învățământ superior din România cu privire la modul de desfășurare a actului educațional, care…
Vezi articolul