Dificultățile percepute de români la începutul anului școlar 2025-2026 sunt legate de costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, nivelul de pregătire al profesorilor, lipsa infrastructurii școlare adecvate și stresul și emoțiile elevilor, conform rezultatelor Barometrului Informat.ro – INSCOP Research, publicate pe 12 septembrie.
Potrivit sondajului, 59,3% dintre români cred că începutul noului an școlar este un moment important pentru întreaga societate, însă 40,4% asociază începutul școlii mai ales cu dificultăți financiare.
- Metodologie: Datele au fost culese în perioada 1-9 septembrie 2025. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1103 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.95%, la un grad de încredere de 95%, conform comunicatului.
Costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, principala dificultate
40,4% dintre respondenți indică drept cea mai mare problemă costurile ridicate pentru rechizite și uniforme. Această preocupare este semnalată mai ales de votanții PSD și AUR, de femei și de persoanele cu educație primară, grupuri care resimt cel mai puternic cheltuielile suplimentare generate de începutul anului școlar.
Nivelul de pregătire al cadrelor didactice, a doua problemă
21,5% dintre români menționează nivelul de pregătire al cadrelor didactice ca dificultate importantă la început de an școlar.
Problema este semnalată în special de votanții USR, persoanele peste 60 de ani, cei cu studii superioare și locuitorii din București sau din urbanul mare.
Remus Ștefureac, directorul INSCOP Research, a subliniat că tinerii între 18 și 29 de ani, grupul cu cel mai recent contact direct cu școala, sunt nemulțumiți într-o proporție de 35% de pregătirea profesorilor, un nivel semnificativ mai ridicat față de restul populației.
„Majoritatea românilor (59,3%) consideră începutul anului școlar un moment important pentru întreaga societate, ceea ce arată că educația rămâne o preocupare centrală la nivel național. Principala dificultate percepută la început de an școlar este cea financiară – 40,4% dintre români semnalează costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, ceea ce sugerează o presiune economică directă asupra familiilor. Alte probleme menționate frecvent sunt nivelul de pregătire al cadrelor didactice (21,5%), reclamant cu o intensitate semnificativ mai mare de tinerii de 18-29 de ani, grupul social cu cel mai recent contact direct cu școala și care sunt nemulțumiți în proporție de 35% de pregătirea profesorilor. Alți 21% de respondenți din totalul populației sunt nemulțumiți de lipsa infrastructurii școlare adecvate, semnalând deficiențe structurale care afectează calitatea educației pe termen lung”.
Lipsa infrastructurii școlare adecvate, a treia problemă majoră
21% dintre respondenți reclamă lipsa infrastructurii școlare corespunzătoare, semnalând deficiențe structurale care pot afecta calitatea educației pe termen lung. Această problemă este invocată mai ales de votanții PNL, bărbații, persoanele cu vârsta între 30 și 44 de ani, cei cu studii superioare și locuitorii din București.
Alte dificultăți: stresul și emoțiile elevilor
11,6% dintre cei chestionați consideră că emoțiile și stresul elevilor sunt principalele dificultăți de la începutul anului școlar, această percepție fiind menționată mai ales de tinerii sub 30 de ani.
Doar 1,4% au menționat alte probleme, iar 4% nu știu sau nu au răspuns la această întrebare.
Percepția asupra importanței începutului de an școlar
59,3% dintre români consideră că începutul noului an școlar în România este un moment important pentru întreaga societate, 16,2% că este un eveniment relevant doar pentru elevi și profesori, iar 9,8% declară că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei. 9,6% dintre cei chestionați spun că are o semnificație mai mult simbolică, iar 5,2 nu știu sau nu răspund.
Cred că începutul noului an școlar în România este un moment important pentru întreaga societate mai ales: locuitorii din urbanul mic și angajații la stat.
Persoanele cu educație superioară și angajații la privat consideră într-o proporție mai mare decât restul populației că începutul noului an școlar este un eveniment relevant doar pentru elevi și profesori.
Sunt de părere că începutul noului an școlar are o semnificație mai mult simbolică mai ales alegătorii USR, tinerii sub 30 de ani și locuitorii din urbanul mare.
Spun că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei mai ales tinerii sub 30 de ani și locuitorii din București, potrivit sursei citate.
2 comments
Sa le luam pe rand:
– parintii sa militeze pentru TVA 0% la rechizite;
– de unde a scos INSCOP clusterul UNIFORME, ca parca uniforme mai au doar scolile Romano-Catolice;
– ce inteleg intervievatii prin nivelul de pregatire al profesorilor (NPP)? Sau cum defineste Stefureac NPP? Vrea sondajul sa spuna ca profesorii de gimnaziu ar trebui sa predea la nivelul primar si cei de liceu la gimnaziu? Sau poate resondentii considera ca nivelul profesorilor e prea ridicat. Sondajul nu precizeaza … iar aici INSCOP are o problema de definire a cluster-ului. O scapare … nimic de neinteles!
– Poate ar fi mai bine ca respondentii la sondaj sa se prezinte ei insisi la titularizare, daca, bineinteles, reusesc sa citeasca si sa invete bibliografia. Sa inceapa, recomand, cu tratatul de pedagogie al Domnului Prof. Dr. Cucoş. Si sa ocupe locurile de prof la Chimie, Fizica, Mate, Informatica, Tehnologia informatiei. Toate marile licee din Bucuresti au nevoie. Nici orarul nu s-a definitivat ca nu sunt profesori. Singura solutie de ameliorare a fost si este ca orele neacoperite cu cadre didactice sa fie puse in orar prima si ultima ora. Adica, daca nu e prof de fizica si chimie elevii vin mai tarziu si pleaca mai devreme.
Titularizarea e deschisa si pentru domnul Stefureac si echipa lui.
– faptul ca respondentii sub 30 de ani:
a. consideră că emoțiile și stresul elevilor sunt principalele dificultăți de la începutul anului școlar
b. sunt de părere că începutul noului an școlar are o semnificație mai mult simbolică
c. spun că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei
… releva in a. b. c. contradictii majore!
Pai, daca b. si c. sunt valabile cum poate fi valabila afirmatia de la a. ???
Poate ca tot o definire precara a clusterilor de interviu poarta vina! Scapare minora … nimic de neinteles!
De cand parintii pot aprecia nivelul de pregatire al profesorilor? Profesorii sunt chiar suprapregatiti.