Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre reintroducerea tezelor: „Eu cred că tezele sunt importante și că aveau o valoare mare în evaluare, pentru că, dacă constant faci o evaluare de moment a lecției, teza era o evaluare sumativă”. Amintim că tezele au fost eliminate începând din anul școlar 2022-2023, când structura anulului școlar a fost împărțită în 5 module.
Directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București a afirmat că, în prezent, media este încheiată abia la sfârșitul anului școlar și învățarea este amânată. „Făceam recapitulare înainte de teză, noțiunile erau reașezate, consolidate, stabileam clar în ce perioadă se dau tezele, ca ei să nu fie aglomerați cu aceste evaluări și nu puneam mai mult de două teze într-o săptămână. (…) Ei știau când sunt tezele, se pregăteau pentru asta. Acum, media fiind încheiată abia la sfârșitul anului școlar, se tot amână această învățare”, a spus aceasta.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București, a menționat că este pentru reintroducerea tezelor, dar a explicat ce ar însemna susținerea tezelor după fiecare modul:
„Dar simpla introducere a testelor …. ce să facem? Sunt 5 module, 5 calupuri de teze, așa ceva nu se poate. Sunt zile libere peste zile libere, peste vacanțe, peste examene, simulări în timpul școlii, bacalaureat în timpul școlii, atâtea lucruri în timpul școlii, încât, dacă doar am introduce calupuri de teze, nu am face nimic.”
Redăm discuția pe tema tezelor:
Moderatoare: Ar fi oportună reintroducere a tezelor, în contextul acestor rezultate, adică am testat varianta, am văzut cum e fără teze, dacă a scăzut interesul sau nu, le reintroducem?
Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București: Da, eu cred că tezele sunt importante și că aveau o valoare mare în evaluare, pentru că, dacă constant faci o evaluare de moment a lecției, teza era o evaluare sumativă. Făceam recapitulare înainte de teză, noțiunile erau reașezate, consolidate, stabileam clar în ce perioadă se dau tezele, ca ei să nu fie aglomerați cu aceste evaluări și nu puneam mai mult de două teze într-o săptămână. Acum, la final de modul, nu poți să mai fii atent la câte teste au deodată, dacă nu-i prea mult sau dacă-i prea puțin, pentru că ei trebuie să aibă acele note. Ei știau când sunt tezele, se pregăteau pentru asta. Acum, media fiind încheiată abia la sfârșitul anului școlar, se tot amână această învățare, așa cum o făceau pentru o teză.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București: Da, și eu sunt pentru introducerea tezelor. M-a mâhnit scoaterea lor, dar asta este.
Moderatoare: Câte erau înainte pe an?
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București: Când erau trimestre, era un grup de teze pe trimestru. Când erau semestre, era un grup de teste pe semestru, deci de două ori pe an. Au fost și la trei discipline și la cinci discipline, acum 20 de ani, acum 15 ani. La un moment dat, teza, cu mulți ani în urmă, conta 50% din medie, după aceea, 25% din medie. Când teza conta 50% din medie și media era medie, era un moment teza. În orice caz, părea că este tratată (teza – n.red) cu mai mult interes decât este simularea acum. Dar simpla introducere a testelor …. ce să facem? Sunt 5 module, 5 calupuri de teze, așa ceva nu se poate. Sunt zile libere peste zile libere, peste vacanțe, peste examene, simulări în timpul școlii, bacalaureat în timpul școlii, atâtea lucruri în timpul școlii, încât, dacă doar am introduce calupuri de teze, nu am face nimic.
Moderatoare: Și câte să fie? Să fie două, spre exemplu?
Raluca Diana Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Jean Monnet din București: Asta e, din punctul meu de vedere, ultimul lucru sau un detaliu, să zicem. Important este să se creeze un sistem de evaluare mai riguros, astfel încât să se pună presiunea aceasta a evaluării. Colegii mei încearcă să suplinească această absență a tezelor, prin aceste simulări pe care le dau fie la nivelul unei clase, fie la nivelul unei generații. Dar nu au aceste simulări aceeași presiune sau aceeași rigurozitate sau același efect asupra elevilor așa cum aveau tezele. E vorba de un sistem (…), dar care să fie unic și să poată să ne ofere acest instrument de control, dacă vreți, al pregătirii elevilor.
Reacții ale profesorilor în privința tezelor școlare
Eliminarea tezelor școlare obligatorii „a fost o mare eroare”, a afirmat recent profesoara de istorie Iuliana Căplescu, de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR. Ea consideră că susținerea tezelor îi avantaja pe elevi, deoarece notele de la aceste evaluări aveau o pondere de 25% din media anuală a disciplinei la care se susținea evaluarea scrisă sumativă.
Eliminarea tezelor școlare obligatorii în gimnaziu și liceu privează elevii de repetarea în contexte variate, „destul de mult”, a informațiilor care le sunt predate, a avertizat cercetătoarea specializată în cogniţie ancorată și în formarea conceptelor Thea Ionescu. „Din păcate, s-au scos tezele. Unii ar zice că e bine. Da, profesorii care fixează și repetă informația fără teze, că nu-mi trebuia teza în sine, fac bine lucrurile. Dar dacă eu nu mai fac ce am făcut în modulul 1 niciodată până la examen, de unde să mai știe copilul?”, a avertizat aceasta.
În ianuarie, Adriana Iancu, directoarea Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a spus pentru Prima Tv că „reintroducerea tezelor înseamnă pentru profesor un moment de autoevaluare”. Aceasta este de părere că „îţi dai seama dacă ceea ce ţi-ai propus să transmiţi a ajuns la elevii tăi”.
Reintroducerea tezelor pentru a putea evalua și monitoriza progresul elevilor este recomandată de peste 1.900 de profesori care au participat la studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Propunerea e susținută și de 127 de directori de școală. Studiul la care au participat aproape 7 mii de profesori și 375 de directori de școală este reprezentativ la nivel național, precizează autorii.
În noiembrie 2024, profesoara Florina Rogalski a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că tezele erau necesare: „Teza îi obligă pe ei (pe elevi – n.red) să facă sinteza. Trebuie să vă spun că elevii noștri sunt deficitari în a sintetiza lecțiile și ideile”. Florina Rogalski predă Limba și literatura română la Școala Centrală din București.
Informații de context
Tezele școlare, obligatorii pentru elevii de gimnaziu (de la clasele a V-a până la a VIII-a, inclusiv) și pentru elevii de liceu, au fost anulate în anul școlar 2020-2021 de ministrul Monica Anisie, din cauza numeroaselor suspendări ale cursurilor față în față, în perioada pandemiei. În anul școlar 2021-2022 tezele au fost reluate prin decizie a ministrului Sorin Cîmpeanu, ministru care în același an le-a redus numărul, pentru ca în 2022-2023 ele să fie anulate de același ministru.
Anul școlar 2022-2023 a fost cel în care ministerul Educației a renunțat la organizarea pe cele două semestre, introducând 5 „module de învățare” cu 5 vacanțe. Tot în anul școlar 2022-2023, ministrul Cîmpeanu a introdus „Săptămâna verde” în timpul anului școlar, perioadă de 5 zile în care profesorii nu mai pot preda „clasic” elemente din curriculum, fără a prelungi numărul de zile de școală.
Ministra Deca, ce i-a urmat lui Sorin Cîmpeanu șefia Ministerului Educației, a decis menținerea tuturor acestor decizii: tezele eliminate, semestrele care se încheiau cu medii școlare înlocuite de module care nu au decât un singur rând de medii, la final de an școlar, înainte de vacanța mare, plus Săptămâna verde introdusă fără prelungirea anului școlar.
Tezele școlare erau obligatorii, până acum doi ani școlari, la clasele de gimnaziu și de liceu. Programarea tezelor se făcea de către școală, de regulă în ultimele trei săptămâni ale fiecărui semestru.
3 comments
Eliminarea tezelor a fost o mare grseala. Daca la oral si un extemporal aveai note mai mici, la teza, daca mai invatai cum trebuie iti ridicai bine media de trimestru si in plus aveai materia mai bine invatata. Cel putin, la lb.romana, matematica, lb.straina principala, istorie si geografie au fost de mare folos. In plus, se corectau si greselile de ortografie si de exprimare. Asta la sectia uman. La real era teza la fizica si chimia in loc de umaniste. Dar acum avem niste simulari care nu ajuta si f.multi absenteaza. Deci cartea se face pe sponci.
Cea mai mica problema cred ca este lipsa tezelor. Atâtea săptămâni fără cursuri, punți, zile speciale care sunt fără cursuri, simulari si bac cu ore online (unele asincron) …rezolvați (minister, ca nu tine de profesorii de la clasă) asta și abia apoi s-ar putea discuta și despre timp de recapitulare sau timp de evaluări sumative (pot exista și în varianta de module și nu e musai sa se numească teze).
Domnule “părinte” , rolul tezelor e chiar foarte important; testul sumativ nu are acel simbol al tezei, și nici aceeași valoare în media disciplinei. Nu mai vorbiți sa vă aflați în treabă.!Tezele au fost eliminate de o diletantă. Sigur că sunt și altele problemele, dar hai sa nu divagam.