Csaba Asztalos, despre propunerea cultelor religioase de a introduce Religia la Bac, ca probă opțională: “În măsura în care s-ar revizui curricula de religie și ar cuprinde mai multe elemente ce țin de istorii ale religiilor, de etică, de filosofie a religiei, care să aducă cunoaștere în gândirea critică din perspectiva științelor, nu văd de ce ar fi o problemă”

1.705 vizualizări
Csaba Asztalos / Foto: Facebook.com
Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro că, “în măsura în care s-ar revizui curricula de religie și ar cuprinde mai multe elemente ce țin de istorii ale religiilor, de filosofie a religiei, de etică și religie care să aducă cunoaștere în gândirea critică din perspectiva științelor, nu văd de ce ar fi o problemă alegerea probei Religie la Bac, opțional. (…) Așa, să evaluăm dogma și nivelul de credință, eu personal, ca părinte, am rezervă”.

Csaba Asztalos, președinte al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), spune într-un interviu pentru Edupedu.ro despre propunerea cultelor religioase de a se introduce la Bac probă opțională din materia Religie că “mult mai importantă este curricula, ce se predă la religie și care sunt valorile pe care le aduce sistemul de educație cu predarea religii pentru elevi”. El a precizat că face aceste afirmații în calitate de părinte.

“În măsura în care s-ar revizui curricula de religie și ar cuprinde mai multe elemente ce țin de istorii ale religiilor, de filosofie a religiei, de etică și religie care să aducă cunoaștere în gândirea critică din perspectiva științelor, adică din perspectiva religiei, nu văd de ce ar fi o problemă. Dar să evaluezi doar din perspectiva dogmatică, așa cum se predă acum religia, am anumite rezerve și, repet, spun asta în calitate de părinte. (…) Calitatea profesorului de religie nu întotdeauna este una potrivită”, mai spune Csaba Asztalos.

El mai subliniază că evaluările la Bac la materia Religie ar putea fi subiective: “De ce am da un 10 sau 9 sau un 8, sau cum evaluăm credința unei persoane?”, se întreabă Csaba Asztalos.

Csaba Asztalos mai spune că manualele de religie și programa școlară, dacă s-ar schimba și ar conține mai multe elemente ce țin de istoria religiilor, etică și filosofie, ar trebui să fie elaborate de cultele religioase împreună cu cadre didactice.

“Trebuie regândită curricula și, cumva, dacă această cerere a venit de la toate cultele, poate reușesc cultele împreună să regândească curricula în care să aibă puncte comune care să se predea în cazul tuturor cultelor (…) cultele religioase împreună cu profesorii ar trebui să elaboreze programa și manualele școlare”, mai spune Csaba Asztalos.

Interviul integral cu Csaba Asztalos, pentru Edupedu.ro:

Edupedu.ro: Cum vede Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării propunerea cultelor religioase de a se alege Religia la Bac, ca probă opțională?

Csaba Asztalos: Eu m-aș pronunța, mai degrabă, în calitate de părinte. Cred că așa cum se predă acum religia, aș avea anumite rezerve ca să fie o materie, dar fiind opțională, fiecare elev poate să aleagă. Este la libera alegere a fiecărui elev, dar în măsura în care s-ar revizui curricula de religie și ar cuprinde mai multe elemente ce țin de istorii ale religiilor, de filosofie a religiei, de etică și religie care să aducă cunoaștere în gândirea critică din perspectiva științelor, adică din perspectiva religiei, nu văd de ce ar fi o problemă. Dar să evaluezi doar din perspectiva dogmatică, așa cum se predă acum religia, am anumite rezerve și, repet, spun asta în calitate de părinte.

Edupedu.ro: Părintele Francisc Doboș, purtătorul de cuvânt al Bisericii Romano-Catolice, spunea într-un interviu că este o discriminare faptul că elevi care ar vrea să dea la Teologie, nu au această opțiune să dea Religia și la Bacalaureat.

Csaba Asztalos: Așa putem să interpretăm foarte multe alte situații în care elevii sunt de exemplu, la mate-fizică și dau la medicină sau la alte facultăți pe care nu le au ca materie de Bacalaureat, dar repet, nu sunt împotriva introducerii acestei materii ca posibilă materie la alegere, adică opțional pentru bacalaureat. Mult mai importantă este curricula, ce se predă la religie și care sunt valorile pe care le aduce sistemul de educație cu predarea religii pentru elevi. Și aici am nenumărate dezbateri și discuție în anii de când s-a introdus religia, alte cărți de religie sau calitatea profesorului de religie nu întotdeauna este una potrivită. Și cred că ar fi o valoare dacă această curriculă s-a regândi și s-ar pune accent pe aspectele ce țin de istoria religiilor, de filosofia religiilor, etică și religie, care ar constitui o contribuție reală la formarea unui elev, la formarea unui copil, că religia conține valori, dar depinde cine și ce predă. Așa să evaluăm dogma și nivelul de credință, eu personal, ca părinte, am rezervă.

Edupedu.ro: Ar putea fi o evaluare subiectivă, în sensul în care pot fi interpretate răspunsurile?

Csaba Asztalos: Cu siguranță evaluarea ar fi subiectivă. Eu nu văd de ce am nota credința a unei persoane. De ce am da un 10 sau 9 sau un 8, sau cum evaluăm credința unei persoane.

Edupedu.ro: Cum ar putea să fie notate? Să fie cu nota de trecere sau cu admis / respins?

Csaba Asztalos: În măsura în care se introduce ca materie opțională ca toate celelalte materii, cu note cred că ar trebui evaluați elevii.

Edupedu.ro: Dacă s-ar preda această istorie a religiilor, așa cum ați spus dvs., întrebările ar trebui să fie aceleași pentru toți elevii, sau ar trebui separate pe culte?

Csaba Asztalos: Da, e și aici o întrebare, dacă ar trebui să fie separate pe culte. Deci până la urmă se poate identifica o soluție pentru a se introduce, dar trebuie regândită curricula și cumva, dacă această cerere a venit de la toate cultele, poate reușesc cultele împreună să regândească curricula în care să aibă puncte comune care să se predea în cazul tuturor cultelor și bineînțeles o parte de dogmatic pe care prezintă diferențe, dar sunt multe necunoscute în această propunere și această inițiativă.

Edupedu.ro: Cine ar trebui să redacteze curricula pentru religie? Și cadre didactice?

Csaba Asztalos: Da, bineînțeles, cultele religioase împreună cu profesori.

Informații de context

Religia ar trebui să poată fi aleasă de către elevi, la fel ca alte discipline din trunchiul comun, ca probă de examen la noul Bacalaureat, propus în proiectul legii Educației. Asta solicită 13 reprezentanți ai cultelor religioase recunoscute de statul român, într-o adresă comună trimisă ministrei Educației, Ligia Deca, obținută de Edupedu.ro în data de 14 martie.

Reprezentanții bisericilor vorbesc despre faptul că Religia nu ar trebui discriminată ca disciplină școlară, în raport cu celelalte discipline din trunchiul comun, care pot fi alese de elevi pentru a susține probe la Bac.

„Nediscriminarea Religiei în raport cu alte discipline școlare din trunchiul comun, prin includerea acesteia în lista disciplinelor școlare, la alegere, în cadrul examenului național de Bacalaureat pentru ca elevii care frecventează orele de religie să aibă posibilitatea de a-și valorifica și verifica competențele dobândite la această disciplină, una dintre puținele care se studiază pe tot parcursul învățământului preuniversitar și singura care a fost validată de majoritatea covârșitoare a părinților”. 

Astfel, clericii semnatari cer modificarea Articolului 99 din proiectul legii învățământului preuniversitar, alineatele 4), 5) și 6).

Religia, ca materie de studiu în mai multe țări europene, fie obligatorie, fie opțională, este abordată diferit în diversele tipuri de examene date de elevi la finalul liceului

Religia, ca materie de studiu în mai multe țări europene, fie obligatorie, fie opțională, este abordată diferit în diversele tipuri de examene date de elevi la finalul liceului – Bacalaureat, Matura, Abitur sau alte evaluări. Dacă în unele țări, inclusiv într-unele unde clerul are în continuare o influență puternică asupra școlii și statului, ea nu apare deloc ca opțiune la Bac, în altele ea figurează ca opțional, preponderent prin prisma influenței ei asupra istoriei și societății, prin asociere cu alte materii (etică, filosofie) sau prin cea a unor teme de actualitate: pluralism religios, religie și știință, religie și studii de gen sau sexualitate.

În state laice, precum Franța, dar și în țări unde Biserica (preponderent cea Catolică) își păstrează o puternică influență asupra societății, precum Italia, studiile religioase nu apar ca opțional la Bacalaureat. Nici în examenele panelene, organizate la final de liceu în Grecia, nu figurează ca materie, deși religia este, în această țară, materie obligatorie în școală.

Pe de altă parte, în țări unde sistemul de învățământ este strâns legat, din punct de vedere istoric, de comunitățile religioase, precum Germania sau Irlanda, studiile religioase apar ca opțional la examenele de final de ciclu secundar, materia fiind abordată, însă, mai degrabă cultural, istoric și prin impactul pe care îl are asupra societății de azi.

Edupedu.ro prezintă modul cum Religia / studiile religioase figurează sau nu ca materie (opțională) la Bac în diverse țări europene.

Citește și:
Religia să poată fi aleasă ca disciplină de examen la Bacalaureat, solicită cultele religioase
Explicația lui Francisc Doboș, reprezentant al Bisericii Catolice, pentru cererea cultelor religioase ca “orientarea sexuală” să fie ștearsă din proiectul Legii educației: “Marea majoritate de ce să fie discriminată?” / Întrebat de patru ori cum ar arăta proba de religie la Bac, el nu a putut răspunde
Religia ca disciplină la Bac în țările europene: în unele nu există deloc, în altele apare ca opțional, atât ca studiu al diverselor doctrine, cât și prin abordări de filosofie și istorie a religiei, religie și sexualitate, religie și știință, pluralism religios

6 comments
  1. Laicitatea este un lucru fundamental și reglementat la nivel internațional și european, reprezentând o metodă de bun simț. Fiecare are dreptul să creadă în ce dorește. Libertatea religioasă este garantată și imposibil de suprimat. Într-o societate normală care funcționează după principiile fundamentale democratice și occidentale nu trebui să existe religia în școli. Religia se face în afara școlii, deoarece este un aspect particular și privat la fel cum politica se face tot în afara școlii, deoarece este un aspect particular și privat. Instituțiile publice, inclusiv școlile și liceele au obligația să fie neutre și imparțiale. În școli se furnizează doar informații laice, așa cum este normal. Școlile trebuie să fie apolitice și laice. Nimeni nu este obligat să facă parte dintr-o religie dacă nu dorește. Trebuiesc respectate convingerile tuturor.

  2. Stau si ma gandesc la toti aceia care posteaza, comenteaza pro si contra de a introduce Religia la Bac, in general despre religie si predarea acesteia in scoli si-mi pun intrebarea: In ce directie se indreapta omenirea, pentru ca educatia, EDUCATORUL, statul ca administrator si raspunzator direct al acestei institutii a scapat rau de tot fraiele din mana si galopeaza in prapastia si disparitia civilizatiei omenesti. Cum se poate ca un grup restrans de oameni, fara de tara si fara de DUMNEZEU sa puna la indoiala toate cunostiintele pe care specia umana le-a inmagazinat timp de milenii, fie acestea culturale, religioase si sociale, de vor tot dinadisul sa formeze o mezgla de cultura, un talmes – balmes GLOBALIST? De ce? Pentru ca oamenii lipsiti de cultura, de traditii si de Dumnezeu sunt mai usor de manipulati, devin ZOMBI!

  3. Încă un expert în educație.
    Toți ,,vectorii de opinie” își dau cu părerea dar nimeni nu cunoaște programa școlară în vigoare.

    programa religie -cultul ortodox
    Cls. 9
    1. Religii politeiste ale antichității
    5 ore
    2. Tânărul și provocările lumii contemporane
    1. Pericolul drogurilor
    2. Tinerii si mass-media
    3. Muzica în viața tinerilor

    cls 10 a

    Religii orientale
    Hinduismul
    Budusmul
    Confucianismul
    Practici oculte (magia, vrajitoria, ghicitoria, numerologia)

    clasa a 11-a

    Religii monoteiste

    Iudaismul
    Islamul
    Creștinismul

    Clasa a 12-a
    Confesiuni creștine
    Catolicism
    Ortodoxie
    Protestanti
    Dialog ecumenic
    Dialog interreligios
    Dialogul religie știință (teorii cu privire la apariția universului – big bang, stringuri, brane, M, etc)

    Așadar ponegrirea ba chiar atacurile publice au cu totul alt scop. Adevărul e mult mai greu de spus deși e la un click distanță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Antonia Pup, CNE: Ministerul Educației trebuie să aibă o toleranță zero față de profesorii care nu își țin cele 40 de ore / Să renunțe la meditații, să predea cu aceeași pasiune pentru elev de 10 și unul de 5

Ministerul Educației trebuie să aibă o toleranță zero față de profesorii care nu își țin cele 40 de ore, a declarat președintele Consiliului Național al Elevilor, Antonia Pup, la dezbaterea…
Vezi articolul

Directorii școlilor și inspectoratele școlare verifică dacă se aplică planurile remediale la clasele terminale, spune ministrul Educației: Dacă există sesizări cu privire la nerespectarea planurilor, atunci sigur că și noi putem să verificăm

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat la TVR Info că directorii unităților de învățământ și inspectoratele școlare verifică sunt puse în aplicare planurile remediale la clasele terminale: „În primul rând,…
Vezi articolul