Descentralizarea burselor școlare a eșuat. Sorin Cîmpeanu anunță că va cere preluarea bugetului de burse la Ministerul Educației, de la primării, la prima rectificare

13.633 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Ministerul Educației vrea să-și asume plata tuturor burselor elevilor, de la bugetul de stat, prin bugetul propriu al ministerului, potrivit unui comunicat al ministerului. Conform documentului, ministerul Educației va propune acest lucru „la proxima rectificare bugetară”.

„Pentru aplicarea unitară la nivelul tuturor școlilor și liceelor de stat din România și pentru a se asigura plata cuantumului minim garantat prin Hotărârea de Guvern 1.094/2021, Ministerul Educației va propune la proxima rectificare bugetară să-și asume responsabilitatea de plată a tuturor burselor destinate elevilor, de la bugetul de stat, prin bugetul propriu al ministerului”, se arată în comunicat.

Acest lucru ar însemna centralizarea plății la Ministerul Educației. Astfel, ar crește bugetul Ministerului de la autoritățile publice locale. Cu alte cuvinte, bursele elevilor vor fi acordate de școală, nu de către autoritatea locală.

  • Într-o reacție la acest comunicat, mai multe asociații ale elevilor au transmis că propunerea ministrului Educației este „inoportună”, pentru că „vor fi restricţionate atribuţiile autorităţilor locale”: „Considerăm această propunere ca fiind una inoportuna, având în vedere faptul că sistemul de învăţământ ar trebui încurajat să meargă într-o direcţie a descentralizării, fiind susţinută implicarea autorităţilor locale, în niciun caz limitată. Mai mult, această schimbare ar fi incorectă faţă de elevii ce provin din unităţi administrativ teritoriale care pun accentul pe propria dezvoltare prin intermediul educaţiei. La momentul actual, în Sectorul 1, un elev cu media 10 poate beneficia de o bursă de merit de 600 de lei, însă prin această schimbare acesta ar ajunge să primească doar 200 de lei pe lună”.

Întrebat de Edupedu.ro, ministrul Educației a infirmat că autoritățile locale vor fi restricționate și a spus că primăriile vor putea suplimenta bugetul pentru elevi.

Sorin Cîmpeanu susține într-o luare de poziție emisă de Minister, pe data de 5 ianuarie 2022, că „bugetul destinat burselor elevilor a crescut de 4 ori față de bugetul anului 2020 și cu 60% față de anul 2021”.

În aceeași luare de poziție a ministrului Educației se subliniază că „până în anul 2020, inclusiv, bursele de performanță, de merit, sociale și de studiu au fost finanțate doar de la bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale”.

„Prin HG nr. 1.064/2020 s-a stabilit, pentru prima dată, pentru anul şcolar 2020 – 2021, un cuantum minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social de 100 lei pentru anul școlar 2020-2021. În aceeași Hotărâre de Guvern s-a stabilit pentru prima oară după anul 1989 că va fi asigurat de la bugetul de stat, din cote defalcate din TVA, cuantumul minim de 100 lei/lună, indiferent de tipul bursei. Ca urmare a acestor modificări, anul 2021 a fost primul an în care s-au alocat fonduri de la bugetul de stat pentru plata burselor elevilor, acordate în baza art. 82 din Legea Educației. Suma alocată de la bugetul de stat a fost de 645,288 de milioane lei, numărul beneficiarilor fiind de 605.510 elevi”, potrivit sursei citate.

De asemenea, Sorin Cîmpeanu mai menționa că „prin HG nr. 1.094/2021 s-a stabilit un nou cuantum al burselor care vor fi acordate elevilor în anul școlar 2021-2022, diferențiat, pentru prima dată, în funcție de categoria de burse, astfel: 500 de lei pentru bursa de performanță, 200 lei pentru bursele de merit și cele de ajutor social și 150 de lei pentru bursele de studiu”.

„Facem precizarea ca până în anul 2020, inclusiv, au existat forte multe burse în cuantum derizoriu/rușinos de 6 lei, 8 lei sau 10 lei/lună”, se arată în comunicatul ministerului.

În nota de fundamentare a proiectului de HG pentru stabilirea cuantumului minim al burselor, aprobat de Guvern pe 7 octombrie, se remarcă faptul că „posibilitatea finanțării de către autoritățile publice locale a unităților de învățământ preuniversitar este în principal influențată de nivelul taxelor și impozitelor încasate la nivel local. Așadar, în regiunile dezvoltate socio-economic, libertatea decizională a autorităților locale de a contribui la finanțarea unităților de învățământ arondate, a fost semnificativ mai mare. În schimb unitățile de învățământ aflate în regiuni socio-economice dezavantajate, au fost dependente integral de fondurile alocate de la bugetul statului. Acest lucru pune sub semnul întrebării respectarea principiului echității distribuirii fondurilor destinate unui învățământ de calitate”, potrivit raportului Curții de Conturi a României.

Amintim: Edupedu.ro a scris că bugetul Ministerului Educației va fi de 29,98 miliarde de lei, potrivit proiectului de buget pentru anul 2022, publicat de Ministerul Finanțelor. Suma reprezintă 2,28% din Produsul Intern Brut.

Primul impact al deciziei ca ministerul Educației să asigure plata tuturor burselor elevilor ar fi creșterea bugetului Educației cu 1,031 miliarde de lei. Astfel, s-ar ajunge la o sumă totală de 31,011 miliarde de lei, de unde și un procent mai mare din PIB.

Articolul 82 din legea Educației Naționale stabilește următoarele:

  • „cuantumul unei burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat și numărul acestora se stabilesc anual prin hotărâre a consiliului local, respectiv a consiliului județean/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București.”
  • „criteriile generale de acordare a burselor se stabilesc de Ministerul Educației și Cercetării. Criteriile specifice de acordare a burselor de performanță, de merit, a burselor de studiu și a celor de ajutor social se stabilesc anual în consiliile de administrație ale unităților de învățământ, în limitele fondurilor repartizate și în raport cu integralitatea efectuării de către elevi a activităților școlare.”

Mai amintim că în 2019, premierului Viorica Dăncilă a anunțat un cuantum minim de 100 de lei al burselor, dar Guvernul a retras declarațiile acesteia.

Cuantumul de 100 de lei a fost aprobat de Guvernul Orban, cu Monica Anisie la ministerul Educației, un an mai târziu, pe 4 decembrie 2020, după aproape doi ani de la adoptarea în Parlament a legii.

O analiză din 2020 a Consiliului Național al Elevilor arăta că aproape 37% dintre primării nu acordă burse pentru elevi, iar 55% dau burse mici și foarte mici. 

Pe aceeași logică a descentralizării, transportul elevilor este un alt subiect care nu funcționează. Cadrul legislativ este invocat de cele mai multe ori de către autoritățile locale pentru blocaj. Un raport al Consiliului Național al Elevilor de anul trecut sublinia că „43.9% dintre elevi au spus că nu au primit deloc bani pentru navetă”.

Foto: © HaywiremediaDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Cîmpeanu: Noul termen pentru dosarele de bursă: 14 februarie / Lista documentelor, simplificată. Cei care au depus dosarele pentru burse la începutul anului nu mai trebuie să aducă alte documente / Elevii din mediul rural, şcolarizaţi în altă localitate, iau bursă socială indiferent de venituri
Bursele de merit și cele de performanță sunt acordate prin solicitarea dirigintelui, fără să depună elevii vreun act sau o cerere – modificările din noul ordin cu criteriile pentru burse / Situația școlară pe primul semestru nu generează revizuirea listei elevilor care beneficiază de burse de merit

6 comments
  1. Toată această nebunie, dovedește ceața care îl învăluie pe acest ministru
    Răzgândeau 2. In continuare elevii și profesorii sunt materiale de experimente. De ce oare nu le gândește înainte? De ce oare nu se consultă cu oameni capabili?
    Răspuns:Este ministru și atât. Un cuvânt neanteles de dumnealui

  2. Dl ministru are șanse s-o întreacă pe Abramburica ! Au înnebunit și elevii și părinții și personalul din școli cu schimbări, ordine,clarificări la fiecare 2-3. zile! Acum vrea să le treacă la ISJ l Ar pierde in primul rînd elevii pentru ca multe primarii au suplimentat anul trecut bursele! Oricum sub valoarea minimă prevăzută de lege nu poate da nimeni!

  3. Una scrie în lege, alta este și era în realitate! Bătaie de joc la adresa elevilor! Și la nivel de minister și la nivel de primărie și școală! Directori numiți politic! Toți sunteți niște gunoaie! Numai gargară! Mincinoși de sus până jos!

  4. Dacă un copil a terminat cu 9 și 10 primul semestru, el de ce nu primește bursa dacă parinti au venituri mai mari ??? Dar pensiile speciale sa da la toată lumea 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬😈😈

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Radiografia universităților, realizată de studenți: Planuri de învățământ neactualizate, care ignoră piața muncii. Propagandă politică prezentă, taxe ilegale și sesizare aproape imposibilă a abuzurilor

Planurile de învățământ oferite de facultăți nu sunt nici adaptate, nici actualizate la cerințele curente ale pieței muncii, acuză studenții, într-o radiografie pe larg a sistemului național de învățământ superior.…
Vezi articolul

VIDEO “Școli virtuale, exclusiv online”, în care “să fie angajați profesori cât se poate de reali”, pentru copiii aflați în situații speciale, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Propunerea ar fi venit de la părinți – “ne-au dat o idee excepțională”

A înființa „școli virtuale, exclusiv online, pentru copiii aflați în situații speciale” este „o idee excepțională” de la asociațiile de părinți, spune secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion.…
Vezi articolul

Ședința în care se va decide eliminarea pragului de infectare din procedura de închidere a școlilor este în desfășurare. CNSU va stabili măsuri suplimentare pentru testarea non-invazivă a elevilor

Ședința în care se va decide eliminarea pragului de infectare din procedura de închidere a școlilor este în desfășurare, potrivit unei confirmări a Guvernului. Comitetul Național pentru Situații de Urgență…
Vezi articolul
Constantin Ichim / Foto: Arhiva personala

Articol susținut de Fundația Orange

Educație digitalizată la sat. Exemplul școlii cu 4 note de 10 la Evaluarea Națională, după intrarea în proiectul Digitaliada, introducerea Informaticii ca materie obligatorie și a orelor remediale. Constantin Ichim, director: Mi s-a dat foarte multă încredere

Pot face profesorii performanță și carieră la școlile din sate? Digitalizarea educației îi poate ajuta pe copiii și profesorii din mediul rural? Cu o pondere de 83% a copiilor care…
Vezi articolul