Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, referitor la creșterea normei didactice de predare, că „aceste ore multe vor afecta eficiența mea ca profesor și, fără doar și poate, eficiența mea în calitate de director”. Aceasta a mai afirmat că „am avut întotdeauna ore de predare, însă vă mărturisesc că există în spate destulă presiune”. Declarațiile au fost făcute în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, PrimaNews, de pe 25 iulie.
- Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
„În orice caz, sunt zile bune, care pot fi demonstrate cu imaginile din școală, când vin la 8 și plec după ora 8. Dacă am noroc, pot să ajung acasă și la ora 22. Am avut întotdeauna ore de predare, însă vă mărturisesc că există în spate destulă presiune. Referitor la cele 10 ore pe care le voi avea de predare, mă tem că aceste ore multe vor afecta eficiența mea ca profesor și, fără doar și poate, eficiența mea în calitate de director. La ceva va fi obligatoriu să renunț. În cele 40 de ore nu voi reuși niciodată să mă încadrez, dar, repet, probabil sunt un director care nu reușește să-și împartă timpul în mod eficient”, a menționat Adriana Iancu.
Legea 141/2025 introduce, începând cu 1 septembrie 2025, o nouă regulă pentru directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ. Aceștia vor avea o obligație de predare fixă: 40 de ore pe lună, 10 ore pe săptămână, desfășurate în timpul programului de muncă, fără posibilitatea de a fi remunerați suplimentar prin plata cu ora.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
- Comasările de școli vor avea loc după reguli care trebuie stabilite de Ministerul Educației până pe 9 august, cu o lună înainte de prima zi de școală / Ministrul anunța că circa 900 de directori vor rămâne fără posturi, iar echipele de management la fel
- Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025. Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
- Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028. Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
- Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
- Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
- Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
- Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul
12 comments
Da, probabil că va trebui să mai renunțați la chiuleală.
Am copil la liceu și chiulesc profesorii zeci de ore pe trimestru, nu merg la ore!
De calitate, nu mai vorbim…
Dacă vă vaitați acum, când sunteți sub media europeană la numărul de ore, ce veți face când o să ajungem la ea?
-Organizați urgent concurs pentru inspectorii școlari.
– Bine ar fi dacă profesorii de Romana și Matematica ar renunța de buna voie la funcția de director. ( disciplinele de examen să fie predate de profesioniști, nu de suplinitori)
Pentru mai bună informare a cititorilor o rog pe d-na director să ne precizeze realizările sale de manager ,anterior câștigării prin cai nebănuită a concursului de director / manager școală.O rog să ne precizeze dacă cei 2-3 ani de vechime pe acest post de pot numi : meritocrație,experiență , profesionalism . ,profesionalism, .De ce și mai ales cine face meditații private la Limba și Literatura Română in holul bibliotecii școlare. Nu cumva acest lucru este interzis ? Care sunt sancțiunile care trebuiesc aplicate asupra unui manager care nu respectă Codul Muncii și Contractul Colectiv de Muncă ? De ce subalternii dânsei și părinții sunt nemulțumiți de comportamentul deviant al d-nei ?
Deaia sunt inca inspectori scolari. Uite c-a venit timpul sa fie trimisi ,,pe teren” sa vada cine si cum isi face treaba. Chiar daca-n poza care face cat o mie de cuvinte d-na pare ca are ,,un aer arogant” sigur ca va trebui sa-si mentina macar ,,eficienta”. Ca doar s-a constatat c-au produs o multime de analfabeti functional, mai ales directorii cu o asemenea gandire, fara sa le pese, se intelege.
Pastreaza functia si continua billyingul, asa cum obisnuiai si la 167!
renunță la toate ca să nu fii afectata în nici un fel!
Sa știi ca mulți asta vor face.Vom vedea cum este pe noua formula și cine nu mai poate va pleca.De fapt ,am aflat ca voi preda intr-o școală de rromanes.Ma gândesc sa îmi dau demisia și sa plec,mai ales ca nici personalul de acolo nu e prea drăguț.
Am predat în școală de rromi și e horror.Ii interesează combinațiile, sex,droguri ,orice altceva dar nu școala.Scoala e un loc unde se întâlnesc, mai bully pe cineva,mai trag o țigară, mai fac rost de niște bani și asta e tot!
Nu au aptitudini pentru carte.
E de râsul curcilor sa dai examen la nivel universitar și sa predai în școală unde elevii nici sa vorbeasca românește nu știu!!Trebuie sa le explici cuvinte din limba română și nu e din cauza ca nu citesc ,este din cauza ca e limba secundară pentru ei.Aici era nevoie de 5-6 ore de limba romana pe săptămână!!
Toți etnicii sunt praf la limba romana și ei dau EN si examen de bacalaureat la română!
De ce să renunțe la funcție, Profu… dacă este competentă? În unele cazuri cadrele didactice chiar vor sa aibă alături, ca director, un om empatic, care-i respectă și se luptă pentru ei ! E ușor să renunțe….ca să ce? să vină vreo marionetă ?
Cu siguranta sunt multi directori care merita tot respectul, care au facut si fac treaba buna in scolile lor, dar trebuie sa ii vedem si pe cei care ocupa functia degeaba, dar se comporta ca pe plantatia personala. Doar primesc situatiile muncite de altii din scoala si ei le duc la inspectorat, unde se vaita cat au muncit ei pentru ele. Ma mir ca cineva se mai ia si de altcineva decat de profesori, care oricum au fost mereu, ciuca batailor in tara asta. Este prima oara cand cineva se leaga si de directori. Parca sunt mai dulci taierile, acum. Macar daca profesorii o vor duce mult mai rau, sa o duca si directorii. Sa fie solidaritate. Dar ce ne facem cu atatia inspectori care ocupa functiile degeaba? Si consilieri in minister, se calca pe pantofi de cati sunt, dar daca ii intrebi ceva zic ca nu stiu, nu intra in atributiile lor? Pe astia cand ii mai triem? Si jumate din ei daca ar disparea, tot multi ar ramane.
poti renunta la functia de director, ramai profesor. asta e, nu mai sunt bani, trebuie sa faca cineva si ore.
Răzbate multă răutate din mesajul Dvs.!
10 ore de predare pentru directori este prea mult. Lucrez într-o școală cu un director foarte competent și implicat, cum este și cazul doamnei Iancu. Vine în fiecare zi de la prima oră și sunt multe zilele când pleacă din școală mult după terminarea celor 8 ore pe care teoretic ar trebui sa le petreacă la serviciu. Și vă asigur că nu stă degeaba!
Mă întreb cum o să fie din toamnă, dacă pe lângă toate celelalte îndatoriri trebuie să și predea 10 ore. Această măsură lovește tocmai în directorii competenți, din punctul meu de vedere. Și ar fi o mare pierdere pentru școlile în care lucrează dacă ar renunța la postul de director. Oamenii nu fug de muncă, din contră, dar nu vor avea timp fizic să se ocupe de toate în mod eficient.
Puteti renunta. Nu poti. Asta ca adresare. Nu e problema de renuntare ci de calitatea predarii. Sau nu ati inteles articolul? Si marirea normei la 20 ore inseamna tot micsorarea calitatii predarii. Cacsi marirea numarului de elevi.