Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim alocat temelor, iar elevii și părinții trebuie să dea anual feedback anual obligatoriu, potrivit ordinului de ministru semnat de Daniel David, anunță ministerul, într-un comunicat de presă. Mai exact, diriginții trebuie să-i monitorizeze pe ceilalți profesori dacă le dau elevilor teme de maximum 2 ore, în gimnaziu și liceu. În caz contrar, îi raportează la director, iar în cazul claselor primare, directorul școlii verifică dacă învățătorii le-au dat teme de maximum 1 oră elevilor.
- Timpul alocat pentru teme este la fel ca și în prezent, 1 oră cel mult pentru elevii de clase primare și 2 ore pentru cei de gimnaziu și liceu.
- Profesoara Adina Papazi: Eu nu mă pot duce în pauză să fac o ședință cu colegii mei, dă-le tu 3 exerciții, că eu le-am dat 2. Este o utopie
Dirigintele îi monitorizează pe colegii profesori la gimnaziu și liceu, dacă respectă timpul alocat temelor, adică maximum 2 ore. Dacă depășesc limita îi raportează la director, potrivit ordinului care reglementează temele pentru acasă, semnat de ministrul Daniel David.
„Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor/părinților, monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum”, potrivit art 3, alin (3).
Învățătorii sunt verificați de director dacă respectă timpul alocat temelor de 1 oră pe zi.
La grădiniță și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă, la fel cum este și în actuala legislație.
De remarcat, timpul maxim alocat face referire la orele pe care elevul le petrece într-o zi pentru toate materiile, astfel că dirigintele trebuie să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”, spunea Daniel David.
O altă noutate, conform documentului Ministerului Educației, este că temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă.
Printre aspectele reglementate, anunțate de minister.
Art. 2. Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează:
(1) Tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei.
(2) Tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță.
Art. 3. (1) La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă.
(2) Timpul total alocat la învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră.
(3) Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor/părinților, monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.
(4) Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși 2 ore.
(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor/părinților, monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.
(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învățare (modul).
Art. 4. (1) În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial.
(2) Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.
Art. 8. În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectură etc.), adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate.
Art 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării/parcurgerii unor activități de învățare/conținuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă.
Art. 10. (1) Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.
(2) Directorul, pentru învățământul primar, și dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților.
Lista completă a prevederilor propuse în proiectul de ordin de ministru poate fi consultată aici.
Informații de context
Recent, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, pentru știrile ProTV, că un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală și, dacă „se dau 4 ore de teme”, atunci înseamnă foarte mult.
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
În luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adina Papazi, profesoară de Limba română la Colegiul Național I. L. Caragiale din București, a declarat, referitor la temele pentru acasă, că „eu nu mă pot duce în pauză să fac o ședință cu colegii mei: dă-le tu 3 exerciții, că eu le-am dat 2”. Aceasta a afirmat că „nu ai cum să contorizezi așa ceva”.
Recent, Luciana Antoci, consilier pe probleme de educație în Cancelaria premierului Ilie Bolojan, a subliniat că „nu timpul petrecut la birou în rezolvarea unor teme interminabile ajută în dezvoltarea copilului, ci temele de calitate și timpul liber pe care copilul trebuie să-l aibă alături de părinte”.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
38 comments
Deci…. dirigintele trebuie să verifice temele la română și matematică, după aceea să le rezolve să constate cât timp necesită rezolvarea lor și …. dacă rezolvarea lor depășesc doă ore trebuie să-și „raporteze” colegii directorului școlii. Doamne Dumnezeule…. câtă răbdare să ai!!!
Ministerul Urii Naționale contra intelectualilor ar trebui să ia o pauza pentru ca acum e clar ca sunt puși pe anihilarea și distrugerea a tot ce înseamnă profesori și învățământ.
Să scoateți toti banii de pe unde i-ati pitit și sa ii dați la popor ca nu se mai poate!Nu va place munca ,nu vreți sa construiți ceva pentru tara asta:sa lăsați tot ce ați furat și sa plecati in lume!!La munca cu voi nu la inventat sarcini inutile pentru alții care sunt cocosati de muncă!Lichele ordinare!
Adica sa inteleg ca dirigintele este desemnat sa-si „toarne” colegii profesori la director si sa-i verifice daca isi fac bine treaba, pe bune?? Acestea sunt noile directive primite de la Minister izvorate din putul abisal al gandirii lui DD?
Ii recomand calduros sa se priveasca atent in oglinda si sa isi puna singur un diagnostic, in spiritul gandirii stiintifice!
Pe diriginți cune-i monitorizează?
jenant!!!!
Care diriginți,cei care în 90% din cazuri nu fac nimic la dirigenție,nu dezbat nici o te tema in realitate .Ei au activități doar pe hârtie când vin controale de la inspectorat,sa ,,iasa”bine școală și profesorii la inspecție.Apropo,de ce primesc educatoarele dirigenția,că pentru preșcolari nu exista activități pentru dirigenție?
De când așteptam să pun in practică încă o inepție ministerială.
Abia ,,aștept” să fiu un turnător al colegilor mei. Colegi care sunt niște ,,monștri” pt ca dau teme copiiilor.
Voi face anual un raport laconic in care voi sublinia că e aberant acest OM si că limitează dreptul copiilor la învățătură.
PS
Nu pot înțelege această aberație românească ca mod de lucru.
In loc sa sancționezi punctual excesele, tu minister sancționezi preventiv pe toti profesorii si obligi dirigintii prin OM sa își toarne oficial colegii?
Mai adaugi încă o sarcină birocratică imorală in timp ce te lauzi ca reduci documentele inutile solicitate?
Această ipocrizie ridicată la nivel de politică de stat NU mai poate continua.
Această suprareglementare are un singur scop. Sa transforme profesorul in simplu executant (care nu cunoaște valoarea elevilor sai) si sa îl transforme într-o persoană irelevantă și inutilă.
Nu cred.Sa vina ministerul sa ii monitorizeze cu ceasul în mână. Succesuri!
Ziua si tâmpenia!! Demisia!!!!!!!!!!
E o decizie bună, pentru că pune o limita maximă pentru a preveni abuzurile!
Copilul meu a fost abuzat cu teme excesive și în primar și în gimnaziu nemaiavand nici timp suficient de odihnă adeseori.
Unii profesori au exces de zel chiar și la materii la care nu ar trebui încărcat programul copilului cu teme!
Acest individ cocoțat vremelnic în fruntea ministerului este prototipul comunistului din vremea lui Ceaușescu. Este un comunist sadea care-i place turnătoria, minciuna, lingușelile, fariseismul. Mă mir că în anturajul lui nu există unul care să-i spună să se potolească, să nu apară zilnic cu aberații. Acum se vede ce scoate școala românească de psihologie : monștri.
Domnul ministru nu intelege nimic! Nu inteleg in ce psihologie este specializat, daca nu intelege ca asa ceva este utopie. Este o vorba “unde este multa scoala este si multa prostie”
Da-ti demisi mai narcisitule! Esti un om bolnav rau, mai D.D!
Da, daca până acum doar bănuiam, acum m-am convins că cineva și-a pus în gând să prostească poporul asta de tot.
Io am o soluție mai bună, domnu’ David: hai sa le dam draq de teme! Sa al”aibe” copilașii timp de un TikTok, de… ce-or mai face ei acolo.
Nonsens fara margini!
Temele mediocre si mediile de peste 9 care permit accesul la un liceu bine cotat nu converg. Cum sa obțină elevul o medie de 9, 9.2, 9.4 dacă el se pregătește, conform așteptărilor cadrului didactic, al directiunii si al sistemului de invatamant pentru 7-8?!
Temele mediocre doar imputernicesc nevoia de pregătire extrașcolara.
A apărut și dovada incontestabila ca ministrul nu poate judeca iar cei din jurul lui n-au curajul sau motivația sa-i spuna. Cum sa dai la un copil care n-are chef sa-si faca tema, o tema care sa dureze mai puțin de o ora?! Copiii sunt diferiți, dl psiholog, nici atât nu ati învățat la scoala? Și în funcție de starea de spirit, un copil isi face aceeasi tema in 10 minute sau in 3 ore. Care va fi rezultatul acestei idiotenii de ordin? Ca sa nu aibă probleme, profesorii nu vor mai da teme. Culmea e ca nu-l da nimeni afara pe ametitul asta de rector! Oare chiar toata conducerea tarii e imbecila?
Orice numai lecții sa nu facem,sa fim coplesiti ,epuizați și storsi de putere ca actul educativ sa fie cât mai vai-de-el și vai de noi!!Orice vreți de la noi doar carte sa nu facem cu ei:nu avem voie sa le dictam noțiuni de orice fel,nu au voie sa memoreze,nu avem voie sa le dam note mici,nu avem voie sa le dam teme!Ce avem voie?Sa ne spionam unii pe alții și sa turnam ca pe vremea comunismului!
Dacă nu știți voi carte sa nu mai învețe nimeni,nu?Vă e teama ca dacă învață carte nu mai are cine sa va voteze,sa fie toți ca voi sau mai rău!De fapt mai rău pentru ca voi ați beneficiat de un sistem la cote înalte și tot ați ieșit niște lepre și analfabeți,fără funcțional acela este un standard de calitate la care aspirati !
Deci sa intelegem ca toate temele cumulate pentru o zi nu trebuie sa depaseasca 2 ore. Aici intra si invatatul? Pentru ca exista profesori care nici nu dau nota decat atunci cand asculta materia dintr-un capitol intreg. Iar sa repeti un capitol intreg intr-o seara la istorie sau la biologie (clasele 6-8) dureaza o ora pentru fiecare materie. Deci cum se face calculul: cu invatat sau fara? Pentru ca momentan un elev care este interesat sa invete sta zilnic pana la ora 23 chiar si 24, iar dimineata se scoala la 6:30 daca face naveta sau sta mai departe de scoala. In cateva luni un astfel de copil este terminat. Nu e de mirare ca incep sa urasca scoala. Ca sa nu mai vorbim de zecile de concursuri, altele decat olimpiadele organizate de minister, care au inceptul sa fie percepute ca o forma de exploatare a copiilor buni in beneficiul profesorului. Si in 99,99% din cazuri, copii raspund DA, ca sa nu fie marginalizati din cauza refuzului.
vorbesti tampenii mai mari decat tine!🤣
problema nu e tema,ci programa incarcata. Daca nu exerseaza suficient,nu vor face fata. si asta se va vedea la Evaluare,in clasa a8-a,respectiv Bac. Cei constiinciosi vor invata in continuare,multe ore, ceilalti se vor culca pe-o ureche,daca tot vor avea aceasta optiune. E,de fapt, o capcana. Mai corect ar fi sa se umble si.la.programa.
Și părinții trebuie să aibă grijă acasă ca elevul să se încadreze în cele două ore prevăzute de minister!
Turnătorie curată, ca în deceniul ’50-„60, „obsedantul deceniu”: diriginții îi „monitorizează”, „informează”, îi toarnă pe profesori la director. Cum? Își întocmesc tabele, statistici de lucru, analize, rapoarte, pe categorii, teme obligatorii, teme suplimentare?!
Se creează astfel, în școli, noi raporturi de subordonare, noi ierarhii, multe discriminatorii, plus birocrația zilnică, pe clase, pe școală, cu analize anuale.
Prin luna iunie apărea un ordin numit „butonul roșu”, prin care elevi, părinți, chiar profesori erau îndemnați să adreseze sesizări anonime, desigur cele mai multe împotriva profesorilor înșiși, a școlii. Era prevăzut și un responsabil cu sesizările.
Ceea ce surprinde, în toate aceste propuneri, este lipsa de cultură a celor care scriu și aprobă astfel de măsuri, prin care ne trimit cu multe decenii în urmă, când trebuia să fii atent la orice atitudine, la orice vorbă în spațiul public, oricât de nevinovată.
Eu ca diriginte n-o sa fac asta. Încă am toată țigla pe casă, nu ca alții.
This is hilarious!
This is reminiscent of the micro-management under Ceaușescu.
Perhaps your Minister of Education fancies himself as a would-be communist dictator.
Așa arată un analfabet funcțional ,,specializat “ in matematică sau dacă tăcea filozof rămânea. A dat un ordin ca să fie scuzat ca ,,a făcut” ceva. Eventual stabilești limita la 15-30 minute maxim pt rezolvarea unei teme la o materie dar în ce ritm ca un elev e extrem de rapid altul e ca un melc. Una peste alta cred ca începe să se califice la cel mai slab, cel mai fals, cel mai mincinos ministru al educației din secolul al XIX-lea până azi. Din păcate. Extrem de incompetent.
prof. univ. dr. psih. Daniel David, a semnat Ordinul!!!
„Dirigintele îi monitorizează pe colegii profesori la gimnaziu și liceu, dacă respectă timpul alocat temelor, adică maximum 2 ore.”
Oameni buni, va dati seama cu ce avem de a face aici?
„Dacă depășesc limita impusă îi raportează la director”. what? să raportam? nu au trecut 35 de ani de când SE RAPORTA? ne dau si nume de cod dacă avem de raportat? danutule, lasa-ne, pui!!!
Pupa-te-as pe creier, dac-as avea pe ce! A doua greseala a vietii mele. Prima e ca am absolvit Matematica la Bucale, nu fane ghita la; babo, boi ai? Vorba dirigintei mele: cand esti prost, pe un’ te doare? Alta cu diploma la Bucale. Pe Litere bazata, doamna!
Îi… RAPORTEAZĂ la director?
Da’ ce sunt eu, mă, securist? Și dacă ăla care depășește norma e chiar directorul, ce fac Davide, cui îl mai raportez?
Sikkkkkkkk tir!!
Altă prostie marca David menită să șubrezească și mai mult încrederea în abilitățile profesorilor…
Tot in alea 40 ore? :)))
Tăcerea sindicatelor spune tot.
Asta scoate 5-6 declarații pe zi, una mai stupida ca alta, sindicatele se fac ca nu e vorba de profesori, abia daca scot un comunicat sec o data pe luna…
Iar profesorii sunt la mijloc!
Cât vor mai suporta profesorii ca orice neica nimeni miruit politic să le tot pună în cârcă sarcini și obligații, dincolo de orice raționalitate, dincolo de orice bun simț, dincolo de orice legalitate, precum jupânii puneau biciul sau biruri pe spatele iobagilor? Este iresponsabil și contraproductiv să ceri performanțe profesorilor, dar să le sabotezi permanent munca, să îi împovărezi cu sarcini birocratice absurde, să îi vitregești de orice bucurie și satisfacție profesională, să îi jupoi și să îi sărăcești, să dictezi obligații, însă să nu le pui niciun instrument la dispoziție, să nu le ușurezi munca. Nu le cumperi telefoane, nu le plătești abonamente la internet, îi pui pe drumuri între școli, le ceri să predea pentru alte școli, poate chiar pentru alți directori politici care trebuie să doarmă liniștiți, iar apoi le ceri ședințe și medieri zilnice cu ceilalți profesori. Dacă ești responsabil și nu vrei teme multe, propui alternative, creezi și promovezi opțiuni de design care să evite munca rutinieră sau inutilă, formezi profesorii, nu introduci haosul în cancelarii, punând profesorii să dea în bobi pentru a decide cât durează, pentru fiecare elev în parte, temele fiecăruia. Este ușor să semnezi un ordin de ministru, până și o maimuță poate face asta, chiar și atunci când actul semnat de tine poate deveni o hârtie igienică. Mai greu este să fii profesor și să ai responsabilitatea educației elevilor din fața ta. Demisia!
Un fel de securitate în școală….care păraste pe care … încurajează delațiunea boul ăsta de ministru
Iar a avut ministrul un vis erotic cand a dat ordinul. Nu-l mai lasati sa doarma ca cine stie ce mai viseaza. (Daca viseaza ca pleaca din tara si ne lasa fara ministru -Doamne ajuta!)
🤣🤣🤣
Și asta cam când?!Nu mai bine veniți voi sa stați cu ochii pe ei?
Stai sa rad
„Art. 10. (1) Anual se va colecta ȘI RECICLA feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.” e forma corectă.