DOCUMENT Avocatul Poporului critică dur propunerea Ligiei Deca de a pune camere video în toate școlile, fără acordul nimănui: Obișnuința de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Instalarea sistemelor de supraveghere în școli nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe

2.138 de vizualizări
Foto: © Titikul Boonyuen | Dreamstime.com
Avocatul Poporului critică dur proiectul de Ordonanță de Urgență prin care ministrul Ligia Deca încearcă să își modifice pentru a treia oară propriile Legi ale învățământului. În cadrul unei analize asupra propunerii ministrului de a introduce camere de supraveghere video-audio în toate școlile, fără consimțământul profesorilor, elevilor și părinților, instituția condusă de Renate Weber atrage atenția că aceasta ar încălca regulamente europene și legi din România. În plus, Avocatul Poporului argumentează că supravegherea permanentă echivalează cu prezumarea tuturor copiilor și a tinerilor drept delincvenți.

Instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în unitățile școlare nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe în cazul în care s-ar săvârși o faptă contrară ordinii sociale sau valorilor morale […]. În opinia noastră, accentul trebuie pus pe educația copiilor/tinerilor și nu pe supravegherea permanentă a acestora, care, pe termen lung poate avea consecinte negative asupra dezvoltării psihice a acestora, în sensul in care obisnuinta de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată”, concluzionează Avocatul Poporului într-o analiză a proiectului de Ordonanță de Urgență pentru modificarea şi completarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 și a Legii învățământului superior nr. 199/2023.

Avocatul Poporului spune că scopul vizat de propunere „poate fi atins si pe altă cale decât cea prin care se aduce atingere drepturilor fundamentale invocate. În acest sens, pot fi avute în vedere, cu titlu de exemplu, mijloace alternative, cum ar fi:

  • creşterea numărului cadrelor didactice care efectuează serviciul pe unitatea de învăţământ;
  • angajarea de personal de pază;
  • implicarea activă si eficientă a părinților;
  • intensificarea mediatizării conduitei de urmat în unitățile de învăţământ si în societate;
  • cooperarea cu ONG-urile active si specializate în materie si alte asemenea”.

Instituția condusă de Renate Weber critică următoarele măsuri din proiectul de OUG prezentat luni de Ligia Deca: 

  • posibilitatea acordată școlii de a decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video;
  • asumarea de către școlii a răspunderii cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679;
  • instalarea sistemului de supraveghe si în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, săli de sport şi săli de festivități, cămine internate, biblioteci școlare sau centre de documentare și informare; 
  • desemnarea unei/unor persoană/persoane cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio -video; 
  • stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță si confidentialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 90 de zile, cu exceptia cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungeste, până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informatii se șterg 
  • accesul la înregistrări se asigură numai prin vizualizarea înregistrărilor; 

Avocatul Poporului argumentează că Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului prevede că „este interzisă orice actiune de natură să afecteze imaginea publică a copilului sau dreptul acestuia la viata intimă, privată si familială”. În plus, susține instituția condusă de Renate Weber, regulamentul nr. 679 din 27 aprilie 2016 stabilește că „copiii au nevoie de o protecție specifică a datelor lor cu caracter personal, întrucât pot fi mai puțin conștienți de riscurile, consecintele, garanțiile în cauză și drepturile lor în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. (…)”, iar la punctul (75) același regulament statuează că „Riscul pentru drepturile şi libertăţile persoanelor fizice, prezentând grade diferite de probabilitate de materializare şi de gravitate, poate fi rezultatul unei prelucrări a datelor cu caracter personal care ar putea genera prejudicii de natură fizică, materială sau morală, în special în cazurile în care: (…) sunt prelucrate date cu caracter personal ale unor persoane vuinerabile, în special ale unor copii; sau prelucrarea implică un volum mare de date cu caracter personal si afectează un număr larg de persoane vizate”.

În analiza trimisă Ministerului Educației, instituția precizează că există regulamente europene care prevăd că în situația copiilor cu vârsta de cel puțin 16 ani este legală prelucrarea datelor cu caracter personal ale acestora, dacă este făcută în temeiul consimțământului minorului vizat. Pentru minorii cu vârsta până la 16 ani, respectiva prelucrare este legală pe baza consimțământului acordat sau autorizat de reprezentantul legal. Ordonanță de Urgență prin care Ligia Deca vrea să modifice legile învățământului „nu face nicio referire la consimțământ, aspect esential pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, acesta stabilind în mod expres că entitatea care decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video este unitatea de învăţământ preuniversitar. În aceste conditii, considerăm că prin reglementarea criticată se aduce atingere vietii intime a copiilor/tinerilor si protectiei speciale de care aceştia se bucură si se restrânge în mod nejustificat, neadecvat și disproportionat exercitiul drepturilor si libertătilor acestora, in speță art. 26 si art. 49 din Constituţie, precum şi art. 8 din Conventia Europeană a Drepturilor Omului”, concluzionează Avocatul Poporului.

Instituția susține că OUG prevede „instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în clasele de curs, respectiv în cămine internate – în acest din urmă caz nu se face nicio distinctie a spatiilor supravegheate și prin urmare pot fi și dormitoarele si băile, lucru de neacceptat- , presupune o supraveghere permanentă a copiilor/tinerilor, or acest aspect este în totală contradictie cu dreptul la respectarea vieţii private a acestora şi cu interesul superior al copilului care are dreptul la protejarea imaginii sale publice si a vietii sale intime, fiind interzisă orice actiune de natură să afecteze imaginea publică a copilului sau dreptul acestuia la viata intimă, privată si familială”.

Avocatul Poporului concluzionează următoarele, cu privire la propunerea Ministrului Educației de a introduce camere de supraveghere audio-video în școli:

  • „În opinia noastră, modificările propuse prin art. 66 din proiectul de ordonanță de urgență depăsesc limitele a ceea ce este adecvat şi sunt de natură a deturna scopul vizat, întrucât instalarea sistemelor de supraveghere audio-video afectează drepturile fundamentale mai sus mentionate. Astfel, în conditiile în care o astfel de măsură are un impact negativ semnificativ asupra dezvoltării fizice si psihice a copiilor/tinerilor şi cu încălcarea interesului superior al acestora, aceasta apare ca fiind neadecvată şi chiar excesivă.
  • Dat fiind cele prezentate, apreciem că instalarea sistemelor de supraveghere audio-video nu este necesară scopului vizat, întrucât acesta poate fi atins si pe altă cale decât cea prin care se aduce atingere drepturilor fundamentale invocate. În acest sens, pot fi avute în vedere, cu titlu de exemplu, mijloace alternative, cum ar fi: creşterea numărului cadrelor didactice care efectuează serviciul pe unitatea de învăţământ; angajarea de personal de pază; implicarea activă si eficientă a părinților; intensificarea mediatizării conduitei de urmat în unitățile de învăţământ si în societate; cooperarea cu ONG-urile active si specializate în materie si alte asemenea”.
  • Actiuni de natura celor mai sus enumerate ar contribui în mod semnificativ în educarea si insuflarea valorilor compatibile cu o viatd armonioasă si lipsită de violenta. În conditiile în care caracterul unei persoane se formează în timp, încă din copilărie, fiind un proces complex şi de durată, se poate retine, fără nicio rezervă că, un rol hotărâtor în această privință il au, în egală măsură, atât educatia, cat si modul in care aceasta a fost prezentă în viata de copil. Or, instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în unitătile scolare nu face parte din procesul educational, ci este mai degrabă o preconstituire de probe în cazul în care s-ar săvârși o faptă contrară ordinii sociale sau valorilor morale (penală sau de altă natură), iar în aceste conditii măsura este excesivă si neadecvată.    
  • În opinia noastră, accentul trebuie pus pe educatia copiilor/tinerilor și nu pe supravegherea permanentă a acestora, care, pe termen lung poate avea consecinte negative asupra dezvoltării psihice a acestora, în sensul in care obisnuinta de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată. 
Informații de background

Ligia Deca a lansat în dezbatere publică în urmă cu o săptămână, pe 25 martie 2024, în prima conferință de presă organizată de Ministerul Educației în Guvernarea Ciolacu, un proiect de Ordonanță de Urgență de modificare a propriilor Legi ale învățământului. În proiectul de OUG, Deca propune noi măsuri de supraveghere audio-video a elevilor, în scopul investigării cazurilor de violență.

Concret, proiectul de OUG inițiat de Ligia Deca prevede introducerea următoarelor modificări la Legea învățământului preuniversitar:

„Art. 66 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 66 (1) Unitatea de învăţământ preuniversitar, raportat la nevoile educaționale, socioemoționale, de sănătate fizică și mintală ale beneficiarilor primari, poate decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor, precum și în scopul prevenirii actelor de violență fizică și/sau psihică care pot apărea în spațiul școlar.

(2) Pentru atingerea scopului prevăzut la alin. (1), unităţile de învăţământ care au instalat sistem de supraveghere audio-video monitorizează audio-video procesul educațional derulat în sala de clasă și îşi asumă răspunderea cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, în special în ceea ce priveşte modul de stocare, prelucrare a datelor cu caracter personal obţinute din înregistrările camerelor de supraveghere audio-video, de garantare a securității și integrității înregistrărilor audio-video instalate în incinta unităţilor de învăţământ.

(3) Camerele audio-video pot fi instalate și în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, săli de sport şi săli de festivităţi, cămine internate, biblioteci școlare sau centre de documentare și informare.

(4) Unităţile de învăţământ care au instalat sistem de supraveghere audio-video:
a) folosesc înregistrările audio-video numai în scopul investigării cazurilor de violență, fizică sau psihică, respectiv a cazurilor ce vizează protecția bunurilor și valorilor, care se produc în spațiul școlar;
b) desemnează o persoană/persoane cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio-video;
c) asigură stocarea și păstrarea, în condiţii de siguranţă şi confidenţialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 90 de zile, cu excepţia cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungește, până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informaţii se şterg;
d) nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice;
e) asigură funcţionarea corespunzătoare a sistemelor de supraveghere audio-video

(5) În scopul realizării activităților de prevenire, descoperire, cercetare, urmărire penală şi combatere a infracțiunilor, de executare a măsurilor educative şi de siguranţă unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video au obligaţia de a pune la dispoziția organelor de control și organelor de cercetare penală înregistrările audio-video.

(6) Pentru a preîntâmpina comercializarea sau diseminarea în spațiul public a înregistrărilor efectuate și ca măsură de protecție a datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate, accesul la înregistrări se asigură numai prin vizualizarea înregistrărilor. Accesul se face în baza unei cereri scrise, motivate, adresată directorului unității de învățământ de către următoarele categorii de persoane:
a) părintele, tutorele legal sau elevul major, personalul unităţii de învăţământ;
b) reprezentații DJIP/DMBIP, reprezentanţii Ministerului Educaţiei și reprezentanții DGASPC;
c) psihologul/consilierul şcolar din unitatea de învăţământ, cu acordul părintelui, al tutorelui legal sau al elevului major.

(7) Cererea prevăzută la alin. (6) trebuie să conțină, pe lângă motivare, şi perioada de timp corespunzătoare înregistrărilor care se solicită. În cazul aprobării cererii, accesul persoanelor enumerate la alin. (6) lit. a) și lit. c) se realizează în maximum 2 zile de la momentul aprobării de către directorul unității de învățământ. În situația în care solicitarea este formulată de către persoanele menționate la alin (6) lit. b), directorul unității de învățământ are obligația punerii la dispoziție a înregistrărilor imediat.

(8) Unităţile de învăţământ care au instalat sistem de supraveghere audio-video garantează caracterul confidențial al înregistrărilor audio-video și iau măsuri tehnice şi organizatorice adecvate pentru asigurarea securității prelucrării acestora.

(9) Încălcarea dreptului la protecția datelor cu caracter personal se sancționează conform legii.

(10) În învățământul preuniversitar, susținerea evaluării naționale/ a admiterii la liceu, a examenelor naționale de către elevi, respectiv a concursurilor/examenelor susținute de către cadrele didactice presupune:
a) supravegherea audio-video a probelor și a activităților specifice din cadrul evaluării/examenelor naționale susținute de absolvenții claselor a VIII-a, respectiv a XII-a/ a XIII-a;
b) supravegherea audio-video a probelor și a activităților specifice din cadrul examenului național de definitivare în învățământ/licențiere, respectiv a probelor și a activităților specifice concursului național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, precum și ale concursului pentru ocuparea funcțiilor de conducere, îndrumare și control din învățământul preuniversitar.

(11) Unitățile administrativ teritoriale sau Ministerul Educaţiei pot asigura fonduri pentru achiziţionarea de sisteme de supraveghere audio-video de unitățile de învățământ preuniversitar.

Descarcă de aici Proiectul de OUG integral:

Ce prevede Legea învățământului Deca-Iohannis, în prezent:

Articolul 66
(1) În urma consultării cadrelor didactice, a părinților sau elevilor majori, unitatea de învățământ preuniversitar poate decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor.
(2) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video cuprind în contractul educațional prevăzut la art. 14 alin. (4) acordul sau, după caz, dezacordul scris al părinților/reprezentanților legali pentru supravegherea audio-video a beneficiarilor primari.
(3) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video își asumă răspunderea publică cu privire la respectarea și punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, în special în ceea ce privește modul de stocare, prelucrare și utilizare a datelor cu caracter personal obținute din înregistrările camerelor de supraveghere audio-video instalate în incinta unităților de învățământ.
(4) Nu vor fi instalate camere de supraveghere audio-video în sălile de clasă în care majoritatea părinților își exprimă dezacordul, în scris, în cadrul contractului educațional.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în situația instalării camerelor audio-video în exteriorul clădirilor, pe holuri, în săli de mese și săli de festivități.
(6) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video:
a) asigură funcționarea corespunzătoare și continuă a sistemelor de supraveghere audio-video pe toată durata desfășurării activităților cu beneficiarii primari;
b) asigură angajarea personalului autorizat în ceea ce privește modul de organizare și funcționare a sistemului de supraveghere audio-video;
c) asigură păstrarea, în condiții de siguranță și confidențialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, după care aceste informații se șterg sau, după caz, se arhivează.
(7) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video au obligația de a permite accesul la înregistrări următoarelor categorii de persoane:
a) părintelui, tutorelui legal sau elevului major, în baza unei cereri motivate scrise, cu aprobarea directorului unității de învățământ;
b) directorului unității de învățământ, reprezentaților DJIP/DMBIP și reprezentanților Ministerului Educației;
c) psihologului/consilierului școlar din unitatea de învățământ, cu acordul părintelui, al tutorelui legal sau al elevului major, cu aprobarea directorului unității de învățământ;
d) personalului medical, dacă este cazul.
(8) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziția persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se face pe bază de cerere scrisă, justificată, adresată directorului unității de învățământ. Cererea trebuie să cuprindă, pe lângă justificare, și perioada de timp corespunzătoare înregistrărilor care se solicită.
(9) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziția persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se realizează în maximum 2 zile de la momentul înregistrării cererii.
(10) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video garantează caracterul confidențial și privat al înregistrărilor audio-video.
(11) Înregistrările audio-video din incinta și din sălile de clasă ale unităților de învățământ nu pot fi comercializate și nu pot fi făcute publice.
(12) Persoanele enumerate la alin. (7) care intră în posesia înregistrărilor audio-video din incinta sau din sălile de clasă nu pot publica aceste materiale și nu le pot folosi ca mijloc pentru prejudicierea imaginii sau integrității fizice sau psihice a beneficiarilor primari, părinților, tutorilor legali sau personalului angajat în unitățile de învățământ.
(13) Încălcarea dreptului la protecția datelor cu caracter personal se sancționează conform legii.
(14) Ministerul Educației elaborează norme specifice privind instalarea camerelor de supraveghere audio-video și poate asigura achiziționarea de sisteme de supraveghere audio-video.

Vezi aici Legea învățământului preuniversitar Deca-Iohannis în vigoare în prezent

Foto: © Titikul Boonyuen / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
ABUZ Ministerul Educației dezvăluie către presă identitatea unor copii aflați în situații extreme, inclusiv a minorului care ar fi fost agresat de două ori la Școala Nicolae Titulescu
Ministerul Educației „regretă eroarea”, după ce a transmis presei un raport din care puteau fi aflate numele copiilor implicați în cazurile de violență de la Școala Titulescu / Instituția face apel la jurnaliști să nu publice datele care ar putea duce la identificarea persoanelor din raport
Sindicatele din Învățământ nu sunt de acord cu introducerea camerelor audio-video în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al părinților: Reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români
Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal nu este de acord cu propunerea Ministerului Educației de a introduce camere audio-video în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al părinților – Alina Săvoiu, director juridic al instituției
Școlile să fie dotate cu sisteme de supraveghere audio-video, biblioteci online sau offline cu ghiduri pentru părinți, elevi, profesori și un concurs anual – măsuri propuse în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pe următorii 3 ani – proiect
Supravegherea audio-video în clase: Un proiect de lege pentru introducerea sistemelor de monitorizare în grădinițe a primit aviz negativ și de la Consiliul Economic și Social, și de la Consiliul Legislativ / Filmarea fără consimțământ „încalcă drepturile individuale, dreptul la confidențialitate și demnitate personală”
Să introduci camere de supraveghere în toate școlile fără consultarea profesorilor, părinților și elevilor „este, pur și simplu, o inepție” – directorul Asociației pentru Tehnologie și Internet, Bogdan Manolea, despre schimbările propuse de ministra Ligia Deca
Supravegherea permanentă cu aparatură audio-video, în școli, a elevilor și angajaților este o îngrădire a drepturilor persoanelor vizate cu multiple consecințe de ordin juridic, care poate afecta și psihicul acestora, spune Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor
Supravegherea audio-video în toate școlile – Consiliul Național al Elevilor susține inițiativa Ministerului, dar cere reglementări privind amplasarea camerelor, tipul lor, durata stocării și proceduri de acces
Camere de supraveghere în toate școlile: inițiativa „este bună”, dar fără o procedură unitară „va rămâne doar un articol din lege”, pe care directorii „vor avea temeri să-l implementeze” – Iulian Cristache, președintele Federației părinților / Noi discuții cu ministrul Educației, săptămâna viitoare
Psihologul Ioana Podină, despre introducerea camerelor audio-video în școli: Anxietatea poate crește în rândul elevilor când știu că sunt supravegheați, mai ales în momentele de evaluare. Există și riscul ca unele persoane care vor să fie în centrul atenției să se comporte paradoxal
UPDATE Ligia Deca, în prima conferință de presă organizată de Ministerul Educației, în Guvernarea Ciolacu: Se introduce o nouă bursă, de reziliență, pentru elevi cu rezultate medii, bursa de merit va fi pentru elevii cu rezultate bune / Noi măsuri de supraveghere audio-video, în scopul investigării cazurilor de violență
OFICIAL Legile învățământului Deca-Iohannis vor fi modificate prin OUG pentru a treia oară, în doar 8 luni. Ministerul Educației anunță că organizează luni, 25 martie, prima conferință de presă susținută de Ligia Deca în Guvernarea Ciolacu
SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului

21 comments
  1. Camerele de luat vederi sunt un rău necesar în școli cu elevi care au educație precară. Indiferent ce spune Renate Weber a fi transparent înseamnă a putea proba în orice moment ce se întâmplă într-o instituție publică. Dacă elevii știu ca sunt supravegheați își pot autocenzura anumite porniri. Nu văd altă soluție imediată ca răspuns la creșterea violenței în școli. Nu este o soluție demisia directorilor pentru ca prevenirea și reducerea violenței este un proces educational al cărui rezultate se văd doar în timp nu imediat.

    1. ”Dacă elevii știu ca sunt supravegheați își pot autocenzura anumite porniri. ”

      Noi avem sisteme audio-video instalate (în săli, pornite doar la examene). Pe coridoare și în curtea școlii sunt pornite mereu.

      Niciun elev nu se sinchisește de prezența lor. Avem filmări cu elevi care s-au bătut în curtea școlii, părinții au primit amendă de la poliție (care a făcut cercetări, când a fost chemată), și a doua zi elevii s-au întors la școală și s-au bătut iar. Poliția nu i-a mai amendat.

      De la școală au primit mustrare scrisă și scăderea mediei la purtare, ceea ce i-a lăsat complet indiferenți.

  2. De cand, predarea la clasa este o activitate publica???!!! De ce, atunci, nu o facem in strada, in parc, etc.?! Putem asigura, in acest mod, participarea la ore a tuturor copiilor de aceeasi varsta, avand nevoie doar de un singur cadru didactic pentru o disciplina si un cartier, lasand banii care s-ar cheltui pentru activitatea in scoli politicienilor. De asemenea, toti copiii vor fi la vedere, nu vor mai avea pe unde sa se ascunda, nu?!
    Dv. cu ce va ocupati?! De ce nu ati fi filmat si postat pe un ecran in centrul orasului, in timp ce va desfasurati activitatea?! Doar nu sunteti un impostor, nu?!
    Cum va permiteti sa faceti impostori/incompetenti pe niste persoane pe care nu le cunoasteti? Doar pentru faptul ca s-ar simti ca niste animale de la gradina zoologica, atunci cand se afla in scoala?!
    A devenit scoala un maidan ori o platforma gen facebook?!

  3. Am citit câteva comentarii. Sunt și eu cadru didactic. Am 20 de ani vechime în învățământ. A ajuns oare școala românească “penitenciar”? Vă întreb: deținuții au camere video instalate în camerele lor? Nu. Deși certați cu legea, sau infractori, nu sunt filmați non-stop. Însă copiii și dascălii sunt mai periculoși decât infractorii și prin urmare, fiecare gest, vorbă și mișcare trebuie monitorizate. Te cerți cu elevii, ridici tonul, fiindcă sunt multe aspecte care fac parte din procesul interacțiunii umane între profesor și elevi. Se sărută doi adolescenți în clasă (lucru firesc, știți și voi) în timpul pauzei. Acest aspect face parte din viața lor personală care trebuie înregistrată, teoretic fără acordul lor. În pauze cu toții avem viața intimă și personală. Cineva trebuie să asculte ce povestim în pauze, să vadă ce mâncăm, cum ne plimbăm prin clasă, să asculte ce povestim la telefon (dacă vorbim cu cineva din familie) și așa mai departe. Sunt cabinete în care nu sunt multe ore de predare, însă în acele cabinete profesorii își petrec timpul liber (fiindcă avem și pauze mai lungi, o oră, două, în care putem să ne pregătim materiale, lecții etc., sau chiar să îndeplinim alte activități intelectuale). Până la urmă, în timpul liber (care este al meu, nu al școlii și nici al Ministerului Educației sau al publicului, că tot zicea d-na Ministru Deca că școala este un spațiu public și nu avem intimitate), este absolut treaba mea personală ce fac și cum îl consum. Și atunci, am ajuns oare un cobai într-o cușcă să fiu filmat chiar și în afara orelor efective de lucru?

  4. De cine se feresc profesorii ? Predarea la clasa este o activitate publica !
    Pe cine reprezinta Avocatul Popoporului ? Doar impostorii isi ascund incompetenta !

    1. D-le Liviu, să înțeleg că numai camerele video dovedesc dacă suntem “impostori” sau nu? În acest caz, vă rog să vă puneți și dumneavoastră camerele video la locul dumneavoastră de muncă, să nu cumva să creadă lumea sau publicul că sunteți un “impostor” sau un incompetent. Vă vom trimite și rapoarte de activitate și fișe de evaluare. Plus planuri de lecții și o listă întreagă cu cele necesare procesului didactic al “impostorilor”. Dumneavoastră ce ne veți trimite în schimb? Ar trebui să vă cereți public scuze pentru generalizare. Dați-mi voie să vă anunț că nu sunt un impostor, ci un PROFESOR. Probabil ați citit greșit definiția cuvântului “profesor” și cine știe cum, ați ajuns la definiția dată termenului “impostor”. Mai reveniți asupra definiției de “dascăl”.

  5. REDAȚI AUTORITATEA PROFESORULUI, reînființați școlile de corecție, stabiliți ceva măsuri și pentru părinții care își neglijează copiii sau îi acoperă in toate prostiile, puneți pază serioasă la școli și nu va mai fi nevoie să instalați nicio cameră. Au fost cazuri de agresiuni știute, depistate și care au fost măsurile luate? Camera poate ajuta doar să fie depistat “făptașul”, nu previne nimic. Ori in multe cazuri făptașul s-a știut si a fost degeaba. Ne facem că facem, ca de obicei.

  6. Scoala nu e Acces Direct, nu e parnaie, nu e platou de film de Bollywood. Eu personal, daca se baga camere dau statul in judecata, eu nu pot lucra intelectual sub asemenea stres. Ori imi dau direct demisia. Daca fac pregatire legal acasa nu-mi pune nimeni camere in locuinta. Asa ca ma voi simti ca un profesor normal. Scurt pe doi. NU SUNTEM INFRACTORI!!!!!

    1. Instanta va va respinge, probabil, plangerea ca neintemeiata, daca se va adopta legea: va sustine ca exista garantii in lege ca nu vor fi folosite pentru Acces Direct, parnaie sau filmari pt Bollywood. “Iar cei care vor incalca prevederile legale vor suporta rigorile legii” (adica fix cum ii invatati dvs. pe elevi, la clasa – ironic cum se invarte roata, nu? 🙂 )

      Si n-o sa puteti invoca in fata instantei ca nu se poate avea incredere in autoritati.

      Asa e treaba cu civismul, daca vrei sa il aplici cand belele ajung la tine … e deja prea tarziu. 🙁

  7. Pe de o parte, argumentul pro, ca fara camere faptele de violenta vor fi foarte greu de probat (martori minori – nu tine in justitie; declaratii rauvoitoare elevi/profesori = abuzuri, etc) este unul puternic.

    Pe de alta parte, agrumentul contra, ca odata instalate nu vor fi folosite doar pentru documentarea cazurilor de violenta ci si pentru spionaj si abuzuri (cine opereaza sistemul va avea documentate o groaza de greseli pentru fiecare persoana de care este interesata, imaginile se vor scurge prin presa, etc) este si el unul puternic.

    Deci, pe langa partea (importanta si ea!) cu respectarea drepturilor persoanei, dilema mai puternica este cea de a alege intre documentarea incontestabila a violentei in scoli si neincrederea in autoritatile statului (conducerile scolilor).

    Aici e nodul chestiunii, intre aceste doua alegeri!

    1. Și când există probe (chiar și video) ce anume pățesc făptașii?

      Răspunsul dintotdeauna, de când școala a ajuns bătaie de joc: nu pățesc nimic.

  8. In sfârșit s-a trezit si reacționează conform legii și Avocatul Poporului.
    Mai bine acum decât niciodată!

    Deca, demisia!
    Iar ai ieșit in decor!

  9. Luati aminte, doamna Deca! O institutie de invatamant nu intra in categoria celor pentru persoane certate cu legea (penitenciar).

  10. Supravegherea face parte din procesul de educație. Scoala e spațiu public si este absolut necesară supravegherea. Avocatul Poporului ca institutie să își vadă de ale ei că nu are habar de ce se întâmplă în școli și de ce au nevoie elevii și părinții.

    1. De ce au nevoie, mai exact?! De liniște si ordine. Pe care, cadrele didactice trebuie sa le asigure, astfel încât copiii sa aibă acces la ceea ce scoala trebuie sa ofere, EDUCATIE! NU PAZA! Paza o asiguram pentru infractori, indiferent de categorie!
      Oare cum am reușit noi, cei care acum dorim sa intram în intimitatea copiilor nostri și a celor care trebuie sa le îndrume pașii, sa trecem prin scoala fără aceasta supraveghere?!
      Chiar dacă ne-am dori sa probam ieșirile în decor, atât ale unor elevi certați cu educația, cât și ale unor asa-zise cadre didactice, nu aceasta este soluția. Și nu trebuie generalizat.

      1. Cum am reusit sa trecem prin scoala fara aceasta supraveghere? Sa fim sinceri: cu batai (si intre elevi – mai degraba baieti, si de la profesori uneori). Ca o fi fost adecvat in raport cu specia, ca o fi fost inadecvat in raport cu pretentiile la moralitate … asta e alta discutie. Dar de trecut, am trecut cu violenta, corect?

        1. Va raportati doar la scoala/scolile in care ati studiat Dv., generalizand, ceea ce nu este tocmai corect.
          Nu, eu nu am trecut prin scoala cu violenta ori cu batai. Si sunt destui ani de atunci. Si nu am facut studiile preuniversitare in centrul Bucurestiului, ci foarte departe de aceste conditii, cum nici nu v-ati putea imagina.
          Va intreb, doar, cum v-ati simti Dv., daca ati fi filmat tot timpul (chiar si acasa), sub garantia ca imaginile nu vor fi puse la dispozitie decat directorului si organelor de ordine/institutiilor precum tribunalul (in privat, administratorului de bloc), etc.? Ce am ajuns sa fim, “actori” pe platourile de filmare? S-au epuizat toate solutiile posibile, incat sa intram cu bocancii in intimitatea oamenilor (fie ca sunt copii ori cadre didactice)?
          In primul rand, trebuie sa ne indreptam spre educatia de acasa (acest lucru nu ne convine fiindca ne priveste pe fiecare…), sa redam autoritatea cadrului didactic in raport cu elevul, sa dispara toate cotetele cu jocuri electronice din tara, sa se aplice imediat legea atunci cand cineva o incalca, indiferent a cui este progenitura, sa reactionam civic atunci cand “gramezi” de copii/adolescenti ai cartierului stau pe sub balcoane, la fumat, urlat, baut si ce mai vreti Dv., etc.

          1. Mi-e greu sa cred ca in scolile in care ati studiat nu s-a batut niciun baiat si niciun profesor n-a plesnit pe nimeni (asumand ca ati avut colegi fiinte din aceeasi specie cu mine). Dar nu pot demonstra ca nu am facut o generalizare pripita, asa ca accept critica.

            Pesonal sunt impotriva camerelor tocmai din cauza lipsei garantiilor reale ca filmarile se vor folosi doar pentru elucidarea cazurilor de violenta.

            De acord ca nu se gaseste nimeni care sa impuna legea, ca au ciuntit toate mijloacele profesorilor de a sanctiona comportamentul necivlizat si ca lucrurile au avut, astfel, un curs natural sa ajunga in punctul unde suntem. Elevii au impunitate, asta e clar. Puterea este la ei si sunt isteti: stiu cum sa o foloseasca pentru a-si atinge scopurile (ca ele sunt neproductive/gresite/imorale/inadecvate … asta e alta discutie).

            Nu sunt de acord cu inchiderea cotetelor cu jocuri electronice decat daca permit accesul minorilor (nu este rolul statului sa fie un tatuc grijuliu care sa fereasca cetatenii majori de pacanele, tutun, alcool, … pentru ca urmeaza apoi sa-i fereasca si de carti “periculoase”, apoi de “opinii” periculoase apoi … unde credeti ca e punctul final?! ).

            Dar de argumentat, pot argumenta din mai multe puncte de vedere, atat timp cat aduc argumente valide. Si pro si contra camerelor.

      1. Cam de cand rolul profesorului este (si) de a face hartoage, proiecte si statistici pentru inspectorat/minister.

        Dar nu e totul pierdut: exista sindicate, nu? Vor lupta sa fie inlaturate aceste anomalii. Sau, stai …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Problema salarizării profesorilor, cauza unor proteste masive în plină reformă a educației – exemplu pentru „democrația ca formă fără fond” din România, într-un raport privind starea democrației în 2023 / Alte teme criticate la capitolul Educație: lipsa de transparență, datele cu caracter personal

Greva de anul trecut a profesorilor, chiar în perioada adoptării noilor legi ale educației, este dată drept dovadă a „democrației ca formă fără fond” în România, sub actuala guvernare, într-un…
Vezi articolul

Ministerul Educației, prins de febra electorală. Vârf de lance în comunicarea de partid: secretarul de stat Sorin Ion, candidat PNL în Dâmbovița, în campanie cu realizările „conducerii liberale” a instituției

„Conducerea liberală a Ministerului Educației” este invocată de secretarul de stat Sorin Ion în cel mai recent mesaj publicat pe pagina sa de Facebook, ultimul dintr-o lungă serie de comunicări…
Vezi articolul

Cum îmbunătățim alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate socio-economic? Primele dovezi științifice care arată efecte de transfer – analiza cercetătorului Dacian Dolean VIDEO

Alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate din punct de vedere socio-economic este de mult timp una dintre provocările cele mai mari ale…
Vezi articolul

Dezastru la cheltuirea banilor europeni în școlile din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar PNRAS – doar 350 de milioane de lei într-un an și jumătate, adică 18% execuție bugetară din totalul sumei disponibile / În cele două mandate ale Ligiei Deca nici măcar nu au fost semnate contractele din PNRAS II

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar are până acum doar 1409 proiecte, adică școli, în implementare – a anunțat ministrul Educației Ligia Deca luni, 25 martie, în prima conferință din…
Vezi articolul