DOCUMENT Motivele invocate în instanță de Ministerul Educației în apărarea ordinului pentru decontarea transportului elevilor, după ce asociațiile de elevi au cerut anularea acestuia

9.009 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Motivele invocate de Ministerul Educației în instanță pentru ca aceasta să nu suspende Ordinul privind decontarea cheltuielilor de transport, au fost sintetizate în întâmpinarea făcută de instituție, în procesul cu Asociația Elevilor din Vâlcea, document obținut de Edupedu.ro. Unul dintre motive se referă la situația ipotetică în care un operator de transport solicită „1.500 de lei pentru un km parcurs de către elev către școala unde este arondat”. Răspunsul dat de instituție este că nu poate fi decontată o sumă „exagerată și disproporționată”.

Potrivit Ministerului Educației, Ordinul protejează interesul elevilor, „nu interesul privat” al firmelor de transport. De asemenea, Ordinul „a avut în vedere reglementarea unei situații specifice, respectiv a elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu și nu în interesul unor operatori economici”.

  • Acest ordin nu privește gratuitatea transportului elevilor din învățământul preuniversitar, ci modalitatea de decontare a cheltuielilor de transport a elevilor, care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, după cum se mai arată în întâmpinarea făcută de Ministerul Educației.

Instituția notează în documentul înaintat instanței faptul că acesta a fost în dezbatere publică cu o zi înainte de publicarea în Monitorul Oficial, și au participat “reprezentanți ai Federației Sindicatelor din Învățământ, Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Asociației Elevilor, Consiliul Național al Elevilor și Federației Operatorilor Români de Transport”.

Documentul poate fi consultat și descărcat mai jos:

Astfel, este specificat că Ministerul Educației „nu poate încuraja decontarea unor sume de bani destinate transportului de elevi după dorința unor transportatori care, în loc să vină în sprijinul elevilor, aleg să îi folosească ca monedă de schimb în favoarea unor prețuri stabilite după bunul lor plac”.

Ministerul Educației este de părere că nu sunt îndeplinite condițiile pentru suspendarea ordinului referitoare la:

  • Existența unui caz bine justificat;
  • Iminentă producerii unei pagube.

Ministerul consideră că nu este un caz justificat și că iminenta producerii unei pagube este „o condiție inexistentă în cazul de față”.

În invocarea de motive se mai arată că „transportul local județean și alte categorii de transport nu intră în sfera de atribuții ale Ministerului Educației (…)”.

Informații de background

Metodologia pentru decontarea navetei școlare a fost publicată, pe 21 iulie, în Monitorul Oficial, după ce o organizație a elevilor a depus o plângere penală împotriva ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, în legătură cu nepublicarea normelor de aplicare a Ordonanței 50/2021 privind decontarea cheltuielilor de transport.

Potrivit “Ordinului privind aprobarea Metodologiei de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”, suma maximă aprobată pentru decontarea navetei la nivel de județ este de 171 de lei pe lună – sumă care se aplică pentru cea mai mare distanță, anume de 50 de kilometri. 

  • Elevii pot solicita, la unitatea de învățământ, acordarea sumei în avans, în cuantumul aprobat pentru cheltuielile de transport pentru o lună.

Potrivit bzi.ro, transportatorii din Iași sunt nemulțumiți de ordonanța Guvernului prin care prețurile abonamentelor pentru elevi sunt plafonate. „Elevii trebuie să cumpere abonamentele și să aștepte, nu se știe când vor fi decontate. Decontarea ar urma să se facă de unitățile de învățământ. Totodată, transportatorii trebuie să aplice tarife mult mai mici, cam de trei ori mai mici ca până acum. Operatorii nu pot identifica elevii care beneficiază de aceste abonamente. Plafonarea asta de trei ori mai mică va crea multe probleme. Cine plătește diferența de preț operatorilor de transport?”, a precizat avocatul Florin Bocai, reprezentantul unei firme de transport.

Foto: © Oleg DudkoDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada Națională de Limba și literatura română – OLLR 2024 Slatina. Subiectele primite de elevii de gimnaziu și baremele / Scriitoarele contemporane Simona Popescu și Ioana Nicolaie, printre autoarele cu texte în concurs

Subiectele și baremele de la etapa națională a Olimpiadei de Limba și literatura română (OLLR) 2024, care se încheie duminică, 21 aprilie, la Slatina, au fost publicate de organizatori pe…
Vezi articolul

Profesorii pot decide cu câte note încheie media anuală, după eliminarea obligativității tezei, propune ministerul Educației / Trebuie să aibă anual cel puțin trei note peste numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, potrivit unei propuneri aduse ROFUIP, în urma schimbării structurii anului școlar -Surse

Noua structură a anului școlar din toamna aceasta în 5 module și 5 vacanțe, dar și eliminarea obligativității tezelor (care erau evaluări semestriale scrise) aduc modificări în modul de calculare…
Vezi articolul

Școli-pilot 2021. Până acum 15 școli din România, publice și private, s-au înscris pentru a pilota diferite modele de învățământ sau management educațional. Szekely: Fiecare aplicant va fi contactat pentru a trimite planul de pilotare mai detaliat, o justificare a nevoii și o analiză a impactului și riscurilor

Până acum 15 școli din România, publice și private, s-au înscris pentru a pilota diferite modele de învățământ sau management educațional în programul declanșat de Ministerul Educației, potrivit listei obținute…
Vezi articolul