DOCUMENT Motivele invocate în instanță de Ministerul Educației în apărarea ordinului pentru decontarea transportului elevilor, după ce asociațiile de elevi au cerut anularea acestuia

8.930 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Motivele invocate de Ministerul Educației în instanță pentru ca aceasta să nu suspende Ordinul privind decontarea cheltuielilor de transport, au fost sintetizate în întâmpinarea făcută de instituție, în procesul cu Asociația Elevilor din Vâlcea, document obținut de Edupedu.ro. Unul dintre motive se referă la situația ipotetică în care un operator de transport solicită „1.500 de lei pentru un km parcurs de către elev către școala unde este arondat”. Răspunsul dat de instituție este că nu poate fi decontată o sumă „exagerată și disproporționată”.

Potrivit Ministerului Educației, Ordinul protejează interesul elevilor, „nu interesul privat” al firmelor de transport. De asemenea, Ordinul „a avut în vedere reglementarea unei situații specifice, respectiv a elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu și nu în interesul unor operatori economici”.

  • Acest ordin nu privește gratuitatea transportului elevilor din învățământul preuniversitar, ci modalitatea de decontare a cheltuielilor de transport a elevilor, care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, după cum se mai arată în întâmpinarea făcută de Ministerul Educației.

Instituția notează în documentul înaintat instanței faptul că acesta a fost în dezbatere publică cu o zi înainte de publicarea în Monitorul Oficial, și au participat “reprezentanți ai Federației Sindicatelor din Învățământ, Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Asociației Elevilor, Consiliul Național al Elevilor și Federației Operatorilor Români de Transport”.

Documentul poate fi consultat și descărcat mai jos:

Astfel, este specificat că Ministerul Educației „nu poate încuraja decontarea unor sume de bani destinate transportului de elevi după dorința unor transportatori care, în loc să vină în sprijinul elevilor, aleg să îi folosească ca monedă de schimb în favoarea unor prețuri stabilite după bunul lor plac”.

Ministerul Educației este de părere că nu sunt îndeplinite condițiile pentru suspendarea ordinului referitoare la:

  • Existența unui caz bine justificat;
  • Iminentă producerii unei pagube.

Ministerul consideră că nu este un caz justificat și că iminenta producerii unei pagube este „o condiție inexistentă în cazul de față”.

În invocarea de motive se mai arată că „transportul local județean și alte categorii de transport nu intră în sfera de atribuții ale Ministerului Educației (…)”.

Informații de background

Metodologia pentru decontarea navetei școlare a fost publicată, pe 21 iulie, în Monitorul Oficial, după ce o organizație a elevilor a depus o plângere penală împotriva ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, în legătură cu nepublicarea normelor de aplicare a Ordonanței 50/2021 privind decontarea cheltuielilor de transport.

Potrivit “Ordinului privind aprobarea Metodologiei de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”, suma maximă aprobată pentru decontarea navetei la nivel de județ este de 171 de lei pe lună – sumă care se aplică pentru cea mai mare distanță, anume de 50 de kilometri. 

  • Elevii pot solicita, la unitatea de învățământ, acordarea sumei în avans, în cuantumul aprobat pentru cheltuielile de transport pentru o lună.

Potrivit bzi.ro, transportatorii din Iași sunt nemulțumiți de ordonanța Guvernului prin care prețurile abonamentelor pentru elevi sunt plafonate. „Elevii trebuie să cumpere abonamentele și să aștepte, nu se știe când vor fi decontate. Decontarea ar urma să se facă de unitățile de învățământ. Totodată, transportatorii trebuie să aplice tarife mult mai mici, cam de trei ori mai mici ca până acum. Operatorii nu pot identifica elevii care beneficiază de aceste abonamente. Plafonarea asta de trei ori mai mică va crea multe probleme. Cine plătește diferența de preț operatorilor de transport?”, a precizat avocatul Florin Bocai, reprezentantul unei firme de transport.

Foto: © Oleg DudkoDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comentariu
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
schimbarea stilului de viață în perioada epidemiei

Daniel David, despre cei care neagă existența virusului: Avem o problemă cu alfabetizarea științifică / Copiii în școală nu fac suficientă biologie, nu se uită suficient la microscop, nu mai fac suficientă știință

„Avem o problemă cu alfabetizarea științifică. Avem o problemă cu analfabetismul funcțional uriaș și avem o problemă cu neîncrederea între noi, și între noi și instituții”, spune psihologul Daniel David…
Vezi articolul

Oficial – Plagiatele nu contează pentru Ministerul Educației: Începe evaluarea școlilor doctorale, nimic despre furtul din lucrările de doctorat

Ministerul Educației anunță că demarează evaluarea școlilor doctorale. Ministerul a aprobat Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță utilizați…
Vezi articolul

DOCUMENT Laptop sau tabletă “la cerere” pentru fiecare elev și fiecare profesor – legea este activată prin Ordinul de Ministru 6.200 / Jean Badea, MEC: Normele de aplicare sunt gata, vor fi adoptate prin HG

Ministerul Educației activează Legea 109/2020 care prevede acordarea de către minister, la cerere, a unui dispozitiv electronic, laptop sau tabletă, profesorilor și elevilor care solicită așa ceva. Ordinul 6200/2020 prevede…
Vezi articolul

„Dictatură!”, „Să vă judece poporul!”,„Nu sunteți la piață!” – replici schimbate în scandalul din ședința comisiilor reunite de la Parlament. Intotero și Anisie au venit cu explicații la finalul zilei

Ședința comisiilor de învățământ reunite de la Camera Deputaților și Senat s-a desfășurat cu circ joi, după ce parlamentarii s-au certat între ei aproape o oră în legătură cu cine…
Vezi articolul

Alexandru Rafila: Va crește numărul de cazuri de Covid-19, după începerea școlii / El susține că nu știe țări unde școala să fi reînceput fără o creștere a cazurilor / Despre interacțiunea copii-bunici: Utilizezi masca şi în casă, de exemplu

Profesorul Alexandru Rafila, reprezentantul României la OMS, spune că numărul de cazuri de infectări cu Sars-CoV-2 va crește “cu siguranță” după reînceperea școlilor, potrivit News.ro. El a afirmat, pentru Digi24,…
Vezi articolul