Profesorii, elevii și părinții pot completa un chestionar, până pe 12 decembrie, referitor la noile programe școlare pentru liceu 2026, documente puse în consulare publică de Ministerul Educației și Cercetării, potrivit unei adrese a Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare. Este vorba despre adresa nr. 2.700 din 27 noiembrie 2025, trimisă către inspectoratele școlare.
Amintim că Ministerul Educației a pus în transparență publică programele de liceu pentru noile planuri cadru, după care ar trebui să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în toamna anului 2026.
În adresa Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare se vorbește despre „importanţa obținerii unui feedback consistent, obiectiv și constructiv din partea cadrelor didactice asupra proiectelor puse în transparenţă, precum şi din partea altor categorii interesate (elevi, părinţi/reprezentanți legali ai elevilor, reprezentanţi ai societății civile și ai partenerilor de dialog social)”:
„Având în vedere că, în perioada 24.11-12.12.2025, se derulează etapa de transparenţă decizională privind proiectele de programe şcolare asociate disciplinelor obligatorii prevăzute în planurile-cadru aprobate prin OMEC nr. 4350/2025 şi având în vedere importanţa obținerii unui feedback consistent, obiectiv și constructiv din partea cadrelor didactice asupra proiectelor puse în transparenţă, precum şi din partea altor categorii interesate (elevi, părinţi/reprezentanți legali ai elevilor, reprezentanţi ai societății civile și ai partenerilor de dialog social), avem rugămintea de a informa unităţile de învăţământ din rețeaua școlară a județului/municipiului Bucureşti asupra canalelor de comunicare a opiniilor şi eventualelor propuneri constructive, prin popularizarea link-urilor la paginile dedicate ale Ministerului Educației și Cercetării (…)”, se arată în document.
Chestionarul adresat publicului larg (elevi, părinți/reprezentanți legali ai elevilor, reprezentanți ai societății civile și ai partenerilor de dialog social) poate fi completat aici
Chestionarul adresat cadrelor didactice poate fi accesat aici.
Conform Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, termenul pentru transmiterea opiniilor şi eventualelor propuneri constructive asupra proiectelor programelor şcolare puse în transparenţă, fie prin completarea chestionarelor dedicate, fie prin încărcarea acestora pe adresa de e-mail consultare@rocnee.ro, este vineri, 12 decembrie 2025.
Documentul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare poate fi consultat mai jos:

Reforma programelor școlare pentru liceu
Programele pentru liceu 2026 au fost puse în transparență din 24 noiembrie și vor sta până pe 12 decembrie. Acestea pot fi consultate aici, pe discipline, filiere și profiluri.
Pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Vezi aici care sunt profesorii care fac programele școlare.
De ce este importantă reforma curriculară
Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.
„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.
- Reforma curriculară a fost ratată pentru elevii care au făcut clasa pregătitoare și au început gimnaziul în 2016 pe un curriculum nou, centrat pe competențe, nu conținuturi, așadar în primele două cicluri de învățământ. Ei ar fi trebuit să continue cu noi planuri-cadru și programe și la liceu, în 2020-2024, dar reforma lor curriculară a fost amânată de miniștri politicieni.
- În schimb, în fiecare toamnă, profesorii de liceu au primit cu câteva zile înainte de începutul cursurilor „repere metodologice”, adică ghiduri în care au sugestii cum să armonizeze la clasă programa școlară din gimnaziu cu cea nereformată din liceu de două decenii.
- Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum.
Despre programele puse în dezbatere publică
De remarcat că efortul de înnoire curriculară așteptată pentru nivelul liceu de 20 de ani a debutat cu prezentarea noilor programe școlare de istorie, de la sediul Ministerului Educației, de către președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop. Președinte peste o academie populată de naționaliști, „suveraniști” și promotori ai curentului protocronist apărut în perioada comunistă, după cum a arătat în repetate rânduri G4Media.ro, Ioan Aurel Pop a anunțat de la Ministerul Educației că „ne-am străduit foarte mult [ca noua programă de istorie – N.Red.] să nu conțină accente naționaliste, în înțelesul naționalismului de exagerare”.
Ioan Aurel Pop s-a transformat în doar câteva luni din criticul cel mai acerb al planurilor-cadru pentru liceu publicate în dezbatere de ministrul Daniel David, în coordonatorul științific al grupului de lucru de la Ministerul Educației pe noua programă școlară de istorie și acum în prezentatorul curriculumului de istorie al Ministerului Educației.
Dacă în februarie 2025 Ioan Aurel Pop îl acuza pe ministrul Educației David de o „nouă ofensivă contra istoriei și geografiei”, spunând că „«specialiștii» ministerului educației […] au scos istoria și geografia – cele două cenușărese ale materiilor școlare – din «trunchiul comun» (cu posibilitatea puțin probabilă ca școala să poată repara vag această nedreptate)”, în timpul verii Academia Română a adoptat un nou statut prin care și-a adăugat o nouă atribuție care îi permite amestecul în activitatea Ministerului Educației și Ministerului Culturii, după cum a relatat G4Media.ro.
În luna august 2025, același Ioan Aurel Pop era numit de Ministerul Educației și Cercetării în funcția de coordonator științific al grupului de lucru care concepe programa școlară la Istorie – liceu, pentru elevii care intră clasa a IX-a în 2026.
Amintim două dintre deciziile recente care arată ruperea Academiei Române de modernitate: respingerea candidaturii scriitorului Mircea Cărtărescu, printr-un vot în luna februarie 2025, și primirea ca membru corespondent a lui Ilie Bădescu, sociologul care a scris prefața la una din cărțile lui Dughin, în ciuda unei scrisori deschise semnate de zeci de intelectuali. Doi dintre membrii Academiei care au făcut campanie activă împotriva lui Mircea Cărtărescu au studiat în URSS: Valeriu Matei, membru corespondent și director general al editurii Academiei Române, și Ion Hadârcă – autorul unor ode închinate lui VI Lenin, notează G4Media.ro.
În ceea ce privește noua programă de Limba și literatură română pentru clasa a IX-a, aceasta a fost pusă în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării marți seara, pe 25 noiembrie 2025.
Cea mai dură critică la adresa noii programe școlare propuse de Minister pentru elevii abia intrați în liceu a venit de la profesorul universitar Liviu Papadima. Într-o analiză publicată pe Contributors.ro, Papadima spune: „Actualul proiect readuce, nu ezit să o spun, studiul literaturii în liceu cu trei decenii în urmă. Poate chiar cu mai mult. […] Vreau să mai adaug un lucru cât se poate de răspicat: cea mai mare parte dintre autorii «recomandați», de la Anton Pann la Nicolae Filimon, reprezintă «materia» cursului meu de la Litere la anul I”.
Foto: © Kantver | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.