Educația din România cu greu furnizează suficienți absolvenți care au competențele necesare dezvoltării adecvate a sectorului public și nu e suficient conectată la acesta – raport OCDE

333 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Sistemul românesc de educație întâmpină greutăți în a furniza suficienți absolvenți care să aibă competențele necesare sectorului public, sector ce are nevoie de reforme majore inclusiv în învățământ, pentru a-și întări capacitatea de inovare, arată un nou raport al Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică. Potrivit documentului, prezentat marți, aceste dificultăți ale educației apar în condițiile în care indexul capitalului uman al României este mai scăzut decât în urmă cu 10 ani, iar sectorul public întâmpină greutăți multiple în privința forței de muncă.

Documentul citat arată că, deși locurile de muncă din sectorul public pot fi atractive, oferind condiții bune și avantaje, acest sector întâmpină dificultăți, din cauza pieței limitate a competențelor, în a concura cu slujbele de pe piețele concurențiale locale și regionale unde salariile tind să fie mai bune.

  • Raportul interimar privind “Întărirea capacității inovatoare a Guvernului României”, realizat de Observatorul OCDE pentru Inovare în Sectorul Public, mai arată că statul român investește deja în reforme care, între altele, au scopul să întărească sistemele de recrutare a tinerilor absolvenți în administrația publică. Dar rezultatele se lasă așteptate, iar problemele din sistemul de educație și formare, care nu este conectat în mod adecvat la structurile de pregătire vocațională, exacerbează aceste dificultăți, apreciază realizatorii documentului.

Semnalele privind educația, formulate în raportul OCDE, vin în condițiile în care acesta arată că România are ambiții să țină pasul cu alte state din regiune, în privința standardelor în diverse domenii, dar sistemul său public, deși stârnește unele eforturi în materie de inovare, nu este unul care să încurajeze abordările inovatoare. Există resurse foarte limitate pentru finanțarea și sprijinirea activităților inovatoare, dar și o problemă sistemică a lipsei de legături cu structurile care ar putea sprijini inovația, inclusiv cu cele din educație. 

O colaborare mai mare între autoritățile publice, instituțiile de învățământ, cele de cercetare și de tehnologie și întreprinderile din sectorul privat ar putea ajuta la întărirea capacităților sectorului public, continuă aceștia. Iar instituțiile din educație sunt prezentate printre cele cu care autoritățile trebuie să se alieze pentru a produce reforme, dacă România dorește să-și întărească sistemul privat de cercetare și inovare.

Unul dintre exemplele de bună-practică oferite de raport este petrecut chiar în criza COVID-19: „Reacție pentru educație” – „inițiativă lansată de Ministerul Educației cu sprijinul Narada (organizație non-profit) și Cora România (operator economic privat) prin care au fost făcute eforturi de a asigura accesul la educație de calitate pentru toți copiii în contextul în care școlile erau închise, iar învățământul trecerea la educația online”, potrivit raportului. Inițiativa a constat în oferirea de tablete elevilor și laptopuri profesorilor, plus acces la o platforma online în care au fost colectate resurse educaționale gratuite pentru a sprijini învățarea la distanță. „Lansarea rapidă a acestei platforme, designul colaborativ și amploarea resurselor oferite demonstrează capacitățile sectorului public românesc în inovarea în fața provocărilor sau a barierei în furnizarea de servicii” – remarcă raportul.

În context merită menționat faptul că, din 2011, de când este prevăzută în legea Educației Naționale 1/2011, Biblioteca școlară virtuală nu este nici acum finalizată – proiectul este în lucru la contractorii Ministerului Educației.


3 comments
  1. Ce supriza acest raport! Hai sa mai facem un scandal pe tema doctoratelor ca sa “ajutam” instituțiile educaționale din Romania!

  2. Cu greu adică absolvenții de filozofie pe care ii angajeaza ei sa le facă economia Romaniei din pix sunt singurii acceptabili. Vax. Pare mai degrabă o declarație beliciasă a UE.

  3. Poate intr-o zi cu soare vor intelege si vor recunoaste si politicienii ca nu in sistemul de invatamant sunt aglomerate problemele din care provin toate aceste neajunsuri, ci principala vina se axeaza exclusiv pe accesul nerestrictionat al copiilor la internet laolalta cu lipsa de interes a parintilor care nu apreciau scoala nici cand erau la randul lor elevi, si nici acum. Isi preiau de acolo cele mai proaste modele de viata cu putinta. Elevii stau cel putin 5 ore pe zi pe Instagram si TikTok. De unde vreti sa apara si viitorii specialisti?! Cercetatorii din psihologie si psihiatrie spun asta de cel putin 12 ani, iar predictiile lor din perioada anilor 2008-2010 se adeveresc astazi literă cu literă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Vlad Mixich: Dacă epidemia evoluează în ritmul actual, o prognoză a INSP estimează că, la finalul lunii august, 80% din paturile de la Terapie Intensivă pentru COVID-19 din România vor fi ocupate de pacienți în stare gravă

Vlad Mixich, expert numit de Parlamentul European în conducerea Agenției Europene pentru Securitate și Sănătate în Muncă, afirmă că, potrivit unei prognoze realizate de Institutul Național de Sănătate Punlică, dacă…
Vezi articolul
Învățământul primar

Împărțirea anului școlar în module menține România în topul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală în 2022-2023, chiar dacă anul a început mai devreme / Locul 3 în rândul țărilor cu cele mai multe zile de vacanță – raport oficial

România se menține în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile din an dedicate școlii, reiese dintr-un raport privind organizarea anului școlar 2022-2023, publicat în urmă cu câteva zile…
Vezi articolul

Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a să fie susținută și de elevii de clasa a VII-a, corigențele să fie date înaintea examenului, iar școlile să completeze în SIIIR și caracteristici ale profesorilor, recomandări în raportul pentru neprezentarea a peste 7 mii de elevi la examenul din 2023

Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a ar trebui să fie dată și de elevii de clasa a VII-a, este una dintre propunerile făcute de cercetătorii de la IȘE,…
Vezi articolul