Evaluarea Națională 2023 la Limba română. Sfaturi pentru elevi de la profesorul Cătălin Zaman: Să se întoarcă la texte pentru informații ori de câte ori e nevoie, când se simt nesiguri, pentru că timp este suficient

22.916 vizualizări
Foto: Freepik.com
Elevii de clasa a VIII-a care urmează să susțină proba de Limba română ar trebui să citească cu atenție și fără grabă cele două texte date, pentru a nu pierde „în mod gratuit” punctele la primele 6 exerciții, spune profesorul de Limba și literatura română Cătălin Zaman, într-un set de recomandări realizat pentru Edupedu.ro.

Elevii „să se concentreze mai ales pe primele șase exerciții pentru a fi impecabili aici și pentru a evita să piardă puncte în mod gratuit, să se întoarcă la texte ori de câte ori e nevoie, când se simt nesiguri, pentru a găsi acolo informația de care au nevoie pentru a rezolva exercițiile, pentru că timp este suficient”, scrie profesorul.

„Aș dori să subliniez importanța pregătirii emoționale a elevilor pentru acest examen. Tot mai mulți elevi resimt presiunea unei note mari la această primă probă, iar această presiune ar trebui ridicată de pe umerii lor prin încrederea pe care am putea să le-o acordăm, profesori și părinți deopotrivă. Acești copii sunt viitorul și pe cât de frumos îi creștem azi, pe atât de frumos îi vom avea mâine”, mai transmite profesorul, care anunță că poate trimite în mod gratuit fișe de recapitulare elevilor interesați, dacă aceștia îl contactează pe adresa de email profuldelatara@gmail.com sau pe pagina de Facebook.

Iată mai întâi ce trebuie să știi despre Evaluarea Națională 2023:

Zilele examenelor rămân neschimbate în urma grevei generale a profesorilor, suspendată de sindicatele din Educație luni, 12 iunie, după ce mai multe prevederi legate de salarizarea profesorilor au fost cuprinse într-o ordonanță de urgență (OUG) a Guvernului, publicată apoi în Monitorul Oficial.

Proba la Limba română este programată luni, 19 iunie 2023, conform calendarului oficial de Evaluare Națională la clasa a VIII-a 2023.

Cătălin Zaman este profesor doctorand și director al Școlii Gimnaziale „Învățător Nicolae Ispas” din satul Clondiru, comuna Ulmeni, județul Buzău. În anul 2020 a fost premiat la Gala Merito. Tot în anul 2020, la Evaluarea Națională, jumătate dintre copiii de la clasă au obținut note peste 9 și patru note de 10 la proba de Limba română.

Recomandările complete ale profesorului:

„Ne aflăm nu doar la finalul unui an greu, ci la finalul unui ciclu așa cum n-a mai fost niciodată. Este generația care a început cursurile gimnaziului în pandemie și care le termină în grevă. Au fost perioade tensionate care trebuie gestionate cumva acum, pentru ca acești elevi să poată obține rezultate bune, rezultatele pe care ni le dorim cu toții, elevi, profesori sau părinți.

Anul acesta nu am mai avut parte nici de teste de antrenament, ministerul nemaipublicând nimic în acest an, astfel încât pregătirea lor a rămas strict pe umerii profesorilor. Ajunși în fața subiectelor, elevii trebuie să nu uite că se află (probabil) în fața unor texte necunoscute, de aceea ele ar trebui citite de cel puțin două ori. Să se concentreze mai ales pe primele șase exerciții pentru a fi impecabili aici și pentru a evita să piardă puncte în mod gratuit, să se întoarcă la texte ori de câte ori e nevoie, când se simt nesiguri, pentru a găsi acolo informația de care au nevoie pentru a rezolva exercițiile, pentru că timp este suficient.

Următoarele trei exerciții aduc ceva mai multă emoție elevilor. Exercițiile 7, 8, 9 de la subiectul A vor fi provocarea cea mare a examenului. Aici răspunsul depinde, într-o mare măsură, de cât de mult a citit elevul. Fie că vorbim de operele de la clasă sau de cele din bibliografia suplimentară, ele pot constitui baza de lectură care să îl ajute pe elev să depășească aceste exerciții. Dacă exercițiul 7 presupune mai mult analiza textelor la prima vedere, elevul fiind nevoit să identifice o temă/un element comun între cele două texte oferite ca suport, exercițiul 8 va urmări abilitățile de argumentare pe care elevii să le coreleze cu informațiile oferite de texte.

La următorul exercițiu, elevul va asocia textul literar dat cu un altul, identificând o valoare morală/culturală comună. Un profesor desăvârșit a reușit, însă, de-a lungul gimnaziului, să ofere o listă de lecturi care să acopere teme general-valabile: iubirea, natura, călătoria, copilăria, joaca, istoria, patriotismul etc. Aici o atenție deosebită aș recomanda-o și la redactarea răspunsurilor: să fie coerente, dispuse în paragrafe conform ideilor exprimate, fără greșeli de ortografie și punctuație.

Subiectul B propune 8 exerciții care vor folosi o multitudine de cunoștințe ale elevilor, de la fonetică-vocabular, la morfo-sintaxă și sintaxă a frazei. Deși primele patru exerciții sunt în sistem grilă, ele comportă anumite capcane pe care elevii ar trebui să le depășească. De aceea trebuie citite cu atenție, iar răspunsul dat în urma unei analize atente. Fonetica, spre exemplu, ar putea cere identificarea unor cuvinte care conțin diftong sau triftong. Aici capcana cea mare ar veni din utilizarea grupurilor cecigegi sau chechigheghi care, urmate de o vocală în silaba din care fac parte, formează un singur sunet („Luceau” spre exemplu conține doar diftong, întrucât grupul „ce” formează un singur sunet)!

Exercițiul 5 conține exerciții de morfologie. Elevii vor avea de identificat anumite părți de vorbire (pronume diferite, adjective diferite, substantive în cazuri diferite sau chiar verbe la moduri/timpuri diferite). Recomandarea ar fi ca ei să citească fragmentul cu atenție și să nu extragă prima parte de vorbire care le iese în cale, ci pe aceea de care sunt siguri! Aici pot apărea cerințe de genul: ”Identifică trei substantive aflate în cazuri diferite” sau ”Extrage trei verbe aflate la moduri/timpuri diferite” ori ”Identifică trei pronume diferite precizând felul acestora”. Pe lângă aceste părți de vorbire mai pot apărea și adjectivele (o clasificare a lor ar fi indicată sau gradele de comparație) sau adverbele.

6. Exercițiile 6 și 7 vor utiliza cunoștințele de sintaxă, primul de sintaxa propoziției, cel de-al doilea de sintaxa a frazei. Aici, elevul ar trebui să exerseze alcătuirea de enunțuri diverse (imperativ, asertiv, interogativ, exclamativ) în care diferite cuvinte să îndeplinească o anumită funcție sintactică. Desigur, sunt câteva funcții sintactice, cel mai indicat pentru recapitulare fiind să decline substantive/pronume. La exercițiul 7, vor avea fie de identificat propoziții dintr-o frază dată, fie de construit un anumit raport sintactic, fie de precizat acesta. Și aici se poate exersa destul de simplu, prin fraze formate din 3 propoziții sau prin exerciții aplicate în care se oferă un enunț, elevul fiind nevoit să completeze cu un altul pentru a obține raportul sintactic cerut.

7. Exercițiul 8 vine cu cerințe interesante, acelea de a corecta anumite greșeli sau de a preciza forma corectă a cuvintelor. Este un exercițiu foarte bine ales, care îi provoacă pe elevi.

Subiectul al II-lea urmărește creativitatea elevilor, și aici cerințele putând fi diverse, de la o compunere de caracterizare a personajului din textul dat (subiectul primit și la simulare), până la scrisoare, e-mail sau pagină de jurnal, în care elevii să integreze diferite tipare narative (descriptiv, dialogat, pe lângă cel narativ). Aici recomandarea ar fi să-și organizeze ideile bine, în funcție de cele trei componente esențiale (introducere, cuprins și încheiere) și să-și dispună paragrafele corespunzător, armonios, astfel încât aspectul lucrării să fie ireproșabil. De asemenea, să utilizeze ciorna atunci când sunt nesiguri, până vor da o formă finală compunerii!.

Aș adăuga chiar că sunt dispus să ofer fișe de lucru pentru recapitularea cunoștințelor (bineînțeles gratuit) tuturor elevilor care cred că ar avea nevoie de așa ceva zilele acestea.

În încheiere aș dori să subliniez importanța pregătirii emoționale a elevilor pentru acest examen. Tot mai mulți elevi resimt presiunea unei note mari la această primă probă, iar această presiune ar trebui ridicată de pe umerii lor prin încrederea pe care am putea să le-o acordăm, profesori și părinți deopotrivă. Acești copii sunt viitorul și pe cât de frumos îi creștem azi, pe atât de frumos îi vom avea mâine. Le doresc tuturor elevilor succes, să aibă încredere în cunoștințele lor, să se concentreze, astfel încât la capătul celor două ore de examen să fie mulțumiți cu ce au realizat”, sunt sfaturile profesorului.


1 comment
  1. Dle Profesor, “SINCERE FELICITARI” pentru performantele Dvs.! Fara a exagera, eu cred ca sunteti unic in RO, avand in vedere ca nu activati, nici la Universitate, nici la vreun Liceu renumit, nici in vreun Oras important din RO! Sper sa fie adevarat ca sunteti, si “doctorand” si profesati intr-un Sat, nici Comuna cum este Cetetea de Dj, unde m-am nascut,am copilarit, am petrecut toate Vacantele, are,si Liceu, mai “vechi” decat mine,iar Dl Primar, fiind in concediu, m-a rugat sa redactez “Micromonografia” Comunei, indragita, si de M.DINESCU!Deci sunteti un caz unic, din toate p.d.v. ! Recomandarile Dvs.sunt binevenite si sigur ii va ajuta pe Copii ! Imi pare rau insa ca nu putem,nici eu, ca pensionara, dar “impatimita” de iubirea pentru LR, nici Dvs.ca practicant, la fel de devotat acestei Materii, sa rugam MINISTERUL sa renunte la “Cerinta” cu alcatuit “Compozitii” cu un NR.de Cuvinte, intrucat bietii Copii tooo-ot numara si numara, de teama sa nu depaseasca si astfel, stresul este, si mai mare! O alta ruga ar fi sa le propuna o “Tema” , la o Compunere, pe care o pot redacta, si Copiii dintr-un Sat ca al Dvs., nu sa povesteasca despre “Vizita la Scoala lor a unei Personalitati”, la care Copiii au scris:” La noi, numai Dl Politai a venit!” Si multe altele as mai avea de spus! Mult succes Elevilor Dvs., si anul acesta ! Cu aleasa pretuire,prof.univ.dr.ADA ILIESCU ( Autor al “Gramaticii LR literare actuale”, aparuta la Ed.”CORINT”, Bucuresti, in 2005 si reeditata mereu!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like