Secretarul de stat în Ministerului Educației, Sorin Ion, spune că la concursul de angajare în acest an la fizică, au fost aproape 700 de posturi și doar 200 de candidați. Sorin Ion a spus la prezentarea raportului „OCDE Education at a Glance 2025 – EaG 2025” că este o situație „total nesatisfăcătoare” și la fel se întâmplă și pentru disciplinele chimie, informatică, TIC sau matematică.
- O profesoară semnala efectele creșterii normei didactice de predare prin legea 141/2025: De 3 ani, avem catedră liberă de matematică, nu vine nimeni pe ea. Acum au găsit modalitatea prin care n-o să se mai vadă lucrul acesta, pentru că profesorul de biologie predă matematică, profesorul de istorie predă filosofie
Secretarul de stat Sorin Ion a remarcat lipsa profesorilor interesați să predea disciplinele de științe, pe care le-a enumerat în „ordinea gravității lucrurilor, la chimie, tehnologia informației și informatică, maiștri instructori și vine din urmă și matematica”.
Sorin Ion, reprezentant al Ministerului Educației, a spus că Ministerul trebuie să elaboreze o strategie care să fie în strânsă legătură cu învățământul superior și să înființeze programe de studii dedicate pentru acestor discipline, să le așeze într-un top al priorităților universităților „și de ce nu, poate, niște beneficii pentru cei care aleg acestei specializări”.
Redăm răspunsul integral al secretarului de stat privind lipsa profesorilor
Sorin Ion, secretar de stat: Extrem de important pentru noi să avem date nu doar în valoare absolută, ci și așezate într-un context european sau internațional, pentru că uneori, dacă nu știi cu ce te companii, nu poți să faci o analiză corectă a anumitor măsuri luate și, evident, în foarte scurtul timp pe care îl am la dispoziție, nu mă pot referi decât la câteva probleme punctuale. Am ales două categorii de date acolo unde România se situează fie în zona bună a clasamentului fie în cea rea și am să încep cu procentul de cadrei didactice fără studii corespunzătoare postului, acolo unde, în ierarhia prezentată în raport, România stă foarte bine. Însă eu n-aș vrea să văd partea bună a lucrurilor și s-o văd pe cea rea. Pentru că e adevărat că dacă analizăm la nivel global, procentul de profesori necalificați în România este foarte mic. Însă, în același timp, distribuția total neechilibrată pe discipline de studiu ne provoacă îngrijorări în viitorul foarte apropiat aș putea spune că ne provoacă îngrijorări în acest moment și vorbesc aici de anumite categorii de cadidactice dactice, cu precădere în zona științelor exacte și în zona instrucții instruirii practice din liceele tehnologice.
Dacă ar fi să fac o ierarhie a acelor discipline în care numărul de candidați la concursul național de ocupare a posturilor și numărul de posturi disponibile în anul și mă refer la ultimul an, lucrurile sunt total dezechilibrate și am să dau doar câteva exemple: la fizică, în ordinea gravității lucrurilor, la chimie, tehnologia informației și informatică, maiștri instructori și vine din urmă și matematica. Constatăm că toate sunt în aceeași zonă.
De exemplu, la fizică, raportul dintre numărul de candidați și numărul de posturi libere este unul total, total nesatisfăcător, în sensul că am avut la ultimul concurs circa 200 de candidați la fizică și aproape 700 de posturi complete, fără să mai vorbim de cele incomplete.
Lucrurile stau asemănător și la chimie și în ultima perioadă acest fapt se simte și la maiștri instructori. Acestea ar fi faptele. Problema este ce facem cu datele obținute. Este imperios necesar ca Ministerul să elaboreze o strategie care să pună în contact mai strâns zona de preuniversitar cu învățământul superior, prin înființarea de programe de studii dedicate pentru acestor discipline, așezarea acestora într-un top al priorităților universităților și de ce nu, poate, niște beneficii pentru cei care aleg acestei specializări. Altfel, în viitorul apropiat, locul bun pe care îl avem în acest moment în clasamentul european poate să se deterioreze rapid”.
Informații de context
Profesorul de matematică Flavian Georgescu a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”
Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit raportului anual Education at a Glance 2024, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
27 comments
Nu o sa mai vina nimeni in sistemul de invatamant cand vad ca pentru o reducere a deficitului cu 0,02% din PIB marii DOCTORI care conduc invatamantul se comporta ca niste ….: taie masa calda pentru 1000000 de elevi din medii defavorizate, taie bursele elevilor si studentilor, isi bat joc de procesul educational ingramadindu-i ca pe animale in grajd cate 34, 36 sau si mai multi doar pentru a nu indexa cu rata inflatiei a costurilor per elev/student. Domnilor guvernanti candva romanii vor lua exemplul francezilor, englezilor sau chiar a nepalezilor. Si cand se vor porni vor fugi din tara si PSD si PNL si USR si UDMR si toti nominalizatii sa conduca tara care au adus Romania in halul de azi. Pana atunci va pot spune doar: MARS!!!
Sper sa nu mai vina nimeni cat de curând…asa ar merita societatea asta care blamează profesorii de parca ei ar fi cancerul ce a lovit economia națională. Sa se ia oameni de pe strada sau din tot felul de ONGuri și sa predea…
Profesorii de fizica, mate, chimie trebuie mai bine platiti decat ceilalti profesori. Au terminat facultati dificile cu examene grele. Sunt inginer si am de a face cu absolventi de liceu fara bacalaureat, si sunt ingrozit de mivelul lor de pregatire la mecanica si electrotehnica.
Daca lasati la o parte plata cu ora, un titular cu vechime si grad primeste leafa de 8000 de lei. Asta e leafa mai mare ca intr-un minister. Ipocrizie maxima avand in vedere zilele libere din imvatamantca sa nu mai vorbim de profesionalismul cadrelor…
Vorbești sa te afli în treaba sau ești cadru didactic? Poți arata fluturașul acela cu 8000 lei net?
De ce la repartitia pe posturi, viitori si actuali profesori nu au un spatiu de asteptare, stau in curtea inspectoratului fara conditii. La primere repartiti, multi au ramas pana seara tarziu, fara sa aiba sansa de a primi ore, scazand increderea viitorilor profesori. Nu se cunoaste exact nr. de ore la fiecare unitate de invatamant?Multi am facut modulu 1, in paralel cu studiile universitare, deci exista personal.Dar cum ajungi sa predai???
De ce la repartitia pe posturi, viitori si actuali profesori nu au un spatiu de asteptare, stau in curtea inspectoratului fara conditii. La primere repartiti, multi au ramas pana seara tarziu, fara sa aiba sansa de a primi ore, scazand increderea viitorilor profesori. Nu se cunoaste exact nr. de ore la fiecare unitate de invatamant?Multi am facut modulu 1, in paralel cu studiile universitare, deci exista personal.Dar cum ajungi sa predai???
Esti de când lumea prin Minister, mai lasa-i si pe cei tineri. Pentru ce sa vina tinerii în învatamant? Au motivatii ? Nu sunteti constienti de ceea ce ati facut? Ipocritilor!
Bună ziua! O întrebare pentru d-l secretar de stat. Orele de predare în regim de plată cu ora sunt reduse că durată în condițiile în care plata este redusă la mai puțin de jumătate față de orele din catedră? Sunt profesor pensionar, specialitatea fizică, gradul I și încă mă gândesc dacă în aceste condiții merită să mă mai implic pentru a preda în aceste condiții. Sper să fiți înțelepți ca să nu vă treziți că profesorii renunță în timpul anului școlar!
…vedeti dumneavoastra, nu va obliga nimeni sa mai stati. Ati iesit la pensie si probabil ca va place foarte mult ceea ce faceti, daca continuati sa predati. Asa ca nu are importanta daca e mai ieftina ora acum. Problema care apare acum este : cum poate sa intre sau sa reintre in sistem un profesor debutant sau nu , daca orele sunt vesnic ocupate? Pentru ca pana la 70 de ani mai sunt ceva ani.. Am si eu in oras cazuri asemanatoare..
Oricum, se pare ca se gasesc solutii, profesorii reali de fizica vor fi foarte rari pentru ca materia, nu-i asa, poate fi predata de orice inginer, dat fiind ca are habar de fizica din facultate…
părinții ar trebui sa se întrebe care va fi deficitul țării când acești copii educați de cadrele didactice nemotivate, vor ajunge pe cont propriu având sau neavând un loc de muncă ?
Să nu mai vorbim de bătaia de joc de la Titularizare…. Ați preferat să țineți în sistem o generație pe perioada determinata…. Oare cat ați pregătit în facultăți pentru un astfel de examen, la nivel de olimpiada? Credeați că tinerii absolvenți nu au auzit de bătaia voastră de joc?
Și de ce ar intra in acest sistem, unde ești plătit mai prost ca la KFC, ca debutant?
De aceea nu mai vin tinerii, sunt conștienți de valoarea lor… Nu se vând în numele unor idealuri, de care toți politrucii profită, că sa iși justifice micimea…. Sictir D-le….
Ce face Ministerul Educatiei ca sa formeze si sa atragă profesori pentru aceste specializări in sistem?
– zero investii in laboratoare;
– taieri de burse la elevii olimpici internaționali, poisibi viitori profesori (adica, acesti elevi nu vor mai reodata in Romania dupa un astfel de gest);
– incepand cu sept 2025 plătește mult mai prost profesorii care merg si predau suplimentar la puținele centre de excelenta din țară, centre frecventate tot de elevu talentați, potențiali viitori profesori;
– mărește norma profesorilor, fara o analiza si apoi o diferențiere între specializări (exemplu: câte teme si teste are de verificat-corectat acasă un profesor de matematica? cate are un profesor de educatie fizica?)
– afișează o atitudine obraznica si arogantă față de profesori, denigrand astfel aceasta profesie.
Constatam ca cifrele nu sunt ok si luam decizii care vor accentua deficitul actual de.profesori; nicidecum pentru a remedia această situație extrem de gravă cu care ne confruntam.
Acesta este MEC-ul 2025, condus de un mare prof dr psiholog!
Dacă tot vorbim de cifre, pot spune că ești zero secretar de stat.
O să ajungeți să i luați de pe strada și să-i faceți profesori.
Sa predea de toate la grămadă. Niciun elev cat de cat peste medie nu va intra vreodată în sistemul de învățământ după tot ce s-au întâmplat în ultimii 30 de ani și mai ales după ce ați făcut acum.
Acesta este adevărul.
Nu are nimic, le dați 22 lei celor care vor veni pe aceste ore si faceti și economie de bani!
Pai și voi ce ati înțeles din asta? Zero! Ați mărit norma sa puneți în cârca tot celor care încă mai sunt în sistem și orele libere. până când credeți că va tine asta?
Predau fizică. NU SUNT POSTURI!!
Oamenii ăștia numără toate orele și le împart la 18 (acum 20) și le dă că sunt posturi complete libere, când sunt 2 ore aici, 4 dincolo, rar câte un post întreg prin orașe unde nu poți trăi din salariul de profesor. De anul viitor, se reduce numărul total de ore pentru că așa au vrut ei cu planurile cadru, se reduce numărul claselor pentru că ai voie să înghesui acolo câți elevi vrei, fără număr. Iar școlile unde mai apare câte-un post pun condiții speciale de tot râsul – să vină unul cu elevi participanți la olimpiada internațională, evident cu premii, altfel nu e primit, iar școala e prin Ferentari, unde se adună toată protipendada olimpicilor români.
Zic să scoată științele cu totul și să bage astrologie, că se caută cititul în stele.
Serios?Nu poti trai din salariul unui profesor?Dar de cat este vorba?2500 lei net , cat a multor oameni sau 1281 pensia multir pensionari?Si uite ca reușesc sa traiasca.Daca ai pretenții la o viata de lux este si normal sa pretinzi ca nu se poate trai din salariul unui profesor.Sa va fie rușine.
Măi , Oprea, da’ tembel mai ești!
Probabil ca ești vreun repetent la …”a doua șansă”!
în stele,în cristale,numărarea chakrelor, ev mediu,nu alta!
Așa să fie la toate materiile! Poate atunci se va învăța și clasa politică.
Ce rost mai are sa comentam.. Ieri am fost la miting..am fost si in 2023 când mi sa taiat salariul si mai ales vechimea..in fine.
Ieri adică aseară târziu si astăzi toata ziua, am încercat sa ma uit pe toate televiziunile de știri referitor la mitingul nostru.
Ce sa vezi…aseară cam nimic..ceva pe la Realitate TV si pe la B1 la emisiunea Doctorul.
Astăzi nimic…Dar nimic…numai tâmpenii despre nu știu ce spion din Republica Moldova..etc..de organele genitale ale lui Ciolacu..si asa mai departe. TVR absolut nimic..nici pe știri scrise nimic, începând de la DC NEWS pana la MEDIAFAX..doar asa o știre mica.
Asa ca au cumpărat tot..sa va fie rușine tuturor asa zisilor mari ziariști si televiziuni.
etc.
Si am fost mulți, mai mulți ca in 2023. Ne-au umilit trebuie sa recunoaștem.. toți in frunte cu PRESA.
ce ti-au facut ti „sa taiat” bre esti prof de stiinte inexacte.
Daca domnul secretar de stat s-ar obosi sa se uite la situația de admitere de la facultatea de fizica, ar vedea ca in viitor nici aia 200 nu vor mai fi.
Fara profesori in prezent de fizică cine va inspira si preda viitorii studenți de fizica si poate viitori profesori de fizică?
Pentru ca de la proful de chimie sau cel de biologie, fara supărare, dar înveți chimie sau biologie de la ei, nu fizica pt universitățile tehnice!!
Cine stie fizica la nivel de predare liceu, cu siguranță are oferte de job in tehnic sau inginerie cu mult peste 22 lei pe ora! De respect si demnitate nici nu mai vorbim!
Ah, inca ceva.
Sa se uite domnul secretar de stat la locurile titularizabile pentru cei 200.
Judetul Iasi, de exemplu. 40 de candidati. 40!!!
Multi titularizabili, cu note si de 9,8!!!
Si pe cate posturi titularizabile???
Cate???
Si acum vine intrebarea „”DE CE” permite ministerul situatia asta?
De ce, desi e penurie de profesori de mate, fizica, chimie, posturile nu sunt titularizabile, ci se dau cu portia (a se citi cu anul)???
asta a fost tare…”veniti in învățământ ca nu veti regreta..”