Ministerul Educației și Cercetării a transmis, într-un comunicat, că mărirea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari. Amintim că, din toamnă, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore.
- Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Instituția mai transmite că ministerul are în analiză reducerea încărcării birocratic-administrative din timpul general de lucru:
„Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari, dar, așa cum preciza ministrul Educației și Cercetării, acest lucru trebuie dublat de o reducere a încărcării birocratic-administrative din timpul general de lucru, demers pe care ministerul îl are în analiză. De asemenea, prin reglementările ministerului pentru implementarea legii fiscal-bugetare (L141/2025) s-a avut în vedere posibilitatea de a evita fragmentarea normelor didactice acolo unde acestea erau deja fragmentate în 3 sau mai multe unități scolare”, se arată în comunicat.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Redăm comunicatul integral al Ministerului Educației și Cercetării:
„După anunțul referitor la reorganizarea rețelei școlare, revenim cu o serie de informați preliminare privind constituirea normei didactice în învățământul preuniversitar în contextul legii fiscal-bugetare.
Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână, stabilită prin Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025, a generat redefinirea normelor didactice pentru noul an școlar (2025 – 2026).
Pe baza informațiilor furnizate de inspectoratele școlare la finalul perioadei de constituire a normelor la nivelul unităților de învățământ, în cazul profesorilor titulari, aproximativ 98,6% au rămas în aceleași unități școlare, iar ceilalți aproximativ 1,4% își vor constitui normele și de la alte unități școlare.
Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari, dar, așa cum preciza ministrul Educației și Cercetării, acest lucru trebuie dublat de o reducere a încărcării birocratic-administrative din timpul general de lucru, demers pe care ministerul îl are în analiză. De asemenea, prin reglementările ministerului pentru implementarea legii fiscal-bugetare (L141/2025) s-a avut în vedere posibilitatea de a evita fragmentarea normelor didactice acolo unde acestea erau deja fragmentate în 3 sau mai multe unități scolare.
Săptămâna viitoare vor fi distribuite normele pentru suplinitori și ulterior numărul de ore disponibile pentru plata cu ora. Ministerul Educației și Cercetării va informa public și în privința acestor demersuri.
Ministerul Educației și Cercetării mulțumește tuturor cadrelor didacttice pentru implicarea în pregătirea anului școlar, în condițiile dificile generate de criza fiscal-bugetară.”
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
41 comments
Interacțiunea dintre elevi si profesori va fi neschimbată, deoarece nu s-a modificat planul cadru(nr de ore /clasă). Dacă nici atât nu știe, ar fi cazul să meargă acasă! Eventual să își găsească un purtător de cuvânt, care este în cunoștință de cauză și să nu mai facă atâta analiză si psihanaliză cu profesorii din preuniversitar!
Să interacționeze mai mult cu titularii…Cât cinism! Practic un profesor cu peste 25 vechime și gradul I are 1/4 scădere de salariu punându-i înca 4 ore, fiindcă e așa, ca o sfidare pentru cei în vârstă care și așa nu aveau plata cu ora (evident, sfidarea e la adresa tuturor). Nicio grija, fix interacțiune va fi, pe tablete și telefoane, fiecare cu el însuși.
Asta are control psihiatric ?!
Tocmai i-ati lasat pe profesorii titulari de la unele materii fara serviciu anul asta. Vedeti listele de pe 30-31 iulie si listele publicate dupa aplicarea legii 141. La multe materii abia daca mai sunt ore. Au disparut posturi intregi. V-ati batut joc de profesorii care au dat titularizarea anul asta, meritati sa fiti dati in judecata. DEMISIA!
Cum naiba crește interacțiunea aia dacă numărul de ore pentru o disciplină a rămas același la fiecare clasă în parte? Și în interacțiunea profesor – elev, ce relevanță are dacă profesorul este sau nu titular?
Dacă nu se pune taxă pe fisa de la căruciorul de la supermarket, nici o problemă nu se rezolvă!
Vai de capul tău…
Stimate coleg dascăl,
Astăzi ești liber să afli cât ești de „vinovat” pentru aceste două ore impuse.
Da, vina există. Ani la rând ai acceptat birocrația – uneori chiar ai creat-o prin reprezentanți „aleși”. Ai alergat după puncte și credite, după dosare și salarii de merit, pierzând uneori din vedere esențialul: misiunea de la catedră.
Ani la rând ai trecut elevi mai departe, deși unii abia citesc cursiv, nu înțeleg suficient ce citesc, și nu pot calcula un procent. Și totuși, i-ai evaluat cu note de trecere, chiar prea mari uneori. Fără să vrei, ai contribuit la situația actuală și poate la această „non-educație”.
Dar vina nu e sfârșitul, poate fi un început.
Guvernanților le spunem: profesorul nu e doar o cifră într-un tabel și nu poate fi redus la norme și statistici. Educația nu e o cheltuială care se taie, ci o investiție care se clădește.
Dar și nouă, profesorilor, trebuie să ne spunem adevărul: dacă vrem respect, trebuie să redevenim o profesie, demnă și unită. Trebuie să ne apropiem din nou de misiunea noastră. Putem să acceptăm ore remediale, nu ca o povară, ci ca o șansă de a repara … orele de consultații pe care nu le-ai făcut, la care nu ai invitat săptămânal elevii care nu țin ritmul normal la clasă. Putem să privim elevii în ochi și să ne asumăm că schimbarea începe cu noi prin ei.
Când un tânăr întreabă: „De ce să învăț?”, răspunsul nostru nu poate fi doar „ca să iei note” sau „ca să ai serviciu”. Răspunsul trebuie să fie mai profund: „ca să poți, ca să ai încredere în tine, ca să gândești critic și să vezi dincolo de aparențe. Ca să legi idei și oameni ca să nu renunți niciodată la tine.”
Știu că gândind așa îmi complic existența. Dar poate că misiunea profesorului tocmai asta este: să fie mereu mai aproape de adevăr. Adevărul disciplinei pe care o predă, adevărul misiunii sale față de elev/student, adevărul despre realitatea sistemului în care trăiește.
Și, chiar dacă doare, adevărul are puterea de a trezi, iar trezirea poate începe cu noi, profesorii.
Cu respect, neliniște și speranță,
un profesor care nu renunță la catedră
Chestia cu 98.6 la suta o cred… Daca s a asigurat cresterea de 2 ore cu optionale in plus / clasa isi vor da seama ca la final nr de norme nu a scazut si nu au facut economia preconizata 🤣🤣
Daca de abia acum analizeaza reducerea birocratiei… Nu va iesi nimic concret pana in 8 septembrie… Din pacate…
Suplinitorii, sunt cadre didactice pe posturi cu viabilitate de maxim 4 ani. Acesti suplinitori sunt licentiati si au master in specialitatile pe care le predau. Se face o mare confuzie intre suplinitori si personal didactic necalificat. Suplinitorii vor ramane primii fara posturi, aici este problema. Acum mai multi ani, nu am obtinut post cu 9,50 la examenul de titularizare. Deci sa ne intelegem: va fi dat afara personal calificat, eventual absolventi si de master pe domeniu de specialitate
Am citit că miza tuturor comasărilor nu ar fi interacțiunea elev-profesor titular, ci interacțiunea imobiliară profitabilă, după modelul brevetat de ministrul „Demisia!” în Cluj. Oare fostul premier Năstase, expert în imobiliare, să nu cunoască cel mai bine această speță? Iar dacă este adevărat că patrimoniul educației trebuie să fie preluat de liberali, de ce atâta efort pentru a explica vrute și nevrute, despre învățământul simultan, despre burse, despre împărțirea normelor? Să o spună pe șleau, „vrem lapte și miere imobiliar, de la stat, că suntem liberali cu sânge roșu în vene”, așa cum ar spunea-o cineva cu sânge-mâl când vrea să se mântuiască.
1. Procentul de 6% din PIB pentru educatie nu a fost respectat NICIODATA, desi exista de foarte multi ani!!! S-au dat intre 1,5 si 4%! Adica intre 25-66% din ce era prevazut! DE CE? UNDE s-a dus diferenta pana la 100%? IN FIECARE AN! Cu toate grevele din 1999,2000,2005,2023(eu am participat la toate) problema asta nu s-a rezolvat niciodata! Ce salarii si investitii puteau fi in educatie! ACESTE diferente ar trebui date inapoi educatiei(dascalilor din acea perioada + investitii)! Ar trebui adaugate si dobanzile toate! 2. Nr. de elevi per clasa: Finlanda este mereu in topul testelor PISA cu 12 elevi per clasa! La noi am tot pus peste 30(in ultimii ani peste 25) in clasa! DESI exista de multi ani prevederea ca se POT face clase cu 15 elevi! Ne mai miram ca avem de ani de zile abonament la ultimele locuri la testele PISA ?
Unii profesori extrem de capabili nu sunt și titulari. De ce? Fie nu sunt posturi in sistem, fie nu au avut acces la ele. Pentru ca din păcate pentru unele posturi se dă șpagă. Și Iohannis era titular și a blocat 10 ANI un post de profesor… Și a fost nevoie de suplinitori să îi țină locul.
În ritmul ăsta o să ajungem să nu mai avem profesori… Dacă suplinitorii sunt eliminați și titularii plimbați pe la 3 școli diferite… unii vor renunța pentru alt job și alții se vor pensiona, lăsând ore neacoperite de nimeni.
Nu doar 10 ANI a blocat Iohannis postul de profesor. Amintiți-vă că el a fost și primar nu știu cîte mandate și inspector-general, iar ăștia sunt degrevați de ore.
Cea mai tare profă pe care am avut-o vreodată a fost o doamnă care nu a luat niciodată titularizarea, dar care m-a făcut să înțeleg că matematica se aplică și în viața reală, și în științele sociale…. dacă o întâlneam in gimnaziu, cred că mă duceam cu capul in zid la mate info….
Să spui asemenea treabă și să te numești expert, mi se pare mai rău decât de râsul tuturor lighioanelor de pe pământul ăsta.
chiar trebuie revolutie ca sa scapam de comunistii astia?!
nesimtit peste masura!
98, 6% dintre titularii au rămas în aceleași scoli? Poate, căci la raportat cifre record cu producția la hectar ne pricepem bine.
De ce nu spune ministerul și cum au fost completate acele norme, cum s-au ajuns la situații absolut ridicole in care profesorul de istorie preda și chimie, profesorul de muzică preda și fizica, precum și alte norme care sfidează orice logică, dar care au fost constituite așa din lipsă de alte opțiuni reale? Aceasta este „reforma” mult trâmbițată, in care nu mai contează nimic decât „reducerea deficitului bugetar”?
În toată această piesă absurdă elevul, principalul beneficiar al educației, nu mai contează pentru guvernanți, dar se așteaptă la performanta din partea acestor copii. Spuneți adevărul până la capăt, domnule ministru, că de adevăruri trunchiate și minciuni sfruntate ne-am saturat până peste cap.
O remarcă excelentă! Sunt in asentimentul tău!
Cea mai mare gogomănie marca MEC-David-Ion.
Maine poimaine o sa se propuna ca profesorii titulari sa predea 40 de ore, ca elevii sa aiba parte din plin de experienta lor, iar suplinitorii sa le corecteze lucrarile, sa le compuna materialele didactice, sa le asigure cafea apa suc, tot confortul titularilor, timp de 40 de ore.
Eu am demisionat impreuna cu alti 4 colegi, toti titulari, chiar daca aveam normele complete în școală. Nu mai suportam. Am ajuns la capătul răbdării. Vom pleca toti în Anglia și vom lucra acolo în cămine de bătrâni ca asistenți. Aici am vândut tot în 12 zile. Două apartamente in urban si o casa cu livada în rural, toate vandute la familii de rromi pentru ca nu am avut alti cumparatori. Acum stam la o pensiune pana de 27 august. Adio România! Nici morții n-o să-i las aici. Dezhumare, incinerare și luat cenusa, dar asta peste vreo 2 ani.
Hai,nene,ca nu te poate crede nimeni.
Nu vi se simtă lipsa, niciunuia dintre noi. Drum bun și cale bătută! Nu o să ne fie dor de voi! Am scăpat de niște bugetari puturoși! Ușor, ușor, vom face economie la buget. Sper să fie cât mai mulți!
Corecție: nu vi se va simți lipsa
Ministerul sau ministrul?
Sa stim clar cine aberează in continuare sau minte cu intenție.
In 90% din cazuri nu crește nicio interacțiune pt ca ai alte clase sau chiar altă școală.
PS
Cu suplinitorii nu crește la fel teoretic?
Incompetență ridicată la nivel de artă. Înșelăciune (repetarea cu bună știință a unor neadevăruri)
David, DEMISIA!
Cu fiecare declarație dl ministru ne demonstrează ca nu are habar despre învățământul preuniversitar !
Mărești nr de elevi într-o clasa si vorbești apoi de o interacțiune mai consistentă!
Apoi de ce era necesara mențiunea de profesor
O vrem pe Abramburică înapoi. Mai rău de atât nu se poate!
Adica au de gand sa mareasca si nr de ore al elevilor? Nu de alta, dar pentru liceu, noul plan cadru prevede scaderea orelor pentru anumite materii (doar romana imi vine in minte, pentru profil de stiinte ale naturii), deci scaderea interactiunii.
nu le ar fi rușine!!!! cel mai jenant minister din 90 încoace!
Doamne apară și păzește, ca n-ar fi de plâns, ar fi de râs! Pai sub asa minister,/ ministru incompetent care înoată în bezna minții, ar trebui sa mergem la școală și să stam cu picioarele pe catedră…. nimic mai mult!!
>> permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari
Nu credeam sa citesc o prostie ca asta. Cine a zis? Academicianul psiholog? Astia chiar ne cred ultimii fraieri sa inghitim toate idioteniile debitate de incompetentii de la minister?
Ceea ce conteaza intr-o scoala din secolul 21 NU ESTE INTERACTIUNEA AIUREA cu profii, ci invatarea personalizata, diferentierea si atentia individuala, flexibilitatea, adaptarea la nevoile copiilor. Mai conteaza metodele, gen invatare prin proiecte, invatare activa etc.
Atat adaptarile cat si metodele active cer o clasa mica (5 – 15 copii la micro-scoli, clase mici, 15 – 25 elevi, la scolile traditionale). Vezi scolile lui Elon Musk, Ad Astra si Astra Nova (nici nu se dau note btw.).
Deci ce o sa aiba elevii? 20 de ore frontale intr-o clasa aglomerata, cu aceiasi profi fara formare si autosuficienti? Formidabila realizare a pesede + penele + academicianul competent.
De unde au tras o asemenea concluzie?
2 ore didactice in plus inseamna o ALTA clasa la care se preda. Cu putin noroc, in alta clasa. Cum creste asta gradul de interactiune al elevilor cu profesorii, este neclar.
Mai degraba, scade gradul de interactiune.
Minciuni la fel de mari precum nasul domnului David
Serios? Mi se pare o eroare de logica, poate chiar putin analfabetism functional…
Elevii de la o clasa se intalnesc fix exact acelasi numar de ore cu profesorul, care sunt prevazute pentru disciplina respectiva. Orele in plus profesorul le face la o noua clasa, pe care nu o avea!
Daca la norma didactica in loc de 2 ore de clasa s-ar fi adăugat 2 ore de consultatii pe care profesorul sa le stea in scoala, la dispozitia elevilor (asta ar necesita un cabinet) atunci cu adevatat elevii ar avea o interactiune suplimentara cu profesorul!
Ministerul nu a facut decat o miscare contabila, care va supraincarca profesorii si va scadea calitatea actului didactic!
E in traditia comunista: cat mai multa munca, nu conteaza eficienta!
Serios??
pai s-a mărit numărul.de ore pe care îl preda un profesor la o clasă anume?
sau s-a mărit numărul de clase la care preda un profesor??
as zice că e la mintea cocoșului că a doua varianta iar asta înseamnă exact pe dos, având ore la mai multe clase asta implică mai putina interacțiune pentru fiecare elev în parte.
fracturi logice și o incredibila necunoaștere a realităților.
La invatatori, da.La profesiri nu.
Sa vedeti anul viitor interactiune sporita, când vor trebui sa reducă iar deficitul si pe fondul recesiunii economice, vor trebui sa mărească din nou norma!😃
Habar nu au despre ce vorbesc!
„*le predă
Da, cu siguranță. Mai ales profesorii care au o oră pe săptămână, vor interacționa la alte școli, in completarea normei, tot o oră la fiecare clasă, nu? Despre ce vorbiți???
LOL
Doamneeeee!De unde le scoate ca ma apuca durerile de cap doar când aud de ei!!
Ideile lor sunt la nivelul clientelei lor politice,sa fi rămas doar redusii mintal în tara asta?Chiar așa?!