Ministrul Daniel David, chemat luni la Parlament de partidul AUR să dea explicații despre statutul Istoriei și Geografiei în planurile-cadru de liceu

1.190 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Biroul permanent al Camerei Deputaților a aprobat, miercuri, ca ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, să fie invitat, în 17 februarie, în plen, la Ora Guvernului, potrivit Agerpres.

Solicitarea în acest sens a fost făcută, în conformitate cu prevederile art. 209, alin. (1), din Regulamentul Camerei Deputaților, de grupul parlamentar AUR.

Tema dezbaterii politice este „Lipsa materiilor geografie și istorie din planurile cadru pentru liceu – o lipsă voită?”.

Informații de context. Cronologia statutului istoriei în planurile-cadru de liceu

În proiectele de planuri-cadru de liceu propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), puse în dezbatere pe 31 ianuarie 2025, până pe 6 martie, istoria și geografia nu mai apar în trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a. Planurile-cadru de liceu ar urma să se aplice cel mai devreme din anul școlar 2026-2027, pentru actualii elevi de clasa a VII-a.

Istoria și Geografia ar urma, ca alte materii de specialitate din prezent care nu mai sunt în trunchiul comun în ultimele două clase de liceu (ex. fizică, chimie, biologie), să poată fi alese din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) sub diverse forme propuse de profesori și optate de elevi.

Reacțiile au apărut mai întâi de la facultățile de istorie din țară, prima fiind cea de la Universitatea din București (UB), care a analizat propunerile de plan-cadru și a susținut că este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână.

Și Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, a atrat atenția că în proiectele de planuri-cadru disciplina istorie înregistrează un recul absolut semnificativ. La clasa a XII-a, elevul nu mai poate parcurge istoria națională, ci doar cea rezultată din Istoria Comunismului: „cum se vor putea păstra în doar doi ani școlari cele mai de seamă jaloane ale civilizației umane?”, întreba el în analiză.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a reacționat respingând acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările, a spus el. Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii, a mai declarat oficialul pe 1 februarie.

A urmat din nou o reacție de la ministrul Daniel David: Aud și vocea specialiștilor în istorie. Istoria are o reprezentare foarte bună în trunchiul comun în comparație cu celelalte discipline clasice și socio-umane.

Pe 5 februarie, decanii de la 12 facultăți de Istorie din țară, președintele Academiei Române și șeful secției de Istorie-Arheologie i-au cerut ministrului Educației să includă cel puțin câte o oră de Istorie universală și a românilor în trunchiul comun la liceu, la toate specializările și clasele.

  • David a reacționat, spunând că „este un model pe care putem merge”. „Bătălia mea, ca ministru, nu este pe numărul de ore. Dacă modelul este bun, putem să alocăm oricâte ore sunt necesare pentru ca acesta să funcționeze”, a continuat el.

Pe 13 februarie, ministrul Educației și cercetării, Daniel David, a anunțat, după ce i-a primit în audiență pe decanii facultăților de istorie, că „Istoria românilor/ României” va deveni materie obligatorie la liceu. „După păstrarea limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor și a României» ca disciplină de sine stătătoare la liceu”, a declarat ministrul.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Percheziții DIICOT la o grupare de trafic de droguri către elevi și studenți, făcute luni în București și alte cinci județe / Intermedierea se făcea pe o platformă online cu 11.000 de membri activi

Procurorii DIICOT au efectuat, luni, percheziţii în municipiul Bucureşti şi în alte cinci judeţe la o grupare infracţională specializată în traficul de droguri către elevi şi studenţi, transmite agenția națională…
Vezi articolul

Profesorul are libertatea să-și organizeze predarea și evaluarea pe parcursul întregului an școlar, între evaluarea standardizată de la începutul anului și cea de la final, anunță ministrul educației în contextul schimbării structurii calendarului școlar

Ministrul Educației a declarat astăzi că profesorii vor avea libertatea „să-și organizeze atât predarea materiei, cât și evaluarea pe fiecare disciplină”, între evaluarea standardizată de la începutul anului și cea…
Vezi articolul

Sindicatele din învățământul preuniversitar îi acuză de minciună pe președintele Nicușor Dan și pe ministrul educației, Daniel David: Revoltător e că măsurile au fost luate în spatele ușilor închise și când am cerut explicații – atât Președintelui României, cât și ministrului educației – ni s-a spus «să nu ne luăm după zvonuri». «Zvonurile» au devenit realitate

Cele două sindicate din educație reprezentative pentru învățământul preuniversitar îi acuză pe președintele Nicușor Dan și pe ministrul Educației, Daniel David, de minciună. Într-un apel comun semnat de liderii sindicali…
Vezi articolul

Emilia Șercan, în scandalul tezei de doctorat a premierului Ciucă: CNATDCU este singura instituție în măsură să emită verdicte privind titlul de doctorat, nu Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (UNAP), unde a cerut premierul o analiză a tezei

Comisia de etică a Universității Naționale de Apărare „Carol I”, (UNAp) poate legal emite doar un punct de vedere, care are valoare juridică zero, scrie jurnalista Emilia Șercan pe pagina…
Vezi articolul