Ministrul Daniel David, chemat luni la Parlament de partidul AUR să dea explicații despre statutul Istoriei și Geografiei în planurile-cadru de liceu

1.197 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Biroul permanent al Camerei Deputaților a aprobat, miercuri, ca ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, să fie invitat, în 17 februarie, în plen, la Ora Guvernului, potrivit Agerpres.

Solicitarea în acest sens a fost făcută, în conformitate cu prevederile art. 209, alin. (1), din Regulamentul Camerei Deputaților, de grupul parlamentar AUR.

Tema dezbaterii politice este „Lipsa materiilor geografie și istorie din planurile cadru pentru liceu – o lipsă voită?”.

Informații de context. Cronologia statutului istoriei în planurile-cadru de liceu

În proiectele de planuri-cadru de liceu propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), puse în dezbatere pe 31 ianuarie 2025, până pe 6 martie, istoria și geografia nu mai apar în trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a. Planurile-cadru de liceu ar urma să se aplice cel mai devreme din anul școlar 2026-2027, pentru actualii elevi de clasa a VII-a.

Istoria și Geografia ar urma, ca alte materii de specialitate din prezent care nu mai sunt în trunchiul comun în ultimele două clase de liceu (ex. fizică, chimie, biologie), să poată fi alese din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) sub diverse forme propuse de profesori și optate de elevi.

Reacțiile au apărut mai întâi de la facultățile de istorie din țară, prima fiind cea de la Universitatea din București (UB), care a analizat propunerile de plan-cadru și a susținut că este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână.

Și Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, a atrat atenția că în proiectele de planuri-cadru disciplina istorie înregistrează un recul absolut semnificativ. La clasa a XII-a, elevul nu mai poate parcurge istoria națională, ci doar cea rezultată din Istoria Comunismului: „cum se vor putea păstra în doar doi ani școlari cele mai de seamă jaloane ale civilizației umane?”, întreba el în analiză.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a reacționat respingând acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările, a spus el. Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii, a mai declarat oficialul pe 1 februarie.

A urmat din nou o reacție de la ministrul Daniel David: Aud și vocea specialiștilor în istorie. Istoria are o reprezentare foarte bună în trunchiul comun în comparație cu celelalte discipline clasice și socio-umane.

Pe 5 februarie, decanii de la 12 facultăți de Istorie din țară, președintele Academiei Române și șeful secției de Istorie-Arheologie i-au cerut ministrului Educației să includă cel puțin câte o oră de Istorie universală și a românilor în trunchiul comun la liceu, la toate specializările și clasele.

  • David a reacționat, spunând că „este un model pe care putem merge”. „Bătălia mea, ca ministru, nu este pe numărul de ore. Dacă modelul este bun, putem să alocăm oricâte ore sunt necesare pentru ca acesta să funcționeze”, a continuat el.

Pe 13 februarie, ministrul Educației și cercetării, Daniel David, a anunțat, după ce i-a primit în audiență pe decanii facultăților de istorie, că „Istoria românilor/ României” va deveni materie obligatorie la liceu. „După păstrarea limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor și a României» ca disciplină de sine stătătoare la liceu”, a declarat ministrul.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Titularizarea 2025

Este o problemă și pentru profesorii care sunt pe viabilitatea postului, spune o directoare de școală: Avem colegi care s-au pregătit, anul acesta, să meargă la titularizare, tocmai pentru a obține acea notă de 7 și pentru a deveni titulari ai sistemului. Pentru ei, e o mare incertitudine

O directoare de școală din mediul rural a semnalat, pentru Edupedu.ro, că este o problemă și în cazul profesorilor care sunt angajați pe viabilitatea postului și s-au pregătit pentru concursul…
Vezi articolul

Ce înseamnă afterschool-ul și masa caldă pentru elevii de la sat. Mărturia directoarei Școlii Gimnaziale Pesceana: Pentru unii dintre copii este singura mâncare gătită pe care o primesc în acea zi. Comparând efectele de la noi cu rezultatele școlilor învecinate unde nu există acest program, diferențele se văd cu ochiul liber

„Copiii au parte chiar și în mediul rural de niște condiții, să spunem așa similare, eu aș avea curajul să spun chiar superioare celor din școlile urbane. Când spun lucrul…
Vezi articolul

Utilizarea inteligenței artificiale în educația din România, discutată de Ligia Deca cu reprezentanții Coreei de Sud și ai Braziliei, pentru viitoare acorduri internaționale / Ministrul anunță și trei proiecte comune cu OCDE

Utilizarea inteligenței artificiale în educație este una dintre temele pe care ministrul Ligia Deca le-a discutat cu reprezentanții Braziliei și Coreei de Sud, scrie oficialul într-un mesaj pe Facebook. „Am…
Vezi articolul