Ministrul Proiectelor Europene Dragoș Pâslaru explică de ce a întârziat să sesizeze Parchetul European în cazul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi: Au fost practic trei controale sau analize în paralel și am cerut o revenire la Ministerul Educației

32 de vizualizări
Foto: MIPE
Ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pâslaru, a explicat de ce a durat 3 luni până când a făcut sesizarea oficială către Parchetul European, în cazul achizițiilor de microbuze școlare la suprapreț. Invitat la Digi24, Dragoș Pâslaru a spus că până în prezent „au fost practic trei controale sau analize în paralel”, deși verificările privind aceste achiziții au început în luna august.

Ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pâslaru, a explicat de ce durat atât de mult să sesizeze autoritățile europene privind suspiciunile de fraudă în cazul achiziționării de microbuze școlare la suprapreț.

El a spus că a trimis Corpul de Control al ministerului care a realizat o analiză legată de prețuri dar încă sunt în desfășurare „investigațiile de suspiciune de fraudă clasică”.

Pentru că a primit rezultate preliminare a cerut încă o revenire la Ministerul Educației (n. red a cerut alte informații pe baza rezultatelor).

„Administrația românească nu excelează în materie de viteză de reacție. Am avut echipa Corpului de control al ministerului care a derulat mai degrabă o analiză legată de rezonabilitatea prețurilor și au fost – și sunt încă în derulare investigațiile de suspiciune de fraudă clasică pentru cele două departamente, adică coordonatorul național PNRR, care e la MIPE și, respectiv coordonatorul de reformă și investiții al Ministerului Educației. Au fost practic trei controale sau analize în paralel. Eu am terminat la un moment dat, am avut la un moment dat un raport preliminar și am pus o serie de întrebări adiționale, adică nu m-a convins ceea ce colegii mei mi-au dat ca informații și am cerut, de exemplu, încă o revenire la Ministerul Educației”, a spus Pâslaru.

El a vorbit și despre constatările făcute de Corpul de Control: „Este vorba de faptul că din cei peste 240 de milioane de lei care au fost folosiți în toată țara, există o variație de prețuri semnificativă, de la 99.000 la 263.000 de de euro și, în mod evident, și pentru cineva care nu este specialist, făcând o analiză legată de cam cam care sunt prețurile în piață, constatăm că sunt niște prețuri mult mai mari decât cele, poate, care ar putea să fie justificate.

Nu sunt eu neapărat o autoritate în construcția prețurilor, dar în mod evident, una din constatările foarte importante este aceea că nu a existat niciun fel de analiză cu privire la rezonabilitatea prețurilor atunci când, de exemplu, s-au gândit licitațiile”, a spus ministrul.

„În mod normal, conform ghidurilor, ar trebui să ai o explicație de rezonabilitate a prețului, adică să poți să vezi care este modalitatea în care prețul poate fi considerat rezonabil. Nu au existat astfel de analize, a fost mai degrabă o alocare bugetară, iar ofertanții au oferit fără niciun fel de constrângere în bugetul oferit.

Un alt lucru care a fost oarecum bizar este că există o autoritate națională de achiziții publice care a dat avize conforme cu privire la caietele de sarcini. Deci, practic, a existat un control din partea Guvernului pe aceste caiete de sarcini și deși există o cerință foarte clară acestor inspectori de a verifica rezonabilitatea prețurilor atunci când e vorba în caietul de sarcini. Nu a existat o astfel de verificare”, a mai spus ministrul.

Informații de context

Achiziția de microbuze școlare electrice la suprapreț, prin contracte cu finanțare PNRR, acuzată într-o anchetă publicată luni, 11 august, de ReporterIS, s-a petrecut după ce, în 2023, Ministerul Educației modifica țintele de achiziții, după ce ratase realizarea acestora în timpul declarat inițial. Atunci, în 2023, a fost redus la jumătate numărul de microbuze pe cale să fie achiziționate și capacitatea microbuzelor dorite, fără ca schimbările să fie anunțate public în prealabil.

Edupedu.ro a semnalat, pe 11 septembrie 2023, că în guvern au fost cerute tăieri pentru mai multe ținte și jaloane PNRR. Fără să fie anunțată public, în prealabil, s-a decis atunci ca numărul microbuzelor școlare electrice să fie redus la jumătate, de la 3.200 la doar 1.600, în condițiile în care termenul de achiziție stabilit inițial, 30 iunie 2023 nu fusese respectat.

În aceeași zi, Ministerul Educației, condus atunci de Ligia Deca, transmitea o serie de precizări despre modificările făcute în privința achizițiilor PNRR. În cazul achizițiilor de microbuze școlare verzi, instituția preciza că se schimbase capacitatea microbuzelor dorite, la solicitarea UAT-urilor, de la 8+1 locuri la 16+1 locuri – adică la tipul de microbuze achiziționate prin contractele semnalate de ReporterIS.

Ministrul Pâslaru a anunțat în august că trei investigații au fost lansate în cazul microbuzelor școlare la suprapreț și că ancheta Corpului de Control verifică dacă există suspiciuni pentru a transmite cazul către Parchetul european.

Deși anchetele au fost publicate în luna august, abia pe 8 decembrie 2025, ministrul Dragoș Pâslaru a anunțat că a decis să sesizeze Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi. El a mai spus că va dispune transmiterea către Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței a rezultatelor verificării realizate de Corpul de Control al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene.

„Am luat aceste măsuri ca urmare a constatării mai multor disfuncționalități care ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizați banii europeni”, spunea într-o postare pe Facebook.

„Această descentralizare, deși justificată de dorința de flexibilitate locală, a generat efecte absolut reprobabile: diferențe semnificative de preț între microbuze similare și lipsa unor justificări clare privind diferențele majore de cost.

Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile — între un minim de 99.000 euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele.

Au fost recepționate echipamente în afara termenilor de livrare, diferențele de preț variind uneori și până la de trei ori mai mult față de prețul cel mai mic.

Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferențele majore de cost.

Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel), prețul nereprezentând o imagine reală a prețurilor practicate pe piață.

Deoarece ofertele de preț nu sunt fundamentate, acestea generează un potențial prejudiciu bugetar, reprezentând un indiciu de achiziție ineficientă sau neconformă prin prisma obligativității de respectare a principiilor de legalitate, eficiență și economicitate în utilizarea optimă a alocării / cheltuirii bugetului aferent PNRR și a bugetului național aferent.

Totodată, există diferențe între listele localităților beneficiare de microbuze electrice conform cererii de finanțare și localitățile care au primit în final microbuze conform proceselor verbale de predare/primire.

În lumina tuturor acestor aspecte, am dispus transmiterea tuturor constatărilor către instituțiile abilitate: Parchetul European, Departamentul pentru Luptă Antifraudă și Consiliul Concurenței.

Rolul lor este să verifice dacă diferențele de preț și modalitatea de utilizare a informațiilor minime obligatorii din ghid au fost simple erori administrative sau practici care afectează buna gestionare a fondurilor europene.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu are rolul de procuror sau de judecător. Altfel spus, nu avem calitatea legală să dăm verdicte definitive ori să condamnăm potențiale încălcări ale legii”, a mai spus ministrul Pâslaru.

Microbuzele verzi – instrument de promovare politică și electorală

Achizițiile și programele de dezvoltare finanțate prin PNRR au fost folosite în mod constant de fosta ministră a Educației, Ligia Deca, drept exemplu pentru realizările sale. Și aceasta, chiar dacă, imediat după încheierea mandatului său, MIPE atrăgea atenția, în ianuarie 2025, că România reușise să atragă doar 500 de milioane din cele 3,5 miliarde de euro pentru investiții în Educație, în trei ani și jumătate. În iunie a.c., la finalul mandatului său, fostul ministru al Proiectelor Europene Marcel Boloș spunea că România risca să piardă, la capitolul Educație, 728 milioane de euro, fără o renegociere.

Dar proiectele, prognozele și angajamentele au fost folosite de Ligia Deca pentru promovare – inclusiv în ceea ce privește microbuzele verzi, unde au existat contractări în cele din urmă, sau școlile verzi, unde întârzierile înregistrate au fost majore.

În septembrie 2023, în momentul în care erau aduse modificări mai multor ținte de achiziții, prezentate mai sus, ministra Ligia Deca vorbea despre achizițiile și investițiile prin PNRR, de aproape 3 miliarde de euro,  inclusiv în ceea ce privește achiziția de microbuze electrice:

  • “(…) De la începutul mandatului meu, Ministerul Educației a lansat apeluri de proiecte finanțate prin PNRR în valoare de aproape 3 miliarde de euro. Aici este inclusă inclusiv realizarea unei rețele pilot de școli verzi, programe pentru reducerea abandonului școlar, achiziționarea de microbuze verzi pentru elevi sau dotarea cu laboratoare inteligente a liceelor din România. Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală. (…)”

Tot atunci, ea era menționată de președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, când acesta a anunțat că a „semnat, la Guvernul României, împreună cu Ministrul Educației Ligia Deca, contractul de finanțare pentru achiziția a 𝟐𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐜𝐫𝐨𝐛𝐮𝐳𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐢𝐜𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐬𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫. Aducem în județul Iași aproape 𝟑𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢 pentru a cumpăra aceste microbuze electrice în 26 de comune (…)”.

Luni, după publicarea anchetei ReporterIS, Costel Alexe publica un mesaj pe Facebook prin care „respingea categoric speculațiile prezentate în spațiul public” și susținea că „acest proiect (…) a fost realizat cu respectarea legii, în mod transparent și cu un singur scop: binele copiilor și al comunității”. El spunea despre prețul unitar de 1 milion lei fără TVA per microbuz că „este rezultatul unei competiții reale și corecte între ofertanți și nu poate fi comparat cu prețuri „de catalog” afișate pe internet”.

În 2024, an electoral în care Ligia Deca a candidat (fără succes) pentru un loc în Parlament, un alt politician PNL (ajuns senator), Lucian Rusu, promova achizițiile de microbuze efectuate de CJ Iași prin mesaje în care apărea „în poză” și candidata Ligia Deca. 

Pe parcursul anului trecut, susținătorii politici ai Ligiei Deca și Ligia Deca însăși au transmis în mod constant mesaje de promovare bazate pe finanțările PNRR, inclusiv pe școli verzi și microbuze electrice, mesaje transmise fie că:

Iar în ajunul sezonului electoral dinaintea alegerilor parlamentare PNL anunța, acum un an, o campanie de „transparență totală în Educație”, legată de achizițiile PNRR, susținând că s-ar fi achiziționat deja, în august 2024, microbuze electrice care să transporte „peste 212.000 de elevi din mediul rural” – de peste 10 ori mai mult decât capacitatea maximă a celor 1218 microbuze de circa 16 locuri fiecare.

Citește și:
Președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, cere „claritate” în cazul microbuzelor școlare cumpărate prin PNRR, după ce ministrul Proiectelor Europene a anunțat că va sesiza Parchetul European
Comisia Europeană, despre anchetele privind achizițiile de microbuze la suprapreț, prin PNRR: În caz de nereguli grave, România este obligată să investigheze și să recupereze fondurile afectate


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Proba de competențe digitale la Bacalaureat

Elevii de liceu de la orice profil și clasă pot învăța cum să creeze jocuri cu ajutorul unor platforme online, în cadrul disciplinei opționale „Dezvoltarea jocurilor video”, disponibilă din anul școlar 2025-2026

Disciplina opțională „Dezvoltarea jocurilor video” va putea fi studiată timp de o oră pe săptămână de elevi de liceu din orice nivel de la toate filierele, profilurile și specializările, potrivit…
Vezi articolul

Studenții din anul I care au obținut premii la olimpiadele internaționale în liceu pot primi burse lunare de până la 3.300 de lei, potrivit noii metodologii-cadru / Nu toate universitățile și-au definitivat încă regulile pentru celelalte burse

Studenții înmatriculați în anul I la universitățile din țară, care au obținut premii la olimpiadele școlare internaționale, primesc burse de excelență olimpică/internațională, cu sume de la 1.650 până la 3.300…
Vezi articolul

Fundația Blue Planet, controlată de fiica fostului director SRI Virgil Măgureanu, încearcă din nou să fie declarată de interes public printr-un proiect de HG pus în consultare de Ministerul Educației / Presa a scris că miza este un imobil monument istoric din centrul Capitalei

Fundația “Blue Planet”,despre care PressHub.ro a scris că este controlată de fiica fostului director SRI Virgil Măgureanu, încearcă din nou să fie declarată de utilitate publică, după ce o inițiativă…
Vezi articolul