Op ed / Ștefan Pălărie: Cele 22 de mii de motive pentru falimentul mandatului Deca

1.217 vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
Unu din opt elevi care au început clasa a VIII-a anul acesta nu a ajuns să dea Evaluarea Națională la final de gimnaziu. Aproximativ 22.000! Secretarul de stat PSD, Florin Lixandru, ne-a explicat că ar fi două motive: fie elevii au rămas repetenți, fie aceștia nu au mai dorit să susțină examenul. Ambele cauze reflectă un faliment complet al României Educate. În primul rând, ce se întâmplă cu acești copiii până ajung în clasa a VIII-a? Și cum ajung ajung repetenți chiar înainte de a termina gimnaziul? Apoi, cine răspunde pentru cei peste 7.000 de copii care erau înscriși la examen, dar nu s-au prezentat? Anunțul a fost unul sec și cu un ridicat din umeri. Nimeni nu răspunde!

Ligia Deca a condus Ministerul Educației în timpul acestui an școlar. Este „rezultatul” mandatului său. Iar viitorul, cu noul sistem și noile legi, cu examene la „licee de elită”, cu discriminare și dublu standard, va arăta mult mai sumbru decât azi, dacă vor intra în vigoare.

Pentru un copil dintr-o comunitate dezavantajată, accesul la un liceu mai bun este prima lui șansă și poate cea mai importantă de-a ieși din sărăcie. Elevii din comunitățile marginalizate sunt și acum o raritate în colegiile de elită. E un fenomen pe care și rezultatele de la testările PISA ni l-au confirmat în repetate rânduri. Dacă, înainte, copiii vulnerabili aveau puține șanse să intre la un liceu bun, Ligia Deca a avut grijă să le distrugă complet și pe acelea.

Să zicem că ești un băiat de 14 ani dintr-un oraș mic. Ești cel mai bun din clasă, ai o înclinație pentru Matematică și Fizică și speri să fii primul din familie cu studii superioare. Familia ta nu-și permite să-ți plătească meditații pentru examenele de admitere, dar tu ești încrezător că poți intra. Poate că vei fi printre ultimii admiși, dar nici nu mai contează. Ai intrat, iar de azi încolo vei face eforturi ca să ții pasul cu ceilalți colegi care stăpânesc materia mai bine decât tine. Fiecare zi va fi un prilej în care te vei forța să ieși din zona de confort și să fii mai bun. Iar profesorul își poate arăta plus-valoarea prin faptul că te ajută să-ți ridici nivelul.

Ei bine, această șansă piere pentru cei mai mulți dintre copiii aflați într-o astfel de situație vulnerabilă, dacă sistemul Deca-Iohannis, cel cu dublu examen de admitere devine realitate. Doamna ministru a negociat admiterea la liceu de parcă ar fi un troc la talciocul de duminică. Mai întâi, a lăsat 10% din locuri în afara concursului organizat de licee, apoi 40%, ca pe urmă să cedeze 50% din locuri în urma criticilor care au acaparat spațiul public. Dar tot nu s-a lăsat!

Rareori a existat un front comun atât de puternic în societate legat de educație, așa cum s-a întâmplat în cazul respingerii dublului examen de admitere la liceu propus de Ligia Deca: Consiliul Elevilor, asociațiile de elevi, federațiile de părinți, profesorii, ONG-urile, CNCD-ul, USR ai cărui senatori, printre care și eu, au ieșit din sala Comisiei în semn de protest față de acest sistem de evaluare profund inechitabil și discriminatoriu. Nimic din toate astea nu a contat în fața încăpățânării „primului profesor al țării” de-a crea un învățământ bazat pe caste. Cum nu a contat nici pentru supușii săi.

Ligia Deca, care acum șapte ani poza într-un lider ce promitea să unească toți cetățenii sub umbrela :România Educată”, a lovit în fiecare adolescent care așteaptă cu teamă să treacă prin dublul examen – o aberație raportat la ce se întâmplă în spațiul european și la recomandările OECD și UNICEF privind evaluarea elevilor din România. Să le luăm pe rând.

1) Nici Ligia Deca, nici altcineva de la Cotroceni sau Palatul Victoria nu a fost în stare să ne explice în baza căror studii au venit cu acest examen dublu care ne-a șocat pe toți. Nu a existat specialist în educație care să nu întrebe ce stă la baza acestei decizii, dar nimeni de la putere nu a venit cu o explicație bazată pe analize și studii de impact.

Dintr-un studiu OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), care analizează tranziția elevilor la liceu în peste 40 de țări, doar șase mai aplică examene externe pentru admitere, dintre care cinci din Europa: Germania, Estonia, Lituania, Letonia și Italia. Dar, și în aceste țări, rolul profesorilor și consilierilor școlari este mult mai important în orientarea școlară a elevilor și în niciun caz nu se aplică un sistem dublu pentru admitere așa cum a segregat copiii noua lege a învățământului preuniversitar.

2) Să ne uităm la alte observații pe care OECD și UNICEF le-au făcut la adresa României într-un raport de țară, încă din 2017. În primul rând, sistemul nostru pune presiune pe elevi să învețe doar la materiile de examen. Așa se face că pentru celelalte materii, din cauza stresului și a altor factori, dispare interesul elevilor pentru a primi feedback. Într-o lume în care se pune tot mai mult accent pe transdisciplinaritate, creativitate, inclusiv inteligență artificială, „România Educată” a lui Deca și Iohannis n-a putut decât să adauge încă un examen. Așadar, sprijinirea și stimularea elevilor pentru a se adapta acestui secol al vitezei digitale rămâne tot în cârca lor și a părinților.

O altă oroare care apare din cauza presiunii examenelor naționale, la care a consimțit și doamna Deca și întreaga coaliție PSD-PNL, este legată de meditații. Același raport estimează că până la 50% dintre elevi fac meditații într-o formă sau alta pentru a face față examenelor, iar costurile depășesc sute de milioane de euro anual.

Fac parte din acea Românie care crede că dreptul la o educație echitabilă și de calitate trebuie garantat pentru fiecare copil și că nu poate fi negociat ca la talcioc. Nu poți să continui să lași, ca în acest an, zeci de mii de elevi în urmă!

USR a ieșit din sala Comisiei de Învățământ de la Senat atunci când a fost votat dublul sistem de admitere la liceu. USR a venit cu amendamente și a contestat apoi noile legi ale educației Deca-Iohannis la CCR. Indiferent de ce decizie va adopta Curtea, noi ne vom lupta pentru viitorul copiilor noștri, indiferent de mediul din care provin.

Op-ed: Ștefan Pălărie este senator, membru al partidului USR. Opiniile sale nu reprezintă poziția redacției


3 comments
  1. Nu reprezintă “opinia redacției” dar publicați materialele cele de la USR.
    Pe de altă parte articolele de pe edupedu sunt imediat preluate de oficiosul USR numit G4 media.
    Când a fost USR la guvernare a blocat aplicarea legii salarizării…. dar nu ați ieșit la grevă!
    Nu acuz! Doar constat

  2. Cum la pensii speciale este impozit pe ce depaste 4900 care este considerat salariul mediu net?
    Iar la profesori salariul mediu net este 4000 cand se va face grila salarizarii.

  3. Bravo Palarie! Bine spus! Toata povestea asta cu “olimpicii” si “liceele de elita” a ajuns nu numai o sursa profunda de inechitate dar si o amenintare la adresa economiei care duce lipsa de forta de munca calificata iar scolile abandoneaza elevii cu toatala nepasare inainte sa termoine clasa a VIII-a. O rusine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Doru Căstăian: Ca profesor, a nu reacționa, a te închide în cancelaria ta, a te face că nu vezi frauda ministrului, impostura inspectorului înseamnă a te expune răului, laolaltă cu copiii tăi. Efectele: Copiii copiază, profesorii plagiază

“A nu reacționa, a te închide în cancelaria ta, a te face că nu vezi frauda ministrului, impostura, poate, a inspectorului și așa mai departe nu înseamnă a te proteja…
Vezi articolul

Pregătirea olimpicilor internaționali rămâne subfinanțată, atrag atenția mai mulți profesori. Ministerul Educației acordă câte 100 de lei per participant, din bugetul propriu, pentru taberele celor mai performanți elevi, fără o reglementare exactă pentru aceste fonduri

Finanțarea pentru pregătirea olimpicilor internaționali ai României este făcută de Ministerul Educației la un nivel derizoriu, după cum semnalează mai mulți profesori consultați de Edupedu.ro. Aceștia mai spun că cei…
Vezi articolul

CLASAMENT România își întărește ușor prezența în clasamentul universităților Shanghai Ranking 2023 după domenii de studiu, după ce a ieșit din clasamentul general Shanghai în vară / De două ori mai multe apariții la Matematică, poziție întărită la Științe medicale, nicio apariție la Științe sociale

România înregistrează o creștere a numărului de apariții în prestigiosul clasament universitar Shanghai Ranking după domenii de studiu – ediția 2023, după ce, în vară, rămăsese fără nicio universitate care…
Vezi articolul