Plata profesorilor pentru orele remediale, pe masa Guvernului. Proiectul de Ordonanță de Urgență prevede 200 de lei/lună pentru fiecare elev și un buget total din fonduri europene de 50 milioane euro

4.451 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Plata profesorilor pentru orele remediale se va reglementa printr-o Ordonanță de Urgență, conform proiectului de act normativ în stadiu de document lucru, consultat de Edupedu.ro. Proiectul va intra în ședința de Guvern de miercuri, pe ordinea suplimentară a ședinței de la ora 13, potrivit surselor Edupedu.ro.

Concret, proiectul modifică articolul 58 din Legea Educației, producând schimbări în legea adoptată anul trecut, prin care erau oferite vouchere de after-school doar elevilor din ciclul primar.

Proiectul de act normativ extinde acum acordarea acestor vouchere, în valoare de 0,4 ISR, adică 200 de lei/lună pentru fiecare elev, la toți elevii din învățământul primar și gimnazial, clasele P-VIII.

În documentul de lucru, perioada de aplicare începe abia în anul școlar viitor, de aceea este de așteptat să fie modificată, astfel încât să includă și acest an.

“Prin excepție de la prevederile alin. (1), în anii școlari 2021-2022 și 2022-2023 se desfășoară programul național pilot „Școala după școala” pentru elevii până la clasa a VIII-a inclusiv,” se arată în proiectul de act normativ.

Criteriile de participare la program se vor stabili prin ordin de ministru.

“Criteriile de eligibilitate pentru participarea la programul pilot de tip Școală după școală a elevilor până în clasa a VIII-a inclusiv aflați în risc de părăsire timpurie a școlii sau de eșec școlar, precum și pentru cei aflați în una dintre situațiile prevăzute la art. 58 alin. (9^1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și lista documentelor justificative pe baza cărora se va realiza încadrarea acestora în aceste categorii, se stabilesc prin ordin al ministrului educației în termen de 15 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pe baza datelor furnizate de către inspectoratele școlare județene și al Municipiului București si in urma consultării cu aceste instituții”.

Banii vor fi virați direct școlilor, mai prevede documentul, iar elevii care participă la orele remediale vor trebui să se înscrie în program.

“Prin exceptie de la prevederile alin. (4), în anii școlari 2021-2022 și 2022-2023 se acordă unităților de învățământ un sprijin financiar care este de 0,4 ISR/lună, exprimat în lei, per copil înscris în programul național pilot de tip “Şcoala după şcoală”, destinat exclusiv acoperirii costurilor organizării și participării copiilor la activități de educație remedială”.

Bugetul acestui program este de 50 de milioane de euro, prevede proiectul, în creștere față de 30 de milioane de euro cât anunțase zilele trecute ministrul Cîmpeanu.

“Bugetul proiectului pentru implementarea programului național pilot de tip «Școala după școală» se încadrează în limita de 243.700 mii lei, echivalentul a 50.000.000 euro, valoare totală și este alocat în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020”.

Reamintim că voucherele pentru programul “Școala după școală” au fost aprobate prin lege, de către Parlament, proiectul fiind promovat încă din 2019 de deputata Raluca Turcan, între timp devenită vicepremier în Guvernul Orban, guvern care a limtat programul care ar fi trebui să se desfășoare la nivel național, generalizat, la un program pilot, pe circa 300.000 de elevi din 150 de școli stabilite de Ministerul Educației. Și suma acordată prin voucher a fost limitată, de la 400, la 200 de lei pe lună.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a anunțat săptămâna trecută că cei 100 de lei primiți pentru o oră de recuperare de către un profesor care face cursuri de recuperare cu elevii, cunoscute în Educație sub denumirea de “ore remediale”, ar urma să fie impozitați.

Un calcul pe sumele prezentate de ministrul Cîmpeanu arată că un profesor ar urma să primească 100 de lei pe oră brut, adică 500 de lei pe săptămână, în medie, respectiv 2.000 de lei pe lună, brut.

Pentru perioada de 16 săptămâni, avansată de ministrul Educației ca perioadă necesară pentru aceste ore de recuperare în Semestrul II, un cadru didactic care face toate aceste ore ar primi 8.000 de lei brut.

Impozitarea venitului pe modelul salariului înseamnă că din acest venit brut angajatul primește 57%, iar statul ia aproape 43%, potrivit calculatoriului specializat.

Bugetul anunțat de ministru, de 240 de milioane de lei, ar fi suficient pentru exact 30.000 de profesori, din care 18.000 de gimnaziu și învățământ primar și 12.000 de la liceu, conform împărțirii pe fondurile destinate elevilor până la 16 ani (din Programul Operațional Capital Uman – fonduri europene) și elevilor de liceu (din proiectul ROSE, bazat pe împrumutul cu dobândă redusă de la Banca Mondială).

Ministrul a mai spus că programul se va numi Planul național de acțiuni remediale și că va fi prezentat printr-o ordonanță de urgență în ședința de guvern de miercuri.

Cronologia declarațiilor despre plata orelor remediale:

Ministrul Sorin Cîmpeanu a vorbit despre plata orelor remediale încă de la audierea din Parlament, de pe 23 decembrie 2020, pentru postul de ministru al Educației.

Compensarea se cheamă educație remedială. Avem nevoie de disponibilitatea cadrelor didactice, dar este nevoie și de resurse financiare”, spunea Cîmpeanu.

Pe 7 ianuarie, după primele consultări cu sindicatele, în calitate de ministru, Cîmpeanu spunea că “recuperarea se va face doar prin devotamentul fiecărui cadru didactic”, lăsând de înțeles că nu există o componentă de plată a acestor ore.

A revenit cu o declarație nuanțată pe 9 ianuarie, când a precizat că a găsit și fondurile necesare pentru plata orelor de recuperare.

“O componentă foarte importantă, inclusiv cantitativ, este resursa financiară necesară pentru plata orelor de acțiuni remediale. V-am spus, sunt identificate fonduri europene și un proiect ROSE, derulat împreună cu Banca Mondială, care are ca obiect exact partea asta de acțiuni remedialea în vederea combaterii abandonului școlar,” a spus Cîmpeanu.

Pe 10 ianuarie ministrul anunța că orele remediale vor fi plătite cu 500 de lei pentru fiecare elev. “Ordonanța de urgență 178 are prevăzut un cuantum de 200 lei pe lună per elev, e vorba de 500 de lei pe lună. Dacă o școala are 1.000 de elevi, care sunt în situația în care au nevoie de acțiune remediale, și este un exemplu deloc departe de realitate, vor fi 500.000 de lei, deci 100 de euro, practic, ori 1.000 de elevi, 100.000 de euro pe care ordonanța spune că îi poți duce către plata utilităților și către plata salariilor pentru acțiuni remediale“, a spus ministrul.

După două zile, pe 12 ianuarie, ministrul revenea cu o declarație nuanțată și spunea că, de fapt, este vorba despre 200 de lei pe lună pentru fiecare elev, “100 de euro per elev” pentru toată perioada celor 16 săptămâni de ore remediale, anunțând și fondurile identificate pentru plata acestor ore.

“Există la nivel de proiect, am identificat din POCU o sumă de 30 milioane de Euro, care a făcut deja obiectul unei ordonanțe de urgență nr. 171 prin care am putea să acordăm elevilor, este vorba despre cei sub 16 ani pentru că doar ei sunt eligibil, o sumă de 200 de lei pe lună și luând în calcul un interval de două luni și jumătate de la deschiderea școlilor în format fizic, februarie, martie, până la jumătatea lunii aprilie, sunt două luni și jumătate, asta ar însemna 500 de lei per elev. Asta ar însemna 100 de Euro per elev pentru acțiuni remediale”, a spus Cîmpeanu.

“Avem un alt proiect împreună cu Banca Mondială, proiectul ROSE, din care peste 40 milioane de Euro sunt destinați acțiunilor remediale ca măsură de reducere a abandonului școlar. Doar că proiectul acesta este destinat elevilor de liceu. Deci împreună ar putea să asigure finanțarea și vor putea să asigure finanțarea cadrelor didactice implicate în procesul de recuperare a pierderilor”, a mai precizat ministrul.

La acel moment fondurile totalizau 30 de milioane de euro plus 40 de milioane de euro, 70 de milioane de euro.

Pe 16 ianuarie ministrul Cîmpeanu spunea că sumele vor fi de fapt 100 de lei pentru fiecare oră remedială, pentru un profesor. “Pentru a motiva cadrele didactice ne gândim și la un cuantum atractiv, motivant, pentru că este și acesta un aspect și îmi place să fiu pragmatic important, și atunci cuantumul pe care-l avem în vedere, eu am propus acest cuantum, nu este validat la nivelul ministerului și la nivelul Guvernului, este de 100 de lei pe oră pentru fiecare oră remedială”, explica ministrul, care vorbea despre un buget de finanțare de 70 de milioane de euro.

Un buget de 70 de milioane de euro ar fi însemnat 341.180.000 de lei la cursul leu-euro al BNR de săptămâna trecută.

Cea mai nouă versiune de buget avansat de ministru fiind duminică seara, pe 24 ianuarie, cea de 240 de milioane de lei, deci pentru prima dată ministrul a exprimat această sumă în moneda națională, suma fiind cu 100 de milioane de lei (20,5 milioane euro) mai mică decât cea anunțată inițial. Scăderea de buget este de 30%.

Foto: Arthur Krijgsman, de la Pexels


1 comment
  1. O saptana 500, o saptamana 200, alta saptamana 100, urmatoarea saptamana 100, dar impozitabili. Urmeaza sa spuna ca nu-i mai da deloc?! Oricum, NU MA INTERESEAZA BANII LUI. Nu sunt sclavul nimanui. Nu ma vand nici pe jde milioane ale lui Campeanu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Babeș-Bolyai spune că a invitat-o pe Emilia Șercan să facă parte din comisia care a analizat doctoratul lui Lucian Bode și a cerut observații din partea profesorului Marian Popescu / Șercan: Am avut senzația că UBB încearcă să găsească o garanție că verdictul nu va fi contestat / Popescu: Au vrut să știe dinainte punctul nostru de vedere

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca spune, în comunicatul de miercuri prin care descrie parcursul hotărârii comisiei sale de etică în privința tezei de doctorat a ministrului de Interne, Lucian Bode, că…
Vezi articolul

VIDEO Doar 14 școli fără încălzire la nivel național, raportate în ședința cu prefecții de astăzi. Ministrul de Interne: Îi rog pe prefecți să ne explice cum s-a petrecut acest miracol din 24 august, când au raportat 574 de unități fără încălzire

Prefecții au raportat doar 14 școli la nivel național care nu au până acum încălzire, în condițiile în care acum o săptămână s-au raportat 574 de unități de învățământ aflate…
Vezi articolul

DOCUMENT Școlile au o săptămână la dispoziție să numere copiii “cei mai dezavantajați”. Ministerul Educației face lista pentru acordarea de tichete sociale de 500 de lei în preajma campaniei electorale, la aproape 3 luni de la adoptarea legislației prin ordonanță de urgență

Școlile au primit ultimatum – au o săptămână la dispoziție să numere copiii “cei mai dezavantajați” și să comunice rezultatul Ministerului Educației. Termenul limită este marți, 3 noiembrie 2020, ora…
Vezi articolul

Rezultate „îngrijorătoare” la Evaluarea Națională la clasa a VII-a din Franța: mai mult de jumătate din elevi nu citesc la nivelul așteptat și nu stăpânesc problemele de geometrie. Ministrul Educației propune ore remediale organizate pe niveluri

Rezultatele testărilor naționale la limba franceză și matematică pentru elevii de clasa a VII-a din Franța sunt îngrijorătoare, apreciază ministrul Educației din Republică, Gabriel Attal, într-un interviu pentru Le Parisien,…
Vezi articolul