Aștept demitizarea acestei raționalități birocratice care ne ține la adăpost, spune profesoara Anca Florea, director adjunct al Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău. Aceasta a caracterizat impactul negativ al birocrației asupra sistemului educațional, criticând volumul de sarcini administrative care împiedică profesorii să se concentreze pe activitatea didactică propriu-zisă, potrivit qmagazine.ro.
Profesoară de științe sociale la liceul din Buzău, Anca Florea descrie măsurarea performanței prin documente ca fiind o minciună a sistemului: „nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța și te ține departe de erori.” Raportările și procedurile impuse sufocă timpul și energia necesare pentru educația autentică, spune cadrul didactic, care se întreabă retoric dacă „este bine că facem Școala Altfel pe hârtie și nu zi de zi la orele de curs? Școala Altfel ar trebui să fie o provocare ca să nu ne plafonăm, să nu fim prea tradiționaliști sau conservatori.”
Impactul birocrației nu se limitează la profesori, ci se extinde mai ales asupra elevilor. Timpul alocat documentației administrative reduce capacitatea profesorilor de a preda, de a-și actualiza metodele, abordările, ideile, mai artată Anca Florea.
„Justa măsură e cea mai importantă lecție aristotelică. Trebuie nu să alegi între rolurile pe care le ai de îndeplinit, ci să le prioritizezi fără a face compromisuri. Sunt absolut mulțumită de tot ce am reușit să fac alături de colegii mei pentru comunitatea mea și sunt recunoscătoare faptului că zi de zi învăț de la elevii mei.
Ce știu însă cu certitudine e că aș fi putut face mult mai multe, ca noi toți, de altfel, dacă nu aș fi purtat piatra lui Sisif, metafora cea mai bună pentru birocrație. E bine că facem Școala Altfel pe hârtie și nu zi de zi la orele de curs? Școala Altfel ar trebui să fie o provocare ca să nu ne plafonăm, să nu fim prea tradiționaliști sau conservatori.
Dacă ne căutați în birouri, avem mai multe bibliorafturi decât cărți: e o imagine a intoxicării educației de un spirit al dării de seamă, care e contraproductiv și vetust. Are Weber o formulă sublimă: dezvrăjirea lumii. Asta aștept: demitizarea acestei raționalități birocratice care ne ține la adăpost. Nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța și te ține departe de erori. De altfel, e logic, într-o societate, cu cât ai mai multe norme, cu atât riști să încalci mai multe”, a declarat Anca Florea.
Profesoara atinge o altă plagă a sistemului de educație: politizarea școlii și a inspectoratelor. a tuturor funcțiilor care ar trebui ocupate de profesioniști apolitici, nu de oameni ai partidelor.
„Politizarea educației nu e doar cel mai mare deserviciu făcut sistemului educațional, e și o formă de nedreptate socială și de contra-cultură. Nu contează dacă managerii sunt competenți ca experți, profesori, dacă au o reputație profesională în spate, ceea ce ar da nu doar greutate, ci și viziune guvernării unei instituții educaționale.
Mediul politic își arogă competența de a selecta oamenii potriviți – a se traduce: fideli unor grupuri de interese constituite pe criterii mai mult sau mai puțin ideologice – în scaunele de secretari de stat, inspectori, directori, chiar dacă la bază, mediul politic se dovedește a fi incompetent în a rezolva problemele sistemului educațional.
E un domino al puterii, în care partidele impun reprezentanți în diferite mecanisme decizionale, dar nu dispun de experți care să poată guverna sau contribui la managementul educațional fără costuri morale sau chiar financiare pentru acțiunile lor”, punctează Anca Florea.
Aceasta declara recent că „o autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere”.
- Edupedu.ro a lansat luna trecută campania Lăsați profesorii să fie profesori! – un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
- Edupedu.ro face un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori. Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic.
15 comments
Toate acestea sunt adevărate .Eu lucrez într-o maternitate și constat ca 90% din mămicile ce nasc sub 16 ani Sint de etnie romă și ANALFABETE. Semnează în foaia de observație cu degetul. Cred ca un indicator de performanță a învățământului ar fi gradul de analfabetism de ex la romi. Nu poți crede ca o firmă de ex Audi ar vrea să deschidă o fabrică într-un județ cu mulți analfabeti. Cred ca inspectoratele școlare dar și tot corpul profesoral ar trebui să lupte cu analfabetismul
Campania o știm, problema o știm.
Poate a venit vremea să propunem și soluții.
P.S.
E de lăudat că aici pe edupedu unii directori prind curaj dar câți dintre miile de directori au și raportat oficial această nebunie birocratică.
Știați că de fapt în sistemul de învățământ NU exista un astfel de mecanism oficial ?
Avem de-a face cu un paradox așadar. Școala face sute de rapoarte către toate instituțiile posibile dar nimeni nu ii cere ((ISJ, Minister) să facă un raport de feedback pt reducerea birocrației.
Un raport unitar care sa conteze și care să fie utilizat ca instrument de reducere a documentelor inutile pt anul următor.
Da,asta e Romania Educată și va mai spun că dacă unul dintre colegi,directori,ar încălca cumva legea,adică dacă azi ar scrie o deciziei și la o săptămână ar veni cu o altă decizie contrar primei decizii așa cum a făcut CCR in 6 dec 2024,automat că acel director ar fi obligat să își depună demisia pe loc….Nu mai spun că și ei numesc in Consiliul de Administrație membrii.Ce-ar fi ca un Consiliul de Administrație sa nu fie numit conform legii,spre exemplu așa cum au fost numiți membrii CCR,că cinci dintre cei nouă membri nu sunt judecători așa cum cere legea 303 din 2004…ei bine pt astfel de decizii un inspector sau un director zboară din funcție,pe când acolo sus,nu se întâmplă nimic…
Din nefericire, la Buzau, în ISJ ajung nu oamenii competenți, din punct de vedere profesional, ci oamenii loiali partidului,indiferent de culoarea acestuia. Din nefericire la Buzău,la catedra au întâietate mulți suplinitori fără concurs național,doar pentru ca au în spate un inspector școlar general sau general adjunct,mulți suplinitori ca dau concurs la nivel de școală și NU AU PERFORMANTE la clasa…
În toate județele e la fel. Nu numai inspectorii ci și directorii sunt ”politici”, chiar dacă nu sunt membrii de partid.
Corect. Și asta pentru că există o mulțime de indivizi în Ministerul Educației, care trebuie să-și justifice leafa…. Și mai e un aspect.Sunt atât de multe hartii de făcut, încât nu ai timp să le faci, iar dacă…comentezi, sa poți fi ușor de …” evaluat “…
Dacă sistemul de invatamant ar fi din punctul meu de vedere,lipsit de corupție,,curat din punct de vedere moral,,poate autonomia ar fi o soluție.
În minister ,inspectorate și scoli sunt oameni pe aceeași funcție de 30 de ani.Daca pana acum au fost susținuți politic,din momentul în care școlile ar deveni autonome ,acești șefi devin apolitici?
Ce spune doamna suna bine însă nu cunosc din partea cărui partid este numita director.
Ajutooor! Ne aude cineva??? E un strigăt de disperare! Când vom avea lideri bine pregătiți care să redea importanța, binecuvenita educației, prin calitate și nu prin cantitate? Ne-au îngropat, fără slujbă de pomenire!!! Ne cred Supermani!!! Deși încercăm să fim în fiecare zi, din dragoste și pasiune pentru profesia aleasă . Suntem, de profesie, OAMENI, oameni educabili și educați, care avem nevoie ca lucrurile să se facă cum TREBUIE! AJUTOOOR! Ne aude cinevaaa??? 😔😔😔
In curand nu o sa mai avem spatiu pt elevi de atatea hartii. Unele trebuie si tinute cativa ani.. Nimeni nu mai tine minte cate a facut de la inceputul anului, dar e suficient sa se intre pe grupul unei scoli si se vede cate s-au cerut, toate urgent si multe inutil.
Întru totul de acord cu ce spune doamna directoare. Birocrația și politizarea educației sunt instrumentele care blochează adevărata dezvoltare profesională.
corect” “dării de seamă” 🤨😱🧐
—-
aiureala cu: acitili,foile,tabele,semnături, incepe chiar de la nivel Grădiniță, unde dle educatoare mereu fac foi,planșe, fotografii pt grup Facebook al școlii “că să dovedească” activitățile, temele făcute, din *”săptămână verde, săpt.toamna, serbări ” s.a.m.d.etc
e mai rău decât la sri,CIA,MI5; și etc!!!
minorii n_ar trebui tot timpul fotografiați și expuși online,in primul rand!
rezultatele se vad in notele și performanță elevilor,nu in niste dosare cu hârțoage!
Minciuna mai mare decat notele la purtare ale elevilor de la liceele tehnologice transformate in pepiniera de politisti nu exista. Asta nu prea va preocupa.
Pepiniera de infractori mai degrabă.
Sper ca aceste observații să fie luate în considerare de autorități și să vedem o schimbare reală în modul în care este gestionată educația în România. Felicitări pentru curajul de a vorbi deschis despre aceste probleme!
Toto învăța de la elevi! Vine îi învață pe elevi? Retorică de doi bani.