Profesoară de Matematică, despre creșterea normei didactice de predare: Mă gândesc cu groază la momentul în care o să am de corectat lucrările la 5 clase de elevi. Stau, uneori, până la ora 2 noaptea, dacă vreau să corectez de astăzi pe mâine

52.247 de vizualizări
Foto: © Kmitu | Dreamstime.com
O profesoară de Matematică de la Colegiul Național „Alexandru Lahovari” din Râmnicu Vâlcea a vorbit despre cum o afectează creșterea normei didactice de predare. „Eu mă gândesc cu groază la momentul în care o să am de corectat la cinci clase de elevi”, a spus aceasta la dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. Cadrul didactic a menționat că „stau, uneori, până la ora 2 noaptea, dacă vreau să corectez de astăzi pe mâine”.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

„Eu mă gândesc cu groază la momentul în care o să am de corectat la cinci clase de elevi, că la mine asta e principala problemă. Stau, uneori, până la ora 2 noaptea, dacă vreau să corectez de astăzi pe mâine. Și sunt necesare foarte multe teste scrise la Matematică, în comparație cu alte materii”, a precizat profesoara.

Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, a vorbit despre ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice de predare. Acesta a explicat faptul că Matematica are 4 ore la mate-info și 3 ore la științele naturii: „Ideea este că acest 3 încurcă, adică eu, dacă îmi iau ore în plus, nu pot să-mi iau exact două”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Kmitu | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo
Opționalele vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, afirmă secretarul de stat Sorin Ion / Completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate
Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările
Profesorul Ovidiu Șontea, despre creșterea normei didactice cu 2 ore: E o nebunie. Matematica are 4 ore la mate-info și 3 ore la științele naturii. Dacă îmi iau ore în plus, nu pot să-mi iau exact două


32 comments
  1. Orele suplimentare care va dubla salariul nu va epuiza,d lor profesori?Sau orele de meditație?
    Cita ipocrizie!

  2. ce salariu net are un cadru didactic cu norma întreaga…cu toate gradele?norma didactica e 18 ore pe săptămână?nu va gândiți ca salariul minim net e 2500 ron?..si deși e stabilit la 8 ore 40 ore pe săptămână nu se respecta niciodată?!..dați va demisia și veniți la privat..sa numai aducem asiatici..nesimțiților..

  3. Hai ca bateti câmpiile patriei.
    Vacanta cât cuprinde ….în timpul scolii nimic
    Toți muncesc 8 ore.
    Ce pregătire…..se vede de la meditații.
    Rușine sa va fie .
    Pt cât predați aveți suficienț.

  4. Nu am nicio legătură cu sistemul, dar, mă întreb, ce fac profesorii în vacanța de vară? lucrează 8 ore pe zi? Mă îndoiesc… Am impresia că și profesorii sunt în vacanță, plătiți 100%.
    în economia privată, reală, muncești în fiecare minut din programul de lucru pentru care ești remunerat.
    Bineînțeles că nu spuneți nimic despre „activitățile” din vacanța de vară, inexistente. Probabil mai treceți pe la școală, o ora sau două, mai stați la taclale și bârfe, apoi…. program de voie.
    Puneți în balanță și acest aspect, nu doar ce vă convine.

    1. Cornel Vornicu et all,

      Nu va mai lasati intoxicati de cei care fie nu cunosc sistemul de invatamant si, deci, nici programul profesorilor, fie isi fac un obicei din a denigra si sistemul, si profesorii, varsandu-si veninul doar pt ca-si doresc sa distruga scoala romaneasca.

      Si daca tot va intrebati, iata raspunsul: toata luna iulie au loc examene ale elevilor (evaluare, BAC etc), dar si ale profesorilor (titularizare, definitivat); in paralel cu incheieri de situatii si sustinerea de corigente, iar profesorii trebuie sa participe la toate acestea. In iulie au loc repartizarile la licee, cursuri pt gradul 2 si alte cursuri pt profesori, iar in august iar cursuri si examene de grad, dar si sesiunea a doua pt evaluare si pt BAC. La sfarsit de august se incheie aceste activitati (examenele de grad se sustin in ultimele zile de august), iar la 1 septembrie profesorii „revin” la scoala pt a pregati inceperea anului scolar.

      Facand slalom printre activitatile de vacanta enumerate mai sus (si care nu-s toate, e doar o lista minimala), mai ajung profesorii uneori si pe la mare/munte etc, vreo saptamana… dupa cum le mai ramane timp si, mai ales dupa „renumeratia” de „la buget”.

      Anul acesta, dupa cum vedeti, profesorii mai au o activitate „de vacanta:” greva rusinii neamului, greva educatiei batjocorite si pusa din nou la zid, de data asta tocmai de catre cei care se spera ca o vor salva, precum un intelept si viteaz cavaler stralucit(or) calare pe un cal alb.

      Sunt sacrificati profesorii pt un buget imaginar.
      Se pregateste scoaterea pe margine a unor oameni, profesori, care NU au tocat bugetul tarii, dar care sunt pe cale sa fie sacrificati (ca in toti ultimii 35 de ani) pt „30 de ARGINTI la BUGET”.

      Din pacate pentru NOI TOTI, nu doar pt profesori, bugetul nu va fi resuscitat in felul acesta. Dar EDUCATIA SI VIITORUL VOR FI SACRIFICATE pt salvarea iluzorie a unui buget din care educatia nu a putut subzista niciodata, dar pe care l-au praduit mereu si-l vor jefui in continuare aceiasi dintotdeauna, „specialii,” „unicii” neamului.

    2. Haide să vă spun eu ce este în sistemul privat de învățământ ,nu de alta dar ca să știți să nu vă mai mirați ; în sistemul privat străin de școală pentru că multe școli din București sunt cu capital străin profesorii au salariu între 10.000 și 15.000 lei lunar ,într-adevăr program 8 ore la școală ,afterscool ,în vacanțe sunt trimiși în tabere și excursii ,susținute de școală ,nu plătesc ei nimic,in vacantele mari sunt trimiși în țări străine în tabere ,deci din cate vad eu nu prea se regăsesc în activitățile profesorilor de la buget,în contractul lor intra mâncarea ,deci este asigurată ,iar noi ceilalți mâncăm cate un covrig ! Așa că asta este domnule diferența între stat și privat !!!

  5. Guvernul să taie in carne vie in toate direcțiile, dar să nu se atingă de SPECIALI.

  6. Sunt profesoară de 38 de ani.
    Norma didactică la întrarea mea în sistem era de 24 de ore.Mi s_a părut corectă .Până la 40 de ore de muncă /săptămână rămân 16 ore pt pregătit fișe de lucru,teste ,corectare teste.
    Acum cu 20 de ore/pe săptămână mi se pare penibil să vă lamentați
    Dna profesoară de matematică ,vai de mine, vi se pare greu că veți avea de corectat la 5 clase! Are dreptate cine scrie mai sus că
    ar trebui să evaluați elevii și prin trimitere la tablă nu doar teste,teste și iar teste.

    1. 😁😁😁
      Ce disciplina ati predat?
      Cu siguranță nu o disciplina de examen
      Legat de evaluare, sunteți depășită. Cea mai bună evaluare este cea scrisă deoarece nota se poate contesta de elevi si mai mult se scăpa de scuză cu emoțiile
      24 de ore aveau maiștri instructori (sper sa nu greșesc)

  7. normal că stați până la ora 2 că să corectați lucrări și teste, fiindcă faceți meditații și nu ai aveți timp de orele la clasa…

    1. mare dreptate ! Nu cred că mai sunt elevi în ziua de azi care sa nu faca pregătire. ..română, matematica, limbi straine.
      Oare de ce ????
      La clasa nu fac nimic, sunt cadre didactice care au ” obiceiul ” de a veni la ora după ce termină bârfa din cancelarie.
      Ce se învețe copilul in 20 minute de predare ?

  8. Prea mult scandal pe mărirea normei. Doua ore, la matematica înseamnă extragerea radicalilor cu trei zecimale exacte în plus. Clar ?

  9. Va admir fiindcă gândiți logic, majoritatea profesorilor de romana și matematica avem în orar ora de pregătire de cel puțin 25 de ani, fără plată, chiar dacă ora e scrisa sau nescrisa, ea exista în condica.

    Tine cont cineva ca în afara de asta, pregătirile pentru olimpiade și la faza locală și la cea județeană se fac tot din timpul liber?

    IA în calcul faptul ca la obiectele cu olimpiade corectam sau asistam minim 6 ore sâmbătă sau duminica, de cel puțin 3 ori pe an fiecare, nu cu plata dublu, ci fără plata?

    Suntem în situația de a avea dreptul sa lătrăm și câinii latră, caravana trece. Asa se întâmplă dacă ani la rand am avut prea mult bun simt. Deja nu mai pot spera, dar stau pe metereze.

    1. La tehnologic, la matematică, 7(clase)×3 (ore/s)=21 !!! – nici măcar atât, căci ai 34 de săptămâni.
      De ani de zile!
      Două ore le făceai de pomană ( de la 16 la 18), apoi abia celelalte platite!
      In C.P. ni s-a spus azi să nu ne gândim la 18 ore/ s (celor care indeplineam condiții ce tot apar pe aici)!

    2. Dar ce pregătire pt olimpiada? cand s-a facut asa ceva? copilul meu nu a primit asa ceva nici în gimnaziale, nici în liceu- și vorbesc de capitala.
      Ba la liceu, a avut o suplinitoare care i-a trimis teoria nepredata pe whattsapp cu o seara inainte de olimpiada.
      Ce mai munciti!

  10. pai nu mai dați lucrări mai și ascultați, ca de aia nu știu sa lege doua vorbe , le e teama sa deschidă gura,pentru ca în liceu nu ii asculta nimeni toate lumea da lucrări, teze nu se mai dau .

    1. se dau teste scrise pentru că ele rămân ca proba ,fiind scrise .Fiind anunțate și pregătite nu surprind pregătirea continuă .Elevii învață înainte de test și după două zile uita ce au învățat .Ascultarea la tabla este foarte ușor să fie contestată și să devină motiv de plângeri și acțiuni în judecată .balamuc ,avocați ,procese .Asta este lumea de astăzi !

    2. Aniela,
      Nu pot fi ascultati 30 de elevi in 50 min.
      Iar cu vorbitul nu prea mai au leac, decat daca vor, ei, elevii. Cei mai multi stau non-stop pe telefoane (nu le poti smulge din mainile lor, legea e greu de pus in aplicare), nu vor sa citeasca nimic, in afara de mesaje, iar vocabularul, in cea mai mare masura, si-l achizitioneaza de prin festivalurile manelistice.
      Profesorii si scoala nu prea pot concura nici cu telefonul, nici cu festivalul.
      Si parintii trebuie sa se ocupe de copii, nu doar sa-i abandoneze in mainile scolii.
      Iar confundati scoala cu un camin de zi si pe profesori cu niste bone neplatite!

      1. Asa ai înțeles tu, ca trebuie sa-i asculți pe toți 30 în 50min! ca sa termini treaba repede, nu-i asa?
        Nu e adevărat ca toți stau pe telefoane și dacă i-ati asculta, sunt sigura ca nu ar mai sta pe telefoane.
        Sunt profesori care știu materie, știu sa predea, sunt impartiali la notare și câștigă respectul elevilor și sunt persoane care habar n-au de nimic , se cred profesori fiindcă întra intr-o clasa de elevi, stau la palavre, se uita pe telefon, ard gazul și se plâng ca nu sunt respectați- și din cei din urma sunteți mulți, foarte mulți, prea mulți!
        Și va mai mirați ca se așteaptă de la voi ca măcar bone sa fiți în stare sa fiți, dacă profesori nu.

  11. Disciplinele care fac obiectul evaluării naționale, respectiv româna și matematica, pe spatele cărora se construiește promovabilitatea și prestigiul întregii școlii, la care profesorii oricum fac ore suplimentare în clasa a VIII-a, special pentru EN, ar putea fi exceptate de la această creștere de normă. Poate și la limbile moderne, pentru care există forme de învățământ intensiv și bilingv cu examen de admitere, s-ar putea lua în considerare creșterea normei doar cu o oră. Cunoaște cineva din minister cifra candidaților la engleză intensiv/bilingv din fiecare județ?
    Profesorii acestor discipline aveau oricum ore suplimentare de pregătire, nu la plata cu ora, nici ca opționale plătite ci pur și simplu pentru că așa au considerat dânșii corect.
    Doamna profesoară are dreptate. Testele vor deveni tip grilă, inclusiv la română. Profesorul nu va avea timp să citească compuneri și alte exerciții de exprimare liberă pentru a educa analfabetismul acesta funcțional la atât de mulți copii. Și nu va mai putea nimeni să dea fiecărui elev feedback individual. Ce să mai vorbim de planul individualizat de învățare prevăzut în lege. Elaborarea atâtor PIÎ-uri excede săptămâna de lucru de 40 ore cu mult.
    Nu vor mai fi ore remediale, nici ore de pregătire, nici proiecte nici nimic altceva. Calitatea educației de masă va scădea atât de mult încât vor înflori centrele educaționale private până la punctul în care dascălii de top vor putea să migreze cu totul acolo și să abandoneze sistemul național.

    1. Am ajuns ( abia de curând) sa cred ca acesta este si scopul ! Banuiesc ca situatia in care ne aflam este doar o etapa dintr-un plan mai amplu care se indreapta exact spre acel punct. Altfel, aceleasi economii in sistem se puteau face din alte parti, dar cu afectarea celor aflati in cercurile puterii.

      Iar din cenusa sistemului de stat, adus treptat la implozie prin masuri calculate probabil, se vor inalta – ca niste pasari Phoenix – noile bastioane ale invatamantului privat romanesc. Cum spuneau multi de multa vreme, fara a fi crezuti: cei fara bani vor ramane in sistemul de stat vaduvit de toate resursele, inclusiv umane, intr-un fel de centre de supraveghere, iar cei care pot sa plateasca vor plati corect (mult, adica) pentru o educatie de calitate. Vor plati cui trebuie, probabil se stie deja cui, in principiu.

      Restul sa se descurce cum i-o lumina Cel de sus, ca statul nu va mai avea aceasta grija, prevazuta in Constitutie, de altfel. Va fi ca-n jungla!

      1. Și-au dorit de mult timp sa facă asta dar au întâmpinat rezistență.
        După cativa ani veți vedea:Daniel David ,prietenii lui,liderii de sindicat vor avea scoli particulare unde se va asigura calitatea și liniștea și ordinea care odată erau gratis la stat .Cele mai bune vor avea și uniforma și la particulara va fi foarte șic.Am urmărit oamenii.Ca sa aprecieze ceva va trebui sa își dea și pielea de pe ei și sa vezi ce bun și minunat este cum este acum soia 15 lei suta de grame!
        Nu vor mai fi meditațiile, vor fi meditații la „tutoring school x” de exemplu, pentru ca și acolo încep sa apară puști cu bani susținuți de părinți influenți și își deschid câte o afacere, și pregătire pentru școală particulara Y unde se va intra doar cu medie foarte mare.
        Deci pentru a oferi un viitor bun copilului tău va trebui sa ai bani de meditații foarte bune și de școală particulară.
        Asa este în străinătate.
        Sistemul nostru de învățământ ,care era pe vremea comunismului îl găsești la Harvard sau alte scoli de prestigiu restul e apa de ploaie gen Bioterra etc.
        Și veți fi cu totii convinși ca e minunat pentru ca toată lumea va va spune așa, veți vedea pe Facebook,Telegram etc și miracolul se va produce.
        Dacă sunt studii în psihologie ca uniforma are un efect benefic în dezvoltarea copilului și ei cu televiziunile au reușit sa demonizeze uniforma sa fuga toată lumea de ea deși când vezi ,în UK de exemplu ,copii cu uniforme sunt asa frumoși!Sunt frumoși!Sunt eleganți, sunt deosebiți!Sunt altfel intr-un mod frumos!Dar noi consideram uniforma o monstruozitate!

    2. Va admir fiindcă gândiți logic, majoritatea profesorilor de romana și matematica avem în orar ora de pregătire de cel puțin 25 de ani, fără plată, chiar dacă ora e scrisa sau nescrisa, ea exista în condica.

      Tine cont cineva ca în afara de asta, pregătirile pentru olimpiade și la faza locală și la cea județeană se fac tot din timpul liber?

      IA în calcul faptul ca la obiectele cu olimpiade corectam sau asistam minim 6 ore sâmbătă sau duminica, de cel puțin 3 ori pe an fiecare, nu cu plata dublu, ci fără plata?

      Suntem în situația de a avea dreptul sa lătrăm și câinii latră, caravana trece. Asa se întâmplă dacă ani la rand am avut prea mult bun simt. Deja nu mai pot spera, dar stau pe metereze.

    3. Mi se pare evident ca asta se vrea, de fapt, privatizare pana in panzele albe.

      Ai bani, face copilul scoala. Nu stim care va fi calitatea, dar probabil va depinde de pret/taxe, desi invatamantul platit nu asigura un elev scolit!
      Cand elevul nu vrea, nu invata. Cand scoala depinde de taxele platite de parintii elevului, atunci scoala il va promova pe elev.

      Iar in scolile de stat, care or mai ramane, vor introduce proful-AI, pe care bineinteles ca-l vor asculta si respecta si elevii, si parintii, nu-i asa. In plus, acel prof-AI va corecta teste grila instantaneu, iar elevii vor invata sa-l fenteze din primele ore. Toti vor lua note mari, vor ajunge (pe baza notelor din liceu) pe la facultati, care trebuie umplute cu „studenti” ca sa functioneze si ele in continuare.
      …si toata lumea va fi fericita, pana cand inginerul „educat” si promovat astfel va construi o casa care nu sta pe fundatie si-ti cade in cap, medicul va omori pacientii pe banda rulanta si asa mai departe. Arata bine societatea viitorului nostru??
      Asta e cu invatamantul! Daca e obligatoriu, n-ai ce face! Pt elevi gratuitatea combinata cu obligativitatea reprezinta doar asigurarea ca vor fi promovati oricum, fie si in virtutea prostiei sau a lenei!
      Daca e de stat si gratis, unii cred ca nu merita efortul, dar dau vina pe profi.

      Daca vrei ca profesorii sa fie si pregatiti, si motivati, nu se poate sa-ti si bati joc de ei. Cat dai, atata face!

    4. La toate disciplinele cu olimpiade si concursuri sau competitii se lucreaza suplimentar – toti profesorii fac, in afara orelor, pregatiri gratis cu elevii participanti.

      Olimpiadele au loc in weekend. Concursurile sportive, intrecerile la arte, spectacolele (cu muzica etc) sunt toate in timpul liber al profesorilor.
      Toate aceste activitati (pregatirile plus activitatile/concursurile propriu-zise) de weekend sau/si in timpul liber NU sunt/NU au fost niciodata platite.
      Cand se merge, in weekend (sambata si duminica), la olimpiade (la limbi straine sau romana, la mate sau alte stiinte, la tehnologie etc) profesorii duc si topuri de hartie pt multiplicarea subiectelor. Profesorii cheltuiesc permanent pt rechizite si materiale didactice. Cand anumite etape necesita deplasarea in alta localitate, nu deconteaza nimeni cheltuiala, profesorii sunt nevoiti sa se descurce singuri.

      Sunt foarte multe detalii legate si de programul profesorilor, dar si de efortul lor financiar, nu doar fizic si psihic, si de uzura nervoasa etc despre care nu se vorbeste, nu se stie.

      1. Terminați cu minciunile!
        NU e adevărat ca toți profesorii fac pregătire cu acei elevi care merg la olimpiada.
        În București nici în Neculce și nici în Caragiale nu s-a făcut asa ceva de către toți profesorii- mai precis, în Neculce nu s-a făcut deloc, la nimic 4 ani de zile.

        1. ei doar se lauda cu rezultatele copiilor, rezultate venite pe buzunarul părinților …
          . meditațiile nu sunt gratuite 🤔

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 40 de profesori din SUA și Europa participă la o conferință internațională pe tema tragediei în literatură și teatru, organizată la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Printre ei – Franco Moretti, profesor emerit la Universitatea Stanford

Franco Moretti, profesor emerit de Engleză și Literatură Comparată la Universitatea Stanford din SUA, participă la conferința internațională „Tragic Forms Across Europe and Beyond”, organizată de Universitatea „Lucian Blaga” din…
Vezi articolul

Un sfert dintre elevii care au terminat clasa a XII-a, din județul Arad, nu s-au înscris la Bacalaureat / Șeful inspectoratului: Presupun doar că nu s-au considerat pregătiți pentru a lua acest examen

Aproape un sfert dintre absolvenții de clasa a XII-a din acest an nu s-au înscris la Bacalaureat, potrivit declarațiilor făcute de inspectorul școlar general din ARAD, Marius Gondor, pentru EuropaFM.…
Vezi articolul