Profesorii ar putea fi obligați să prezinte elevilor criteriile fiecărei evaluări susținute – prevedere introdusă de Consiliul Național al Elevilor pentru Statutul elevului

11.457 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Profesorii ar putea fi obligați să prezinte elevilor criteriile fiecărei evaluări susținute, conform un proiect privind Statutul elevului, document al Consiliului Național al Elevilor. Propunerile au fost concepute ca urmare a schimbărilor produse de noua Lege a învățământului preuniversitar și au fost înaintate Ministerului Educației.

Articolul 7 – „l) dreptul la o evaluare obiectivă și corectă, atât în cadrul evaluărilor scrise, cât și în cadrul evaluărilor orale sau de tip portofoliu, eseu etc., prin prezentarea obligatorie de către cadrul didactic a criteriilor fiecărei evaluări susținute”, se arată în proiect.

În actualul Statut apare dreptul la o evaluare obiectivă și corectă, fără să fie menționată rezentarea obligatorie de către cadrul didactic a criteriilor fiecărei evaluări susținute.

Legea Învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește „dreptul la evaluare obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise”.

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just

Iată ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP):

Articolul 101 – „Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învățarea, orientarea și optimizarea acesteia.

Articolul 102 – (1) Conform legii, evaluările în sistemul de învățământ preuniversitar se realizează la nivel de disciplină, domeniu de studiu sau modul de pregătire.

(2) În sistemul de învățământ preuniversitar evaluarea se centrează pe competențe, oferă feedback real elevilor, părinților și cadrelor didactice și stă la baza planurilor individuale de învățare.

(3) Rezultatul evaluării, exprimat prin calificativ, notă, punctaj etc., nu poate fi folosit ca mijloc de coerciție, acesta reflectând strict rezultatele învățării, conform prevederilor legale.

Articolul 103– (1) Evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează permanent, pe parcursul anului școlar.

(2) La sfârșitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor față de învățare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an școlar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.

Articolul 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației și de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente și activități practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum și aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educației/inspectoratele școlare.(

2) În învățământul primar, la clasele I-IV, în cel secundar și în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepția celor preponderent practice, cel puțin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.

Articolul 105 – Testele de evaluare și subiectele de examen de orice tip se elaborează pe baza cerințelor didactico-metodologice stabilite de programele școlare, parte a curriculumului național.”

Informații de context

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.

Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.

Dreptul elevilor de a beneficia de planuri individualizate de învățare se află printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului. O altă propunere vizează telefoanele mobile: profesorii pot confisca telefoanele elevilor și le restituie la finalizarea orelor de curs în ziua respectivă.

După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.

Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.

O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. 

Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii pot confisca telefoanele elevilor și le restituie la finalizarea orelor de curs în ziua respectivă – propunere a Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului
Dreptul elevilor la planuri individualizate de învățare, realizate de profesorii de la clasă, printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați – printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul Elevului

13 comments
  1. Cind mai face un prof.stufozenia de programa emanata de niste imbecili ce nu mai stiu ce inseamna munca la clasa daca la fiecare tolomac de bani gata trebuie s-ai explice de ce a luat ….3.

  2. La cat de multe drepturi au elevii in comparatie cu profesorii, cel mai indicat ar fi ca profesorii sa fie concediati, iar scoala sa ramana a elevilor, pentru elevi. In loc de profesori angajati niste ingrijitoare – sotii de militieni, politicieni si securisti (scuzati sinonimia repetata) de preferinta – dati-le salarii uriase si pensionare la 35 de ani cu pensii pe masura.

  3. Se pare că din Consiliul elevilor fac parte rapandulele, altfel nu ai cum să înțelegi ce cerințe stupide au. Cam mult tupeu, bine proporțională cu prostia.

  4. M-me Deca și Ciolacu Vârcolacu exultă, desigur… “Tineret, mândria țării”… Tot înainte, tineri PSD-iști, ciolaci desăvârșiți, viitorul vă aparține! 😵‍💫

  5. Observ cu uimire ca ” profesorii sunt obligați să…”, iar “elevilor li se recomandă…”. Acestor copii profesorii le par Dumnezeu pe Pământ și vor să-l elimine prin orice mijloace. Mai rămâne să ceară voie să intre la oră, pentru a nu-l deranja pe Măria-sa, Elevul… Cine pe cine formează? Concluzia e clară: elevii, acești elevi din CNE, conduși de cine știe ce minți diabolice, doresc să se aleagă praful de generațiile viitoare.

    1. Ce inspirata sunt ca plec si eu. Si mai am 3 colegi care deja au facut-o. Incet, incet, rezolvam o treaba. Bataia de joc pe bani putini pot sa primesc si la banda unui supermarket unde doar dau din mana. Chiar, stiati? Lidl face angajari. Deja mi-am depus CV-ul.

  6. Bună ziua! Apreciez dorința de a solicita profesorilor cât mai multe lucruri în propunerile C.E. Din păcate, problema esențială este ignorată. Indisciplina elevilor este principala problemă în învățământ. Până nu adoptăm măsuri în acest sens, nu rezolvăm nimic. Trebuie doar să adoptăm măsuri luate de zeci de ani în alte state. În clasa în care elevul are doar drepturi, profesorul nu poate avea autoritatea necesară chiar dacă este cel mai bun profesor din lume. Când se va rezolva problema indisciplinei, implicit elevii vor avea o șansă în a înțelege lecțiile. Profesorul și elevul sunt o echipă. Când dorința de muncă este de ambele părți, vom avea o societate sănătoasă!

    1. In zilele in care UN SINGUR elev rau a lipsit, clasa mea a inflorit la ora. Liniste, pace, elevi care se zbateau sa iasa la tabla, lectie inteleasa(pe ddmonstrate prin exercitii aplicative,nu doar vorbe). Cum a revenit “elementul perturbator” clasa e bomba cu ceas tinuta in extremis in frau doar pentru ca trag eu cu dintii. Candva, insa, “dintii” mei nu vor mai rezista. Am lucrari dentare. 🙂

  7. Este ca și cum acest “Consiliu al elevilor” face brainstorming și scoate cele mai tâmpite idei posibile! Totuși, aceasta parcă nu e la fel de imbecila ca altele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca i-a primit la discuții pe elevii care au protestat față de lipsa transportului gratuit, la Ministerul Educației / Lorena Drăgușin, președinta AEC: Sunt 82.000 de elevi care nu au transport gratuit asigurat spre școală, nu 30.000 cum prezenta ministerul. Ne-a spus că de la 1 februarie vor primi toți elevii sume forfetare, chiar dacă acolo este serviciul public de transport, ceea ce este contrar legii

Protestul mai multor asociații ale elevilor la Ministerul Educației s-a încheiat joi, la prânz, după două ore în care au pichetat sediul instituției nemulțumiți de faptul că 82.000 de elevi…
Vezi articolul

Ministrul Educației din Marea Britanie le cere profesorilor retrași din activitate să se întoarcă în clase pentru a-i suplini pe colegii absenți din cauza creșterii cazurilor de infectare cu varianta Omicron a Covid-19

În Marea Britanie, profesorii retrași din activitate (out-of-work) sunt chemați în școli pentru a-și putea înlocui colegii dacă va fi lipsă de personal didactic, pe fondul răspândirii variantei Omicron în…
Vezi articolul