Profesorii sunt obosiți și stresați, spune Cornelia Popa Stavri, FSLI: Mulți dintre noi nu am avut concediu în această vară sau am beneficiat de 2-3 zile de concediu, pentru că am participat la preîncadrări, încadrări, mișcare de personal, goană după completarea normei didactice

5.913 vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a vorbit despre efectele Legii Bolojan asupra profesorilor. „Mă uit la dumneavoastră în sală și vă văd obosiți”, a spus aceasta. „Mulți dintre noi nu am avut concediu în această vară sau am beneficiat de 2-3 zile de concediu, pentru că am participat la reîncadrări, încadrări, mișcare de personal, goană după completarea normei didactice”, a precizat liderul de sindicat. Declarațiile au fost făcute marți, 14 octombrie, la prezentarea Raportului privind starea Învățământului din Municipiul București pe anul 2024-2025.
  • Din toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Amintim că la începutul lunii august a fost publicat în Monitorul Oficial noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025-2026. În perioada 11-22 august au avut loc toate etapele prin care crește norma didactică conform Legii 141/2025.

Cornelia Popa Stavri a spus că profesorii nu mai au nici resurse și nici energie pentru ceea ce contează cu adevărat: relația cu elevul:

Mă uit la dumneavoastră în sală și vă văd obosițiEste evident, pentru că mulți dintre noi nu am avut concediu în această vară sau am beneficiat de 2-3 zile de concediu, pentru că am participat la reîncadrări, încadrări, mișcare de personalgoană după completarea normei didactice, preluarea unităților de învățământ care, în unele locuri, nu s-a finalizat nici până acum, cadrele didactice, stresate de toate incertitudinile acestei veri a schimbării făcute toate pe repede înainte, nu mai au nici resurse și nici energie pentru ceea ce contează cu adevărat: relația cu elevul.”

Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI) a adus în atenție și situația directorilor, a inspectorilor și a personalului administrativ din școli. Potrivit Corneliei Popa Stavri, directorii „sunt prinși între aceste obligații de catedră și exigențele administrative”:

Directorii sunt prinși, ca să zic așa, între exigențele impuse de obligația de catedră: 10 ore obligația de catedră sau 12 ore, sau 14 ore obligația de catedră pentru directorii cluburilor sportive școlare. Deci, sunt prinși între aceste obligații de catedră și exigențele administrative: lipsa resurselor, obligația de a acoperi clasele cu cadre didactice. V-am întâlni pe foarte mulți dintre dumneavoastră și m-ați rugat să găsim oameni, ca să acoperim claseleParcă niciodată n-a fost așa.

Inspectorii – împărțiți între obligația de catedră de 10 ore, pe lângă responsabilitățile funcțieiPersonalul administrativ, atât cât a mai rămas el în urma aplicării măsurilor fiscal-bugetare din decembrie 2024, care face eforturi supraomenești pentru a menține școlile curate, funcționale. De cele mai multe ori, o îngrijitoare acoperă responsabilitățile a două posturi, pentru un salariu cu care nu mai reușește să acopere un trai modest.”

Pentru completarea normei didactice de predare, profesorii titulari, debutanți și cei angajați pe durata de viabilitatea postului au putut depune la inspectoratul școlar, până la data de 14 august, cererea și documentele justificative.

În cazul în care un cadru didactic nu a depus cererea și documentele justificative, conducerea unităţii de învăţământ depune/transmite documentele respective la inspectoratul școlar, iar comisia judeţeană de mobilitate îi atribuie, din oficiu, un post didactic/o catedră vacant(ă) la finalul ședinței de repartizare din lista afişată, conform punctajului.

În anul școlar 2025-2026, profesorii titulari care nu își pot completa norma de predare nici la nivel județean pot primi până la 4 ore pentru activități remediale sau de stimulare a excelenței didacticepotrivit procedurii oficiale privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Profesorii să nu mai aibă atribuții care nu au nimic în comun cu educația, cere Cornelia Popa Stavri, FSLI / Ședințele cu părinții, olimpiadele școlare și obligația formării profesionale să se realizeze în timpul de lucru de 8 ore pe zi, spune liderul de sindicat


2 comments
  1. Da.Suntem stresați de toate hârtiile făcute,de faptul ca avem copii băgați la grămadă fără nicio triere,de faptul ca elevi ca cel de la Ion Creanga sunt din ce în ce mai multi și tot așa.
    Copiii needucați,părinți needucați. Mulți!Prea mulți!
    Sunt violenți,fără 7 ani de acasă,fără o baza 5-8 cât de cât bună.
    E mult mai greu decât își imaginează cineva.
    Învățământul a ajuns mai rău ca antrenamentul de gherilă!
    Și acum nici nu știi dacă anul urmator mai ai post.Se merită?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

George Purcaru, FSLI: Ministrul Educației n-a schițat niciun gest în apărarea angajaților din învățământ, nu a făcut altceva decât să înrăiască situația. Ce încredere să avem într-un guvern care a plecat cu minciuna încă de la început?

Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, George Purcaru, a declarat că „de fiecare dată atunci când noi am adus pe tapet problemele”, „ministrul David n-a făcut absolut nimic”. Acesta a spus…
Vezi articolul