Profesorii titulari care nu își pot completa norma de predare nici la nivel județean pot primi până la 4 ore pentru activități remediale sau de stimulare a excelenței didactice, în anul școlar 2025-2026

56.203 vizualizări
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com
Pentru profesorii titulari care nu își pot completa norma didactică de predare pentru anul școlar 2025-2026 nici la nivelul inspectoratului școlar județean se pot aloca până la 4 ore pentru pregătire remedială sau de stimulare a excelenței didactice, potrivit procedurii oficiale privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare.
  • Lista posturilor pentru profesori pentru anul școlar 2025-2026 a fost actualizată, pe fiecare județ, după repartizarea prin transfer și pe perioadă nedeterminată

Cererile profesorilor care nu și-au putut completa norma de 20 de ore în școală și ale celor afectați de restrângeri de activitate vor fi soluționate în ședințele de repartizare organizate de inspectoratele școlare între 20-22 august 2025 și, dacă va fi nevoie, și în etapele ulterioare, conform noului calendar al mobilității cadrelor didactice pentru anul școlar 2025-2026.

Prevederile de la art.6 din Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026, aprobata prin OMEC nr. 5.198/2025

(13) Cadrelor didactice afectate de diminuarea normei didactice de predare ale căror cereri de completare de normă nu se soluționează la nivelul unităților de învățământ/consorțiilor școlare, precum și cererile cadrelor didactice afectate de restrângere de activitate se soluționează prin completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată sau nedeterminată/transfer/modificarea repartizării, după caz, în ședințe de repartizare organizate la nivelul inspectoratelor școlare în perioada 20-22 august 2025, precum și în oricare din ședințele de repartizare organizate ulterior la nivelul inspectoratelor școlare, conform Calendarului mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2025 – 2026, denumit în continuare Calendar, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta Procedură. 

(14) Cadrelor didactice titulare în 3 sau mai multe unități de învățământ, în anul școlar 2025-2026 li se va constitui norma didactică de predare, în condițiile legii, astfel încât numărul unităților de învățământ să fie cel mult egal cu al celor din anul școlar 2024-2025. 

(15) Cadrele didactice titulare cărora nu li se poate completa norma didactică de predare la nivel județean/nivelul municipiului București conform prevederilor alin. (13)-(14) pot beneficia de completarea acesteia potrivit art. 207 alin. (6) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare. 

Astfel, profesorii titulari pot beneficia de completarea normei potrivit art. 207 alin. (6) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare: 

(6) Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.

Despre norma didactică

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
An școlar 2025-2026. Lista posturilor pentru profesori a fost actualizată, pe fiecare județ, după repartizarea prin transfer și pe perioadă nedeterminată
Profesorii cu norme incomplete și cei afectați de restrângeri de activitate, în urma încadrărilor din școli pentru 2025-2026, pot participa la ședințele de repartizare organizate de inspectoratele școlare în perioada 20-22 august
OFICIAL Completare normă didactică de predare, an școlar 2025-2026. Până joi, 14 august, profesorii pot depune cererile și documentele justificative la inspectoratul școlar / Ce se întâmplă cu profesorii care nu depun cererile la timp
OFICIAL Noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025-2026 / În perioada 11-22 august au loc toate etapele prin care crește norma didactică conform Legii 141
OFICIAL Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent, dacă nu sunt mulțumiți de orele primite în alte școli. În acest caz, le este afectată și vechimea în muncă/învățământ
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, pentru toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar, vor fi incluse obligatoriu în atribuțiile postului didactic – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL De luni, 11 august, școlile încep să încadreze profesorii în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice de predare / Care este ordinea încadrării – procedură
OFICIAL Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată / În perioada 11-18 august 2025 școlile reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate


11 comments
  1. Pai nu spunea DAVID inteligentul ca nu o sa fie astfel de situatii? Iar a mintit?

  2. „Profesorii titulari isi pot completa norma…”
    Acest mic paragraf menit sa distruga educatia pe termen lung.

    Exemplu concret:
    Liceu cu doua catedre de fizica libere.
    In urma modificarii normelor ambele catedre au fost sacrificate pentru completarea titularilor de la matematica si chimie.
    Urmeaza o generatie care nu va avea profesor dedicat la o disciplina de bacalaureat si o disciplina esentiala pentru universitatile tehnice.
    Implicit, o generatie in care universitatile tehnice vor avea din ce in ce mai putini absolventi.

    Daca v-a scos masina vreodata zgomote ciudate tragand sa moara in mijlocul campului și v-ați dorit din tot sufletul un service sau un mecanic in apropiere, înseamna ca puteti sa va imaginati cum va arata o tara fara ingineri!
    Exact, acolo ne mână David cu o perversitate de-a dreptul diabolica!

    Tot ce s-a modificat in educație în 3 luni nu va putea fi reparat in generatii!

    1. Nu va mai fi nevoie. ChatGPT stie sa si repare, iti scrie pașii si instrumentele. Nu te mai aoli atat. Gândești prea mult cu capul in cutie. Fii open-minded si vei pricepe ca nu ai cum gandi solutiile cu acelasi cap cu care vezi problemele. Nu mai e nevoie de fizica, chimie, biologie. Si nici de alte materii. Inteligenta artificiala ChatGPT 5 stie cat un doctor in fizica in acest moment.

    2. Sunt zeci de catedre de fizica libere. Nu exista doritori si nici profesori sa ocupe orele. Problema adevarata nu este ca acum vor fi facute de profesorul de mate, ci adevarata problema este ca, daca vrei sa faci reconversie pe fizica, nu gasesti in toata tara. Nu se doreste sa mai fie profesori de fizica, in curand nici de mate, pt ca din 3 ore la clasa vor fi 2. Nu se mai doreste educatie, in general.

  3. Orele, vorba vine „remedialele” de bla-blauri (…mai ales pentru elevii intrați, prin bunăvoința fără logică a ministerului, la liceu cu media 2) și cele pentru excelență vor fi ținute, când?? În timpul orelor cu neremediabilii și neexcelenții, care vor STA pe Instagram?? În timp ce pedepsiții cu norma mărită, unii, chiar cu 4 ore, ca o sfidare, ăia bătrâni în prag de pensionare,
    care aveau 16, vor ține ore „normale”? Înțeleg că „remedianții” sunt de fapt cei favorizați???

  4. Hai că ăsta este nebun, stimularea excelenței didactice? să mori de râs nu alta. Să vedeți excelență didactică la sport, desen, muzică, ed tehnologică…
    În cazul liceelor, care adoptă programul de 3 zile de școală, cum vor reuși toate cadrele didactice să desfășoare cele 20 de ore de predare?
    Trăim în țara lui hara babură.

  5. Dacă predai religie, să zicem, sau educație tehnologică, cu cine faci ore remediale sau de stimulare a performanței? Elevii ar accepta asemenea ore doar la materiile de examene. Aici oricum profesorii fac ore de pregătire pentru examene, doar că neplătiți.
    Dar domnul ministru a promis că niciun titular nu iese din sistem, așa că e dispus chiar să plătească 4 ore care nu vor fi făcute, doar să închidă gura contestatarilor.

  6. Stimulare a excelentei? Dupa ce ati scos bursele de excelenta copiii isi vor pierde interesul pentru olimpiadele romanesti.
    Veti avea profesori , dar nu si elevi…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pentru prima dată vor fi colectate date și despre cadre didactice „persoane non-binare” care au competențe digitale, potrivit ghidului de formare a profesorilor în pedagogie digitală, pus în consultare de Ministerul Educației

Datele despre cadrele didactice care vor avea competențe digitale la finalul formărilor din apelul „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”, lansat de Ministerul Educației în dezbatere, vor fi…
Vezi articolul

Planuri-cadru 2025, profil pedagogic, educație timpurie. În disciplinele de specialitate, didactica predării coboară în clasa a X-a, iar pentru elevi reprezintă un avantaj, spune Carmen Tică, directoarea Colegiului Național Pedagogic „Elena Cuza” / Exemplu de orar realizat de elevi

Directoarea Colegiului Național Pedagogic „Elena Cuza” din București, Carmen Tică, spune că le-a prezentat elevilor de clasa a XII-a propunerile din noile planuri cadru iar aceștia au spus că răspund…
Vezi articolul

Concursuri de știință prin experimente, interviuri cu cercetători sau propuneri pentru o misiune spațială, lansate pentru elevi și profesori în programul „Noaptea cercetătorilor” – ReCoNnect 2024. Înscrieri până pe 30 martie

Elevii de gimnaziu și de liceu se pot înscrie până pe 30 martie într-o serie de „misiuni” dedicate promovării științei, anunță organizatorii Concursului Național de Știință ReCoNnect 2023 – 2024…
Vezi articolul