Profesorul anonim: Feedback – Directori de şcoli din alte instituții

9.933 de vizualizări
Concursul de directori la București
Foto: Pexels.com

Având in vedere că se organizează un nou concurs de directori, am considerat că ar fi oportun să transmitem un feedback către organizatori referitor la numirea in funcția de director/director adjunct a unor persoane din exteriorul şcolii şi pregătirea pentru această funcție.
  • Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului.


Puncte slabe constate: În primul rând, trebuie precizat că directorii nou numiți in funcție din exteriorul şcolii nu cunosc cultura organizațională a unității de invățământ, nu cunosc elevii, profesorii, părinții. Mai mult decât atât, nu sunt prezenți în şcoală la program, deoarece au ore în alte unități de învățământ ceea ce îi face ineficienți şi dezinteresați în realizarea sarcinilor de lucru specifice funcției asumate. Nu sunt ataşați nici afectiv de instituție prin realizarea unor proiecte, nici prin CM (Contract de muncă – n.red), fiind in unitate încadrați pe perioadă determinată. Probabil îi motivează fie salariul, fie numărul insuficient de ore pe care-l au, nici într-un caz bunăstarea şi progresul unității în care s-au găsit numiți după concurs. În consecință, efectele sunt negative la nivelul instituției, deoarece aceşti directori nu reuşesc nici să organizeze activitățile corespunzător, nici să comunice cu personalul şi, implicit, nu valorizează activitatea cadrelor didactice din şcoală, obligație specificată chiar în fişa lor de autoevaluare, generând astfel o demotivare a personalului şi o atmosferă de lucru improprie. 


Al doilea aspect ar fi cel legat de subiectele/itemii de concurs care nu pun accentul pe legislație. Care sunt urmările acestui fapt? Vin intr-o şcoală nişte persoane care nu numai că nu cunosc legislație, dar nu înțeleg nici obligativitatea cunoaşterii şi respectării acesteia, deschizând astfel drumul către abuzuri şi hărțuire prin organizarea activităților “după ureche”, ignorând practic legislația in vigoare. 


Şi ultimul aspect este comunicarea. Este absolut vital, pentru buna organizare a instituției, ca un director să fie un bun comunicator, să înțeleagă că o comunicare eficientă este bazată pe argumente (nu pe ridicarea vocii), iar deciziile se iau in urma dezbaterilor din CA (Consiliul de Administrație – n.red) şi CP (Consiliul Profesoral – n.red) unde, evident, pot fi păreri diverse. Indicat ar fi să se testeze competența de comunicare a directorilor, la fel cum se testează şi a elevilor la BAC. În programa de limba română pentru BAC sunt descrise compenențele de comunicare care pot fi cerute şi la concursul de directori, sub o altă formă, bineînțeles. Din păcate, nu este o glumă, ci o tristă realitate că mai sunt încă directori care nu pot comunica eficient şi nici nu vor să învețe (deşi au punctaj în fişa de autoevaluare pentru comunicare).


În concluzie, în prezent, vine o persoană din afara şcolii care nu cunoaşte nici personalul, nici elevii, nici nevoile şcolii, nu cunoaşte legi/ordine ME (Ministerul Educației – n.red)/ norme, proceduri etc., nu are experiență de director, şi “Poftiți, vă rog, conduceți şcoala” efectiv, un om de pe stradă. Trist, dar adevărat.


Propuneri:

1. Alegerea directorului/directorului adjunct de către CP (Consiliul Profesoral – n.red), deoarece astfel există posibilitatea ca cel numit în funcție să fie un cadru didactic cu experiență, dedicat şcolii şi cu abilități de comunicare, care să aibă proiecte reale de dezvoltare a instituției, o viziune clară cu ce s-a realizat până in prezent şi ce nevoi de îmbunătățire există.

2. Itemii pentru concurs să fie 90% legislație,  deoarece, spre deosebire de privat, şcolile trebuie conduse după legislația în vigoare care asigură bunul mers al lucrurilor într-o şcoală. Problemele, abuzurile apar tocmai din cauza necunoaşterii acestor norme/legi/ proceduri, etc. 

_________________

Nota: Opiniile aparțin autorului și nu reflectă poziția sau opinia redacției.


13 comentarii
  1. Apreciez drept unul din criteriile majore pt funcția de director acela de “a fi dascăl” și nu (doar) funcționar!
    Dintr-o altă perspectivă, se pare că am umplut țara de “universități” și “universitari” (foarte mulți și rapid ajunși la rangul de prof. univ.!), dar nu avem “Universități” și pierdem “Universitari”!
    Ajung “licențiați” aceiași “analfabeți funcționali” pe care îi promovăm fără temei și fără număr în gimnaziu și liceu! Ne împăunăm cu procentul notelor de peste 5 la evaluare națională, dar ascundem sub preș faptul că pentru nota 7⁰⁰ ai nevoie să distingi auditiv, la momentul oportun și într-un “zumzet” aproape generalizat (“prietenii” știu când, cum și de ce!) între șase numere (1,2,3,4,5,6) și patru sunete (a, b, c, d). Supravegherea video și-a epuizat după 1-2 ediții efectele (s-au “adaptat” toți cei implicați – “noi ne facem că “păzim”, voi vă faceți că “lucrați”!). Ele sunt factor de stress doar pentru “cei buni” si conștiincioși surprinși de ce “văd” și “aud” și ce trebuie “să nu vadă” și “să nu audă”, dar, mai ales, să uite pt totdeauna acea realitate. Apropos, câte cazuri de “fraudă” s-au descoperit cu ajutorul supravegherii video? Câte vizionări s-au făcut și după ce criterii s-au selectat? Sau e ca la alegerile de la Sectorul 1!(?!?)
    După ’90 s-a lovit “mortal” în formarea învățătorilor și azi ne “minunăm” de analfabetismul funcțional! Am desființat școli – mai ales primare – și grădinițe, le-am comasat pt o falsă economie de personal didactic sau “creșterea calității”, “am îndepărtat școala de elev”, dar ne-am trezit că, în fapt, “am îndepărtat elevul de școală”, am făcut din învățător și profesorul din preuniversitar (care nu dă meditații cât pt șase case!) aproape “milogul” comunității, anulând orice statut al său de “model” pt elev, am umplut de drepturi una din părțile implicate în procesul școlar și am legat de mâini ori pus la zid cealaltă! Dacă avem “un stat eșuat” (citând un “clasic” în viață!), atunci școala nu-i este “orfană”!
    După zeci de ani de dăscălie, nu prea găsesc argumente de a fi optimist cu privire la școala de azi și cea din viitorul apropiat!
    Fără o întoarcere la adevărată realitate școlară și finalitățile învățământului, ne îmbătăm cu apă rece!
    Poate voi mai reveni !

  2. Concursurile pentru ocuparea funcției de director desfășurate la Cluj au lăsat un gust amar. Să numești oameni fără experiență, dar cu suport politic la școli de elită, să respingi cadre didactice competente pentru că ” nu ai față de director” , să numești un fost supraveghetor de noapte care nu știe scrie și vorbi corect românește la Liceul Waldorf pentru că a ” promovat în elita politică”, iar exemplele pot continua. Managementul ISJ Cluj este catastrofal. Numirile în funcții se realizează pe criterii politice și nu de competență. Presa clujeană a fost inexistentă în a relata știri despre modul în care a fost organizat și desfășurat concursul de directori în cele două sesiuni. Totul a fost extrem de bine regizat. Candidații “au dansat” pe muzica
    ISJ – ului, cine nu a ținut “ritmul” – eject!
    Drumul spre “România educată” e pavat!!!

  3. inca un exemplu de sinecura asigurata pe negocieri politice: Valentin Cuibus PSD la Cluj-Napoca – a demobilizat un candidat la directoratul Palatului Copiilor, nu a participat la prima etapa a concursului si si-a asigurat astfel ulterior numirea (desi pensionar) “pe continuitate” ca director la Palatul Copiilor, in cadrul monstruoasei cardasii clientelare PNL-PSD.

    1. Pentru prima sesiune, Cuibus ” a fost concurat” de “supraveghetorul de noapte”, dar nu s-a prezentat la proba de interviu pentru că așa a primit SFAT de la “împărăție”! Jenant…

  4. În concluzie, dacă în unitatea respectivă titularii nu participă la concurs își merită soarta!!!! trebuia să începeți articolul prin a explica cum și de ce ajunge un tiular din unitatea X să conducă unitatea Y!!!

  5. Trebuie să fie din afara școlii! Dacă e din școală, nu înseamnă că e dedicat, că îl interesează să dezvolte o cultură organizațională! Se înconjoară doar de câțiva, alcătuiesc o castă, discriminează, încalcă dreptul la exprimare al angajaților!

    1. Si eu am fost din alta unitate si nu pot spune ca nu mi-am dat interesul, dar din pacate interesul unui grup ce conducea din umbră care au pus interesele personale mai presus de școală au stârnit conflicte.

    2. Daca e din scoala poate fi si mai rau in cazul in care nu are coloana vertebrala si accepta atentii consistente de la unele cadre pentru a-si intregi norma in acea scoala! Mai mult decat atat, comite si abuzuri grave si nu comunica deloc cu anumiti colegi subalterni cu scopul de a-i umili si de a-i determina sa plece din scoala pentru a le face loc celor care dau atentii in plic!

  6. Comentariile mi se par de bun simt, cu o precizare insa!!!
    Spuneti: “spre deosebire de privat, şcolile trebuie conduse după legislația în vigoare”????
    TOATE scolile (indiferent daca sunt private. confesionale sau de stat), la fel ca si orice alta activitate, TREBUIE conduse “dupa legislatia in vigoare”!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

Ministerul Educației, în ziua în care titularizarea a fost suspendată: Imediat după încetarea stării de alertă, Ministerul va dispune reluarea acestor activități, care se vor realiza conform unui calendar aprobat prin ordin

Concursul de titularizare 2020 a fost suspendat, anunță Ministerul Educației printr-un comunicat oficial, abia la o zi după ce ministrul a semnat un ordin pentru suspendarea concursului și chiar în…
Vezi articolul