Constantin Cioinică, profesor de chimie la Liceul „Constantin Brâncoveanu” din Horezu (județul Vâlcea), a vorbit, pentru Edupedu.ro, despre ce efecte ar putea să aibă ordinul care reglementează temele elevilor. „Ajungem să transformăm școala într-un fel de târg: «mai lasă de la tine, eu am examen de BAC, am Evaluare Națională, trebuie să-i dau temă, nu-i mai da tu»”, a precizat acesta. Cadrul didactic este de părere că „vor apărea și disensiuni între colegi”.
- Noile reguli privind temele pentru acasă: Elevii de gimnaziu și liceu primesc teme de maximum 2 ore pe zi, monitorizare obligatorie și feedback anual de la elevi și părinți / Diriginții raportează dacă profesorii dau prea multe teme, directorii iau măsuri
„Problema este că nu toate săptămânile sunt la fel, adică cerința aceasta este o utopie, în sensul că, pentru a putea să asigurăm acest timp de o oră, respectiv 2 ore, ar trebui comisia, dirigintele și profesorii să se întâlnească săptămânal, pentru cel puțin 1-2 ore, pentru că s-ar putea ca într-o săptămână să fie un conținut educațional mai amplu la matematică, o temă nouă, o temă mai laborioasă, o recapitulare lejeră la chimie. Chiar zilnic ar fi utilă. Practic, este imposibil. Orarele nu sunt la fel. La liceul nostru, de exemplu, avem program și dimineața, și după-amiaza. Nu pot să aduni toți profesorii laolaltă”, a menționat profesorul.
Constantin Cioinică a spus că era necesar să se facă o diferențiere a temelor: „Aș saluta ca punct bun diferențierea referitoare la tema obligatorie și tema suplimentară, la articolul 2, pentru că nu se poate da o temă uniformă. Unii au o dificultăți în învățare și trebuie să asigurăm, măcar la nivel mediu, o conlucrare a tuturor elevilor implicați în procesul educațional”, a precizat acesta.
Cadrul didactic a explicat ce ar însemna pentru un diriginte să monitorizeze durata temelor primite de elevi:
„În principiu, tema pentru acasă face parte din pregătirea individuală și nu poate fi tratată ca o problemă de planificare, pentru că lucrul acasă și lucrul individual sunt cele care desăvârșesc ceea ce se începe în clasă. După ce că avem 20-30-40 de comitete și comisii, cadrul didactic trebuie să facă și pe asistentul social, și pe psihologul, să facă învățământ și planuri individuale personalizate, acum trebuie să se mai întâlnească și cu profesorii clasei, ca să nu fie depășit timpul temei pentru acasă. Bineînțeles că nu putem fi radicali. Tema pentru acasă trebuie să prezinte cel puțin o sarcină obligatorie, care să nu depășească 5-10 minute, care este absolut necesară pentru a finaliza ceea ce s-a început la clasă.”
Profesorul a precizat că această măsură „va duce la limitarea lucrului individual”:
„Mă tem că măsura luată, cu siguranță, va duce la limitarea lucrului individual. Chiar dacă părinții ar vrea să pună copilul să muncească mai mult, acesta ar renunțat, pentru că se încadrează în acel program. Știm cu toții că tinerii și elevii, neîmpinși de la spate și fără să aibă o stimulare externă, nu se vor apleca înspre studiul aprofundat și de lungă durată. De aceea, cred că ar trebui diferențiat cumva.
„Totuși, trebuia luată o astfel de măsură, pentru că și aici mă refer, îndeosebi, la goana învățătorilor de a da teme kilometrice pentru acasă, a profesorilor de matematică și română, pentru că au în spate scuza că se pregătesc pentru examenele naționale, dar trebuie stabilit, într-adevăr, o durată minimă pentru teme. Dacă vreți performanță, veți lucra în plus. În condițiile astea, se știe că, făcând doar ceea ce-mi impune ordinul de ministru, adică acel timp minim al temelor pentru acasă, nu pot să trec la o evaluare mai mult de 7-8, adică voi rămâne un mediocru. (…)”, a explicat cadrul didactic.
Edupedu.ro: Conform ordinului, dirigintele este obligat să monitorizeze volumul de teme pentru acasă și să raporteze directorului atunci când profesorii depășesc limita legală de maximum două ore pe zi pentru elevii de gimnaziu și liceu. Când vor face diriginții aceste lucruri?
Constantin Cioinică: Teoretic, dacă ar fi să-l parafrazăm pe ministru, în cele 40 de ore, dar, practic, cele 40 de ore deja s-au transformat în 80 de ore, 90 de ore săptămână, pentru că, pur și simplu, ajungem seara acasă și facem documente și acte pentru școală. Acum este o sarcină în plus negândită, nefundamentată. Astfel de măsuri se iau cu o consultare prealabilă. Eu nu pot să dau peste noapte un ordin și să oblig dirigintele la încă o muncă în plus, încă o comisie pe care s-o coordoneze și, la urma urmei, finalitatea ei lasă de dorit, pentru că nu pot să-i impun profesorului de matematică, dacă vrea să noteze performanța pe lucrul suplimentar, să se rezume la cele 10 minute, atât cât i-am acordat eu, prin negociere, sau colegii. Ajungem să transformăm școala într-un fel de târg: «mai lasă de la tine, eu am examen de BAC, am Evaluare Națională, trebuie să-i dau temă, nu-i mai da tu». Altul: «dar și materia mea e importantă». Altfel vor apărea și disensiuni între colegi și vor fi niște negocieri ca la piață. Părerea mea este că această măsură a fost luată pentru că sună frumos, cum sunt luate și altele, dar nu a fost fundamentată, nu s-a făcut un studiu prealabil. (…)
Problema este că nu toate săptămânile sunt la fel, adică cerința aceasta este o utopie, în sensul că, pentru a putea să asigurăm acest timp de o oră, respectiv 2 ore, ar trebui comisia, dirigintele și profesorii să se întâlnească săptămânal, pentru cel puțin 1-2 ore, pentru că s-ar putea ca într-o săptămână să fie un conținut educațional mai amplu la matematică, o temă nouă, o temă mai laborioasă, o recapitulare lejeră la chimie. Chiar zilnic ar fi utilă. Practic, este imposibil. Orarele nu sunt la fel. La liceul nostru, de exemplu, avem program și dimineața, și după-amiaza. Nu pot să aduni toți profesorii laolaltă.”
Constantin Cioinică a vorbit și despre profesorii care dau teme în vacanță și care ar putea să obțină un feedback negativ de la elevi și de la părinți:
„Articolul 4 spune că, de regulă, nu se vor teme pentru acasă, în învățământul primar și gimnazial, iar temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar. Atunci ne punem problema dacă cineva riscă să mai dea teme pentru vacanță, mai ales în condițiile în care, în curând, domnul ministru va da și un ordin prin care vom fi evaluați de către elevi și părinți. Dacă riști să dai o temă pentru vacanță, s-ar putea să fii printre cei răi și să te evalueze negativ. Nu neapărat că nu ești un bun cadru didactic, ci pentru faptul că le dai niște teme de vacanță doar cu scopul de a nu uita, efectiv. Vacanțele sunt destul de dese și rup ritmul de pregătire al elevilor.”
Informații de context
Edupedu.ro a scris că dirigintele monitorizează temele elevilor de gimnaziu și liceu, mai exact, raportează dacă profesorii dau prea multe teme și se depășește timpul maxim de 2 ore pe zi pentru rezolvarea lor, iar directorul verifică dacă învățătorii au dat teme de maximum 1 oră.
Elevii o să primească cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, potrivit ordinului nr. 6.854 din 5 decembrie 2025, document publicat în Monitorul Oficial.
O altă noutate, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, este că temele de vacanță devin opționale, adică elevul nu este obligat să le facă.
Recent, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, pentru știrile ProTV, că un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală și, dacă „se dau 4 ore de teme”, atunci înseamnă foarte mult
Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
DOCUMENT Ordinul nr. 6.854/2025 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar
