„Programa retrogradă” propusă pentru elevii de liceu la Limba română de Ministerul Educației este criticată de consilierul ministrului, Radu Szekely: „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – spune Szekely, care citează analiza profesorului Liviu Papadima

1.740 de vizualizări
Radu Szekely / Foto: Silviu Matei – Agerpres Foto
Reforma programei de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, publicată recent în transparență de Ministerul Educației și Cercetării, generează critici nu doar din mediul academic, ci inclusiv din interiorul instituției. Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, reacționează public și preia analiza făcută de profesorul universitar Liviu Papadima, fost decan al Facultății de Litere a Universității din București, publicată pe Contributors.

Szekely spune că reforma readuce predarea literaturii române cu „30 de ani înapoi” și că profesorul de la clasă va fi din nou pus să repare singur o programă „desincronizată” de realitățile lumii actuale.

  • „Facem un salt spectaculos de 30 de ani, spune Liviu Papadima. Înapoi. Și cel care va trebui să rezolve această desincronizare este (iarăși) profesorul de la clasă, care, cu o programă retrogradă, se vede obligat să răspundă nevoilor și întrebărilor actuale și ale viitorului, să se asigure că absolventul este pregătit pentru lumea de mâine pe baza unor modele de… alaltăieri.”

Szekely descrie situația drept o contradicție majoră între ambițiile declarate ale reformei și conținutul concret al programei: „Luptăm împotriva culturii digitale și a IA-ului cu Grigore Alexandrescu și Radu Ionescu?” – întreabă el, citându-l pe Papadima.

El amintește și presiunea publică uriașă pe care o poartă școala în prezent: combaterea dezinformării, protejarea elevilor de manipulare, dezvoltarea gândirii critice, apărarea valorilor democratice. Tocmai în acest context, spune Szekely, proiectul de programă „pică într-un conformism detestabil”, iar ceea ce trebuia să fie o reformă reală „se împotmolește”. „«Din Raportul QX se alege praful și pulberea…»”.

„Am în lista de prieteni aici [N. Red. pe Facebook] câțiva, cel puțin patru, din membrii comisiei care au elaborat programa. Poate ne ajută pe toți să înțelegem ce s-a întâmplat, pentru că îi cunosc destul de bine, le știu munca, și mi-e greu să cred că așa ceva a ieșit din gândirea sau «pixul» lor”, mai scrie consilierul ministrului Daniel david pe rețeaua socială.

Profesorul Liviu Papadima: „Trei decenii întoarcere din drum”

Analiza lui Liviu Papadima, pe care Szekely o citează integral, vorbește despre un proiect retro, construit pe modelul anilor ’70: o coloană vertebrală de istorie literară încărcată de recomandări de autori precum Ion Neculce, Anton Pann, Dinicu Golescu, Bolintineanu, Grigore Alexandrescu, Ion Ghica, Nicolae Filimon, Caragiale, Slavici, la care se adaugă Machiavelli, Montesquieu, Lamartine sau Stendhal.

„Asta vor fi obligați să citească și să discute elevii de clasa a IX-a din România”, scrie Papadima, care subliniază că mulți dintre acești autori reprezintă materia cursurilor sale universitare de anul I, nu un curriculum de cultură generală pentru adolescenți de 14-15 ani.

Fostul decan acuză și opacitatea procedurii: elaborarea programelor a fost însoțită de „contracte de confidențialitate” impuse membrilor grupurilor de lucru, ceea ce a eliminat orice dezbatere reală înainte de publicarea formei finale. „Ne facem că dezbatem”, spune el.

Foto: Universitatea din București – Facebook.com

În analiza sa, Papadima insistă că elevul – cu nevoile, interesele și realitățile lui – lipsește complet din programă: textul este „un malaxor al lui «trebuie» – «se recomandă»”, care reproduce viziuni pedagogice rigide și depășite. „Luptăm împotriva culturii digitale și a IA-ului cu Grigore Alexandrescu și Radu Ionescu?” – întreabă el, reluând ideea citată și de Szekely.

Criticile acestuia vin exact în momentul în care Ministerul Educației promovează reforma curriculară drept o schimbare profundă, menită să crească nivelul de alfabetizare și să reducă analfabetismul funcțional.

În mesajul său publicat luni seară, ministrul Daniel David afirma că noul curriculum „va atinge standardele educaționale așteptate de țară”, iar analfabetismul funcțional – considerat „risc de securitate națională” – „va fi drastic redus” în generația care începe clasa a IX-a în 2026. Ministerul vorbește despre formarea celor opt competențe-cheie europene, echilibru între discipline, 25% timp remedial, colaborarea a peste 1.500 de specialiști și o „schimbare paradigmatică” față de programele vechi de aproape 20 de ani.

PROIECT Programa școlară de liceu la Limba și literatura română – clasa a IX-a, trunchi comun (TC):

PROIECT Programa școlară de liceu la Limba și literatura română – clasa a IX-a, trunchi comun (TC) și curriculum de specialitate (CS) (filologie și științe sociale):

Citește și:
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
Marius Neacșu, profesor universitar și membru al grupului de lucru pentru programa școlară la Geografie: La clasa a IX-a se va studia Meteorologia / Am încercat să generăm competențe transversale: ce să faci când vremea se manifestă cum se manifestă, cum să reacționezi la un cutremur, o inundație
Mihaela Popa, fost secretar de stat în educație: Geometria în spațiu lipsește din noile programe școlare de liceu la clasa a X-a și nu înțeleg de ce. Apar conicele, prin care revenim la programa din ’78 / Viitorii ingineri, ingineri-constructori, arhitecți fac meditații pentru a învăța geometria în spațiu, cu profesori de la universități, pentru că în liceu noi nu studiem
Acuzații grave împotriva Ministerului Educației: Profesoara de Istorie Adriana Bălaj, membru în grupul de lucru pentru noua programă școlară de liceu: Nu am fost niciodată contactată de la înscrierea în grup. Mă delimitez de acest mod de lucru și de conținutul propus
VIDEO Geografia României revine ca materie de sine stătătoare în clasa a XI-a / În clasele a X-a și a XII-a, programa include teme despre România precum Delta Dunării, satul românesc și Uniunea Europeană
VIDEO Noile programe școlare de liceu pentru Disciplinele Artistice, prezentate de experții universităților de arte: Teatrul nu se adresează doar celor talentați. Teatrul, muzica și artele sunt ale tuturor
LISTĂ Alte 47 de programe școlare pentru liceu care ar trebui să fie aplicate la toate clasele a IX-a în septembrie 2026, publicate de MEC: limba maternă, discipline de specialitate, practică pedagogică


7 comments
  1. Problema reala nu este cu alcătuirea programei discutate, necesară, de altfel (dacă se elimina erorile ȘTIINȚIFICE, ea fiind deja prevazuta în cl 11), problema CEA MAI GRAVA este ca nu e potrivita pt PRIMUL AN DE LICEU, nici măcar la profilul teoretic, ce sa mai vb de tehnologic. Nici nu e despre patriotism. Pur și simplu îndepărtează elevii de la inceput prin ceva care ii depășește, anume tratarea istorica, fără sprijin/continuitate în ce au învățat la literatura în gimnaziu (unde accentul e mai curând pe gramatica/limba română, mai deloc pe literatura română) Prin urmare, se politizeaza nepermis de mult, pe seama elevilor, acolo unde se poate și cred unii ca se pricep.

  2. Rușine pentru o prezentare tendențioasă și lipsită de onestitate. E evident că nu a citit întregul text propus sau că nu l-a înțeles. Dacă ar mai preda și nu ar consilia atât de mult, ar înțelege mesajul corect.

  3. Domnule consilier Radu Szekely, în urmă cu câțiva ani voiați să scoateți de la examenul de bacalaureat disciplina limba și literatura română… Acum atacați fundamentele noastre culturale, considerând că trebuie scoase din programele școlare. Nu ați înțeles, între timp, că nu ne interesează școala dumneavoastră cu model finlandez? Avem o cultură mai bună ca a lor, într-o conexiune mult mai puternică (din păcate pentru poziția dumneavoastră) cu valorile europene și mondiale. Ori nu ați citit atent programa școlară (de la nota de prezentare până la sugestiile metodologice, că așa face orice profesor de limba și literatura română interesat în mod real), ori nu vă pasă.

  4. Ca de obicei, românii sunt extrem de scrofuloși la datorie cu formele și birocrația și asociază, pe de altă parte, multă tărâță cu fondul (care aduce de fapt făina / mălaiul spre București). Și nu dau vrabia valorilor (societale și civilizaționale) otoman-fanariote din mână pe cioara AI-ului occidental de pe gard.
    Nu știu cum o fi la clasele X, XI și XII, dar aș fi tare curios dacă în programa de literatură încape vreunul dintre romanele citate de Beigbeder în „Dernier inventaire avant liquidation” și „Premier bilan après l’Apocalypse” ! Cum ar fi să discute profesorul de la vreun liceu din Vaslui despre profilul eroului din American Psycho?

    1. Ăia din Vaslui au inventat arhetipul acelor personaje, cel din American Psycho e mic copil.

      Acolo e nevoie de ceva mai impresionat, biografia lui Nero, screenplay-ul de la Apocalypse Now, poate chiar Mein Kampf sau la nevoie, de ce nu, Biblia Creștină.

      Un singur criminal nu impresionează, hai să discutăm despre genocid și să le numărăm prin istorie…

  5. Mda, un fir de păianjen desparte QX de CHIX!!!

    Tot zice david ca vrea sa ne salveze de noi, dar pe noi de el cine ne salveaza?
    Daca singura solutie pentru a-l schimba pe david si a opri macelul educatiei e sa votam orice impotriva inconștienților din psd, pnl, usr si udmr de-s acum la guvernare….
    Alesilor, unsilor, chiar vreti sa ajungem +51% AUR, wtf?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pilotarea testelor standardizate, de la finalul anului școlar trecut – o oportunitate ratată. Interviu cu cercetătorul Dacian Dolean: Volumul de muncă a fost imens, dar eforturile au fost inutile având în vedere că nu și-au atins scopul

Expertul în științele educației Dacian Dolean susține într-un interviu pentru Edupedu.ro că demersul de testare prin platforma privată a celor aproape 150.000 de elevi nu și-a atins scopul oficial, acela…
Vezi articolul