Situații inedite în care nota la purtare poate fi scăzută. La Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca: dacă un elev folosește repetat scara sau ușa dedicată profesorilor, deranjează la oră, aruncă cu bulgări de zăpadă în elevi și profesori

8.241 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Elevii Liceului Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca riscă scăderea notei la purtare pentru diverse situații inedite, potrivit regulamentului de organizare și funcționare al liceului, publicat pe site. De exemplu, dacă folosesc în mod repetat scara dedicată profesorilor sau deranjează ora. De asemenea, riscă scăderea cu până la 6 puncte la purtare elevul care publică pe rețele sociale fotografii și filmulețe din interiorul școlii fără aprobarea directorului. În regulament sunt trecute într-un tabel toate sancțiunile și cum se aplică. Le puteți citi mai jos în articol.
  • Edupedu.ro a scris în ce condiții profesorii pot scădea nota la purtare, stabilită pentru fiecare modul: În învățământul primar, dar nu la clasa pregătitoare, pot diminua calificativul, de la o mustrare scrisă

Elevii liceului Teoretic Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca riscă scăderea notei la purtare gradual dacă intră pe ușa destinată profesorilor sau urcă pe scara destinată acestora. La prima abatere primesc observație, apoi scăderea notei la purtare cu un punct la fiecare abatere nouă.

Până la 6 puncte i se poate scădea elevului care publică pe rețele sociale filmulețe sau fotografii din interiorul școlii. La prima abatere în care elevul este prins doar că a filmat sau a făcut fotografii cu telefonul în școală sau în curte primește o mustrare individuală, apoi se scade nota la purtare cu 2 puncte și sunt anunțați părinții, potrivit regulamentului școlii.

Documentul prevede un tabel de 4 pagini pe care sunt trecute toate situațiile în care profesorii pot scădea nota la purtare: mai întâi sunt trecute sancțiunile pentru prima abatere, apoi pentru cele repetate.

Câteva exemple de situații inedite în care elevilor li se poate scădea nota la purtare sunt:

  • Dacă folosesc scutiri false pentru a motiva absențele – observație scrisă și apoi scăderea notei la purtare cu 2 puncte
  • Dacă aruncă cu obiecte, mâncare sau bulgări în elevi sau profesori – observație scrisă apoi scădere notei la purtare între 2-4 puncte
  • Dacă deranjează ora – observație scrisă și apoi scăderea cu câte 0,5 puncte la fiecare abatere
  • Introducerea armelor de foc în școală sau în curtea școlii între 4-8 puncte scăzute la purtare în funcție de gravitatea faptelor se impun și alte măsuri.


Amintim, sancționarea elevilor prin retragerea burselor școlare, mutarea disciplinară la altă clasă, suspendarea elevilor, exmatricularea sau trimiterea lor în sală de detenție sunt printre noile reguli care se aplică în noul an școlar 2024-2025. De asemenea, școlile pot interzice total intrarea cu telefoane în incintă.

Potrivit Regulamentului de Organizare și funcționare al Liceului Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, elevilor le este interzis:

a) să distrugă, să modifice sau să completeze documentele şcolare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev şi orice alte documente din aceeaşi categorie sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ;

b) să introducă şi să difuzeze, în unitatea de învăţământ preuniversitar, materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea, unitatea şi integritatea naţională a ţării, care promovează idei antiţigăniste, conform Legii nr. 2/2021 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea antiţigănismului, cultivă violenţa, intoleranţa sau care lezează imaginea publică a unei persoane;

c) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;

d) să deţină, să consume sau să comercializeze, în unitatea de învăţământ, droguri, băuturi alcoolice, băuturi energizante, substanţe etnobotanice sau alte substanţe interzise, toate categoriile de produse care conţin tutun sau ţigaretele electronice şi să organizeze sau să participe/promoveze participarea la jocuri de noroc;

e) să introducă şi/sau să facă uz în spaţiul unităţii de învăţământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniţie, petarde, pocnitori sau altele asemenea, sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a elevilor şi a personalului unităţii de învăţământ. Elevii nu pot fi deposedaţi de bunurile personale care nu atentează la siguranţa personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale;

f) să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în spaţiul unităţilor de învăţământ;

g) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicaţii electronice în timpul examenelor, olimpiadelor şi concursurilor şcolare. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu cerinţe educaţionale speciale (CES) sunt autorizaţi să le folosească;

h) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicaţii electronice în timpul desfăşurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităţilor educaţionale care se desfăşoară în afara unităţilor de învăţământ, cu excepţia utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spaţiile autorizate explicit de regulamentul intern al unităţii de învăţământ. Pe tot parcursul programului şcolar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spaţiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unităţii de învăţământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe şcoală.

Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unităţii de învăţământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinţi/reprezentanţi legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unităţii de învăţământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizaţi să le folosească;

i) să lanseze anunţuri false către serviciile de urgenţă;

j) să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare şi să manifeste violenţă în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ;

k) să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă în unitatea de învăţământ şi în afara ei;

l) să părăsească perimetrul unităţii de învăţământ în timpul programului şcolar, cu excepţia situaţiilor prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ sau a situaţiilor de urgenţă, fiindu-le consemnate absenţele în catalogul clasei.

Elevii majori pot părăsi perimetrul unităţii de învăţământ în timpul programului şcolar, cu informarea profesorului diriginte/a conducerii unităţii de învăţământ, fiindu-le consemnate absenţele în catalogul clasei;

m) să utilizeze un limbaj trivial sau invective în perimetrul şcolar;

n) să invite/să faciliteze intrarea în şcoală a persoanelor străine, fără acordul conducerii şcolii şi al educatorului/ profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte

o) să fotografieze sau să filmeze în incinta şcolii, fără aprobarea directorului;53

p) să circule pe scara profesorilor fără aprobarea cadrelor didactice;

q) să deranjeze personalul de la secretariat, cu excepţia situaţiilor de urgenţă;

r) să se joace cu mingea, pe timpul pauzelor, în clădirile şi în curţile instituţiei. Cu excepţia orelor de sport, în timpul orelor de curs, jocul cu mingea este permis doar sub supravegherea unui cadru didactic;

s) să arunce cu obiecte, apă sau bulgări de zăpadă pe fereastră, în incinta şcolii sau în spaţiile anexă (curți, alei de acces, săli și terenuri de sport);

ș) să-și conecteze orice fel de echipament electronic la prizele din perimetrul instituției. (de exemplu: telefoane, tablete, laptopuri, trotinete etc.) fără acordul profesorului;

t) să arunce cu obiecte, apă sau bulgări de zăpadă pe fereastră, în incinta şcolii sau în spaţiile anexă (curți, alei de acces, săli și terenuri de sport);

(10) Elevii din Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” vor fi sancţionaţi pentru abaterile săvârşite, în funcție de gravitatea acestora conform prevederilor din Anexa 2 a prezentului regulament. Alte abateri, care nu sunt prezentate în Anexa 2, vor fi soluţionate de profesorul pentru învățământ primar/dirigintele fiecărei clase sau, după caz, de consiliul clasei și consiliul profesoral al şcolii.

Tabel cu sancțiunile aplicate elevilor pentru diferite abateri:
Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, elevii vor avea o medie la purtare pe fiecare modul, însă procedura prin care aceasta se stabilește pentru fiecare elev în parte, în funcție de comportament și situație, este una complexă care necesită coroborarea a peste 10 articole din Statutul Elevului 2024 și ordinul de ministru nr. 5726/06.08.2024.

Nota la purtare în fiecare modul pentru elevi este o modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024.

„Este important de știut că această notă vizează exclusiv respectarea regulamentului școlii și a normelor de comportament. Media acestor note poate scădea, la finalul anului, în funcție de numărul de absențe”, conform ministrului Educației.

Citește și:
DOCUMENT În ce condiții profesorii pot scădea nota la purtare, stabilită pentru fiecare modul: În învățământul primar, dar nu la clasa pregătitoare, pot diminua calificativul, de la o mustrare scrisă
Cum încearcă liceele să impună disciplina prin regulamentele de ordine interioară: Se interzic tatuajele și piercingurile la vedere, tricourile și blugii cu imprimeuri, machiajul strident, fumatul în perimetrul școlii / Sancțiuni drastice cu impact direct asupra notei la purtare
Sancționarea elevilor prin retragerea burselor școlare, mutarea disciplinară la altă clasă, suspendarea elevilor, exmatricularea sau trimiterea lor în sală de detenție – Noile reguli care se aplică în noul an școlar 2024-2025 care începe mâine. Școlile pot interzice total intrarea cu telefoane în incintă
Școlile pot interzice total telefonul mobil prin regulamentul de organizare, în anul școlar 2024-2025, a anunțat Ligia Deca
Ministrul Educației: Am lăsat la latitudinea școlii dacă telefoanele mobile sunt permise în pauze sau în afara orelor

9 comments
  1. Sa revenim in realitate . Ce se intampla daca profesorii sunt prinsi fumand in interiorul scolii in camaruta aia de care stiu toti , dar nu vorbeste nimeni ? Dar daca un elev blocheaza acea usa si raman profesorii inchisi in fumoar ? ; Da, da chiar acel fumoar de la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca de care stiu toti , dar nu vorbeste nimeni . Nu exista ? Vreti poze ? Nu e voie poze din interiorul scolii si nici din interiorul fumoarului ?

  2. Nu mai scapam de epoca comunista? Inca avem impresia ca profesorul trebuie sa intre pe usa separata si in din aia isi priemste respectul? Respectul si-l primeste stiind sa respecte elevii, stiind sa se faca respectat prin comportament si stiinta…UPS…sunt multi profesori mult sub nivelul altor elevi – asa ca solutia “sa impunem respect prin nota la purtare”

    1. Tizule, unii vin maimuțe și școala trebuie să-i dea jos din pom. Pe ăștia nu-i educi cu frumosul, ci cu regulile stricte.

      Pricepeți odată că nu există o singură măsură pentru toți.

  3. Domnu’ edupedu, nu există sancțiunea ,, observație scrisă” ci observație individuală, respectiv mustrare scrisă.

  4. Oare chiar nu mai putem activa capacitatea de analiză când citim un articol?
    De ce( observând comentariile) vedem doar superficial?
    Avem un exemplu de C.P. viu care a gândit niște reguli care trebuie respectate! Duceți spre ,,corectitudinea politică ” orice demers natural, firesc, prin comentarii!

    Vă dau exemplu de locuri unde s-a construit ( bineînțeles, cu ,,ajutorul” unor angajați) o atmosferă mai rea, mai periculoasă decât cea din articol, în care se vede că s-a lucrat particular pe subiect, s-a aprobat un cod de conduită!

    In contrast, intr-o altă școală din România:
    Tu, director, ai indus și chiar apreciat -prin etichetări, prin evaluări- ideea că dacă stai in banca ta și nu zici nimic ești ,,citit” ca un angajat bun, nimeni nu mai reacționează să participe activ (deci să fie viu) in construirea ROI !!! Apoi, manipulatoriu, te plângi de un C.P. amorf! Că, vai, tu trebuie singur să faci , cu doi- trei oameni ( agreați de tine) acel ROI! Delegi spre profesori doar munci de rutină (care le mănâncă din resurse cumplit de mult!), nu creezi cadre in care , ca exercițiu zilnic, angajatul să participe la construirea optimă a normelor de lucru, atât cât legea ii dă dreptul de a-și defini o identitate!
    Pui un C.P. de discuție a ROI in pauză, dar spui ca te grăbești când oamenii caută soluții coroborând idei, pentru că îi vezi cum redevin vii si nu-ți place asta! Nu mai exersează ei doar ascultarea, ci încep să își facă firav reguli clare pentru activitate eficientă, asta însemnând că încep să spere, să devină conștienți de documentul care este supus discuției- că nu un om-doi ar trebui să conducă, ci un regulament! Sistezi ședința din lipsa timpului: ,,Trebuie să mergeți la ore! Elevul e stăpânul nostru! Știți că eu mă gândesc la binele copiilor!”
    Cuvinte în van!
    ,,Uită” doamna director că pentru un copil sănătos, la trup și la suflet, e nevoie de cadre didactice sănătoase ( tot la trup și la suflet), de norme puse la dispoziție sau pe care singure și le pot crea ( dacă li se oferă condiții) și de resurse! Stabile, constante!
    Iar acest deziderat se atinge prin exercițiul conștient al fiecarei zile, ani de zile!

    P.S. Alaltăieri am primit și noi ROI! Altă poveste!

  5. Regulamentul este, in mare parte, abuziv. Cum adică, scazi nota la Purtare, dacă elevul intră pe la profesori ?! Trebuie dați in judecată…

  6. Așa și? Unde-i minunea? Nu vad altceva decât reguli de bun simț și respectarea unor legi. Sancțiunile sunt chiar prea blânde.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca anunță că regulamentul de organizare și funcționare „a învățământului preuniversitar” și statutul elevului vor „sta în dezbatere mai mult decât stau alte documente, alte proiecte de la minister” / UPDATE Pe site-ul ministerului termenul este de 10 zile lucrătoare

Ministra Educației Ligia Deca a anunțat la Gala Teach for Romania, miercuri pe 12 iunie, că cele două proiecte de ROFUIP și Statutul Elevulului vor avea termene prelungite de dezbatere.…
Vezi articolul