Strategii de la un profesor ca să nu pedepsești toată clasa pentru unul-doi elevi și cum revii asupra situației dacă totuși ai aplicat o pedeapsă colectivă – Edutopia

2.471 de vizualizări
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com
Pedepsele colective – precum interzicerea pauzei sau sancționarea întregii clase pentru greșelile unor elevi – pot părea soluții rapide la comportamentele problematice din școală, dar ele afectează relațiile și climatul educațional. Profesorul american Paul Emerich France explică, într-un articol despre managementul clasei, publicat de Edutopia, de ce aceste practici nu funcționează și cum pot fi înlocuite cu intervenții individuale, constructive.

Potrivit autorului, astfel de pedepse nu îi responsabilizează pe cei care au greșit, ci creează frustrare în rândul elevilor care respectă regulile. În timp, relația dintre profesor și clasă se deteriorează, iar motivația generală scade.

Ce poate face cadrul didactic în loc?

  1. Intervenții rapide, direcționate. În loc să sancționeze toată clasa, profesorul poate acționa punctual: să se apropie de elevul care deranjează, să folosească un semnal non-verbal sau să inițieze o tranziție scurtă care să redirecționeze atenția grupului, potrivit profesorului american.
  2. Pauză de reflecție pentru profesor. În momentele de frustrare, este esențial ca adultul să se oprească și să se întrebe: cine a greșit, de fapt? Este corect să reacționez față de toți? Este importantă aprecierea elevilor care colaborează, nu penalizarea nedreaptă a tuturor, mai scrie acesta.
  3. Repararea situației, dacă pedeapsa colectivă a fost aplicată. Dacă a reacționat la impuls și a impus o măsură generală, profesorul își poate asuma public greșeala: oprește pedeapsa, le explică elevilor de ce revine asupra deciziei și acționează individual față de comportamentul problematic.

Pentru prevenirea acestor situații, Paul Emerich France recomandă și construirea unui „contract al clasei” împreună cu elevii, stabilirea de rutine clare, încurajarea comportamentelor pozitive și aplicarea unor strategii restaurative (discuții, reflecții, pași de reparare).

Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Se vede ce bine merge la americani sistemul ăsta de elevul greșește, profesorul se gândește de două ori unde are de reparat la el însuși…

    E adevărat, n-a mai fost o situație de mass shooting prin State de vreo lună, cred. Bat în lemn să nu auzim de alta curând.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Costel Chiteș, despre elevii trimiși la meditații din clasele I-IV: Există admiterile în clasa a V-a la colegiile naționale, la Vianu sunt 200-250 de candidați pe 60 de locuri / Sunt părinți care doresc să participe copiii lor la concurs, uneori copiii iau concursul și nu rămân la școală

Copiii din învățământul primar sunt trimiși de părinți la meditații și din cauza presiunii concursurilor de admitere în clasa a V-a de la colegiile naționale, afirmă profesorul Costel Chiteș, care…
Vezi articolul

EXCLUSIV Învățătoarea stătea 1, 2, 3 săptămâni la clasă, după care renunța de bunăvoie – inspectorul școlar general din Satu Mare, despre suplinitoarea care a pulverizat spray lacrimogen asupra celor 2 copii de clasă pregătitoare. „Nu a rezistat mai mult de o lună la nicio școală”

Învățătoarea care a pulverizat spray lacrimogen asupra a 2 copii de clasă pregătitoare este o suplinitoare care „vine demult la astfel de concursuri de titularizare sau suplinire”, ia note peste…
Vezi articolul

Profesoara Nina Vasile, despre propunerile de evaluare a profesorilor titulari: După titularizare urmează definitivatul și obținerea gradelor didactice, care se întind pe zece ani. Unde să mai pui și evaluările de recertificare? Este aberant

Nina Vasile, profesoară de Filosofie și Logică la Colegiul Național „Ion Creangă” și Liceul Teoretic „Alexandru Vlahuță” din capitală, a criticat ideea introducerii examenelor de recertificare pentru profesori. În cadrul…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Plan de afaceri cu o fișă LifeLab în parfum de lavandă – oră de Chimie la clasa a X-a susținută de profesoara Alexandra Chirilă, la Colegiul Economic Suceava

În ora de chimie de la Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” din Suceava miroase a mentă, a levănțică și a idei noi, pentru că profesoara Alexandra Chirilă, profesor de Chimie-Fizică, lucrează…
Vezi articolul