Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă, potrivit proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, miercuri, 19 noiembrie.
- ULTIMA ORĂ Regulile privind temele pentru acasă au fost publicate de Ministerul Educației: Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți – proiect
Prevederile despre temele de vacanță din proiectul de ordin:
Art. 4. (1) În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial
(2) Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.
Tema suplimentară devine facultativă, conform art. 2
Art. 2. Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează:
(1) Tema obligatorie, are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi clasei.
(2) Tema suplimentară care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
DOCUMENT Proiect de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar
Foto: Tero Vesalainen | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
13 comments
Unde am ajuns!!! Totul trebuie reglementat prin legi, legisoare și reguli.
Bun simt, omenie, echilibru, etc nu mai există?!
Să dai copiilor teme în vacanță e cu totul greșit. Sunt profesor dar nu am fost niciodată de acord cu acest lucru. Vacanța e vacanță. Nici tema opțională, nimic ! Copilul trebuie sa se și relaxeze, sa se deconecteze, etc
Se dau exagerat de multe teme, chiar și la materii de tip educație tehnologica, desen, etc. Copiii conștiincioși de-abia dacă mai au timp sa se odihnească suficient!!
ar trebui umblat si la mentalitatea unor profesori. au mai ramas, din pacate, profesori care se cred zei, care dau note dupa preferinte. la copilul meu in scoala sunt profesori care dau un 10 pt o ciocolata, cum e profesoara de fizica, o incompetenta care se crede dumnezeu. sa faci reclamatie la director sau inspectorat? slabe sanse sa se ia masuri dar mari sanse sa fie luat „la ochi” copilul.
În sfârșit se legiferează un drept al elevilor din învățământul preuniversitar de stat (deși ar trebui să fie mai multe). Așa cum profesorii nu fac nimic în vacanțe (bine, că nici la clasă nu fac mare lucru), așa și elevii merită să se bucure de vacanță și de timp liber. Copiii din învățământul preuniversitar de stat au teme foarte multe pentru acasă. Au ajuns, săracii, pe lângă 5-6 ore petrecute la școală, să vină acasă și să facă teme extrem de multe, ceea ce nu este normal, demonstrează incompetența multor profesori și lipsa de empatie. Copilul meu, în învățământul privat, nu primește teme pentru acasă. Din clasa a III a, de când l-am mutat de la școala de stat, acum fiind în clasa a VI a nu a primit nicio temă pentru acasă, deoarece aceasta este una din regulile principale ale acestei școli private: copiii trebuie să aibă mai mult timp liber și chiar mă bucur că și la stat au început să conștientizeze, cei din conducerea ministerului acest lucru. Felicit ministerul învățământului pentru această lege! Sperăm să fie cât mai multe astfel de inițiative în beneficiul copiilor!
Si pe urma se intreaba de ce sunt elevii analfabeti functionali si dau vina pe profesori. Sunt elevi care isi fac temele si lectiile in 1-2 ore, dar si elevi carora nu le ajunge toata ziua. Tine de genetica si de capacitatea intelectuala si de cat de mult si-au exersat creierul pana atunci respectivii elevi.
De fapt nici nu ar mai trebui să se sune de pauză. Elevii știu la cât sr sună și nu se sună pentru profrsori.
Nu doriți doctori,ci analfabeți despre care tot amintiți,domnule ministru!
Copilul nu face de bună voie nimic,daca-i spune doamna învățătoare/profesoara,da ,mai lucrează…și nici pe mama n o ia in calcul !!
De ce nu băgați proiect cu tik tok pentru copii sănu mai aibă acces
????
E un proiect stupid ,dar si trist !
Atâta poate un specialist in psihologie !
Ce diferența fata de învățământul din Coreea de Sud, unde de curând s-a dat examenul de admitere la facultăți!
Doamnelor si domnilor, dumneavoastra lucrati pentru serviciu pe durata concediului de odihna? Daca nu, elevii ar trebui sa faca -obligatoriu – teme pe durata vacantei?
Da, poporene, lucrăm și pe perioada ”concediului”. Numai vara asta am consumat 14 zile (lucrătoare) la un curs obligatoriu pentru că suntem OBLIGAȚI să ne formăm continuu. Nu ca unii care vin de la fabrică, iau berea și deschid televizorul și aia e viața lor.
Calitatea exprimarii din raspunsul dumneavoastra explica de ce este necasara o astfel de precizare legala privind temele pentru vacanta, precum si lipsa eficientei temelor oricat ar fi de multe.
Mai mult de 20-30% dintre profesori dau diferite examene in fiecare an, cum ar titularizare definitivat sau grad.
Școala e de mult opțională pentru elev. Zic s-o facă facultativă, și eventual gratuită NUMAI pentru cei care iau 5 la un test de cunoștințe minime. Iar pe ceilalți să îi pună să plătească SAU să se lase de școală. /s
Dacă nu ne-or aduce ăștia înapoi la nivelul de școlarizare de dinaintea comunismului, să vedeți voi.
Adevărat!