“Toți copiii se întorc la clase”, obiectiv prezidențial depășit de planurile de petreceri și festivaluri de vară ale premierului: redeschiderea rapidă a școlilor pentru toți elevii se stinge subit, în timp ce Cîțu face calcule pentru Untold și NeverSea – Analiză Edupedu.ro

7.194 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
“Toți copiii se reîntorc în clase”, un deziderat pe care președintele Klaus Iohannis și membrii guvernului l-au vehiculat în ultima lună, invocând interesul superior al educației copiilor, este diluat tot mai mult pe măsură ce copiii reiau școala după vacanța forțată din aprilie. Semnele recente că oficialii vor, așa cum se întâmplă în larga majoritate a țărilor europene, o revenire a tuturor elevilor la clasă înainte de sfârșitul anului școlar în curs, în ideea că fiecare zi contează când e vorba de învățătură, se estompează de la o zi la alta. Declarativ, autoritățile bat în retragere fără să ofere argumente științifice sau să-și asume decizii politice pentru acțiunile lor. Astfel, lucrează în aceeași manieră în care, în toamnă, au decis fără niciun argument științific închiderea școlilor. Singura diferență: între timp, au luat unele măsuri în interesul copiilor, chit că acestea vizează probleme care oricum n-ar fi trebuit să existe. 
  • Diluarea deciziei privind revenirea tuturor elevilor la școală se simte în contextul în care și alte țări europene au început sau continuă procesul de revenire a elevilor la clase. Acolo, însă, în mai toate cazurile există o planificare clară, ce prevede întoarcerea copiilor din online la școala “față în față” pentru toate categoriile de vârstă. Iar dacă se întâmplă să nu existe decizii, există eforturi susținute pentru a lua acele decizii.

Declarațiile de miercuri ale premierului Cîțu, coroborate cu cele de joi, despre planurile de redeschidere de peste vară, creionează măcar teoretic posibilitatea ca mari festivaluri precum Untold și NeverSea să aibă loc înainte ca toți elevii să se întoarcă la școala față în față, în pofida sloganului vehiculat de la începutul anului, că școala în ansamblul ei ar avea prioritate la redeschidere.

Reîntoarcerea tuturor elevilor la clasă: de unde am plecat

Vacanța de o lună, decisă inopinat de autorități și care a ținut copiii în afara școlii pe parcursul lui aprilie, se contura a fi “hotarul” celei de-a doua faze de deschidere a școlilor, după cea parțială de la începutul anului. Momentul a fost marcat de însuși președintele Klaus Iohannis:

Poziționarea de atunci a fost urmată, la nivelul executivului, de măsuri care sugerau o intenție reală de revenire a cât mai multor elevi la clasă, în etape. Ministrul Educației și/sau Guvernul au decis, între altele:

Aceste măsuri vizează probleme care n-ar fi trebuit să existe. În privința scenariului roșu, restricțiile fuseseră limitate oricum prin măsuri luate anterior, începând cu luna martie. În cazul elevilor cu CES, aceștia fuseseră eliminați oricum din planificarea școlii față în față în pofida avertismentelor repetate că situația îi afectează grav și în pofida exemplelor altor țări, unde aceștia au avut, adesea, posibilitatea să meargă la școală, alături de copiii angajaților din sectoarele esențiale, chiar și când școlile erau închise pentru cei mai mulți elevi.

Unde ne aflăm

În tot acest răstimp, nu a fost prezentat niciun plan clar de revenire la școală a elevilor din clasele care au stat online, până acum, în scenariile galben și roșu. Iar momentul începerii școlii, după pauza de o lună, a fost cel de trecere de la accentul pe obiectiv – întoarcerea tuturor la școală – la cel pe condițiile în care acest obiectiv ar putea fi, eventual, atins. Astfel:

  • Pe 4 mai, înaintea primei zile de școală, ministrul Educației menționa că peste două săptămâni ar fi posibil să fie făcută o “fotografie de moment” a situației, o analiză a condițiilor epidemiologice pe baza căreia să înainteze propunerea de întoarcere a tuturor elevilor la școală
  • Tot în prima zi de școală, ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, a intervenit la rândul său, arătând că spusele premierului nu erau doar o simplă eroare sau o contradicție cu membrii propriei echipe, așa cum se întâmplă adesea (două cazuri, ambele tot de miercuri, 5 mai). Ea a spus, folosind condiționalul, că “ar trebui ca pandemia să fie foarte bine controlată și incidența să fie extrem de redusă, ceea ce nu cred să se întâmple în două săptămâni”.

În niciuna dintre aceste luări de poziții nu au fost invocate argumente științifice privind opțiunea de amânare a revenirii tuturor elevilor la școală, așa cum nu autoritățile nu și-au asumat politic vreo măsură – fie revenirea tuturor la clasă, fie ca cei din multe clase de gimnaziu și liceu să rămână într-o situație ce produce dezechilibre care pun probleme de “securitate națională”, după cum însuși ministrul Cîmpeanu a atras atenția.

Atitudini similare în momentul închiderii școlilor și în cel al deschiderii parțiale

Aceeași atitudine au avut-o oficialitățile și în toamnă, înaintea alegerilor generale, când au decis fără niciun argument științific închiderea școlilor pe termen lung. Spre deosebire de actualul ministru, care face adesea trimiteri la exemplele altor țări, acestea reprezentau atunci, pentru fostul ministru al Educației, o “comparație periculoasă”.

La începutul anului, când au decis în cele din urmă reluarea școlii pentru o parte dintre elevi, au etalat mai multă fermitate, invocând nevoile copiilor și exemplele altor țări (“evident că ne-am uitat puțin în jur să vedem ce fac alții”, spunea atunci președintele) și afirmând că este vorba despre o asumare politică, dată fiind impactul major al problemei.

Acea fermitate avea să se dilueze în dispute de durată, între membrii Guvernului (premier, ministrul Educației, ministrul Sănătății), pe teme precum:

Între timp, multe alte țări europene au avut la rândul lor școlile închise și au trecut integral sau aproape integral la predarea online, în această primăvară. Altele au ținut școlile deschise în pofida situației pandemice. Dintre cele care au închis, totuși, revenirea la școală a început – și continuă – după o planificare clară, ce vizează revenirea tuturor elevilor la clasă, de la finalul lui aprilie până la sfârșitul lunii mai – vezi aici exemple din Franța, Ungaria, Polonia, Belgia etc.. Iar acolo unde nu există un acord pentru revenirea elevilor din clase mari, cum este momentan cazul Estoniei, problema s-a discutat săptămâna aceasta, iar pentru că nu s-a ajuns la un acord, se va discuta din nou săptămâna viitoare.

Pentru că pierderile de învățare, în pandemie, nu se calculează în luni, semestre sau un final de an în plus sau minus, ci în zile și săptămâni. Așa cum premierul Cîțu ia zile ca referință pentru renunțarea la mască pe plajă (1 iunie) și la organizarea Untold și NeverSea (“mai aproape de 1 august sau după 1 august”.)

Photo 208711983 © GrungemasterDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


5 comments
  1. Acest Stavrid de ministru, super îndoctrinat și de neclintit în deciziile sale imbecile, nu face decât să ducă penibilul in neant. Acest politruc cu privire de Sfinx, distruge învățământul cu bună știință sub asediul așa-ziselor evaluări, sub presiunea cifrelor de 2 lei manipulatoare, așișderea decidenților săi. Ne bazam pe cifre, grafice, evaluări, statistici in care nu mai crede nimeni. Așa cum și rata incidentei este într-o săptămână făcută praf din pix, că sa dea bine pe hârtie măsurile luate. Cine îi mai crede?
    Vom avea o generație forțată de analfabeți funcționali pe care Ministerul educației ii va ridica la rang de fruntași in tot acest context epidemiologic, unde școala online este recunoscuta un dezastru.
    Totul este calculat, se dorește prezenta fizică a elevilor pe ultima suta de metri, se închid ochii, însă educația este la pământ!!
    Marșăm pe evaluări, statistici, subiecte facile care să scoată din rahat lipsa de pregătire a elevilor. Și uite așa…. Asta este proiectul pentru o Romania Educata!
    Bravo Tovarăși, la mai mare! Cincinalu-n 4 ani!!!

  2. Ministrul se ocupă de procurarea combinezoanelor pentru studenții nevaccinați sau vrea concurs pentru directori, acum când 50% din profesori nu s-a vaccinat . Trebuie încheiat anul școlar în condiții bune, bacul și evaluarea organizate bine, concurs pt inspectori și etc. în ianuarie februarie.

  3. De ce vă mirați.
    Premiere ul Catu a declarat clar ca educatia si sănătatea trebuie sa inceteze sa mai fie o prioritate.

    Pe de altă parte sa nu fim ipocriti.
    Ar trebui prezentată o situație pe județe.
    Sunt judete unde anul scolar prezent a insemnat aproape 5 luni de școală cu prezență fizică.
    Altele cu niciuna.

    Confuzia crează impresia ca e o situație generalizată.
    Nu e cazul.
    PS
    De aceea se bate apa in piuă cu vaccinare 110% a profesorilor. Sa uite lumea că s-a ales praful de mărețul PNRR pe educatie.

  4. Este o rușine nationala și o gafa pedagogica majora, sa dai evaluare nationala elevilor de clasele 2,4,6,imediat după ce s-au întors buimaci din vacanta forțată de 4-5 săptămâni în care au fost băgați forțat.
    Au uitat tot, cu ce scop le dați în acest moment evaluarea nationala?

    1. Au inca timp sa revoce ordinul. Nici mijloace de transport nu sunt in unele parti, s au sistat cat e online. Vin elevii cu ce pot la evaluare, ingramaditi prin ocazii. E inadmisibil sa ne batem asa joc. Dar parintii copiilor de a sasea ce spun? Au dreptul sa se opuna. Nu este o evaluare nationala de ierarhizare. Sunt duscriminati, ii cheama la scoala din online dupa luni de zile plus o vacanta de o luna fortata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Meseria de profesor, din ce în ce mai puțin atractivă chiar și în statele europene dezvoltate. Într-o criză de profesori, în Franța Senatul a lansat un raport care analizează perspectivele europene / Printre concluzii, faptul că măririle salariale nu sunt de ajuns

În contextul în care autoritățile din Franța și-au dat seama că din ce în ce mai puțini tineri doresc să intre în învățământ, Senatul francez a publicat luna aceasta un…
Vezi articolul

Campusuri digitalizate complet și profesori pregătiți pentru instruirea online au devenit nevoi majore ale studenților – studiu internațional Ernst&Young

Calitatea predării online este o nemulțumire majoră pentru studenți la nivel internațional, potrivit unui studiu realizat de Ernst&Young în 11 țări preponderent dezvoltate. Analiza, publicată recent, argumentează pentru întărirea capacităților…
Vezi articolul

Cercetătorul Dacian Dolean: În loc să se îngrijoreze că Liceele Pedagogice formează învățători, ARCE ar fi bine să învețe să facă cercetare avansată în științele educației

Am urmărit dezbaterea recentă referitorare la propunerea de desființare a specializării „învățător-educator” la liceele pedagogice, și comunicatul recent al Asociației Române de Cercetare în Educație (ARCE) referitor la această dezbatere.…
Vezi articolul