Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București protestează față de proiectul Ministerului Educației de clasificare a universităților și de ierarhizare a programelor de studii

2.606 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București protestează față de proiectul Ministerului Educației și al ARACIS de clasificare a universităților și de ierarhizare a programelor de studii. Indicatorii de performanță științifică lipsesc cu desăvârșire, spun cele două universități, care cataloghează propunerea Ministerului drept “incredibilă”.

Apare riscul “de a genera în România ierarhizări ale programelor academice influențate politic și/sau de mentalități izolaționiste“, acuză Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) și Universitatea din București (UB).

Într-o luare de poziție comună, cele două instituții de învățământ superior acuză Ministerul și Agenția din subordine care evaluează universitățile că propun o clasificare “ruptă de bunele practici europene/internaționale, reflectând aspecte politice izolaționiste”.

“Noi înțelegem nevoia universităților locale/regionale de a face un rezultat bun în aceste demersuri de clasificare/ierarhizare, dar este nepermis ca pentru a obține acest lucru să pervertim metodologia”, spun UBB și UB, în comunicatul remis Edupedu.ro.

Universitățile conduse de Ioan Aurel Pop și Mircea Dumitru solicită “noului guvern și noului ministru retragerea imediată a acestui proiect din consultarea publică și din circuitul de legiferare și numirea unei echipe internaționale” care să propună o nouă metodologie.

  • De remarcat că apelul de astăzi este semnat de doar 2 dintre cele 5 universități care compun Consorțiul Universitaria, deși în urmă cu un an toate au trimis Ministerului o serie de solicitări referitor la metodologia de clasificare și ierarhizare.
  • Lipsesc Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (condusă de fostul ministru al Justiției, Tudorel Toader), Academia de Studii Economice din București (condusă de Nicolae Istudor, al cărui nume a fost vehiculat la conducerea Ministerului Educației în Guvernul Dăncilă “post Andronescu”) și Universitatea de Vest din Timișoara (condusă de deputatul liberal Marilen Pirtea).
  • De ce este importantă clasificarea universităților? În funcție de rezultatul clasificării se va realiza finanțarea instituțiilor de învățământ superior atât direct, prin bugetul de stat, cât și indirect: clasificarea înseamnă realizarea unui top care va orienta tinerii în alegerea unei facultăți.
Comunicatul integral al Universității Babeș-Bolyai și al Universității din București:

“Cele mai mari și mai internaționalizate universități ale țării protestează împotriva proiectului MEN – ARACIS de clasificare a universităților și de ierarhizare a programelor de studii de licență

Universitatea ‘Babeș-Bolyai’ din Cluj-Napoca (UBB) și Universitatea din București (UB) au luat act de o nouă încercare a guvernanților și consultanților lor de a promova o metodologie de clasificare a universităților și de ierarhizare a programelor de studii care, deși pe alocuri mimează bunele practici, în esență este complet ruptă de bunele practici europene/internaționale, reflectând aspecte politice izolaționiste, cu impact negativ asupra competitivității mediului academic românesc și asupra formării studenților.

Acest demers este o reluare, într-o formă aparent nouă, a perspectivei revolute față de care aceste universități au mai luat poziție anul trecut (în 2018).

În cazul ierarhizării programelor de studii, într-o propunere incredibilă, indicatorii de performanță academică/științifică lipsesc cu desăvârșire, ierarhizarea bazându-se pe indicatori care țin mai ales de acreditarea/calitatea minimală a unui program. Acest lucru este de neconceput, orice ierarhizare internațională a specialităților având dominant criterii academice/științifice. Apare astfel riscul de a genera în România ierarhizări ale programelor academice influențate politic și/sau de mentalități izolaționiste, acum când studenții români au nevoie de programe academice care să-i pregătească pentru a face față competitivității în aria europeană/internațională. Nu mai vorbim de faptul că, în timp ce la nivel internațional se ierarhizează domeniul, la noi se ierarhizează programul specific dintr-un domeniu (masteratul lipsind!), ceea ce aduce idiosincrazii și suprapuneri inutile.

În cazul clasificării universităților, indicatorii academici/științifici, deși prezenți, sunt adesea redefiniți într-o variantă în care avem în final forme fără fond. Spre exemplu, citările sunt incluse în listă, dar nu vor fi folosite, lucru absurd, citările fiind indicatorul principal în orice clasificare internațională, indicator identificabil deja pentru orice universitate în bazele de date internaționale. În plus, în modalitatea de analiză a citărilor, științele socio-umane, inclusiv artele și sportul/educația fizică, sunt dezavantajate, neexistând, așa cum se întâmplă în clasamentele internaționale, factori de corecție. În general, clasamentele internaționale se bazează pe scoruri absolute sau o combinație a unor scoruri absolute și a unora relative (valori absolute raportate la mărimea instituției). În acest demers se accentuează valorile relative, ceea ce prin analogie ar fi egal cu a spune că în economia internațională nu contează atât de mult SUA, China, Japonia sau Germania.

Noi înțelegem nevoia universităților locale/regionale de a face un rezultat bun în aceste demersuri de clasificare/ierarhizare, dar este nepermis ca pentru a obține acest lucru să pervertim metodologia și bunele practici din domeniu. Dacă se dorește o metodologie unică, aceasta trebuie să respecte bunele practici europene/internaționale, cu toate consecințele.

Noi știm deja din clasificările internaționale, independente și riguroase, care sunt universitățile/domeniile românești performante. Ceea ce se propune în metodologia de față vine însă în opoziție cu astfel de demersuri serioase, recunoscute în lumea civilizată, decredibilizându-ne pe toți. Pe de altă parte, se pot gândi clase diferite de universități – ex. cel puțin locale/regionale vs. naționale/internaționale –, cu indicatori diferiți adaptați misiunii angajate voluntar de fiecare universitate, fiecare clasă având roluri și funcții sociale necesare și importante. În general, mesajul nostru este că dacă se dorește o metodologie unică, atunci indicatorii trebuie conectați ca formă și ponderi celor internaționali.

Dacă se va aplica, această metodologie va conduce la situații absurde, în care clasamentul național va fi diferit de cele internaționale și altfel necredibil și neacceptat (se repetă), iar modelul de universități promovat (avantajarea instituțiilor specializate în puține domenii și dezavantajarea universităților comprehensive) va contribui la îndepărtarea învățământului superior din România de standardele și modelele prevalente în Uniunea Europeană.

Solicităm noului guvern și noului ministru retragerea imediată a acestui proiect din consultarea publică și din circuitul de legiferare și numirea unei echipe internaționale formate din specialiști români și internaționali, care, în consultare cu universitățile și cu consiliile de specialitate ale MEN – îndeosebi (dar nu numai) CNSPIS și CNCS, în condițiile în care cercetarea nu va mai fi despărțită artificial de învățământul superior – să propună o metodologie care, pe de o parte, să evite dublarea categoriilor de indicatori de monitorizare și a obligațiilor de raportare ale universităților și, pe de altă parte, să fie congruentă cu bunele practici europene/internaționale.

Acad. Ioan-Aurel Pop – Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Prof. univ. dr. Mircea Dumitru – Rectorul Universității din București”

Informații de background

În urmă cu un an, Consorțiul Universitaria din care fac parte și UBB și UB i-a cerut ministrului de atunci, Ecaterina Andronescu, să revină “la cele trei categorii de universități” stabilite în 2011 prin prima clasificare internațională a universităților realizată în mandatul lui Daniel Funeriu.

Cele 5 mari universități au solicitat atunci și “renunțarea la politicile de generalizare prin compromisuri în sfera calității învățământului”.

De remarcat că apelul de acum, din 14 octombrie 2019, este semnat de doar două dintre universitățile din Consorțiul Universitaria. Lipsesc Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (condusă de fostul ministru al Justiției, Tudorel Toader), Academia de Studii Economice din București (condusă de Nicolae Istudor, al cărui nume a fost vehiculat la conducerea Ministerului Educației în Guvernul Dăncilă “post Andronescu”) și Universitatea de Vest din Timișoara (condusă de deputatul liberal Marilen Pirtea).

Universitățile din România au fost clasificate internațional pentru prima dată în 2011, de către Asociația Universităților Europene. Guvernarea social-democrată care a preluat puterea la mai puțin de un an de la anunțarea rezultatelor clasificării a făcut imposibilă, însă, finanțarea unuversităților pe baza rezultatelor clasificării.

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Blocaj în discuțiile de fuziune între Universitatea Maritimă și Politehnica București / Presa locală anunță că fuziunea nu va avea loc, rectorul Costoiu spune doar că “a luat act de poziția” celor din Constanța

Universitatea Maritimă Constanța nu s-ar desființa și nu ar urma să fuzioneze cu Universitatea Politehnica din București, este anunțul făcut studenților astăzi, de președintele Senatului UMC Cornel Panait, la finalul…
Vezi articolul

UMF „Iuliu Hațieganu”, partener în proiectul european NeurotechRI, dedicat cercetării și inovării în domeniul neuroștiințelor. Universitatea va implementa un program de formare pentru licență, masterat și doctorat

Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, în calitate de membru fondator al Consorțiului Universităților Europene NeurotechEU, va coordona pachetul de lucru Open Science, Education and Innovation din cadrul…
Vezi articolul

Stomatologia este o specializare de licență la finalul căreia ai drept de liberă practică, ceea ce nu este puțin, spune Ecaterina Ionescu, prorector al UMF Carol Davila / Anul acesta, concurența la stomatologie a fost mai mare ca la medicină generală 

„În primul rând, stomatologia, ca farmacia, dar diferă abordarea, este o profesie în care la finalul studiilor de universitare de licență ai drept de liberă practică, ceea ce nu este…
Vezi articolul