20 de ore de predare sunt însoțite de cel puțin 30 de ore de pregătire pentru fiecare lecție în parte, spune profesoara Antoaneta Luchian

16.346 de vizualizări
Foto: captură TVR Online
Antoaneta Luchian, profesoară de Educație muzicală, este de părere că „fiecare oră de predare este însoțită de cel puțin două ore de pregătire, în funcție de vechimea în învățământ”. „Pentru un cadru didactic debutant e nevoie de mai mult”, a afirmat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru radioiasi.ro.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

„Cred că fiecare oră de predare este însoțită de cel puțin două ore de pregătire, în funcție de vechimea în învățământ. Pentru un cadru didactic debutant e nevoie de mai mult. Chiar dacă spui «domnule, predau aceeași lecție la clasa a V-a», sunt 4 clase de a V-a diferite între ele, cu profiluri diferite, și toate mijloacele de predare trebuie adaptate la etosul clasei respective. Deci, cred că, în mod real, aceste 20 de ore de predare sunt însoțite de cel puțin 30 de ore de pregătire pentru fiecare lecție în parte”, a spus Antoaneta Luchian.

Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.

„Creșterea normelor și eliminarea a mii de posturi, în special în rândul suplinitorilor tineri (inclusiv a celor aspiranți cu note mari la titularizare), completarea normei profesorilor cu materii în care nu sunt specializați – acțiunile prevăzute de actualul pachet de măsuri guvernamentale agravează situația din învățământ. Aceasta este o formă mascată de concediere a mii de oameni, de o amploare rar întâlnită la nivelul societății românești în perioada postdecembristă. Cadrele didactice tinere reprezintă motorul de modernizare a educației, iar înlocuirea lor cu personal fără o calificare adecvată scade calitatea actului didactic. Educația nu se poate face prin strategii bazate pe improvizații”, conform documentului.

Recent, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a vorbit, în cadrul unui podcast, despre timpul de lucru al profesorilor. „Din cele 40 de ore, 20 de ore sunt de predare. Rămân celelalte 20 de ore pentru pregătire și activități administrative”, a precizat ministrul.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Reducere mascată a salariului cu 25%, pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I, semnalată de Adrian Voica, liderul sindical SIPA Muntenia: Într-o lună sunt 16 ore efectuate fără a fi plătiți
Apel lansat de peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate impus școlii: Educația nu este o povară bugetară, ci condiția dezvoltării unei țări civilizate. Radu Vancu, Mircea Cartarescu, Catinca Draganescu, Mihaela Michailov – printre semnatarii apelului
Nu m-am gândit niciodată să-mi contabilizez numărul de ore, să văd dacă am parcurs cele 40 legale, spune profesoara Mona Coțofan: Sentimentul a fost întotdeauna că le-am depășit, nu mi-am închis niciodată telefonul la ora 16
Profesoara Mona Coțofan: Voi renunța la salariu, dacă asta presupune greva, dar nu voi renunța la ore. Voi fi alături de elevii mei, pentru că la 8 septembrie anul școlar este deja întemeiat pe o normare, pe o repartizare la clasă și nu văd ce mai putem schimba dacă nu am schimbat până acum
Profesoara Mona Coțofan: În cei 36 de ani de carieră, n-am început niciodată anul școlar cu sentimentul că mă voi duce să muncesc pentru un salariu, ca în acest an / Va fi ultimul meu an
Daniel David: Haideți să definim timpul de lucru. Din cele 40 de ore, 20 de ore sunt de predare. Rămân celelalte 20 de ore pentru pregătire și activități administrative – VIDEO
Ministerul Educației: Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari
Din toamnă, aproximativ 1,4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării / Sunt vizate peste 2.400 de cadre didactice titulare – calcul estimativ
Creștere normă didactică de predare 2025. Profesoară: Am luat în completare Muzică și Desen la mine în școală și Educație socială în alte școli. Acum predau în patru școli, înainte predam în una singură
Sindicatele din Învățământ transmit profesorilor că este esențial ca, în data de 8 septembrie, să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026: Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice


18 comments
  1. Cei revoltați pentru norma de 20 de ore , aș vrea să lucreze în privat , într-o fabrică , măcar două luni . Încă nu sa ajuns la 18 ore , pentru că la 20 de ore sunt 200 de minute pauză !

    1. da, și cei care lucrează în fabrică ar trebui să fie sclavi două luni înainte să se plângă. ce legătură are una cu alta? normal că se poate mai rău, dar despre asta e vorba? in plus fiecare lucrează după cât a învățat, după ce șanse a avut și a urmat, după posibilitățile intelectuale și de conjectura etc.

      1. Multe posturi nu erau scoase la concurs iar orele erau împărțite între profesori. Se ajungea la o norma si jumătate si la salarii de peste 10 000 de lei. Ar trebui sa fie publice si grilele de salarizare din scoli. Cu cât se ia punctual pt fiecare post. Sa nu mai vorbim de programul after school, platit de parinti. Efectuat in asa zisele ore in care invatatoarele fac munca de documentare pt lecții…(am rude cadre didactice…)

    2. conjunctură 😀

  2. 2 ore la fiecare ora dar daca ai 2-3 clase similare, ieși sub 40 ore, adică trebuie diminuat salariul. Și ce pregătire faci la educație fizică, faci flotări doua ore?

    1. Da, doamna pregătește lecțiile, corectează teste, simulări.
      De la merito a invatat

  3. Tare mi-as dori sa vad și eu un cadru didactic pregatindu- se sa predea aceeași lecție diferit fiecărei clase, cu mijloace diferite, adaptate clasei. Realitatea este că cei mai mulți nu se pregătesc deloc, iar cele 4 ore zilnice in care sunt plătiți de stat pt pregătire, sunt folosite pt meditații….pe bani mulți

  4. Degeaba și repet „degeaba”vorbesc unii directori sau profesori de situațiile noi create , dacă o mare parte din școli și licee merg normal la deschiderea anului școlar, BOICOT de o zi =ESEC TOTAL AL TUTUROR CADRELOR DIDACTICE

  5. daca afirmatia ar fi factual corecta, nu ar mai exista timp fizic pentru meditatii in particular: cum acesta exista din belsug, putem fi iertati daca ne indoim…

    1. Fii tu calm că cei care au timp de meditații sunt fix cei pe care-i înjurați voi pe aici și ghici ce – MAJORITATEA profesorilor NU dau meditații. Fix pentru că nu au timp de ele.

      Iar cei care-i plătesc pe cei care dau meditații nefiscalizate (pentru că sunt destui și din cei care fiscalizează oricât v-ați da voi cu fundul de pământ că nimeni n-o face) sunt exact cei care creează problema.

      Sper să vă placă, în curând veți avea doar sistemul privat, și dacă învățământul de stat nu v-a convenit, învățământul privat va fi minune. Dacă ați plătit ca fraierii la meditații în loc să vă puneți copiii efectiv să învețe, veți fi foarte dispuși să lucrați doar ca să plătiți taxe de școli private. Deh, v-ați ales soarta. ”Succesuri!”

      1. Cand se acordau sume frumoase pentru PCO multi profesori nu se plangeau ca nu au timp sa se pregateasca pentru ore, care depaseau cu mult norma didactica. Erau certuri pentru PCO, chiar o catedra ai jumatate. Cu ce s-a schimbat situatia acum? Cand se platea mai bine rezistau si la 26 de ore de predare pe saptamana, s-au putut pregati corect pentru fiecare ora in plus peste cei 18/16 obligatorii?Acum au 2 ora in plus. Am un respect special pentru pedagogii care isi fac treaba cu dedicatie pentru copii, dar nu m-i se pare firesc, daca in anul scolar precedent au putut preda de ex. 26 de ore, acum au probleme cu pregatirea pentru cele 20.

    2. Dar ce vă oprește să vedeți această realitate măcar un an în învățământ?! Să-mi fie iertat, dumneavoastră munciți efectiv opt ore?!… Dați-mi voie să mă îndoiesc profund…

      1. 3 ore vinerea din care o ora sport,una muzica,una religie. deci niciuna nu este predata de învățători.
        sa muncească zilnic 8 ore su concediu 21 zile pe an.

        1. Eu zic sa stai o saptamana la scoala, la I-IV, sa vezi cum este , apoi nu cred ca mai comentezi. In programul efectiv de lucru esti ” in priza”, fara pauza. Uzura psihica depaseste ceea ce va imaginati ca se intampla. Multi copii din in ziua de azi nici macar nu se pot concentra, din cauza faptului ca in timpul liber stau ore intregi cu telefonul in mana, „bona” alesa de parinti in locul atentiei lor. Parintii au grija sa posteze pe retelele de socializare, in loc sa se ocupe de copii. Un invatator care preia o clasa trebuie sa fie mama, dascal, prieten etc. E o munca frumoasa, obtinuta in urma multor examene( nu comentez de „strecuratii” sistemului, ca „padure fara uscaturi nu exista”, ca in TOATE domeniile, de altfel), dar foarte solicitanta. Au fost cazuri de mamici care au vrut sa intre in sistem si au ajuns sa sustina examenul practic, la clasa „doamnei”, unde invata propriul copil si avea mereu de comentat ( ca, de altfel, toti din afara sistemului)…Ghici? Nu a reusit nici macar sa stapaneasca elevii clasei, copiii faceau galagie, nu mai stia ce are de facut..Pana la urma a cerut ajutorul celor doua cadre didactice care asistau.
          A fost doar un exemplu. As putea continua cu muuuuulte alte exemple, despre orice activitate pe care nu cred ca va pricepeti s-o faceti.
          In privinta orelor lucrate si a concediului…, vino in sistem si o sa vezi! Nu mai comentati aiurea daca nu stiti despre ce este vorba! Pentru 10-15% care n-ar trebui sa existe in invatamant, loviti in toti.
          Mai cautati si prin alte domenii, daca tot va plictisiti: politie( ca stau masinile parcate in mijlocul strazii, vitezomanii fara semnalizare care circula cum îi taie capul, gastile de smecheri care fac legea prin sate/ orase, cersetori la toate colturile etc), medicina( ca daca ajungi la unele spitale cu vreo urgenta zici ca te-ai dus peste ei acasa. Sa nu mai vorbim de faptul ca nu ai acces la ecograf, CT, RMN, la dentist, la control de orice fel. Unde ai acces, trebuie sa scoti mai multi bani ca la privat), constructii ( Doamne fereste sa dai banii inainte la vreo lucrere, ca ai ramas fara, iar lucrul ” bine facut”, in majoritatea cazurilor, nu exista. Daca nu cunosti „din om in om”, se alege praful, ca nu isi permite nimeni (cu salariul de profesor ) sa angajeze vreo firma, ca mai au si profesorii familii, copii de intretinut, doar nu traiesc cu aer. As putea continua cu exemple din toate domeniile, dar presupun ca nu sunt „luata in calcul”. Unde natura umana este facuta in asa fel incat sa critice( fara sa vada ” barna din ochiul propriu), nu prea au rost atatea explicatii.

    3. Daca ai gândi puțin, ai înțelege că numai cca 10% dintre profesori meditatii. Meditațiile sunt cerute de părinți pt că elevii lor silitori nu doresc sa lucreze independent, depun efort minim. Chestia cu învățatul din clasa e o mare eroare. Trebuie depus efort propriu, dar foarte multi elevi, chiar și la meditații stau pe telefon.

  6. Ar trebui sa facem greva japoneza pana se revine la norma de 18 ore. Vom face munca de paznic daca asta vor guvernantii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mesajul Ligiei Deca pentru profesorii și angajații din școli care vor ieși la protest marți, pe contrasens cu cel al Guvernului din care face parte: Îi respectăm, suntem alături de ei, ne dorim ca ei să aibă sprijinul financiar pentru a-și desfășura meseria așa cum vocația le-o cere și așa cum avem cu toții nevoie

Ministrul Educației, Ligia Deca, a spus că este alături de profesorii și angajații care vor merge marți la protestul din Capitală, unde este programat un marș la care s-au anunțat…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu, despre liceenii din localități în carantină, care învață în alte orașe: Nu văd de ce ar fi mai puțin important să poți merge mâine la simularea pentru Bacalaureat, dar să poți merge la cumpărături

Nu văd de ce ar fi mai puțin important să poți merge mâine la simularea pentru Bacalaureat, dar poți merge la cumpărături, spre exemplu, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu,…
Vezi articolul