Absolut toți angajații din sectorul public, inclusiv profesorii, plus toți șomerii și toți tinerii care nici nu muncesc, nici nu merg la școală vor avea competențe digitale de bază în 2030, promite planul guvernamental de acțiune numit „Deceniul digital” în România / Ținta: 6,71 milioane de români să dețină asemenea competențe

46.308 vizualizări
Foto: Image by rawpixel.com on Freepik
100% dintre angajații care vor lucra în sectorul public în 2030, absolut toți șomerii, precum și 100% dintre tinerii care nici nu muncesc, nici nu merg la școală (NEET) vor deține cel puțin competențe digitale de bază până în 2030. Așa spune un proiect de „Plan național de acțiune privind deceniul digital pentru România”, pus în transparență săptămâna trecută, document care nu descrie nicio măsură nouă, ci diverse planuri adoptate deja și unele idei generice, pentru a crește nivelul competențelor digitale de bază, competențe care, în țară, sunt situate mult în urma mediei europene.

50% dintre cetățenii români cu vârste între 16 și 74 de ani – sau 6,71 milioane de persoane – trebuie, conform obiectivelor de țară, să aibă competențe digitale de bază în 2030. Ținta este mult peste nivelul actual, care plasează România pe ultimul loc în rândul țărilor europene. Dacă, potrivit celor mai recente date Eurostat, 55% dintre cetățenii UE cu vârste între 16-74 de ani au în prezent competențe digitale generale de bază, în România nivelul este de doar 28%.

Situația este semnalată, ca punct de plecare pentru întărirea competențelor digitale, și în proiectul Planului de acțiune „Deceniul digital”, pus în consultare de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Autoritatea pentru Digitalizarea României:

  • „În prezent, doar 28 % dintre cetățenii români dețin competențe digitale de bază, cu 22% sub obiectivul României de 50 %, stabilit pentru anul 2030. Pe baza evoluției istorice a scorului DESI începând din 2016, se preconizează că, până în 2030, ponderea cetățenilor români cu competențe digitale de bază va ajunge la 38 % (o rată de creștere de 1 % pe an). Pentru a atinge obiectivul asumat de 50 %, este necesară o rată medie anuală de creștere de 3,1 puncte procentuale. Acest lucru implică punerea în aplicare a unor măsuri sistematice de politică în anii următori pentru a ajunge la cea mai mare parte a populației și pentru a elimina lacunele existente în ceea ce privește competențele digitale de bază.”

Documentul listează o serie de „provocări în calea transformării digitale”, inclusiv în ceea ce privește Educația. În acest domeniu, principalul element consemnat este cel al abandonului școlar, în privința căruia România se află pe ultimul loc în UE. Proiectul de plan de acțiune notează atât problemele legate de acest subiect în învățământul preuniversitar, cât și scăderea numărului de studenți și observă că „există o nealiniere perceptibilă între sistemul educațional și cerințele de competențe de pe piața forței de muncă. Toate aceste aspecte sunt amplificate de o subfinanțare a sectorului educației”. Dar nu este menționată nicio măsură specială pe această temă care să fie aplicată de acum încolo, în cadrul celor listate ca parte a planului de acțiune. E menționată, contextual, doar existența Programului național de reducere a abandonului școlar și a unor programe dedicate cadrelor didactice, precum PROF sau CRED.

Cum vor autorii documentului să grăbească ritmul de formare a acestor competențe?
  • Pe de o parte, ei se bazează pe scăderea demografică a României, care să ajute la atingerea unei ponderi mai mari a populației care deține competențe digitale. Proiectul estimează că populația de 16-74 de ani va scădea de la 14,27 milioane de persoane în prezent la 13,44 milioane în 2030. 
  • Pe de altă parte, ei promit că o serie de categorii de persoane vor atinge pragul de 100% deținători de competențe digitale, inclusiv prin programe de formare. Printre aceste categorii – tinerii (cu vârste de până la 29 de ani) care nu sunt nici în școală, nici angajați, nici nu urmează programe de formare.

Metodele de a atinge aceste creșteri: procese care sunt deja în desfășurare, precum „procesul amplu de transformare digitală” din administrația publică, programe declanșate deja, prin PNRR, sau planuri de ocupare existente deja – detalii mai jos.

La acestea, proiectul de plan de acțiune adaugă, în termeni vagi: 

  • „Toți NEET și șomerii vor fi sprijiniți prin măsuri suplimentare  (în completarea celor incluse în planul de acțiune) pentru a-și crește rata de ocupare a forței de muncă, ceea ce va necesita, de asemenea, dezvoltarea competențelor lor digitale pentru a se adapta la nevoile pieței forței de muncă”

În ceea ce privește mecanismul de creștere a ponderii populației ce deține competențe digitale de bază, aceasta este descrisă diferențiat pe diverse categorii de persoane, fiecare cu ținte specifice:

  • 100% – pentru populația de 9-15 ani care va intra în grupul țintă până în 2030
  • 100% dintre angajați din sectorul public
  • 100% dintre șomeri
  • 100% din populația care urmează programe de educație
  • 100% dintre NEET (tineri care nu sunt angajați, în educație sau în programe de formare)
  • 40% dintre angajații în sectorul privat
  • 40% dintre persoanele cu activități independente 
  • 15% dintre angajații în agricultură

Prin aceste creșteri, pragul general de 50% nu este depășit, ci doar atins tangențial: ponderea țintă a populației cu astfel de competențe în 2030 ar urma să fie de 49,9%

Măsuri care să contribuie la obiectivele de întărire a competențelor digitale 

Proiectul de plan de acțiune sugerează că ținta de 100% angajați cu competențe digitale de bază în sectorul public este ca și atinsă: „Toți angajații care lucrează în prezent în sectorul public vor dobândi competențe digitale de bază, deoarece întreaga administrație publică trece prin procesul amplu de transformare digitală”.

Și pentru aceștia, și pentru celelalte categorii – elevi, studenți, NEET, angajați din sectorul privat – există cursuri de formare și măsuri similare care „vor sprijini în mod direct formarea” a 1,3 milioane de persoane. Pe lângă aceste măsuri, descrise în planul de acțiune, se menționează, fără detalii, „măsuri suplimentare” pentru tinerii NEET și șomeri, pentru a crește rata de ocupare a forței de muncă.

Planul de acțiune menționează 16 măsuri în ceea ce privește „Competențele digitale”, atât dedicate educației și formării, cât și cele legate de sistemul de e-sănătate, de digitalizare în domeniile muncii și protecției sociale etc.

Niciuna dintre măsurile incluse în planul de acțiune nu este măsură nouă – acestea fac parte fie din investițiile prin PNRR, fie din Programul pentru educație și ocuparea forței de muncă 2021-2027.

Prevederile privind șomerii și tinerii NEET se bazează pe acest din urmă Program. Astfel, ținta de 100% tineri NEET care vor avea cel puțin competențe digitale de bază ar urma să fie atinsă, între altele, prin:

  • Dezvoltarea unei „rețele de tineret pentru a oferi servicii personalizate de înaltă calitate tinerilor, în special celor din categoria NEET”
  • „formarea, formarea competențelor cheie și dezvoltarea competențelor transversale vor fi asigurate prin pachete integrate de măsuri active personalizate (inclusiv pentru categoria NEET)”
  • „activarea potențialului antreprenorial al tinerilor, oferindu-le sprijin pentru a-și începe propria afacere”

E menționat, în acest sens, un buget de 196 milioane de euro prin programul operațional al UE „Educație și ocuparea forței de muncă” 2021-2027. Impactul preconizat:

  • 304.396 copii și tineri care beneficiază de sprijin până la sfârșitul anului 2029
  • „un total de 5990 de locuri de muncă nou create până la sfârșitul anului 2029”
Ce spune proiectul despre „Școala online”

Printre măsurile descrise în proiect sunt și cele dedicate educației, prin PNRR: formarea de competențe digitale pentru cadre didactice, resurse digitale pentru școli, digitalizarea universităților.

Iar o măsură dedicată „Școlii online”, prin „dezvoltarea platformei și crearea de conținut”, vorbește despre investițiile prin PNRR în „laboratoare științifice și tehnologice”, dar și despre „o platformă pentru manuale digitale și lecții video interactive”. Un alt obiectiv al aceleiași măsuri menționează „resurse educaționale incluzive pentru studenții cu dizabilități, studenții spitalizați și alții care se confruntă cu cerințe educaționale speciale. Aceste resurse vor fi accesibile studenților de la diferite niveluri de competență și vor consta în manuale digitale, materiale interactive, lecții digitale, cursuri opționale inovatoare, aplicații multi-touch și jocuri educaționale multiplayer.” Despre această măsură, proiectul Planului de acțiune menționează că va fi pusă în aplicare „până în primul trimestru al anului 2025”.

Proiectul de plan de acțiune privind Deceniul Digital este pus în consultare publică pe site-ul MCID până în data de 18 aprilie 2024.

Citește și:
România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ
Recomandări europene în educație: statele UE să adopte strategii pentru competențe digitale, cu susținerea întregii administrații publice, pentru fiecare nivel de învățământ, de la școala primară la formarea continuă

9 comments
  1. Buna treaba, zau, asa !
    Programul “RO educata” a atins performanta de peste 50% de analfabeti functionali, iar, acum, daca tot o freaca aiurea pe retele toti copiii, ce-au zis ei ?!? Hai sa le dam si o diploma si sa cheme “competenta digitala” !
    Oricum ar suci-o, oricum ar da-o la baza oricarui demers educational sta…invatarea !
    Si, ce sa vezi ?! Analfabetul functional nu intelege/nu retine ce citeste !
    Eee, poftim, joac-o p-asta !

  2. Mai trebuiesc cheltuiți niște bani. Sau cineva trebuie să pună laba pe acei bani. Ha ha ha. Pe hârtie o să fim cea mai smechera țară.

  3. Digitalizare până în 2030? Poate până în 2530…
    În 2024, la înscrierea copilului la școală, se cere adeverință de la grădiniță. Ambele unități sunt subordonate aceluiași minister, sunt in același oraș, același sector, la câteva sute de metri distanță…
    Într-o bună zi, șeful direct vă va cere o adeverință de la resurse umane care să ateste că sunteți angajați la firma de unde vă luați salariul, iar de la financiar o altă adeverință că v-ați încasat leafa în fiecare lună…Apoi să faceți copii celor două adeverințe și să le trimiteți directorului să le le pună la dosarul personal cu șină!

  4. Interesant. Cum or sa-i aduca pe somerii care abia-si tarasc existenta la niste cursuri searbade tinute pe la 100 km de domiciliu? Aia nu au ce manca si ei vor sa-i digitalizeze. Sau profesorii. La CCD-uri la judet? Cine are timp si bani de asa ceva? Erau pe vremuri cursuri in scoli. Se formau grupe si totul era in scoala. Nu acasa pe platforme pe curentul omului cate 150 de ore sau plimbat pana la epuizare din varf de munte pana la un CCD de judet. Iti dadeau 500 lei sa acoperi cheltuieli de 5000. Cine o fi prostul???

  5. Byebye atunci, invatamant! Nu sunt obligat la nimic. Competente digitale detin deja mai multe si mai certificate decat mama si tatal oricarui functionar public. Chiar?Cum de ati avut incredere in noi sa va educam plozii fara minunatele competente digitale pe care ar vrea sa ministerul sa ni le bage pe gat???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Digitalizarea în educație și formare: „România Educată” e scos în prim plan, într-un profil de țară ce notează lipsa strategiilor pentru competențe digitale și performanțe nesemnificative la nivel european, în pofida resurselor tehnice solide – raport românesc pentru Comisia Europeană

Proiectul „România Educată” este scos în prim plan, ca strategie globală ce include „digitalizarea” în educație, într-un raport european elaborat de specialiști din România, cu privire la situația competențelor digitale…
Vezi articolul

DOCUMENT Avocatul Poporului critică dur propunerea Ligiei Deca de a pune camere video în toate școlile, fără acordul nimănui: Obișnuința de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Instalarea sistemelor de supraveghere în școli nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe

Avocatul Poporului critică dur proiectul de Ordonanță de Urgență prin care ministrul Ligia Deca încearcă să își modifice pentru a treia oară propriile Legi ale învățământului. În cadrul unei analize…
Vezi articolul

Rata abandonului școlar la final de gimnaziu – de 3 ori mai mare la sate decât la nivel național, în 2021-2022 / Situație ieșită din comun la oraș: mai mulți elevi din cohortă au încheiat, în 2022, clasa a VIII-a decât s-au înscris la pregătitoare – Raport

Rata abandonului școlar la sfârșitul gimnaziului a atins, în anul 2021-2022, cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu, însă, în mediul rural, este de aproape 3 ori mai mare, o…
Vezi articolul

DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației

Salarizarea profesorilor, organizarea sistemului de școli, modul cum se desfășoară evaluarea acestora și cum sunt colectate datele – toate prezintă plusuri, dar și foarte multe minusuri, într-un raport elaborat de…
Vezi articolul