În anul școlar 2025-2026, toate inspectoratele județene sunt obligate să verifice prin inspecții tematice școlile în care învață elevii cu cerințe educaționale speciale, CES, în ceea ce privește respectarea cadrului legal și aplicarea măsurilor de sprijin, de exemplu, dacă există maximum 3 elevi cu CES într-o clasă, plan de servicii individualizat și plan individualizat de învățare pentru elevi, responsabil de caz și reguli privind prezența facilitatorului incluse în regulamentul școlii, potrivit unei adrese oficiale a ministerului Educației și Cercetării, consultată de Edupedu.ro.
- Mai jos, în articol, explicații pentru fiecare dintre aspectele urmărite.
Decizia vine „în urma unor sesizări transmise de către petenți și a unor acțiuni ale Corpului de Control”, se precizează în adresă.
Monitorizarea se va desfășura în perioada noiembrie 2025 – aprilie 2026, iar inspectoratele școlare vor întocmi rapoarte județene obligatorii, care vor fi transmise la Ministerul Educației și Cercetării până pe 15 mai 2026.
Aspectele care vor fi verificate:
1. „Analiza repartizării elevilor cu CES în clase, în conformitate cu prevederile OME nr. 3.945/2024 privind aprobarea Procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor / preșcolarilor / elevilor în formațiunile de studiu:
- existența echilibrului numeric și funcțional în alcătuirea claselor
- respectarea principiului integrării și evitarea segregării”
Prevederile din Ordinul nr. 3.945/2024 se referă la faptul că distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în clase, în ordine alfabetică sau prin tragere la sorți nu se aplică copiilor și elevilor cu cerințe educaționale speciale.
Aceștia sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/dificultate de învățare, fără să se aplice procedurile din ordin.
Criteriile legale privind numărul elevilor cu cerințe educaționale dintr-o clasă sunt prevăzute în Legea învățământului preuniversitar, art.23:
(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.
Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
În același timp, metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 conține o prevedere legată numărul maxim de elevi cu cerințe educaționale speciale dintr-o clasă: Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă.
Practic, clasele cu trei elevi cu CES pot funcționa cu până la 9 elevi sub limita maximă din lege, iar inspectorii vor verifica dacă elevii cu CES au fost repartizați corect și dacă școlile au evitat formarea unor clase „separate” sau supradimensionate.
2. „Verificarea respectării prevederilor Ordinului comun al Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Ministerului Sănătății și al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea Metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, în ceea ce privește:
- existența Planului de servicii individualizat aprobat de COSP / Planurilor individualizate de învățare pentru elevii cu CES orientați școlar și profesional
- desemnarea, prin decizie a directorului unității de învățământ, a responsabililor de caz servicii psihoeducaționale pentru elevii cu CES orientați școlar și profesional;
- monitorizarea și revizuirea planurilor de servicii ca urmare a evoluției beneficiarilor;
- includerea în regulamentul de organizare și funcționare a unității de învățământ a procedurilor privind aprobarea prezenței în unitatea de învățământ și modul de organizare a activității facilitatorilor”.
Ce este Planul de servicii individualizat
Planificarea serviciilor pentru copiii cu dizabilităţi neîncadraţi în grad de handicap şi cu CES se concretizează în planul de servicii individualizat, aprobat de COSP şi anexă a certificatului de orientare şcolară şi profesională.
Obiectivul planului de servicii individualizat este de a facilita integrarea şcolară şi profesională şi de a valorifica potenţialul intelectual, emoţional şi aptitudinal al copilului, contribuind astfel la incluziunea socială. – Art. 55
Elaborarea proiectului planului de servicii individualizat se face de către responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale, cu consultarea SEOSP, a profesioniştilor care au participat la evaluarea complexă, a părinţilor/reprezentantului legal, precum şi a copilului, în funcţie de gradul său de înţelegere şi adaptat tipului de dizabilitate.
Formularul tip al planului de servicii individualizat – anexa nr. 15.

La prima orientare şcolară şi profesională, proiectul planului de servicii individualizat este întocmit astfel:
a) pentru copiii care nu sunt înscrişi în sistemul de învăţământ, în termen de 30 de zile de la începerea frecventării cursurilor;
b) pentru copiii care frecventează cursurile unei unităţi de învăţământ, în termen de 30 de zile de la numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale.
Proiectul planului de servicii individualizat întocmit la prima orientare şcolară şi profesională este transmis COSP spre aprobare, conform Art. 57
Prevederi despre responsabilul de caz servicii psihoeducaționale pentru elevii cu CES orientați școlar și profesional
Responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale este:
a) profesorul itinerant şi de sprijin pentru elevul cu CES integrat în învăţământul de masă;
b) profesorul de psihopedagogie specială cu funcţia de diriginte pentru elevul cu CES din învăţământul special;
c) cadrul didactic cu funcţia de diriginte pentru elevul cu CES înscris într-o unitate de învăţământ de masă, şcolarizat la domiciliu sau în spital;
d) cadrul didactic cu funcţia de diriginte/cadrul didactic care desfăşoară activitatea de instruire pentru elevul cu CES înscris într-o unitate de învăţământ special, şcolarizat la domiciliu sau în spital.
Numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale se face de către directorul unităţii de învăţământ unde este încadrat, în termen de 5 zile de la primirea certificatului de orientare şcolară şi profesională. – Articolul 58
Planul individualizat de învățare
Dreptul elevilor de a beneficia de planuri individualizate de învățare, în vederea atingerii potențialului maxim al acestora, se află în Statutul Elevului, ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.
Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP) stabilește că elevii vor avea pe parcursul unui an școlar cel puțin un plan individualizat de învățare:
Art. 106 – „(10) Elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea beneficiarilor primari capabili de performanţe superioare.”
Planul individualizat de învățare este parte din Portofoliul educațional ale elevului:
- planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
Pentru beneficiarii primari identificați cu cerințe educaționale speciale se elaborează de către echipa multidisciplinară constituită de CJRAE/CMBRAE planul educațional personalizat, care va include și servicii pentru familie, servicii psihologice și servicii de asistență psihopedagogică, servicii de sprijin în învățare, terapii specifice, kinetoterapie și facilitare.
Monitorizarea și revizuirea planurilor de servicii
Monitorizarea cazului reprezintă urmărirea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate de copil pe parcursul furnizării beneficiilor, serviciilor şi intervenţiilor, precum şi după încheierea acestora pe o perioadă definită de timp.
Formularul-tip al raportului de monitorizare pentru copiii din familie încadraţi în grad de handicap şi/sau orientaţi şcolar este prevăzut în anexa nr. 17.
Model raport de monitorizare

Ce este un facilitator școlar
- Facilitatorul asigură sprijin personal elevilor cu CES pentru a putea participa la orele de curs. Ordinul nr. 1985/1305/5805, din 2016, inițiat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării, în care sunt incluse atribuțiile facilitatorului și obligațiile părinților, asociază rolul facilitatorului cu termenul de shadow, folosit în literatura de specialitate (persoană din umbră).
- Fiecare unitate de învățământ în care se află copii cu dizabilități și/sau CES include în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorilor în unitatea de învățământ. Includerea facilitatorului în planul de servicii psihoeducaționale se face fie la solicitarea părinților/reprezentantului legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților/reprezentantului legal (Art. 64, alin. 3).
- Facilitatorul este de obicei asistentul personal al copilului cu grad de handicap grav (părinții sau un alt membru al familiei) sau o persoană angajată special de către părinții elevilor.
- Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap. Orice elev cu CES are dreptul la shadow, conform ordinului din 2016.
De precizat este că asistenții personali nu au pregătire pedagogică, doar asigură nevoile de bază ale copiilor.
Ce face un facilitator școlar?
„Atribuțiile facilitatorului sunt cel puțin următoarele:
a)Supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs, în pauze și în cursul activităților extrașcolare;
b) Facilitarea relației copilului cu colegii, în timpul orelor de curs și în pauze;
c) Facilitarea relației copilului cu cadrul didactic, în timpul orelor de curs;
d) Sprijin la efectuarea exercițiilor predate, în timpul orelor de curs;
e) Colaborarea cu cadrul didactic de la clasă, cu profesorul itinerant și de sprijin și cu alte cadre didactice și profesioniști din școală;
f) Facilitarea relației cu colegii și profesorii în cursul activităților extrașcolare;
g) Colaborarea cu părinții/reprezentanții legali.
Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap”, conform ordinului din 2016.
3. Existența/completarea documentelor de lucru pentru specialiștii implicați în oferirea serviciilor psihoeducaționale elevilor cu CES (profesori consilieri școlari, profesori logopezi, profesori itineranți și de sprijin, învățători de sprijin, profesori psihopedagogi, kinetoterapeuți etc.).