Ministrul Educației amână concursul de directori pentru 2026, pentru „prima parte a anului viitor”, asta deși termenul avansat tot de el în urmă cu două luni, era decembrie 2025. Invitat la o ediție specială Prima News Maratonul Viitorul Educației în România, marți, 2 septembrie, Daniel David a spus: „concursurile vor trebui organizate în prima parte a anului viitor” și că „miza va fi regândirea profesiei de director”. Întrebat câți directori au fost numiți în funcție prin semnătură, ministrul Daniel David a evitat un răspuns.
- Edupedu.ro a scris că la final de august, a început sezonul numirilor din pix pentru funcțiile de directori și directori adjuncți de școală
„Concursurile vor trebui organizate în prima parte a anului viitor. Dar ar trebui să începem discuțiile de acum”, a spus Daniel David. Astfel, termenul a fost amânat de ministru, față de ultimul termen precizat de el.
De precizat, următorul concurs pentru directorii de școli, a fost amânat până pe 2 februarie 2025, o întârziere de un an față de termenul stabilit inițial în an electoral cu 4 rânduri de alegeri. Dar concursul nu a avut loc nici după anul electoral, iar ministrul David spunea în urmă cu două luni că „la sfârșitul anului 2025, voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza „inspectoratele”, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model.
„Contractele de management educațional încheiate cu inspectorul școlar general de către cadrele didactice numite în funcțiile de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar, ca urmare a promovării concursului organizat în sesiunile 2016 și 2017, expiră în data de 09.01.2021, respectiv în data de 31.08.2021″, potrivit raportului privind starea învățământului din 2021.
Au fost 3.972 de posturi de director și 1.292 de director adjunct ocupate prin concursul de directori din 2021, iar aceste mandate expiră în ianuarie 2026.
Dacă aceste posturi nu sunt ocupate în urma concursului care ar fi trebuit să aibă loc în aceasta toamnă, toți acești peste 5.264 de directori vor fi expuși deciziei politice a inspectorilor școlari generali. Aceștia vor decide din pix cine va conduce școlile respective.
Revenind la declarațiile lui Daniel David, întrebat la Prima News, câți directori au fost numiți în funcție prin semnătură, ministrul a evitat un răspuns.
- La discuție au participat și doi directori de școală: Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Național Gheorghe Lazăr din București, și Viforel Dorobanțu, directorul Școlii Gimnaziale nr. 1, din Curcani, județul Călărași.
Redăm declarațiile pe larg ale ministrului privind concursurile de directori de școală
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Provocarea noastră va fi organizarea concursurilor pentru director de unități școlare. Concursurile vor trebui organizate în prima parte a anului viitor. Dar ar trebui să începem discuțiile de acum, mai ales că directorii, așa cum spunea și domnul profesor, a trecut un test greu, și ministru, a trecut un test greu, că nici pentru mine n-a fost ușor încă. Încă elevii n-au simțit. Ei acum o să vină.
Miza ar trebui să fie regândirea profesiei de director, cum vrem să o avem, noi acum o gândim într-o paradigmă didactică unde că profesorul devine director, are oarecum un alt salariu sau în plus la salariu, dar are și ore și ați văzut că n-am mai reușit să apărăm degrevările care existau în anii trecuți. S-ar putea ca numărul de ore pe care-l au acum să interfereze cu activitățile lor și vom monitoriza acest lucru. Așteptăm feedback-ul din sistem, dar există și un alt model. Există un model managerial in care unii directori se pot suspenda din poziția didactică și să devină manageri pe parcursul mandatului. Nu spun că un model este mai bun decât celălalt, mai ales că și pe primul trebuie să-l monitorizăm, cum am spus, cu această creștere a numărului de ore, dar va trebui să stabilim ce model dorim, de ce nu, poate ambele modele să lăsăm aici, să lăsăm școlile să aleagă.
Moderator: Din ce ați simțit din interacțiune… Câți credeți că tind mai degrabă spre descentralizare, spre un model managerial, spre mai multă organizare administrativă și poate mai multă muncă din partea directorilor, versus să fie reguli de la centru pe care să spună astea ne-au venit noi pe astea le aplicăm
Daniel David: Ca ministru am vizitat multe școli din toate mediile, și din mediul urban, și din mediul rural și am văzut aceeași atitudine pe care am văzut-o și în mediul universitar și mediul universitar. Discutăm despre două modele prin lege, unde pot să aleagă, dar cele mai multe au ales modelul academic, adică rectorul e si profesor, e o parte din tradiție, oamenii să fie mai confortabil, n-au încredere.
Ionela Neagoe, director C.N Gheorghe Lazăr: Unora le place sa predea. Când intru în clasă, uit de orice. E un mod de a te implini predatul pt unii.
Daniel David, ministrul Educației: (…) Sunt și directori care vin și spun, eu-mi asum un profil manageri, sigur, că-mi place să fiu profesor în suspend normal o perioadă de 4 ani sau cât durează acest mandat, văd după aceea ce fac.
Nu le văd în opoziție, le văd pe an disponibile școala sau dar urmează să discutăm.
Moderator: Această suprapunere de roluri putem să le facem bine în același timp, adică sunt oameni care pot să ducă la destinație aceste roluri și să le facă foarte bine și cumva, atunci când se suprapune pe undeva …
Daniel David: Depinde de om, depinde de cultura organizațională din școală. Cred că ambele modele sunt legitime și ambele modele vor trebui definite, că nici ăsta didactic nu foarte bine definită acuma, fiindcă practic oricum încărcătura didactică înainte de a reduce degrevările era destul de mare, până la urmă mare parte din salariu era acoperită tot de componenta didactică. Deși directorul mai ales la o școală cu 600 de copii, nu mai vorbesc și mai mulți copii are activități administrative foarte complexe, ambele modele trebuie regândite și discutate. Si impinse în față, nu sunt școala și oamenii să se proiecteze.
Moderator: În momentul de față, iertați-mă că vă întreb dar, important să clarificăm: câți directori au primit semnătură prin delegație să spunem și mai direct, cu numiri politice și ora da cauză.
Daniel David: Nu, nu vreau să …
Ionela Neagoe, director C.N Gh. Lazăr: Deci, la mine directorul adjunct și-a dat demisia, că nu mai poate. E obosit. Adică n-a mai vrut în locul lui trebuie numit cineva, acum, nu știu…
Daniel David: N-ai cum să faci concurs de fiecare dată. Nu uitați că avem mii de unități școlare.
Moderator: Concursurile pentru director vor fi programate la început anului viitor?
Daniel David: Dacă școala funcționează bine, vom începe să gândim modalitatea de concurs. Știți, educația mai ales în preuniversitar, e un sistem atât de centralizat, încât orice măsură care schimbă ceva generează valuri în întreaga țară și de multe ori iarăși, deși intențiile sunt bune..
Informații de context
Ministrul Educației și-a prezentat de mai multe ori opinia privind concursurile pentru posturile de director și reorganizarea inspectoratelor.
Recent, înainte de aprobarea legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscale din Educație, Daniel David spunea că va începe procedurile pentru concursul de director de școală la finalul anului 2025: „Voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza inspectoratele, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa”.
De precizat, următorul concurs pentru directorii de școli, a fost amânat până pe 2 februarie 2025, o întârziere de un an față de termenul stabilit inițial în an electoral cu 4 rânduri de alegeri. Dar concursul nu a avut loc nici după anul electoral. Detalii mai jos în articol
Despre reorganizarea inspectoratelor școlare ministrul a avut poziții care s-au schimbat pe parcurs. În luna mai 2025, a spus că șefii inspectoratelor școlare să fie oficial numiți politic, iar ceilalți inspectori să dea concurs. El preciza în raportul ministrului Educației și Cercetării, QX, că organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul.
Ministrul Daniel David propunea în iunie 2025 ca inspectorii generali să vină și să plece cu ministrul și programul de guvernare: „Este o ipocrizie în acest moment să consideri că inspectorul general, care reprezintă ministerul în județ, poate să fie un om independent de programul de guvernare”, spunea David în podcastul Friendly Fire.
Concursul de directori ar fi trebuit să se desfășoare după aprobarea la începutul lunii februarie 2024 a regulilor de organizare a selecției pentru managerii unităților de învățământ. Calendarul de intrare în vigoare a legislației subsecvente legilor educației 198/2023 și 199/2023 a fost însă prorogat, în an cu 4 rânduri de alegeri electorale, iar noul grafic adoptat la începutul anului prevede amânarea termenului inițial cu un an.
Mai exact, pe 4 februarie 2025 a fost termenul de aprobare a „ordinului de ministru al educației privind aprobarea metodologiei de organizare a concursului național de recrutare pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ”.
În anul 2022, trei sesiuni de concurs de directori de școli s-au organizat în România. În primele două etape au fost ocupate 6.969 de posturi de director adjunct și directori, din cele 8.692 de posturi scoase la concurs. Cele rămase neocupate, pentru care s-a organizat o a treia etapă în septembrie, erau 1.723 de posturi (sursa).
Edupedu.ro a scris în martie 2023 că erau 1.761 de directori și directori adjuncți de școli care au fost numiți prin detașare, de către inspectorii-politicieni, după ce în trei sesiuni de concurs pentru directori aceste posturi nu s-au ocupat. Asta arăta un raport al Ministerului Educației.
Și toate posturile din actualele inspectorate școlare urmau să fie scoase la concurs în 2024, an, prevedea proiectul de calendar pentru legislația subsecventă din august 2023. Regulile pentru recrutarea șefilor de direcții județene și a inspectorilor trebuiau stabilite până în februarie 2024, dar ministerul condus de Ligia Deca le-a amânat cu un an, până în iunie 2025.
Nici în prezent nu s-a anunțat organizarea unui concurs nici pentru directori, nici pentru inspectori școlari.
Un raport publicat în martie 2023 de Ministerul Educației, instituție care refuză de trei ani să organizeze concursuri, așa cum îi cere legea, arată că toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate politic, prin detașare. Peste 1.700 de directori de școli sunt puși tot politic – detalii aici.
Vezi aici lista inspectorilor școlari generali, în septembrie 2022: 21 sunt de la PNL, 17 de la PSD și 2 de la UDMR.
Un raport Code for Romania publicat în septembrie 2023 arăta că “managementul educațional al școlilor din România este puternic afectat de politizarea funcțiilor de conducere de la nivelul sistemului de învățământ, cât și de cadrul legal inconsistent în ceea ce privește descentralizarea, relațiile și atribuțiile dintre multitudinea de actori implicați în proces”.
Cel puțin 31 de inspectori generali școlari au candidat la alegerile locale din 9 iunie 2024, conform datelor analizate de Edupedu.ro pe baza listelor de candidați depuse de partidele politice la Biroul Electoral Central. Majoritatea șefilor Inspectoratelor Școlare Județene (ISJ) sunt membri PNL, iar 16 dintre ei au candidat la scrutinul din 9 iunie. Alți 12 șefi de inspectorate, membri PSD, au candidat și ei, la fel și 2 șefi de ISJ membri UDMR.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
6 comments
un politruc incapapil , un ministru de carton , un om fara coloana vertebrala, care amână organizarea concursului de director, la presiunea partidelor si a primarilor care și-au pus in funcții toți lingăi din perioada campaniei electorale!
Mai rau decat un corupt este un incompetent într-o funcție publica!
Dvs. domnule ministru sunteți si una si alta
.”S-ar putea ca numărul de ore pe care-l au acum să interfereze cu activitățile lor și vom monitoriza acest lucru. Așteptăm feedback-ul din sistem, dar există și un alt model.” zice voios dl.ministru…”s-ar putea”??? nu e sigur?? cele 10-12 ore ale directorilor nu.inseamna doar ore pe care le taiem de la activitatea manageriale, ele trebuie si pregatite, trebuie sa faci evaluarea copiilor, sa corectezi teste, proiecte..in vele 40.de ore pe saptamana, desigur. Ca tot se face atata caz de ele. Sa vedem.cum.te mai ocupi de scoala. E vreo urgenta? pai poate amandoi sunt la ore, unul avand 10 si unul.12…poate chiar in alte unitati.
Nu a primit feedback din sistem??? A primit inainte sa adopte masurile aberante. Daca prof le-a crsscut cu 2 ore, la directori a crescut cu 4 -6 ore. Iar referitor la pco, da, de ce nu au fost corectate cazurile aberante…cine avea ore la pco, isi asuma ca depaseste timpul de lucru de 40 de ore…asa, in cele 40 de oee va intra tot. 20-24 de ore cel.putin vor fi alocate numai pt partea didactica.
Acum probabil se mai vehiculează între ei ce înseamnă aceasta redenumire a rolului de director, cât să facă și dânșii, candidații-preferații niște cursuri scurte cu titlu bombastic, eventuali circuit închis, ce se vor cere la dosar la concursurile din feb.
Iar din momentul în care se afișează concursul până aplică vor trece 2 -15 minute, că așa merge treaba în cazul lor, nu? Eventual concursurile, să fie pe repede înainte, vor avea lipsă ba proba practică, ba cea scrisă, contrar legii și se vor limita la un dosar+interviu, că așa e la MEC (vezi uefiscdi). Păi MEC e Dumnezeul dumnezeilor, deasupra legii, cum altfel?
Dacă îi plac așa mult de ce nu îi ia acasă?
Un ministru ideal ar fi numit cel puțin cinci valori pozitive în interiorul acestei discuții. Și, slavă domnului, ar fi avut atâtea:
1. Meritocrație
2. Integritate
3. Eficacitate
4. Echitate
5. Competență
6. Democrație
7. Transparență
8. Responsabilitate
9. Empatie
10. Performanță
Ministrul „Demisia!” nu numește nici măcar una. Dialogul scoate la iveală subordonarea ministrului în fața valorilor promovate de o clasă politică coruptă: trafic de influență, corupție, inechitate, incompetență, secretomanie, iresponsabilitate, nesimțire, mediocritate. Faptul că se înconjoară de directori numiți politic, făcând apologia politizării, dovedește că nu a fost niciodată un tehnocrat, ci este doar o cioară vopsită. Iar din această poziție, contrară discursurilor electorale, orice legitimitate este spulberată.
Daca directorii nu sunt profesori o sa avem oameni care nu cunosc problemele scolii, fix cum sunt la minister. Directorii trebuie sa fie alesi pe baza unui interviu prin vot de catre profesori si fiecare parinte delegat de la fiecare clasa.