Corectarea lucrărilor la simularea Evaluării Naționale 2024. Sorin Ion: Pe fiecare lucrare pot ajunge să corecteze și 8 profesori diferiți, dacă diferența între note este mai mare de un punct / Nu poți greși, în sensul că dacă un subiect este punctat cu maximum 5 puncte, nu o să poți pune niciodată 6, pentru că nu poți trece mai departe

14.398 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
„Dacă diferența este mai mare de un punct între notele acordate de cei doi profesori evaluator, platforma trimite lucrarea la alți doi profesori din țară. Oricât ar fi de probabilă o greșeală, după patru evaluări, se va obține cu siguranță nota cea mai apropiată de realitate. Mai mult decât atât, o lucrare poate să ajungă să fie corectată de opt profesori diferiți”, a declarat Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, la emisiunea Info Edu de la TVR Info, unde a explicat cum se distribuie și corectează în platformă lucrările de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024.

Primul pas este repartizarea lucrărilor către profesorii care corectează. „Se distribuie aleator. Singura condiție este ca evaluatorii să nu fie din județul de origine al candidatului”, spune Sorin Ion. 

„Evaluatorul vede pe ecranul calculatorului lucrarea și pe o treime a ecranului o să vadă baremul digital unde introduce punctajele. Pe parcursul evaluării nu poți greși, în sensul că dacă un subiect este punctat cu maximum cinci puncte, nu o să poți pune niciodată șase, pentru că nu poți trece mai departe. Ai aceste limitări”, a adăugat Sorin Ion. 

Prezentăm explicațiile secretarului de stat Sorin Ion și procedura Ministerului Educației referitoare la corectarea lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, care, pentru prima dată, au fost scanate toate în clasă și vor fi corectate pe platforma digitalizată.

Repartizarea lucrărilor către profesorii care corectează: Se distribuie aleator. Singura condiție pusă este ca evaluatorii să nu fie din județul de origine al candidatului

Sorin Ion: După ce am terminat de scanat lucrarea, ea se încarcă platformă. Din acel moment, activitatea în centrul de examen s-a încheiat. Lucrarea se introduce în plic, se sigilează, se păstrează sigilată, nu umblăm la ea. 

În platforma de evaluare sunt înscriși toți elevii și profesorii evaluatori. Partea bună este că sunt mai mulți decât ne așteptam, aceasta înseamnă că numărul de lucrări pentru fiecare evaluator va fi ceva mai mic. Știți bine că la examen, de regulă, un evaluator are cam 100 de lucrări. De data aceasta ne-am propus cam 50, să fie mai puține, pentru că s-au înscris mai mulți evaluatori și nu intenționăm să eliminăm pe cineva. 

Lucrările se repartizează automat. Singura condiție pusă este ca evaluatorii să nu fie din județul de origine al candidatului. Se întâmplă tot automatizat, pentru că în bazele de date introduse apare județul, atât al elevului că cât și al profesorului evaluator și se distribuie aleator. 

Aceeași lucrare poate fi trimisă în două colțuri diferite ale țării, pentru că platforma nu distinge și acesta este un lucru bun. Nu poate să ajungă în niciun caz în județul de origine al candidatului, pentru că aceasta era și logica pentru care duceam lucrările dintr-un județ într-altul.

Evaluarea lucrării de către profesor

Sorin Ion: Partea cea mai interesantă a platformei este ecranul de evaluare, pentru că evaluatorul vede pe ecranul calculatorului lucrarea și pe o treime a ecranului o să vadă baremul digital unde introduce punctajele

La partea de grilă, de exemplu, elevul nu dă răspunsul, ci încercuiește răspunsul a, b, c sau d. Profesorul evaluator introduce același răspuns a, b, c sau d. Platforma știe dacă acela este răspunsul corect sau nu este răspunsul corect și acordă sau nu acordă punctajul corespunzător

Pe parcursul evaluării nu poți greși, în sensul că dacă un subiect este punctat cu maximum 5 puncte, nu o să poți pune niciodată 6, pentru că nu poți trece mai departe. Ai aceste limitări. 

Doi profesori corector pe lucrare, însă lucrarea poate ajunge și la 8 profesori

Sorin Ion: Pe fiecare lucrare, vor fi doi profesori corector. La final, platforma compară cele două note. Dacă diferența este mai mare de un punct, platforma identifică diferența, trimite imediat lucrarea la alți doi profesori evaluatori în alte colțuri ale țării

Care va fi nota în final, dacă există patru note diferite? 

Sorin Ion: Pot fi diferite, în sensul că ai între primele două diferență de un punct sau mai mult de un punct, iar celelalte note care vin ulterior sunt și acelea diferite. Se elimină cea mai mare și cea mai mică și se face media dintre notele rămase. O procedură care, de altfel, este valabilă și la corectarea clasică. 

Oricât ar fi de probabilă o greșeală, în cele din urmă, după patru evaluări, se va obține cu siguranță nota cea mai apropiată de realitate. Mai mult decât atât, în cazul contestației, procesul se reia. Deci, până la urmă, o lucrare poate să ajungă să fie corectată de opt profesori diferiți. 

Am respectat metodologiile existente, pentru că nu ne propunem să aducem modificări în modul de evaluare, din punct de vedere științific sau metodic, ci doar din ceea ce privește partea tehnică a lucrurilor. Pentru elevi nu se schimbă nimic și nu le corectează roboții lucrările, nici inteligența artificială. Le corectează aceiași profesori care le-au corectat și până acum. 

Prin evaluarea digitalizată, se elimină posibila influențare a notei de la un profesor la altul, greșelile de calcul și birocrația inutilă, susține Sorin Ion 

Sorin Ion: Se elimină greșelile de calcul. Cine a fost vreodată profesor corector știe ce înseamnă obținerea unei note. Are un borderou de corectare, de regulă pe format A3, în care pune un punct, două, cinci și șapte, până la 90 de puncte, plus cele 10 puncte de din oficiu. Probabilitatea de a greși este una destul de ridicată, e omenesc să greșești. E adevărat că niciodată nu ai scuză pentru o diferență de un punct și jumătate.

Se elimina birocrația inutilă. Nici nu vă puteți imagina de câte ori numărăm o lucrare atunci când facem corectarea clasică. Le numărăm la predarea de la școală la examen, de la examen la echipajul care pleacă pe drum, de la echipaj la cei care recepționează, Deci eliminăm toți acești pași procedurali foarte complicați.

Eliminăm posibila influențare a notei de la un profesor la altul, pentru că, iarăși, e omenesc, deși nu este metodologic corect ca doi profesori care corectează aceeași lucrare și care stau în două săli diferite sau uneori chiar în aceeași sală, deși este interzis, să-și influențeze nota unul celuilalt. Consultarea e bună, dar nu aici 

Fiecare dintre noi suntem capabili să corectăm o lucrare, că asta ne este meseria și trebuie să știm să o facem individual, conform pregătirii noastre și toți avem pregătirea necesară. Nu aducem la evaluare profesori necalificați niciodată. Prin urmare, niciodată cei doi profesori nu se vor întâlni. 

Dacă totuși există diferențe de opinie, avem mecanismul pe care l-am descris mai devreme, cu direcționare a lucrării către alți doi profesori evaluatori.

Evaluarea lucrărilor scrise la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, conform procedurii Ministerului Educației

Fiecare lucrare este evaluată de către doi profesori evaluatori, selectați cu prioritate, dintre profesorii care au urmat Programul de formare continuă în vederea constituirii Corpului de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale (CPEECN)

Lucrările se pot corecta de către profesori și de acasă 

Activitatea de evaluare se realizează, de regulă, pe stațiile de lucru aflate în laboratoarele de informatică din unitatea de învăţământ din care provine profesorul evaluator.

Profesorii evaluatori pot alege să își desfășoare activitatea de pe computere aflate într-un alt spațiu (de exemplu, bibliotecă, Centrul de Documentare și Informare, cabinetul disciplinei, cancelarie, domiciliu personal).

Distribuirea lucrărilor către profesorii care corectează

Distribuirea lucrărilor către profesorii evaluatori, în vederea evaluarii , se face în mod aleatoriu, prin intermediul platformei destinate evaluării digitalizate, inclusiv pentru situația în care platforma semnalează existența unei diferențe între notele acordate de către cei doi profesori evaluatori, mai mari de un punct și care presupune reevaluarea lucrării.

Evaluarea lucrărilor in platforma digitalizată

Profesorii evaluatori din unitățile de învăţământ/centrele de examen sunt arondați centrului zonal de evaluare din fiecare judet/municipiul București și vor primi conturi de acces pe platforma destinată evaluării digitalizate în vederea accesării lucrarilor scrise, a baremelor de evaluare și de notare și a borderourilor de notare.

Evaluarea lucrărilor se realizează pe baza baremului de evaluare și notare.

Profesorii evaluatori înregistrează electronic, individual, rezultatul evaluării în borderourile – tip de notare generate de platforma destinată evaluării digitalizate.

Cum se calculează nota finală

Media aritmetică având două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator, este calculată de aplicația informatică din platforma destinată evaluării digitalizate.

În situatia în care platforma semnalează o diferență mai mare de un punct între notele acordate de cei doi profesori evaluatori, lucrarea va fi transmisă automat și aleatoriu către alți doi profesori evaluatori

După validarea finalizării evaluării, se calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note extreme, ca medie aritmetică având două zecimale, fără rotunjire, a celor două note centrale.

După evaluarea și notarea tuturor lucrărilor scrise la o disciplină se generează din platformă raportul nominal conținând notele finale la disciplina respectivă.

Nota finală a fiecărei lucrări de la simularea probelor din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a se stabilește in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) și (2) din OME nr. 6155/2023 privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul şcolar 2023-2024.

La nivelul comisiei centrului zonal de evaluare de la nivelul județului/ municipiului Bucureşti, din platforma destinată evaluării digitalizate se generează, pentru fiecare lucrare evaluată, un formular-tip în care sunt consemnate notele acordate de către fiecare evaluator și nota finală a lucrării la fiecare probă scrisă, borderoul-tip de notare asociat fiecărei lucrări, precum și raportul conținând rezultatele pentru fiecare unitate de învățământ/centru de examen, conform procedurii. 

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ce înseamnă evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simulările pentru Evaluarea Națională și BAC 2024. Un profesor va corecta, de regulă, 50 de lucrări, inclusiv de acasă
Sorin Ion, despre subiectele de la matematică la simularea Evaluării Naționale: Subiectele sunt așa cum trebuie să fie niște subiecte la un examen național

7 comments
  1. Nu am reusit sa inteleg cum se imperecheaza numele elevului cu lucrarea lui din platforma. Ma asteptam la un cod. Dar nu s-a primit nimic. Poate s-a dat lucrarii fizice si apoi in platforma acelasi cod. Puteti sa ma lamuriti?

  2. Bani irositi pe echipamente si munca inutila in plus. Daca ramai fara internet nu mai dai examen? Prea mult depindem de tehnologie.

  3. Apreciez faptul că domnul secretar de stat răspunde suspiciunilor legate de evaluarea așa spus “digitală”. Repartizarea aleatorie a lucrării reprezintă un detaliu semnificativ. Ar fi interesant de aflat cine administrează platforma (dacă este o companie privată, dacă este gestionată exclusiv de personalul ministerului, dacă există implicarea STS sau a altor structuri din sfera securității), dacă este auditată extern, de către organizații specializate, astfel încât să existe certitudinea că implementarea respectă intențiile declarate, că datele sunt în siguranță, că algoritmii nu permit intervenția malonestă în procesul de distribuire a lucrărilor către evaluatori, sau în stocarea rezultatelor evaluării, dacă există proceduri de jurnalizare și arhivare a tuturor intervențiilor în platformă, altfel încât să poată fi identificate și dovedite toate intervențiile neautorizate sau rău intenționate. Iar, în spiritul transparenței, ar fi bine să aflăm care este stadiul procesului de identificare/tragere la răspundere a vinovaților în cazurile scurgerilor de subiecte de la sesiunile de vară ale examenului de Bacalaureat din anii 2022 și 2023. Astfel încât anul acesta să nu se repete pocinogul. Pentru că și procedura creării și gestionării subiectelor a beneficiat de garanții de securitate și a fost ghidată de bune intenții, dar s-a dovedit că ascunde o breșă pe care persoane rău intenționate o valorifică deja ritualic.

  4. Poate îmi explica și mie domnul secretar de stat Sorin Ion de ce unii profesori au obținut derogare de la corectarea lucrărilor de la ISJ Arges, iar Ltik de de corectat aproape 60 de simulări fără să fie degrevati de ore. În plus, mai avem și lucrările de la clasele noastre. Știe Ministerul de astfel de ,,favoruri” pentru unii? Și dacă, iată, află, ce masuri se iau? Doar suntem plătiți toți la fel, toți avem aceleași zile de concediu… Are rost să mai continui?

    1. Adăugați că se corectează și la olimpiade, pe langa cele enumerate de dumneavoastră. Profesorii corectori nu sunt scutiți nici măcar de efectuarea serviciului pe școală. E aberant să soliciți opt profesori pe o singură lucrare și să nu le plătești nimic, în timp ce colegii lor de alte materii își văd liniștiți de treburile lor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like