Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a adus în discuție, joi dimineața, la Radio Guerrilla, titularizarea pe școală, dar a menționat că sindicatele profesorilor s-au opus. În ianuarie, Daniel David spunea că angajarea profesorilor direct de către școli „pe hârtie, da, arată bine, dar tot noi știm cum funcționează lucrurile în anumite zone.”
„Când eu am propus să gândim titularizarea pe școală, nu în sistem, atunci tot sindicatele mi s-au opus”, a spus ministrul Daniel David, joi, 11 septembrie.
Realizator: De ce nu vor?
Daniel David: Fiindcă în sistem ești mai protejat. Ei se gândeau că, dacă ești într-o școală sau două, dacă se schimbă numărul de copii, modifici numărul de clase, brusc ai o problemă și, nefiind titular în sistem, îți găsești mai greu un post la o altă școală. Deci, într-un fel ești mai protejat în sistem prin aceste modalități.
Realizator: Dar nu e și mai mobil sistemul așa?
Daniel David: Uite că avem problema asta acum: când tu trebuie să mergi și să mai cauți o școală, ți se pare ceva neobișnuit, deși ăsta este sistemul.
În luna ianuarie a acestui an, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, într-un interviu pentru Edupedu.ro, că angajarea profesorilor direct de către școli „pe hârtie, da, arată bine, dar tot noi știm cum funcționează lucrurile în anumite zone.” „Sună bine, da, să descentralizăm școala, dar tot noi, după aceea, spunem că primarul din comuna nu știu care și-a angajat fiica, și-a angajat rudele ș.a.m.d.”, a precizat acesta.
Informații de context
Propunerea ministrului Daniel David pentru schimbarea titularizării este următoarea: după un examen național de „licențiere” în sistem, candidații cu peste 7 să participe la concursuri organizate în școli sau la centre de concurs, ca la rezidențiat.
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă (19 mai 2025), că evaluarea profesorilor titulari la 5 ani nu înseamnă că aceștia dau din nou titularizarea: „Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen”.
Amintim că profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.
Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:
„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.
Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.
În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.
Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).
Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):
- În etapa I, ministerul organizează anual un examen național pentru licențierea în învățământ.
- Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singura dată.
- Licențiații pot participa ulterior, în orice moment al carierei, la concursurile pentru posturile disponibile, organizate de unitățile școlare. Concursurile se pot organiza la nivelul unității școlare sau într-un centru de concurs care reunește mai multe unități școlare care nu au resursele necesare organizării concursurilor (ex. infrastructură, resursă umană calificată), după o metodologie-cadru care va fi stabilită de minister.
- Toate posturile disponibile în unitățile școlare, pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu normă didactică completă sau cu minimum 50% din norma didactică completă, se anunță public de către minister.
- Posturile libere pe perioadă determinată pot să fie rezervate în condițiile legii sau nerezervate (tenure-track).
- Posturile care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale (ex. ieșirea legală din sistem, pe perioadă nedeterminată sau determinată).
- Licențiații care obțin post pe perioadă determinată își păstrează postul dacă viabilitatea acestuia este prelungită anual de către unitatea școlară, cu condiția unei evaluări interne pozitive, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister.
- Licențiații care obțin post pe perioadă determinată – tenure-track – își păstrează postul pe perioadă nedeterminată, cu acordul unității școlare, în baza unei evaluări interne, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister, dacă acesta devine viabil prin prisma criteriilor pentru posturile pe perioadă nedeterminată.
- Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.
- În etapa a II-a, posturile neacoperite în prima etapă de licențiații se scot la concurs și pot participa toți cei care la examenul de licențiere în cariera didactică au luat nota între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani, ocupându-le în regim de suplinitori.
- Posturile rămase neacoperite și după etapa a II-a sunt oferite în regim de plata cu ora de fiecare unitate școlară, după o procedură ce va fi stabilită de minister”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
Despre Titularizare
Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că titularizarea pe viață ar trebui să fie înlocuită cu un contract pe o perioadă de 4-5 ani, la care să există o recertificare. „Titularizarea pe viață, din punctul meu de vedere, omoară orice concurență între profesori și ne mulțumim doar cu venitul la muncă”, a spus acesta.
Într-o altă ediție a emisiunii InfoEdu, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat că „forma actuală de titularizare nu poate să mai rămână în picioare dintr-o sumedenie de motive”. Aceasta a menționat că „dacă îți dă cineva posibilitatea unui contract pe durată nedeterminată, trebuie să existe și posibilitatea desfacerii acelui contract pentru lipsă de performanță”.
Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.
Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea.
Titularizarea este concursul organizat de inspectoratele școlare județene, respectând regulile și cu subiectele de examen concepute de Ministerul Educației – prin care inspectoratele angajează profesorii care predau în școlile din România.
Pentru a obţine statutul de titular (deci pentru a se putea angaja pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la examenul de titularizare. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă (la examenul de titularizare).
Prin organizarea titularizării de către Inspectoratele Școlare Județene (ISJ-uri), repartizarea profesorilor la o anumită școală se face de către inspectorat și contractul de angajare al profesorilor la inspectorat. Așadar, școlile din România nu își pot face propria politică de resurse umane: directorii de școli de stat nu pot angaja profesorii pe care ei și părinții îi doresc și nici nu pot da afară din sistemul de învățământ profesorii ineficienți, decât în situații extrem de limitate.
În luna septembrie 2024, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.
Anul trecut, profesoara Silvia Mușătoiu a declarat, la Euronews Romania, că titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic:
„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).
Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.
Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.
Foto: ID 357739815 | Daniel David © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
24 comments
Sa plece si sa ne lase cu ideologiile lui imbecile si ale lui Bolojaf! Titularizarea e un drept câștigat! N are el cum sa face ce vrea cu noi…Punct!
(…) trebuie să plece cât mai urgent! Sa ne lase cu rapoartele lui QX, RX, ML…Trăim în România cu salarii mizerabile! Noi suntem o țară de mana a 3 a, nu suntem platiti că afară, că sa vina el cu reguli impuse de acolo! Demisia urgenta! Asta distruge tot ce a mai rămas bun in învățământul românesc! 👎👎👎👎👎👎👎
Dragi PROFESORI,
Nu va mai uitati la acest ministru ddAVID!
GREVA, macar Japoneza!
daniel david, care (DA!) isi incepe fiecare propozitie cu „Eu” (si asta chiar are o importanta semnificatie psiho-logica) este acum cea mai mare PROBLEMA a invatamantului romanesc. Toate ideile lui sunt menite sa genereze numai concedieri si HAOS in sistemul de invatamant. El va vede intrand la ore si NU INTELEGE ce e cu „boicotul” profesorilor (este o forma blanda de protest pentru a nu crea probleme elevilor si parintilor). Ba, mai mult, ddAVID a decis sa-i pedepseasca/sanctioneze pe cei care „nu fac orele.”
Lasati boicotul!!
GREVA e tot ceea ce ar mai putea intelege psih-ologul ddAVID!
Este nevoie de GREVA in numar foarte mare, pt ca acei approximativ 15-20.000 de profesori care au marsaluit iarasi pe 8 septembrie nu l-au convins (!?) pe acest pseudo-psiholog. Evident, ddAVID, dupa ce a luat atatea diplome de psiholog (??), si-a uitat profesia, de cand nu o mai practica si tot face pe seful prin functii de conducere (rector, ministru …), spre deosebire de profesori care-si fac zilnic meseria la catedra!!
Dl Bolojan gandeste ca un contabil micut care vede doar cifre. Dl presedinte Dan pare ca nu mai vede prea bine de sus, de cand s-a cocotat in scaunul prea-inalt si se lasa ghidat de altii (!?). Altfel nu se explica bunele intentii pe care le promova/afirma inainte de alegeri. Domnule Bolojan, domnule N Dan, merita distruse invatamantul si societatea/tara pentru a obtine 0,02% la buget??
Dragi profesori, lasati boicotul!
Faceti GREVA, fie si japoneza, dar GREVA!!
DEMISIA ddAVID! Pseudo-psihologul daniel dAVID, DEMISIA!! DDavid, DEMISIA!
GREVA, fie si japoneza, dar GREVA!!
Titularizarea la nivel de școală ar fi calea perfectă pentru corupție.
Nu ar exista niciun concurs corect. Se vor crea veritabile rețele. Ar fi cea mai mare greșeală a ministerului si statului român. România nu are un sistem al educației, o societate pregătită pentru astfel de demersuri.
Eu, dacă ar fi fist titularizare la nivel de școală, nu aș fi reușit niciodată să fiu profesor titular. Chiar si cu concurs național, când am ajuns in școală, directorii din acea vreme m-au șicanat permanent, îmi vorbeau urât [„Ce-ati căutat, doamna aici?”] deoarece, cine fusese pe post nu reușise să promoveze examenul si era un om „agreat” de ei. Din păcate, eu nu cred în corectitudinea marii majorități a instituțiilor statului. Directorii de școli sunt majoritar oameni puși de partide, chiar dacă unii au concursuri promovate pentru postul respectiv .
In concluzie, sper sa fie lucizi decidenții in acest sector și să lase titularizarea un examen național!
Asta și vor ! Sa politizeze totul! Educație, sănătate, administrație publică,…TOT! Să aibă control a tot ce se întâmplă în România!Nu trebuie sa i lăsăm s o facă în învățământ pentru nimic în lume! Ei doar așa știu să conducă prin control și dezbinare!
În curând nu vor mai fii profesori…..asa bătaie de joc…..Eu dau exemplu fetei mele care a terminat facultatea de litere romana – engleza .A învățat de și a distrus sănătatea….timp de 7 ani a dat titularizarea lunan mereu cu media peste 9 insa nu erau locuri….vezi doamne….nu va e rușine sa cereți sa se mai dea titularizarea la 5 ani???? dați voi din 5 în cinci ani ca ati fii „tufa de Veneția::…știți voi cât învață un profesor de romana???? habar nu aveți știți doar sa aruncați cu noroi…..
Domnule ministru ! Aveti in vedere doar si numai cadrele didactice ! de copii se ocupa cineva ? stiti cit cintareste un ghiozdan cl întîia ? l ati dus in mîna macar 500 m ? faceti o incercare ! cara cocosați reforma d’ voastra !!!
Legarea de glie și corupția ca politică de stat la dispoziția politrucilor și găștilor de interese.
Lovitura de grație dată educației și dispariția oricărei urme de demnitate pt profesori.
Acest om trebuie să plece cât mai repede, devenit toxic.
de acord
Fals în categoria personalului didactic auxiliar și nedidactic nimeni nu a fost concediat ,toti au fost preluați la școala cu personalitate juridică.In afara de secretari care au un volum de munca foarte mare și cei de la nedidactic care au aceleași activități.Ceilalti contabili,administratori,bibliotecari care sunt dublați ca număr nu fac nimic ,multi cu acordul directorilor nu vin deloc la școală,sau când vin stau 4- 5 ore și in rest acasă.
Asta e momeala pentru directori:le place sau nu ce le da la schimb?Dacă înăbușite grevă și peste un an aduceți manageri ,nu mai contează. Ii credeți proști?
👍👍
Cred ca după licențierea în sistem(licențiere care are loc o singura data) toți cei care au obținut cel puțin nota 7 ar trebui sa se poată angaja pe un post în sistem ,angajarea fiind făcută de unitatea de învățământ pe baza acestei note,singurul criteriu de departajare a eventualilor candidați pentru post fiind nota obținută.
alooo…nea „psiologu” …toate formulările tale încep cu EU…
ce spune asta?!
dacă angajările se vor face de directori ( puși acolo de primari) tot pilele vor rămâne la putere. așa se dau toate pe la școală: ore suplimentare, opționale, președinți de comisii și comitete care să dea bine la dosar….toate trebuie ,, plătite” directorului…
examen să fie!!!
👍👍👍👍
ba, cretinuke, cum sa lasi titularizarea pe mana directorilor care isi vor pune pilele?
acum vreo 20 de ani, intr un oras din vestul tarii, vreo 4 profesoare tinere , de soecialutati diferite, toate cu parinti profesori in aceeasi scoala , s-au titularizat , coincidenta,🤪🤮, toate, in anul in care s a experimentat acest sistem. eu nu zic ca nu ar fi fost pe merit. dar e bătător la ochi. parerea mea e ca a fost o mizerie aranjata, dar ce mai conteaza ce a fost acum 20 de ani. in plus, directorul poate jongla mult mai lejer cu sscunsul posturilor. am inoresia ca dd are un gheșeft…examenul de titularizare e unul dintre cele mai corecte si grele examene din sistemul de educatie . doar tampitii si neinformatii pot nega asta.
Un individ fără viziune , fără coerență nu poate fi ministru al învățământului. David este groparul învățământul românesc și al viitorului României.
Cum sa faci asa ceva?Examen national!
Te doare mintea…. Deci școlile ar angaja titularul ”școlii”, iar când vine David și mărește norma și te obligă să cauți ore în alte școli CE FACI?! Pentru că exact situația asta e cea invocată de sindicate, în numele nostru.
Ai deja oameni angajați în mai multe școli, mărești artificial norma și te trezești că ei se duc în și mai multe școli, sau pleacă de tot, că nu mai ai decât 3-4 ore în specialitatea lor și ești la Cuca Măcăii, unde intri toamna și ieși primăvara. Cu ce te încălzește că ești angajatul școlii?!
Vă dau exemplu personalul auxiliar și nedidactic – câți contabili, secretari, fochiști, îngrijitori etc au fost concediați în mijlocul verii prin comasarea școlilor peste noapte?! ACEEA AR FI FOST ȘI SITUAȚIA PROFESORILOR ANGAJAȚI AI ȘCOLII, NU AI SISTEMULUI, dacă era după poftele ministrului. Nu există nicio diferență între statutul angajaților pe termen nedeterminat ÎN ȘCOALĂ atunci când școala e închisă sau se restrânge activitatea! Nu ai unde te duce, posturi întregi pe care să concurezi nu apar, și DA, vine primarul cu pila de mână să o facă profesor!
DEMISIA DAVID!! Nu doar incompetent și diletant, dar și laș și mincinos! DEMISIA!
Afirmațiile „profesorii uită meseria” și „trebuie subminată stabilitatea profesională” sunt prostii repetate de oameni vânduți unor interese antinaționale sau de idioți.
1. Profesorii nu pot uita ceea ce predau în mod repetat, mecanismele consolidării lecțiilor învățate arătând că ce se repetă nu se uită. Pot fi de acord că unii profesori nu sunt la fel de actualizați în privința noutăților, nefăcând neapărat cercetare, dar ideea unei școli care vânează tot ce este nou este absurdă, câtă vreme nu toate noutățile sunt și valoroase. Trebuie lăsată timpului menirea de a cerne ce este semnificativ și ce este gunoi. Iar programele școlare reflectă această luptă a prezentului cu trecutul și tot ele o tranșează. Teorema lui Pitagora este o vechitură, dar asta nu o face inactuală. Învățământul socialist științific a fost un gunoi de actualitate care a permis testarea și eliminarea celor care l-au disprețuit, însă ce a rămas din progresismul său s-a văzut.
2. Profesorii întâlnesc în fața ochilor generații noi, care aduc provocări noi, însă procesele de învățare sunt guvernate de legi asemănătoare, atât pentru profesori cât și pentru elevi, tocmai din cauza aceasta profesorii devin profesori buni și prin experiență, nu doar prin tocirea unor manuale de psihopedagogie.
3. Nimeni nu va mai investi în educația sa și nu va mai alege învățământul, dacă un politruc îi spune că stă în pixul său să îi anuleze munca oricând în viitor, în virtutea unor criterii la fel de justificate precum cele ale austerității.
4. Ideea că un profesor este mai bun când simte biciul aproape este o mizerie infinită venită din partea unor oameni inferiori sau ieftini, care au funcționat reglați de obediență sau de frică. În primul rând, pentru că profesia necesită un grad de sacrificiu de sine și o conștiință morală care nu se tocesc odată cu trecerea timpului, ci se ascut și se edifică. Doar cine a petrecut ore, ani, decenii, lângă copii poate revendica exigențe profesionale, nu oamenii care au alergat după funcții și după bani, vânzând mereu vânarea de vânt drept comoară neperisabilă.
5. Bătrânețea este un patrimoniu, nu un blestem. A disprețui oamenii care au ținut în spate școlile, când alții nu erau nici disponibili, nici curajosi, nici educați, reprezintă o crimă morală de care se pot face vinovați doar oameni cu minte scurtă. Este o crimă să îl scoți afară din școală pe Socrate, de dragul unor sofiști pragmatici și descurcăreți, care se vând și prostituează pentru salariile cele mai mari.
6. Examenele guvernate de stat au rate de succes ridicate, iar competițiile internaționale aduc permanent lauri elevilor și profesorilor români. De unde până unde ideea că învățământ românesc nu este calitativ? El este perfect calitativ în raport cu stachetele pe care chiar ministerul le stabilește. Dacă statul stabilește o ștachetă joasă, nu înaltă, ce vină au profesorii? Este evident că o ștachetă joasă permite nu doar acuze, disprețuiri și concedieri periodice, dar și o salarizare batjocoritoare. Cum ar fi dacă în loc să atacăm efectele, am ataca direct cauza? Care este cauza pentru care elevii pică testările internaționale? Părerea mea este că atâta timp cât statul dictează profesorilor aproape tot, de la finalități, la conținuturi, activități de învățare, metode, strategii, dar mai ales structura subiectelor la examenele naționale, el nu are probitatea să ceara o revoluție a predării. Iar a învinovăți profesorii de-a valma este o mizerie absolută.
Pe școală? Doamne fesește!
Se contrazice singur, ca de obicei.
Nu are nicio logica acest om. Pai tocmai masurile lui de marire a normei si a nr de copii in clasa fac imposibila ideea lui de titularizare pe scoala, ptr ca nu iti mai iese norma intr-o singura scoala.
https://www.edupedu.ro/daniel-david-cand-eu-am-propus-sa-gandim-titularizarea-pe-scoala-nu-in-sistem-atunci-tot-sindicatele-mi-s-au-opus-in-luna-ianuarie-ministrul-educatiei-spunea-ca-angajarea-profesorilor-direct-de/👍