DOCUMENT A fost publicat ghidul pentru implementare adresat școlilor incluse în programul național de reducere a abandonului școlar – PNRAS

9.664 de vizualizări
interzicerea fondului clasei și școlii
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Ghidul se adresează celor 1.409 de unități de învățământ care au încheiat contracte de finanțare în cadrul Schemei de granturi PNRAS, runda 1, documentul venind în sprijinul școlilor pentru a putea implementa proiectele cu care au aplicat pentru a reduce abandonul școlar, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației. Școlile care au semnat contractele pot primi granturi de cel mult 200.000 de euro.

Ghidul ministerului răspunde la posibile întrebări adresate atât de către inspectoratele școlare, cât și de către școlile care au aplicat pentru programul PNRAS de reducere a abandonului școlar și este un instrument de sprijin pentru școli în implementarea proiectelor, se precizează în comunicatul de presă. “Ghidul include informații cu privire la managementul proiectelor pentru respectarea indicatorilor, asigurarea vizibilității, raportări, flux de activități, sustenabilitate, acte adiționale. De asemenea, oferă informații și clarificări privind aspectele financiare, juridice, derularea achizițiilor publice și alte elemente necesare pentru o implementare optimă”, potrivit ministerului Educației.

De exemplu, unitatea de învățământ care are un proiect sub 100.000 euro trebuie să aibă o secțiune dedicată în site-ul web al unității de învățământ sau al autorității locale, sau postări dedicate pe conturile de social-media, sau afișare la avizierul școlii sau al autorității locale, sau broșuri, pliante, potrivit ghidului.

Unitatea de învățământ care are un proiect peste 100.000 euro trebuie să îndeplinească următoarele cerințe minime: două comunicate de presă către mass media generalistă și/ sau presa regională/ locală, conform Manualului de Identitate Vizuală al PNRR, alte activități de vizibilitate (secțiune dedicată website unitate școlară, postări cont social media, afișare avizier, broșuri etc.)

Școlile pot și externaliza contractele și încheia cu terți, acolo unde nu au capacitatea necesară pentru a dezvolta activitățile în cauză.

Monitorizarea și evaluarea se efectuează:

  • intern, de către echipa de proiect;
  • extern: de către ISJ și ME (de ex. Beneficiarul va fi monitorizat, prin vizite la fața locului, de către personalul ISJ/OIME sau alte instituții abilitate)

Monitorizarea are 3 dimensiuni:

  • financiară: cu scopul de a măsura gradul de utilizare a bugetelor proiectelor;
  • tehnică: cu scopul de a măsura outputurile și rezultatele atinse în comparație cu cele propuse;
  • de proces: cu scopul de a măsura nivelul de implementare a activităților și etapelor din proiect în comparație cu planificarea aprobată”, se arată în document.
  • Amintim că în cadrul PNRAS sunt eligibile toate unitățile de învățământ cu risc ridicat și mediu de abandon școlar. Programele trebuie să se implementeze timp de 3 ani cu aceste sume și presupun derularea de activități remediale, investiții în formarea profesorilor, programe de tip masă caldă, de after-school-uri etc.

Din cele 2.500 de școli care au fost incluse în programul pentru reducerea abandonul școlar, în prima rundă au fost semnate 1.409 contracte de finanțare cu unitățile de învățământ ale căror proiecte au fost admise. Pentru acestea suma totală contractată a fost de 962,032,795.32 lei (fără TVA), potrivit ministerului.

Contractele ar fi trebuit să fie semnate în toată țara până pe 5 septembrie când au început cursurile acestui an școlar, dar directorii școlilor acceptate în program au semnalat întârzieri din partea inspectorilor școlari, după cum declarau pentru EduPedu.ro.

Ghidul pentru implementarea proiectelor:
DESCARCĂ Anexele ghidului de implementare PNRAS, publicate de Ministerul Educației pe 26 octombrie:

Descarcă de aici Anexa_01_Formular-estimare-trimestriala_ag_implementare_coord_ref.xlsx

Descarcă de aici Anexa_02_Raport tehnic_26.10.docx – descarcă de aici

Descarcă de aici Anexa_03_Raport-financiar.xlsx

Descarcă de aici Anexa_04_Reconciliere-contabila.docx

Descarcă de aici Anexa_05_Lista-achizitiilor-aferente-cheltuielilor-solicitate-la-plata.docx

Descarcă de aici Anexa_06_Conturi-necesare-derularii-asistentei-financiare-nerambursabile-PNRAS.docx

Descarcă de aici Anexa_7_Macheta-deschideri-PNRR.xls

Descarcă de aici Anexa_07a-_Model_deschidere_credite_Decl_pr-rasp_AI.doc

Descarcă de aici Anexa_08_Tipuri-de-cheltuieli-eligibile-SG-PNRAS.docx

Descarcă de aici Anexa_09_Model_Act-aditional.docx

Descarcă de aici Anexa_10_Model-notificare.docx

Descarcă de aici Anexa_11_Model-nota-solicitare-act-aditional.docx

Descarcă de aici Anexa_12_Planul-Achizitiilor.xlsx

Descarcă de aici Anexa_13_Referat-de-necesitate.docx

Descarcă de aici Anexa_14_Model-Proces-Verbal-selectie.docx

Descarcă de aici Anexa_15_Comunicare-rezultat-selectie.docx

Descarcă de aici Anexa_16_Contract_produse.docx

Descarcă de aici Anexa_17_Contract_servicii.docx

Descarcă de aici Anexa_18_Contract_lucrari.docx

Descarcă de aici Anexa_19_Nota-de-comanda.docx

Descarcă de aici Anexa_20_Model-Proces-Verbal-de-receptie.docx

Descarcă de aici Anexa_21_Cerere-de-oferta-produseFormular-Oferta.docx

Descarcă de aici Anexa_22_Cerere-de-oferta-serviciiFormular-Oferta.docx

Descarcă de aici Anexa_23_Cerere-de-oferta-lucrariFormular-Oferta.docx

Descarcă de aici Anexa_24_Lista-definitii-indicatori.docx

Descarcă de aici Anexa_26_Nota-justificativa-achizitie-directa.docx

Documentele se pot descărca sub formă de arhivă “.zip” de la sursa primară, edu.ro, site-ul Ministerului Educației, unde au fost afișate inițial. Nota redacției: Dacă există vreo anexă cu numărul 25, aceasta nu s-a regăsit în arhiva documentelor pusă la dispoziție de oficiali. O vom adăuga în articol spre descărcare dacă se va reveni cu ea.

Informații de context

Hotărârea privind aprobarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) a fost adoptată pe data de 30 decembrie 2021. În februarie 2022 au fost publicate condițiile de eligibilitate, iar școlile au aflat din ghidul solicitantului care sunt activitățile decontate. Programele trebuie să se implementeze timp de 3 ani cu aceste sume și presupun derularea de activități remediale, investiții în formarea profesorilor, programe de tip masă caldă, de after-school-uri etc.

Fostul ministru al Educației spunea că școlile vor putea plăti meditații pentru elevi sau le vor putea da lunar bani părinților ca să-și trimită copiii la școală, în cadrul acestui program de diminuare a fenomenului de abandon școlar.

  • MATE (Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație) face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă. MATE este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.

Când s-au înscris în program, școlile au verificat dacă unitatea de învățământ se află în zonă cu marginalizare la medie (rural), zonă dezavantajată (urban), zonă cu marginalizare severă și peste medie (rural) sau zonă marginalizată (urban), consultând: Atlasul Zonelor Rurale Marginalizate sau Atlasul Zonelor Urbane Marginalizate.

Citește și:
17 decembrie 2021 – PROIECT 2.500 de școli vor primi granturi de 200.000 de euro pentru a reduce abandonul școlar măcar în peste 600 dintre ele până în 2026
30 decembrie 2021 – Proiectul de Hotărâre de Guvern prin care 2.500 de școli vor primi granturi de 200.000 de euro pentru a reduce abandonul școlar, aprobat în ședința Executivului de joi. Cîmpeanu: Este vorba de școli cu număr redus de elevi, din mediul rural, acolo unde rata de abandon în 2020 a fost de 26%
31 decembrie 2021 – LISTĂ Școlile cu risc mare de abandon școlar, publicate de Ministerul Educației. 2.500 dintre ele vor primi granturi de până la 200.000 de euro / Cîmpeanu: Elevii din rural vor avea acces prin platforme online la predarea făcută de cei mai buni profesori din România
7 ianuarie 2022 – Școlile pot aplica pentru a primi granturi de până la 200.000 de euro prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat de PNRR / Care sunt pașii de urmat și cum pot fi folosiți banii
9 ianuarie 2022 – Primul proiect finanțat prin PNRR în Educație – școlile se pot înscrie pentru granturi de câte 200.000 de euro, anunță ministerul: Toate unitățile de învățământ vor completa Declarația de intenție / Elevii vor putea primi bani ca să nu abandoneze școala
11 ianuarie 2022 – În martie, 750 de școli cu risc crescut de abandon vor primi granturi de până la 200.000 euro prin programul ministerului educației, finanțat din PNRR / Cîmpeanu: “Școlile cu cel mai ridicat grad de vulnerabilitate vor semna primele contracte / Nu performanța e problema, ci echitatea în educație”
18 ianuarie 2022 – Școlile se pot înscrie pentru granturi de câte 200.000 de euro până vineri, pentru reducerea abandonului școlar, anunță Ministerul Educației. Webinar explicativ pentru profesori și directori, organizat miercuri de World Vision România și Minister
19 ianuarie 2022 – Peste 3.700 de școli s-au înscris până acum în programul de reducere a abandonului școlar, din care 2.500 vor primi granturi de câte 200.000 de euro, anunță Simona Tănase, director în Ministerul Educației: Probabil până vineri vor fi 4.000
22 februarie 2022 – Granturi pentru combaterea abandonului școlar 2022. Ghidul solicitantului, publicat în dezbatere la aproape două luni de la lansarea programului / Care sunt condițiile de eligibilitate și activitățile decontate
28 februarie 2022 – Chestionar pentru profesori referitor la selecția școlilor în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, lansat de 250 de organizații neguvernamentale
30 martie 2022 – Aproape 1.400 de școli vor primi bani pentru reducerea abandonului școlar, anunță Sorin Cîmpeanu: Finanțarea medie per școală înseamnă 136.000 de euro / Urmează să fie publicată lista finală a unităților de învățământ
1 aprilie 2022 – LISTA Școlile care primesc bani din PNRR pentru reducerea abandonului școlar, anunțate de Ministerul Educației. Acestea au trei ani la dispoziție pentru implementarea proiectelor
4 aprilie 2022 – Peste 160 de școli defavorizate nu s-au regăsit pe lista întocmită de minister pentru finanțare cu granturi până la 200.000 euro/școală, avertizează Human Cathalyst

1 comment
  1. Ar fi foarte frumos de verificat modul de creare a echipelor de profesori în școli. Mulți profesori sau părinți nici nu știu de programul ăsta, părinților dându-li-se o foaie la semnat și atât. Banii se împart între profesorii participanți în mare secret față de ceilalți în timp ce se fac activități de ochii lumii.
    O temă de cercetat pentru că aici se pierd bani degeaba cu beneficii minime pentru subiecții proiectului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un nou Îndreptar ortografic, ortoepic și de punctuație, pregătit de Institutul de Lingvistică al Academiei Române, după 29 de ani de la predecenta ediție / Adina Dragomirescu, director: Vrem să creăm un instrument pentru școală

Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” va revizui anul acesta Îndreptarul ortografic, ortoepic și de puncțuație al limbii române, potrivit anunțului făcut de directoarea Institutului, Adina Dragomirescu, la Radio…
Vezi articolul

Omicron: Multe școli din Marea Britanie – închise cu câteva zile înainte să intre oficial în vacanța de Crăciun, se pregătesc pentru online din ianuarie, în pofida cererii guvernului ca școlile să rămână deschise

Zeci de școli și colegii din Marea Britanie se închid înainte de vreme, înaintea vacanței de Crăciun, iar altele se pregătesc să opereze online după sfârșitul perioadei de sărbători, din…
Vezi articolul