Economie la Bacalaureat 2023. Sfaturi de la profesorul Mihai Mihăescu: Nu este recomandat să scriem tot ce credem că are legătură cu rezolvarea și să lăsăm evaluatorul să aleagă ce punctează

833 de vizualizări
Foto: © Grasko | Dreamstime.com
„A răspunde strict la cerințele subiectelor, fără elemente în plus cu sau fără legătură cu rezolvarea cerinței este o dovadă de raționalitate, de înțelegere și aplicare a economiei, a argumentării corecte și a comunicării eficiente”, spune profesorul Mihai Mihăescu într-un ghid cu sfaturi pentru proba la Economie de la Bacalaureat, realizat pentru Edupedu.ro.

„Impresionăm doar negativ dacă scriem tot ce credem că are legătură cu rezolvarea și lăsăm evaluatorul să aleagă ce punctează și ce nu din ceea ce am scris. Nu e bună nici varianta unei rezolvări schematice în care evaluatorul trebuie să deducă ce am vrut să scriem și la care dintre subiecte”, scrie profesorul în ghid, pe care îl redăm complet mai jos.

„În cele trei ore cât durează proba, ai timp suficient pentru a rezolva integral subiectele pe ciornă (dacă vrei), pentru a verifica dacă ai răspuns corect la toate cerințele (obligatoriu) și de a scrie (sau transcrie, dacă ai scris întâi pe ciornă) corect și citeț toate rezolvările conform baremului. Este ultima probă și, din păcate, pentru mult prea mulți absolvenți, ultimul contact cu școala și cu examenele”, mai spune profesorul.

Iată mai întâi ce trebuie să știi despre Bacalaureatul 2023:

Proba la Economie – probă la alegere a profilului – este programată miercuri, 28 iunie 2023, conform calendarului oficial de Bacalaureat 2023 pentru absolvenții de liceu.

Mihai Mihăescu este profesor de economie la Colegiul Național “Alexandru Odobescu” din Pitești. Cu o experiență de 20 de ani la catedră, este expert evaluator CNPEE, realizator RED, formator național, evaluator la olimpiade naționale.

Întreaga serie de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2023 poate fi accesată aici și se va actualiza pe măsură ce publicăm ghidurile cu indicații de la profesori: edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/.

Recomandările complete:

Subiectul I.A.

Așa da! 1-d sau 1.d sau 1-D sau 1.D

Așa nu! 1,d sau 1 d sau 1-a,d sau alte modalități de precizare a răspunsului

Nu este nevoie de nicio explicație, de nicio mențiune suplimentară și nici de transcrierea răspunsului corect. Literele trebuie să fie clare; dacă ai greșit nu intervii asupra literei respective, ci o tai și scrii alături litera corectă.

B.

Așa da! 1-F sau 1.F sau 1 F

Așa nu! 1,f sau 1-1 sau 1-f sau alte modalități de precizare a răspunsului

Răspunsurile A și F trebuie să fie clare, fără elemente suplimentare și fără corecturi. Dacă vrei să schimbi răspunsul, tai litera A și scrii alături litera F (sau invers, tai F și scrii A). Nicio literă trecută, ambele litere trecute, literă cu adăugiri, îngroșări sau alte intervenții înseamnă 0 puncte pentru răspunsul respectiv.

Pe foaia de examen nu transcrii propozițiile, nu marchezi termenii, nu reprezinți grafic corelații logice, nu faci nimic altceva decât să răspunzi clar și explicit la fiecare cerință!

Poți sublinia pe foaia cu subiecte termenii cheie. Citește de cel puțin 2 ori fiecare item în ritm potrivit fără grabă.

Subiectul al II-lea

1. a) Transcrieți integral pe foaia de examen tabelul fără alte adăugiri!

Recomand ca valorile din cele două coloane să fie multiplu de 10 sau de 100 și dacă se poate “în oglindă” (aceleași valori dispuse în ordine inversă) pentru a ușura reprezentarea grafică ulterioară și calculul coeficientului de elasticitate ulterior. Primești punctajul doar dacă toată succesiunea de valori fictive de pe fiecare coloană este cea potrivită. Nu se acordă punctaje intermediare!

Nu uitați de scrierea formulei utilizate. Deși nu se solicită precizarea semnificației indicatorilor recomand folosirea acesteia. Atenție la corelațiile CT=CF când Q=0 bucăți și UT=Umg la prima doză consumată.

b) Construcția graficului se face integral cu creionul și cu rigla. Se poziționează cele mai mari valori pe cele două axe cât mai aproape de vârfuri utilizându-se și rigla pentru păstrarea “scării de mărime”. Realizați un grafic cât mai mare pentru avea loc pentru valorile intermediare.

c) Recomand ca primul pas să fie identificarea cu răbdare a valorilor necesare calculului coeficientului de elasticitate în cele două momente, respectiv în momentul 1 și 4 în datele din tabel și deși nu se cere în barem să fie precizate și notațiile/ simbolurile din formula utilizată

d) Precizați doar sintagma ofertă elastică (dacă este cazul ofertă inelastică și ofertă elastic unitară)

2. a) Este suficient să transcrieți cerința și să adăugați valoarea indicatorului cerut asigurându-vă astfel că ați precizat ce vi s-a solicitat. Nu este nevoie să efectuați calcule, să respectați un anume algoritm.

b) Determinarea valorilor indicatorilor ceruți presupune scrierea algoritmului pe structura următoare:

– precizarea indicatorilor cunoscuți precizând notațiile și semnificația notației imediat ce a fost folosită (date cunoscute, premisele-ipoteza)

– precizarea indicatorilor ceruți (ce se cere – cerința)

– scrierea algoritmului complet precizând formulele de calcul corelând corect valorile rezultate și de precizarea notațiilor pentru fiecare indicator utilizat imediat ce a fost utilizat

– recomand efectuarea probei matematice pentru a evita erorile de calcul

Se poate redacta și altfel, dar așa suntem siguri că nu uităm/sărim niciuna dintre cerințele subiectului (simboluri).

Subiectul al III-lea

1. a) Formularea ideii principale înseamnă redactarea unei propoziții sau fraze în care să sumarizezi/rezumi înțelesul textului precizat. De obicei fiind descrisă în detaliu o caracteristică a unei noțiuni economice recomand să formulați cât mai simplu relația dintre noțiune și caracteristică.

b) enumerați doar patru (4) noțiuni economice (pot fi și sintagme la singular sau plural), mai mult de 4 duce la scăderea punctajului

c) precizați orice caracteristică fiind atenți să nu confundați noțiunea aleasă cu o altă noțiune economică, precizând caracteristica fundamentală, o formulă de calcul, o clasificare

d) precizați doar efectele cerute în condițiile date cât mai simplu (subiect – Cererea sau Oferta + predicat – va crește/ va scădea/ va rămâne constantă)

Atenție la factorul determinant, el influențează doar Cererea sau doar Oferta. Apoi treceți la pasul de identificarea a modificării prețului de echilibru utilizând un grafic pe ciornă (nu trebuie trecut pe foaia de examen).

Nu trebuie să facem alte însemnări pe teză, cum ar fi marcarea termenilor, sublinierea lor etc.

A răspunde strict la cerințele subiectelor, fără elemente în plus cu sau fără legătură cu rezolvarea cerinței este o dovadă de raționalitate, de înțelegere și aplicare a economiei, a argumentării corecte și a comunicării eficiente. Impresionăm doar negativ dacă scriem tot ce credem că are legătură cu rezolvarea și lăsăm evaluatorul să aleagă ce punctează și ce nu din ceea ce am scris. Nu e bună nici varianta unei rezolvări schematice în care evaluatorul trebuie să deducă ce am vrut să scriem și la care dintre subiecte.

În cele trei ore cât durează proba, ai timp suficient pentru a rezolva integral subiectele pe ciornă (dacă vrei), pentru a verifica dacă ai răspuns corect la toate cerințele (obligatoriu) și de a scrie (sau transcrie, dacă ai scris întâi pe ciornă) corect și citeț toate rezolvările conform baremului. Este ultima probă și, din păcate, pentru mult prea mulți absolvenți, ultimul contact cu școala și cu examenele”.

Foto: © Grasko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Programa pentru examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională se va modifica, spune Sorin Cîmpeanu: „Va fi adaptată modului în care elevii au asimiliat și nu modului în care profesorii au predat”

Ministrul Educației a anunțat că programa de examen va fi „corelată cu realitățile acestui an” și „adaptată modului în care elevii au asimilat și nu modului în care profesorii au…
Vezi articolul