Elevii de clasa a IX-a iau bursa de merit pe baza mediei de admitere, „pentru că provin din școli diferite. Este foarte greu să comparăm o medie generală de 7 la clasa a VIII-a dintr-o școală cu media 7 dintr-o altă școală”, susține Ligia Deca / Comparația mediilor generale nu se aplică elevilor de la celelalte clase pentru bursa de merit

571 de vizualizări
Foto: Simion Mechno/Agerpres Foto
Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat de ce elevii de clasa a IX-a iau bursa de merit pe baza notelor de la Evaluarea Națională, în conferința de presă de luni, 25 martie. Întrebată de ce pentru toți copiii consideră esențial să ia burse pe baza notelor pe care profesorii le dau la clasă, iar pentru elevii de clasa a VIII-a acest criteriu nu mai este valabil, Ligia Deca a răspuns că „atunci când acordăm bursele pe baza mediilor din anii anteriori, ne referim la același colectiv de profesori, la clasa a IX-a nu mai este această situație. Vorbim de copii care provin din școli diferite, din clase diferite, notați de profesori diferiți”. 

Din acest motiv, a ales pentru echitatea rezultatelor să fie luată în considerare media de admitere pentru bursa de merit. „Știm că baza de raportare este una unitară. Altfel, am compara lucruri care sunt greu de comparat”, a adăugat Ligia Deca.

Practic, la clasa a IX-a vorbim de copii care la liceu provin din școli diferite și evident din clase diferite, notați fiind de colective de profesori diferiți. Este foarte greu să comparăm o medie generală la clasa a VIII-a să zicem de 7 dintr-o școală și dintr-o clasă cu altă medie de 7 dintr-o altă școală și dintr-o altă clasă”, a declarat Ligia Deca. 

Intervenția ministrului Educației, Ligia Deca, despre bursele de merit pentru elevii de clasa a IX-a

Rep.: De ce elevii care sunt în momentul de față în clasa a VIII-a vor obține bursa de merit în urma mediei de la Evaluarea Națională și nu în urma rezultatelor obținute în clasa a VIII-a, cum a fost până acum?

Ligia Deca: Nu a fost niciodată luată în considerare media generală pentru clasa a VIII-a pentru acordarea burselor la clasa a IX-a, iar motivația pentru care ne raportăm în continuare la media de admitere are de-a face cu uniformitatea notării. 

Practic, la clasa a IX-a vorbim de copii care la liceu provin din școli diferite și evident din clase diferite, notați fiind de colective de profesori diferiți. Este foarte greu să comparăm o medie generală la clasa a VIII-a să zicem de 7 dintr-o școală și dintr-o clasă cu altă medie de 7 dintr-o altă școală și dintr-o altă clasă. 

Cea mai unitară formă de comparație este cea dată de media de la Evaluarea Națională, plus eventualele probe suplimentare care se dau la admiterea în liceu pentru diferite profiluri și filiere.

Rep.: Se specifică în legea educației că elevii de clasa a VIII-a vor lua bursa de merit în urma notelor de la Evaluarea Națională?  

Ligia Deca: Condițiile de acordare ale burselor se specifică prin metodologie, iar bursa în sine nu este un premiu, ci este un instrument de stimulare al performanței școlare. Premii avem pentru alte tipuri de performanțe, performanțele de la olimpiadă ș.a.m.d. 

Bursele în sine trebuie să fie un instrument prin care, în cazul burselor de merit, să împingem copiii înainte si cred că acest acest motiv pentru care acordăm bursele influențează și modul în care creionăm metodologii.

Rep.: Pentru toți copiii considerați esențial să le dați burse pe baza notelor pe care profesorii le dau la clasă, iar pentru elevii de clasa a VIII-a acest criteriu nu mai este valabil? 

Ligia Deca: Când acordăm bursele pe baza mediilor din anii anteriori, ne referim la același colectiv de profesori. La clasa a VII-a se acordă da bursele în funcție de mediile generale de la clasa a VI-a, aceeași profesori notează toți elevii dintr-un colectiv școlar, la clasa a IX-a nu mai este această situație. Vorbim despre copii care provin dintr-o multitudine de colective școlare. 

Acesta a fost motivul pentru care am ales pentru echitatea rezultatelor să ne raportăm la această medie de admitere. Sigur că se referă la probele de la Evaluarea Națională plus ce alte probe de admitere mai sunt, dar cu siguranță știm că baza de raportare este una unitară. Altfel, am compara lucruri care sunt greu de comparat.

Informații de context despre bursele de merit pentru elevii de clasa a IX-a

Discuția privind criteriile de acordare a bursei de merit pentru elevii de clasa a pornit de la proiectul privind metodologia de acordare a burselor în anul școlar 2023-2024, consultat de Edupedu.ro, în care se preciza că elevii de clasa a IX-a vor primi burse de merit pe baza mediei generale din anul școlar trecut

Fără nicio analiză de impact și doar pe baza propriei păreri, având ca pretext propunerea Consiliului Național al Elevilor, susținută de mai multe persoane din ONG-uri satelitare Ligiei Deca, aceasta din urmă a propus în proiectul de lege a învățământului preuniversitar ca bursa de merit să nu mai fie dată pentru 30% dintre elevii unei școli, ci pentru 30% dintre elevii fiecărei clase, indiferent de medie. Asociațiile și companiile care au susținut că bursa de merit fără prag pentru 30% din elevii fiecărei clase „poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele” au fost: ARDOR, Teach for Romania, Asociația ROI, BRIO, Școala Questfield, Organizația Umanitară Concordia, Tineri pentru Tineri.

Asta în timp ce Avocatul Poporului trăgea un semnal de alarmă public, într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca: măsura „nu va conduce, în opinia noastră, la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă (…)”.

Pe 8 septembrie 2023, ministrul Ligia Deca a anunțat pe Facebook o schimbare în draftul ordinului de ministru privind metodologia de acordare a burselor școlare, fără explicații. A susținut doar că rămâne neschimbat criteriul de acordare a burselor pentru elevii de clasa a IX-a, și anume media de admitere la liceu

Așa a apărut bursa de merit „Ligia Deca”, pentru medii sub 5 pentru elevii de clasa a IX-a.

În anul școlar 2024-2025, elevii de clasa a IX-a vor primi burse de merit dacă au medii de admitere în învățământul liceal sau profesional și dual egale sau mai mari de 9,50, conform proiectului de metodologie cadru de acordare a burselor școlare, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.

„Bursele de merit se acordă după cum urmează: 

c) elevilor din fiecare clasă a IX-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu medii de admitere în învățământul liceal sau profesional și dual egale sau mai mari de 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii de admitere mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;”

Bursa de merit reprezintă o formă de stimulare a performanței elevilor, conform Art. 108, (4), din Legea învățământului preuniversitar.

Această prevedere va fi înlocuită cu „bursa de reziliență și bursa de merit reprezintă forme de stimulare a elevilor, în vederea obținerii progresului în învățare și a performanţei școlare”, conform proiectului de modificare a Legii învățământului preuniversitar.

Citește și:
Bursele de merit „Ligia Deca” pentru medii școlare de 1, 2, 3 și 4 nu vor mai fi acordate din septembrie 2024. Dispar cele peste 8.500 de burse de merit pentru medii sub 5, pentru care elevii încasează anul acesta 450 de lei pe lună dintr-o gafă a ministrului
Bursele de merit și tehnologice nu se vor acorda integral nici în anul școlar 2024-2025, cuantumul minim fiind doar pe hârtie 450 de lei – proiect / Exemplu de calcul: Cât ar primi un elev bursa de merit pe 15 noiembrie 2024
Peste 160 de mii de elevi nu ar mai primi burse de merit anul școlar viitor, potrivit estimării pe baza noilor criterii de acordare propuse de Ministerul Educației
Burse de merit 2024-2025. Criterii de acordare, mod de calcul, cuantum și condiții de menținere – proiect
Prezența la școală și media 10 la purtare, condiții obligatorii pentru bursele școlare 2024-2025 / La mai mult de 10 absențe nemotivate într-o lună, elevii nu mai primesc bursa de excelență, merit, de reziliență, socială sau tehnologică pe luna respectivă

3 comments
  1. Sa nu inceapa cineva sa vorbeasca de logica … Ca doar nu deaia-i platesti ca sa aiba rationamente macar un pic peste nivelul anafabetilor functional. Ii dai bursa ,,de merit” pe rezultatele din cls a VII – a iar anul urmator nu mai vrei sa iei in considerare rezultatele obtinute intr-a VIII – a de acelasi elev in aceasi clasa din sistemul de invatamant de stat evaluat de profesori angajati si platiti de ,,noi” statul. Nu-ti cere nimeni sa compari, ca dac-ar trebui sa compari ai observa ca intre toate scolile si toate clasele exista diferente. Da’ hai sa facem evaluare nationala si la sfarsitul cls a V – a, a VI-a, a VII-a daca tot vrem sa dam bursele de merit pe ,,uniformitate” (pe ideea ca evaluarea va fi ,,uniforma”, se intelege) … ca poate se mai micsoreaza procentul ,,ingrijorator” al analfabetilor functional.

  2. mai bine ar da cate un examen national in fiecare an si in functie de nota obtinuta sa se acorde bursele de merit … da, le vor lua numai elevii din licee si scoli bune si care se pregatesc in particular dar vor putea fi numite de merit, altfel e o invarteala in jurul cozii si o permanenta inechitate.

    pt restul situatiilor se pot acorda alt tip de stimulente, financiare sau de alta natura.

  3. Bursa de merit recompenseaza performantele anului precedent. EN nu trebuie sa aiba nicio legatura cu bursa de merit, ierarhizeaza elevii in licee, punct. Si in celalte clase pot fi diferente majore intre notele acordate de la o scoala la alta. Doamna ministru se face ca nu intelege, nu au nici o logica raspunsurile ei. Reporterul o intreaba cum o cheama si ea raspunde unde sta…Cele mai mari aberatii ale actualei metodologii tocmai aici au aparut, la clasa a IXa. De aceea aveti burse de merit cu medii de 2,3,4,5. Si tot aceeasi tampenie sustineti. Nu ati invatat nimic din rusinea cu care v ati confruntat si nedreptatea facuta miilor de copii. Elevii de a VIII a sunt discriminati din acest punct de vedere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primarul orașului unde un elev navetist a fost călcat de tren: E un neajuns, avem doar 2 microbuze. Va mai sosi un microbuz școlar, am făcut solicitare la CFR pentru o pasarelă peste calea ferată și am avut discuții cu directorul să înceapă școala la ora 9:00

Primarul orașului Podu Iloaiei, din Iași, unde un elev de 12 ani a fost călcat de tren ieri în timp ce mergea spre școală, traversând pe jos calea ferată care…
Vezi articolul

Mi se pare aberantă propoziția „se caută resurse” pentru majorările salariale ale profesorilor de la 1 ianuarie 2024, spune Mircea Miclea: Trebuie să aloci resurse cu prioritate, altfel nu vom mai avea educație în viitor

„Mie mi se pare aberantă propoziția asta „se caută resurse”, ca și cum guvernanții ar face o favoare acestei societăți, acestei țări și cadrelor didactice”, a spus profesorul Mircea Miclea,…
Vezi articolul

Administrația Prezidențială: Reîntoarcerea în clase a tuturor elevilor cât mai curând posibil, obiectivul principal / Nicio restricție suplimentară în privința școlilor / Se pregătesc concursurile de directori

Reîntoarcerea în clase a tuturor elevilor cât mai curând posibil este obiectivul principal, anunță Administrația Prezidențială într-un comunicat, după o ședință a președintelui Iohannis cu ministrul Educației. Redăm comunicatul: „Președintele…
Vezi articolul

OFICIAL Admiterea în clasa a V-a în clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/bilingv, centralizată de ministerul Educației. Se înființează câte o comisie la inspectorate, care va face subiectele pentru testul de competențe

Testul de competențe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a la clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/ bilingv va fi organizat și elaborat de câte o comisie județeană, potrivit…
Vezi articolul

Trebuie să fim la școală și noi și copiii, dar trebuie să luăm măsuri cât se poate de ferme, fără să conteze costuri, sau cheltuieli – Pavel Lazarov, directorul Liceului Teoretic „Tudor Vladimirescu”, București: De ce nu facem absolut nimic pentru a susține învățământul în școală?

„De ce nu facem absolut nimic pentru a susține învățământul în școală prin măsuri absolute?”, este întrebarea pe care a adresat-o Pavel Lazarov, directorul Liceului Teoretic „Tudor Vladimirescu” din București,…
Vezi articolul