Fake news și educație media în școli – ce fac alte țări pentru a-și educa tinerii

2.167 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Unul dintre deputații români presează activ, în ultimele luni, pentru o lege care ar introduce educația media în școli, așa încât elevii să învețe să filtreze știrile false și să reziste mai bine campaniilor de dezinformare. Pentru o dezbatere publică pe care o astfel de temă o merită și în România, EduPedu.ro vă prezintă o serie de inițiative din alte țări, de educare a tinerilor în fața fake news.

De notat că, deși nu prea este discutat public, fenomenul fake news este considerat o problemă de către majoritatea liceenilor din România. Pe teme de media literacy există deja cursuri sau seminarii punctuale organizate independent – precum cele susținute de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) sau de Școala de Valori.

Câteva exemple despre educația pe teme de media și fake news, în diverse țări:

Poate cel mai avansat sistem de învățământ din Europa, când vine vorba despre combaterea fake news, este cel din Franța. Acolo, guvernul a lansat un program prin care jurnaliști și specialiști în comunicare sunt invitați în școli pentru a-i învăța pe tineri să identifice știrile false și acțiunile de dezinformare. Circa 30.000 de profesori și alți profesioniști au fost sau sunt instruiți în acest sens, anual, iar Ministerul Culturii a mărit bugetul dedicat acestor cursuri până la aproape 7 milioane de euro. Un curs opțional pe astfel de teme, la nivel de liceu, este de asemenea disponibil, iar unii profesori cer ca el să devină obligatoriu. Un articol ce descrie foarte bine sistemul francez – în New York Times

  • Spre deosebire de sistemul francez, în România deputatul Ovidiu Raețchi vrea ca materia Educație media să fie obligatorie la clasele a VI-a și a IX-a, timp de 1 oră pe săptămână. Deci nu cursuri făcute sporadic și nici materie opțională

Și în SUA, și în Europa, Google – una dintre marile companii de Internet arătate cu degetul pentru faptul că au permis escaladarea fenomenului Fake News – contribuie cu milioane de dolari pentru programe de educare a tinerilor pe teme de media literacy. Un exemplu dintre cele oferite de Google pe ambele maluri ale Atlanticului – campania prin institutul de profil Poynter pentru a atinge, prin cursuri predate în școli, circa 1 milion de adolescenți americani. Aceștia sunt învățați să perceapă elemente suspecte, să folosească site-uri de verificare a informației și instrumente de validare a surselor, dar și tehnici specifice social media pentru identificarea fake-urilor. Detalii despre programul menționat – aici

În Marea Britanie, programe pentru educarea tinerilor în materie de fake news există la nivel corporatist, guvernamental și neguvernamental, dar și în formule combinatevezi, spre exemplu, un astfel de program desfășurat la nivel de școală primară de The Guardian Foundation (între altele, cu sprijin Google), un program desfășurat de BBC sau ONG-ul Student View, ce aduce în fața liceenilor jurnaliști BBC, Financial Times sau din alte media de prestigiu.

Între altele, educația pe teme fake news este pe agenda instituțiilor și în Suedia, Italia (unde înaintea actualului guvern populist, beneficiar al campaniilor de știri false, autoritățile au atras compania publică RAI în programul educațional).

Vezi și ce face Comisia Europeană în materie de educare a tinerilor pe teme de consum media, fake news și prevenire a dezinformării, inclusiv printr-un cod european pe această temă.

Foto: Pexels.com

Citește și:

 


1 comment
  1. Nu cred că mai este loc pentru nici un fel de, ,educație” în planurile cadru de învățământ, în contextul reducerii numărului de ore pe săptămână……

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Se pregătesc tăieri masive de clase la iniţiativa inspectoratelor şcolare sau a unităţilor de învăţământ, pe fondul scăderii populaţiei de vârstă şcolară / Solicităm realizarea unei anchete în rândul inspectorilor şcolari generali” – Consiliul Național al Elevilor

În întreaga ţară se pregătesc tăieri masive de clase din diferite unităţi de învăţământ preuniversitar, la iniţiativa inspectoratelor şcolare sau a unităţilor de învăţământ, pe fondul scăderii populaţiei de vârstă…
Vezi articolul

Specialiștii MedLife atrag atenția: Ar trebui reevaluată decizia privind menținerea școlilor deschise până când gradul de ocupare a paturilor în spitale depășește 75% / „Se impune aplicarea de urgenţă a unor măsuri care să ţină cont de particularităţile noii tulpini, precum rata mare de transmitere şi incidenţa crescută în rândul copiilor şi adolescenţilor”

Noul studiu al rețelei de clinici MedLife arată că a identificat alte 274 de suspiciuni de Omicron dintr-un nou lot de 349 de probe analizate prin metoda pre-screening PCR. Potrivit…
Vezi articolul

VIDEO „Tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții, dar nu înțeleg simțul civic”, spune cercetătorul IRES, Antonio Amuza. El recomandă îmbunătățirea curriculei, tinerii să vadă ce înseamnă „cu adevărat implicarea civică” – studiu

Studiul „Provocările tinerilor din România. Analiză şi recomandări” al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) indică faptul că deși tinerii se implică în acțiuni de voluntariat și semnează petiții,…
Vezi articolul

Guvernul și Parlamentul să reanalizeze „urgent” Codul Ocupațiilor din România, care recunoaște ocupații antiștiințifice precum astrologia sau numerologia, “prin care se introduc apoi mascat o serie de «terapii»” – avertismentul Asociației Psihologilor din România

Guvernul Româniai ar trebui să reanalizeze „urgent” ocupații precum cea de ‘consilier de cuplu”, ce poate ascunde practica profesiei de psiholog de către persoane nepregătite, dar și să reanalizeze ocupațiile…
Vezi articolul

Majorarea salariilor din Educație nu există în programul guvernului Ciolacu. În replică, Ligia Deca susține că „față de decembrie 2016, salariul brut al unui profesor s-a triplat” / Ministrul nu precizează că brutul a crescut mult mai rapid ca netul, în 2018, prin mutarea contribuțiilor angajatorului la angajat, sau că profesorii ar fi trebuit să aibă încă din ianuarie 2020 salariul primit abia în 2023

Ministrul Educației a declarat că salariul brut al unui profesor debutant s-a triplat, față de nivelul din decembrie 2016. Afirmația a fost făcută de Ligia Deca la audierile din Parlament,…
Vezi articolul