PROIECT Gradație de merit 2024. Profesorii care participă la simulările examenelor naționale primesc puncte în fișa de (auto)evaluare / Punctaj mai mare pentru cadrele didactice care sunt implicate în proiecte, ca activitate neremunerată, spre deosebire de anul trecut

39.402 vizualizări
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Cadrele didactice care participă la simulările examenelor naționale pot să primească 3 puncte în fișa de (auto)evaluare pentru gradația de merit 2024, potrivit unui proiect pus în consultare publică de către Ministerul Educației. Concret, la criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educaţional a fost introdusă și participarea profesorilor la organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale.

Este vorba despre Metodologia şi criteriile privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024, document pus în consultare publică.

Amintim că Ligia Deca, ministrul Educației, le-a mulțumit, luni, 25 martie, profesorilor care au evaluat lucrările elevilor de la simularea pentru Evaluarea Națională și BAC 2024: „Știm efortul și le mulțumesc profesorilor pentru el”. Declarațiile au fost făcute în cadrul unei conferințe de presă și în contextul în care cadrele didactice care au corectat lucrările n-au fost remunerate pentru activitatea prestată.

O altă noutate vizează criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională. Aici, punctajul pentru coordonarea implementării proiectelor, ca activitate neremunerată, este de 5 puncte. Tot 5 puncte pot să primească profesorii și pentru participarea la implementarea proiectelor, ca activitate neremunerată.

În 2023, coordonarea implementării proiectelor, ca activitate neremunerată, avea 4 puncte, iar participarea la implementare proiectelor, tot ca activitate neremunerată, avea 3 puncte.

În proiect se arată că obținerea de sponsorizări și de alte finanţări extrabugetare pentru dezvoltarea bazei materiale a unității de învăţământ (săli de clasă, biblioteci, centre de documentare şi informare, laboratoare etc.), având ca efect creşterea calităţii activităţii instituţionale şi a procesului de predare-învăţare-evaluare, valorează 2 puncte. În metodologia din 2023, această secțiune era notată cu 3 puncte.

Fişa sintetică de (auto)evaluare pentru cadre didactice din învăţământul antepreșcolar, preşcolar, primar, învăţământ special, profesori consilieri, profesori logopezi

Fişa sintetică de (auto)evaluare pentru personalul de conducere, de îndrumare şi control

Fişa sintetică de (auto)evaluare pentru personalul didactic de predare din palatele şi cluburile copiilor 

Fişa sintetică de (auto)evaluare pentru personalul de conducere din palatele şi cluburile copiilor 

Fișă sintetică de (auto)evaluare pentru personalul didactic de predare (pregătire sportivă de specialitate) din învăţământul sportiv integrat şi suplimentar

Fișă sintetică de (auto)evaluare pentru personalul de conducere din învăţământul sportiv integrat şi suplimentar

Profesorii, directorii și personalul didactic auxiliar care vor să ia gradația de merit, pentru o perioadă de 5 ani, vor depune dosarele la secretariatele școlilor în perioada 19 – 26 aprilie 2024, conform proiectului menționat anterior.

Proiectul pus în consultare publică de Ministerul Educației poate fi consultat mai jos:

Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.

Despre profesorii care au evaluat lucrările elevilor de la simulările examenelor naționale 2024

Ligia Deca a precizat că unii profesori au avut de corectat un volum mare de lucrări: „Un alt neajuns au fost numărul mare de lucrări primite de către unii profesori evaluatori. Volumul mare de lucrări de corectat a fost cauzat, în unele cazuri, de numărul insuficient de profesori implicați în evaluare. Știm efortul și le mulțumesc profesorilor pentru el.

Un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro.

Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.

Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Dosarul pentru gradația de merit a profesorilor rămâne și în 2024, deși Ligia Deca vorbea despre „revizuirea” gradației de merit. Profesorii pot depune actele necesare în perioada 19-26 aprilie – proiect
Cei peste 40.000 de profesori evaluatori de la simulările examenelor naționale, tratați cu mulțumiri de Ligia Deca: Știm efortul / Cadrele didactice n-au fost plătite pentru corectură

16 comments
  1. Bună dimineața! Care salarii pe merit? Sunt profesori de Română și Matematică care nu fac nimic la clase ,pentru că apoi să meargă la pregătire. Cine îi controlează pe acești profesori.Să pună cât mai repede telecamere la clase.Unii profesori au copii preferați și fac ora doar cu ei.Eu am băiat la clasa a patra, doamna învățătoare merita salariul triplu ,precum pregătește toți copii,pe dânsa cine o răsplătește ?

  2. Abordarea ministrei Deca este ineptă. Partiparea unui profesor de geografie la simularea examenelor naționale și în orice proiecte neremunerate nu are nicio legătură cu performanța lui didactică! Umblă doar să ne amețească cu beneficii iluzorii, orice ca să nu plătească munca, competența!

  3. E singurul domeniu in care salariații (si asa cu salariu modic)sunt exploatați din plin prin muncă neremunerata.
    Ce fac sindicatele ?

  4. sunt 40% analfabeti functionali pe tara , dar doamnele invatatoare au gradatie de merit
    Ce sa mai …….
    Intra la licee tehnologice care sunt marea majoritate a liceelor din tara, elevi care nu stiu tabla inmultirii si impartirii pe de rost , elevi care nu stiu adunarea si scaderea peste 10
    Toatea astea se invata in ciclul primar, daca elevii nu le stiu trec spre gimnaziu la fel si ajung la licee tot fara sa le stie.
    Dar in schimb invatatoarele au gradatii de merit……
    14.475 de elevi nu au intrat în Evaluarea Națională in 2023, dar in schimb profesorii de gimnaziu au gradatii de merit……….

    1. Da, corect!
      Au 2000 in plus la salariu, pe 5 ani.
      De ce să-și bată capul învățându-i operațiile matematice de bază, dezvoltându-le gândirea logică?
      Mai bine îi înscriu la Gazeta matematică, concurs care se dă în clasă, anunță părințiî pe grup cât de minunați sunt “micuții”, părinții sunt încântați ce performanță face “duamna”! Toți vor mult și greu, ești clasa a doua, rezolvă ex de clasa a treia, uitând că ard etape, că mai târziu vor plăti graba asta.
      Doamnele și-au creat fiecare câte un concurs penibil! Oameni buni, e plin de concursuri acest sistem! De ce? Pentru că se punctează la dosar, că ești organizator de concurs. Sunt firme care contra sumei de 600 de lei, îți vând un întreg portofoliu, diplomă de organizator, de coordonator, adev că ai publicat, ți se și spune că tot portofoliul îți aduce 30 de puncte la gradație! Au acordul ministerului, al inspectoratelor.
      La clasa copilului meu a venit o învățătoare de vreo 45 de ani, după vreo zece ani de stat acasă. Nu are grade, nu îi place școala în care a fost repartizată că e plină de copii de etnie romă. S-a dus la pretransfer, e în top 10 cu dosarul. Tot anul nu a făcut altceva decât expoziții, PPT-uri pe care le fotografia și ni le trimitea pentru a vedea noi, părinții, unde participă ea. Cred că a sărbătirit fiecare eveniment, zi din an.
      Carte, din aceea adevărată, cu exercițiu, caiete lucrate, dictări, lucru pe text- nimic.
      Doar participări la proiecte, Ziua x, Ziua y….
      Și toate cu sprijinul ISJ-ului!
      Aștept cu nerăbdare să văd ce va fi la anul, în fiecare an a fost câte-o învățătoare.

      1. Ca așa cum se prezintă situația( poate ati VAZUT notele la evaluări, una dintre cauze fiind slaba pregatire a elevilor în școala primară), această gradație nu măsoară performanța și meritul.
        Dacă nu vedeți, sprijiniți-vă, vă rog, treceți mai departe, nu vă împiedicați de un comentariu!

  5. Nu mi se pare corect. Eu am vrut să particip ca evaluator la simulare, dar d-nele director “nu m-au ales”. Să fie acesta un criteriu la examenul de gradație, faptul că ai fost evaluator la simulare, mi s-ar părea o nedreptate în plus, pentru cei asemeni mie.

  6. La noi in școală doamna director a hotărât ( ca multe altele) cine sa fie in comisia de etică!
    Intrebare:
    Eu, profesor care a contribuit efectiv ( sau măcar a sesizat) la echilibrarea multor situații , nu primesc puncte, dar ,,șeful nostru de la etică “, da ? (Pus, atenție, dintre colegii noi, care nici nu are cum să știe ce se întâmplă cu adevărat in școala noastră! Sau poate…tocmai de aceea?)
    Si de-ar fi doar asta!

  7. Da’ nu o desființați, măi frate, deloc!
    Toată lumea vorbește de dosariada asta falsă, voi tooooot o mențineți, mimând măsurarea performanței!

  8. aceleași fise,aceleași criterii …aceleași dosare și veșnicii aceiași candidati pe care îi știm cu toți….dar wow,unii iau gradație doar după contestații:)) alții obțin punctaj mărit la inspectorate,deși dosarul lor pleacă din școală cu punctaj sub limita admisă…alții pun aceeași hârtie doveditoare la mai multe criterii,deși se specifica clar că nu e ok….și ce să vezi?! obțin gradație:)) alții au trecute în dosar activități în afara perioadei evaluate!!! da,da,obțin gradație….aceiași clienți,an de an….pardon😀….din 5 in 5….
    Până nu vine un Audit sa scuture dosarele astea,sa le verifice CORECT, sunt apa de ploaie…

  9. Proiectele cu atragere de fonduri au fost punctate generos si anul trecut, in 2023, pt gradație de merit.

    Tot de atunci s-au îngroșat listele de membrii si participanți la proiecte, adică de băgători de seamă care vor și puncte si plimbare europeană și certificat si….

    O poveste veche in scoli unde câțiva oameni fac toată treaba iar clica de ,, simpatizanți politici” parazitează beneficiile și bonusurile fiind abonați doar la drepturi nu și la obligații.

    Unii dintre ei habar nu au nici cum se scrie, nici cum se evaluează sau cum se implementează un astfel de proiect.
    Le plac însă mult pozele si comunicatele de presă in care se laudă ,, cât de mult au muncit in proiect”

  10. Mai dă-le Nicule un punct!

    Glumesc – nu mă interesează absolut deloc ipocrizia numită concurs pentru obținerea gradației de merit, dar mi se pare absolut hilar ce a decis ministerul pentru a ”atrage” mai mulți oameni în organizarea simulărilor, și apoi în participarea la proiectele educaționale. Numai cine n-a scris/implementat proiecte nu știe câtă muncă e necesară și cât de mult stres implică totul. Dar vor primi un punct veșnicii abonați dacă ”participă” și ei, acolo… poate cu numele pe o foaie. 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Florin Cîțu, despre digitalizarea Educației: Pe termen scurt este această soluție cu tablete pe care le dăm copiilor, dar pe termen lung trebuie să găsim un sistem mult mai simplu și mai eficient. Eu nu sunt chiar așa de pesimist că va mai dura mult sistemul acesta online

“Pe termen scurt este această soluție cu tablete pe care le dăm copiilor, dar pe termen lung trebuie să găsim un sistem mult mai simplu și mai eficient”, a declarat…
Vezi articolul