Harta școlilor dezavantajate există deja din 2016, susține Asociația Human Catalyst, după ce Ministerul Educației a anunțat că “inițiază demersul de realizare a Hărții școlilor dezavantajate din România”

2.254 de vizualizări
Foto: Human Catalyst
Harta școlilor dezavantajate este realizată deja de Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Anunțul vine la o zi după ce Ministerul Educației a anunțat că “începe procesul de dezvoltare a Hărții școlilor dezavantajate din România”, iar vineri 30 octombrie are loc prima întâlnire tehnică.

“Salutăm inițiativa Ministerului Educației și Cercetării de a realiza o hartă a școlilor dezavantajate, în condițiile în care Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst lansează în luna noiembrie studiul „Indicele de Risc Socio-Educațional, fundament pentru politici responsabile bazate pe date. Analiză 2015-2019”, „Ierarhia școlilor dezavantajate” și  Harta online a gradului de risc socio-educațional pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar din România”, se arată în comunicatul organizației.

Metodologia de realizare a hărții a fost publicată chiar în 2016, când actualul ministru Monica Anisie era secretar de stat, iar de atunci această hartă a fost realizată în fiecare an, până în 2019, datele fiind actualizate pentru toată perioada de 4 ani, potrivit comunicării primite.

Asociația Human Catalyst publică în comunicat această hartă a școlilor dezavantajate.

“Demersul la care organizația Human Catalyst lucrează încă de acum 4 ani, a debutat odată cu lansarea unor apeluri pentru propunerile de proiecte finanțate prin Programul Operațional Capital Uman. Atunci a apărut necesitatea identificării comunităților și, în cadrul acestora, a unităților de învățământ defavorizate care au cea mai mare nevoie de sprijin pentru a combate abandonul școlar, respectiv a îmbunătăți participarea școlară și rezultatele învățării. Din colaborarea între Asociația pentru Educație și Justiție Socială „Human Catalyst” și experții Cancelariei Primului Ministru a rezultat o primă definiție a indicelui de risc socio-educațional (IRSE). Aceasta a stat la baza dezvoltării unei metodologii de alocare a fondurilor în cadrul Programului Operațional Capital Uman.

Algoritmul, care a avut la bază principiul alocării resurselor acolo unde este cea mai mare nevoie, a fost utilizat de Ministerul Fondurilor Europene și Ministerul Educației Naționale pentru evaluarea cererilor de finanțare, respectiv selecția beneficiarilor în două apeluri: „Școala pentru Toți” și „Profesori Motivați”.

Rezultatele ierarhizării unităților de învățământ pe baza IRSE au fost aplicate ca bază de la care a s-a stabilit algoritmului de alocare a punctajului suplimentar rezultat din valoarea IRSE a fiecărei școli.

Echipa de cercetare a Asociației Human Catalyst, a continuat de atunci colectarea informațiilor din bazele de date oficiale și a rafinat permanent instrumentele de analiză. Astfel, acest studiu se dorește a fi un început de abordare longitudinală, încercând să evidențieze dinamica unităților de învățământ din România de la un an la altul, precum și factorii care au determinat-o.

Scopul IRSE este furnizarea de date obiective și actuale pentru procesele de realizare și îmbunătățire a politicilor publice din domeniul educației, de la nivel de școală, unitate administrativ teritorială, județ, regiune, și până la nivel național. Valoarea IRSE determinată pe fiecare unitate de învățământ, a condus la ierarhizarea școlilor în funcție de riscul socio – educațional. Astfel, în studiul mai sus menționat, Human Catalyst prezintă rezultatele investigației a 4.158 de școli (88,9% din totalul unităților cu clase I – VIII din România) pe durata a patru ani școlari (2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 și 2018-2019).

Urmărirea longitudinală a IRSE în patru ani școlari consecutivi, a permis autorilor să elaboreze o serie de analize comparative pe ani școlari, pe regiuni, județe, astfel rezultând o serie de constatări privind dinamica IRSE și a celor 4 indicatori cuprinși (evoluție, scădere, stagnare) de la un an la altul și per total în patru ani.

Indicatorii agregați pentru determinarea valorii IRSE sunt:

  1. Riscul de abandon școlar, definit ca ponderea elevilor repetenți sau cu situația școlară neîncheiată în total elevi din unitatea școlară respectivă (la sfârșitul anului școlar);  
  2. Nivelul de pregătire al cadrelor didactice – exprimat prin ponderea cadrelor didactice fără pregătire în numărul total de cadre didactice din unitatea școlară respectivă (în anul respectiv);
  3. Gradul de pregătire al elevilor – desemnat prin (i) ponderea elevilor de clasa a 8-a care nu au participat la evaluarea națională în 2016 și (ii) media notelor elevilor la evaluarea națională;
  4. Nivelul de dezvoltare socio-economică a localității (UAT) în care se află unitatea școlară respectivă – gradul de marginalizare al localității, potrivit celor două studii întocmite de Banca Mondială: „Atlasul Zonelor Rurale Marginalizate și al Dezvoltării Umane Locale din România” și „Atlasul zonelor urbane marginalizate din România”.

Elaborarea studiului și a hărții mai sus menționate nu ar fi fost posibilă în lipsa unei excelente colaborări în ultimul an cu MEC, instituție a cărui experți au furnizat datele din SIIIR necesare echipei noastre de cercetare (formată din drd. Laura Greta Marin, dr. Ionuț Bușega, prof. dr. Șerban Iosifescu și dr. Constantin Postoiu).

Pe această cale le mulțumim încă odată reprezentanților ministerului pentru deschidere și totodată îi asigurăm de continuitatea disponibilității noastre de colaborare, urmând a le transmite:

  1. Studiul „Indicele de Risc Socio-Educațional, fundament pentru politici responsabile bazate pe date. Analiză 2015-2019”;
  2. Ierarhia școlilor dezavantajate 2015-2019 și
  3. Harta Online a Riscului Socio – Educațional, ce vor fi lansate în cursul lunii noiembrie 2020.”
Ce vrea să facă ministerul

Ministerul Educației anunță că face aceeași hartă a școlilor dezavantajate “cu ajutorul unor parteneri din mediul asociativ, instituțional și universitar”.

Hartă a școlilor dezavantajate din România va fi folosită pentru a identifica “nevoile generale reale și problemele specifice ale școlilor, de la lipsa infrastructurii (toalete, apă potabilă etc.) până la calitatea actului educațional. Harta școlilor dezavantajate va reprezenta un instrument necesar pentru stabilirea modului de alocare a resurselor și proiectelor din viitoarea programare financiară 2021-2027”, se arată în comunicatul ministerului.

Comunicatul mai precizează că ministrul Monica Anisie a invitat o serie de organizații cu activități și rezultate relevante în ceea ce privește asigurarea echității în educație să se alăture demersului inițiat de Ministerul Educației și Cercetării.

Potrivit reprezentanților Human Catalyst, aceștia nu au fost invitați la întâlnirea de vineri, 30 octombrie sau la acest demers în general.

“O primă discuție tehnică în acest sens este programată vineri, 30 octombrie, fiind așteptați să participe reprezentanții UNICEF în România, ai Consiliului Europei, ai Universității din București, ai Institutului Național pentru Statistică și ai Fundației Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună””, potrivit comunicatului ministerial.

Foto: Human Catalyst


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like
Școala de profesori - Universitatea din Bucuresti / Foto: unibuc.ro

Universitatea din București a decis cursuri față în față pentru semestrul al II-lea. Perioada de tranziție este stabilită de consiliul facultății / Decanul facultății poate aproba, în mod individual, la cererea motivată a cadrului didactic, desfășurarea online a activității didactice

Universitatea din București anunță că „activitățile didactice se vor desfășura cu prezență fizică, conform orarelor pentru semestrul al II-lea”, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Senatul Universității din București a adoptat,…
Vezi articolul

Propunerea premierului Cîțu de a modifica structura anului școlar la nici 2 săptămâni de la începerea cursurilor, “dezavuată ferm” de Consiliul Elevilor: Auzim la televizor că școlile se deschid primele și se închid ultimele, dar cum rămâne în practică?

Consiliul Național al Elevilor (CNE) spune, într-un comunicat emis vineri, că “dezavuează ferm propunerea de a modifica structura anului școlar la nici două săptămâni de la începerea cursurilor”. Organizația elevilor…
Vezi articolul

Concurs director școli: Urmează o a treia etapă pentru ocuparea celor 20% dintre posturi care au rămas libere în urma celor 2 etape desfășurate până acum / Aproape 7000 de posturi au fost ocupate în țară

În urma celor 2 etape desfășurate până acum pentru ocuparea posturilor de directori de școli au fost ocupate 6969 de posturi de directori și directori adjuncți, din cele 8689 posturi scoase…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor, despre structura anului școlar 2021-2022: O fragmentare extremă și dezechilibru semnificativ între semestre / Ce variantă propusese organizația, care se plânge de lipsa consultărilor

“Ministerul [Educației] își asumă, practic, o fragmentare extremă a anului școlar și un dezechilibru semnificativ între semestre. Atragem atenția faptul că o astfel de măsură a fost aprobată și în…
Vezi articolul