Inspectoratul Școlar Hunedoara contrazice sindicatul profesorilor din județ: Datele prezentate de conducerea SIP Hunedoara, referitoare la efectele aplicării Legii nr. 141/2025, diferă semnificativ de cele din EDUSAL și SIIIR / Sindicatul a publicat datele obținute de la școli

564 de vizualizări
Foto: © Tanasin Srijaroensirikul | Dreamstime.com
Inspectoratul Școlar Județean Hunedaora a transmis un punct de vedere referitor la datele despre efectele Legii Bolojan, date făcute publice de către Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara. „Datele prezentate de conducere S.I.P. Județul Hunedoara, referitoare la efectele aplicării Legii nr. 141/2025, diferă semnificativ de datele oficiale existente în evidențele instituției”, potrivit ISJ Hunedoara. Inspectoratul școlar citează date din SIIIR și EDUSAL, dar cifrele date de sindicat sunt cele primite de la directorii de școli, după cum a precizat Paul Rusu, lider sindical.

În punctul de vedere al instituției este menționat că ISJ Hunedoara a făcut verificări în aplicațiile SIIIR și EDUSAL. Conform inspectoratului școlar, datele din SIIIR și EDUSAL sunt diferite de datele transmise de sindicat:

„Pentru corecta informare a opiniei publice, Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara precizează că datele prezentate de conducere S.I.P. Județul Hunedoara, referitoare la efectele aplicării Legii nr. 141/2025, diferă semnificativ de datele oficiale existente în evidențele instituției.

În acest context, I.S.J. Hunedoara a întreprins verificări în aplicațiile oficiale EDUSAL și SIIIR, a analizat situațiile gestionate de Comisia județeană de mobilitate și a solicitat clarificări atât organizației sindicale, cât și conducerilor unităților de învățământ din județ.”

Luni, 15 decembrie, Inspectoratul Școlar Hunedoara a cerut sindicatului din județ explicații referitoare la datele publicate în buletinul informativ „Magister”, conform unui document obținut pe surse de Edupedu.ro. ISJ Hunedoara a constatat diferențe „semnificative” între datele prezentate public în materialul sindicatului şi „datele oficiale validate de Inspectoratul Şcolar Județean Hunedoara”.

După ce Edupedu.ro a obținut pe surse documentul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, l-am contactat pe liderul sindical din județ, pentru clarificări. Paul Rusu, președintele SIP Hunedoara, a spus că datele prezentate în buletinul informativ „sunt oficiale, sunt obținute de la școli”:

Datele respective, pe care SIP Hunedoara le-a publicat, au fost obținute în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, solicitându-le direct școlilor. Am cerut școlilor să completeze acel chestionar al federațiilor sindicale. Sunt două pagini, 14 întrebări. La Hunedoara au fost 17, că am mai adăugat noi trei întrebări. Școlile, cu număr de adrese, ne-au răspuns. Noi am centralizat și am popularizat.”

Redăm textul integral al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara:

Punctul de vedere al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara cu privire la informațiile publicate de S.I.P. Județul Hunedoara

Conducerea S.I.P. Județul Hunedoara a prezentat în cadrul sedinței Comisiei de Dialog Social din data de 12.12.2025 date cu privire la numărul cadrelor didactice, didactic-auxiliar și administrative afectate de aplicarea Legii nr. 141/2025. Aceste date au fost publicate și pe site-ul S.I.P. Județul Hunedoara, în Buletinul informativ „MAGISTER”, publicație a S.I.P. Județul Hunedoara, Anul XIX – Nr. 51 (ISSN 2065-4189), având ca slogan „Numai împreună suntem puternici!”.

Pentru corecta informare a opiniei publice, Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara precizează că datele prezentate de conducere S.I.P. Județul Hunedoara, referitoare la efectele aplicării Legii nr. 141/2025, diferă semnificativ de datele oficiale existente în evidențele instituției.

În acest context, I.S.J. Hunedoara a întreprins verificări în aplicațiile oficiale EDUSAL și SIIIR, a analizat situațiile gestionate de Comisia județeană de mobilitate și a solicitat clarificări atât organizației sindicale, cât și conducerilor unităților de învățământ din județ.

Prezentăm, spre exemplificare, câteva dintre situațiile în care informațiile prezentate de S.I.P. Județul Hunedoara, diferă de datele din aplicațiile oficiale, EDUSAL și SIIIR privind personalul angajat în toate unitățile de învățământ de stat, rețeaua școlară de la nivelul județului Hunedoara, privind numărul de formațiuni de studiu, numărul preșcolarilor și elevilor:

1. Numărul cadrelor didactice titulare din mediul urban, a căror normă didactică de predare a fost constituită și cu alte discipline decât specializarea/ specializările de bază:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 111;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: 7;

2. Numărul cadrelor didactice titulare din mediul rural, a căror normă didactică de predare a fost constituită și cu alte discipline decât specializarea/ specializările de bază:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 91;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: 9;

3. Numărul cadrelor didactice titulare pentru care completarea normei didactice de predare s-a realizat în altă/alte unitate/unități de învățământ:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 85;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: 15;

4. Numărul cadrelor didactice titulare și suplinitoare care au acceptat diminuarea normei didactice de predare:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 58;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: Nu există astfel de situații, conform datelor din aplicația EDUSAL;

5. Numărul normelor/posturilor (didactic de predare, didactic auxiliare și administrative) diminuate/ desființate la nivelul unității de învățământ:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 813,32;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: 319;

6. Numărul cadrelor didactice titulare care s-au pensionat după data de 1 septembrie 2025:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 22;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: 5;

7. Numărul cadrelor didactice care au demisionat după data 1 septembrie 2025:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 7;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: Nu există înregistrate situații de încetare a contractului individual de muncă după 1 septembrie 2025 pentru nici un angajat din unitate pe funcția de profesor;

8. Numărul cadrelor didactice (titulare sau pensionari) care, după ce au fost încadrate în regim plată cu ora, au renunțat la orele respective:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 8;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara: : Nu au fost comunicate modificări/încetări ale contractelor încheiate în regim de plată cu ora pentru cadre didactice cu statut de titulari/pensionari;

9. Numărul de directori/directori adjuncți care și-au dat demisia sau nu au dorit prelungirea contractului de management după apariția L141/2025:

a. Cifra prezentată de S.I.P. Județul Hunedoara: 3;

b. Cifra oficială – I.S.J. Hunedoara : Nu au fost înregistrate demisii ale directorilor sau directorilor adjuncți, ca efect a aplicării Legii nr.141/2025.

Considerăm oportun să completăm cu următoarele precizări:

Referitor la cadrele didactice titulare din mediul urban, a căror normă didactică de predare a fost constituită și cu alte discipline decât specializarea/specializările de bază, precizăm că acesta nu este un fenomen specific acestui an școlar; anual, cadrele didactice au norma constituită și din a doua specializare înscrisă pe diplomă, sau din specializări obținute prin alte diplome de licență.

Cu privire la cadrele didactice titulare din mediul rural, unde numărul de formațiuni de studiu este redus, în fiecare an școlar este imposibil să se formeze o catedră completă, pentru un cadru didactic, doar dintr-o singură specializare.

În fiecare an școlar, legislația privind mobilitatea personalului didactic conține și precizări referitoare la situațiile de restrângeri de activitate. Acestea nu sunt un fenomen specific anului școlar 2025-2026, ca rezultat al Legii nr. 141/2025.

Anual există cadre didactice care solicită pensionarea după data de 1 septembrie.

Ne exprimăm regretul pentru eventualele confuzii create de informațiile vehiculate de S.I.P. Județul Hunedoara și atragem atenția asupra riscului dezinformării opiniei publice și, mai ales a colegilor noștri, cadre didactice, personal didactic auxiliar și personal administrativ, prin utilizarea de interpretări eronate sau trunchiate.

Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara aplică legislația în vigoare și rămâne deschis dialogului și colaborării cu toți partenerii sociali, însă comunicarea trebuie să se bazeze pe date oficiale, reale, certificate și verificabile, nu pe extrapolări sau interpretări alarmiste.

Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara rămâne deschis colaborării și comunicării responsabile, în interesul sistemului de învățământ și al comunității educaționale.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

Foto: © Tanasin Srijaroensirikul | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Explicații cerute de ISJ Hunedoara după ce sindicatul din județ a publicat date despre efectele Legii Bolojan. Paul Rusu, lider sindical: Este o răzbunare. Datele respective, pe care SIP Hunedoara le-a publicat, au fost obținute de la școli, în baza Legii 544/2001
Efecte ale Legii Bolojan. Peste 580 de posturi didactice au fost desființate în județul Hunedoara, potrivit datelor unui sindicat din Educație / 3 directori din județ și-au dat demisia sau nu au dorit prelungirea contractului de management după apariţia legii
Aproape 60 de profesori din județul Hunedoara au acceptat diminuarea normei didactice de predare și 7 cadre didactice au demisionat, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a Legii Bolojan
Profesorii sunt avertizați să fie sceptici la declarațiile ministrului Daniel David referitoare la faptul că nu se discută despre o nouă majorare a normei didactice de predare. Sindicat din Educație: Ținând însă seama de lipsa de credibilitate a unor astfel de declarații, dovedită în cursul acestui an, ele trebuie receptate cu un grad mare de scepticism


3 comments
  1. Până alaltăieri, ministerul (care primește date de la inspectorate) nu știa câți profesori are (în total), care-s titulari, care-s suplinitori, care-s pensionari (asociați), care-s la PCO, etc.

    Acum inspectoratul zice că ei știu tot.

    Hai s…tir!

  2. Doar 9 profesori din mediul rural si-au completat norma cu ore din alte discipline?

    In tot județul sau o singură localitate???
    :))

    Comunismul și coafarea datelor pare să fie tradiție românească.

    Niciun titular necalificat? (Profesor care predă o disciplină pt care nu are nicio pregătire?)
    Deci in tot județul niciun profesor nu a primit ore pe alte discipline pt care nu are a 2 -a specializare, reconversie?

    Cui folosește această slugărnicie față de Minister?

    Așa am ajuns aici.
    Cu politruci care aplaudă sau ascund efectele nocive ale deciziilor altor politruci.

    Jenant!

    Sindicatul dacă tot s-a apucat de treabă să publice toate răspunsurile oficiale primite din școli pe legea 544.

    Ca ISJ ul să fie penibil pe deplin.

    1. Am parcurs cu atenție „cifrele oficiale” și am ajuns la concluzia că: fie au fost cosmetizate, fie întrebările au fost citite în altă cheie, fie trăim în realități paralele.
      Pe de altă parte, este greu de înțeles înverșunarea conducerii (o parte) I.S.J. Hunedoara și efortul disproporționat de a ne convinge că realitatea este altfel decât o vedem noi.
      Nu mă va convinge nimeni că măsurile luate în acest an școlar (creșterea numărului de copii la clasă, creșterea normei didactice, desființarea unor formațiuni de studiu și a unor școli, creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori, plata cu ora – o batjocură etc.) au ceva comun cu calitatea sau cu reforma.
      S-a invocat austeritatea…
      Cu ce preț?
      Numai pentru educație?
      Austeritate numai pentru cei mulți?
      Cum spuneam mai sus: nu merită efortul…
      S-auzim numai de bine și să avem sănătate și sărbători liniștite!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ludovic Orban, după ce lockdown-ul anunțat de alte state a lăsat școlile neatinse: Nu există un model european. Facem evaluări permanente cu privire la închiderea școlilor când se atinge incidența de 3 la mie

Premierul Ludovic Orban susține că „nu există un model european” de gestionare a școlilor și a educației, în pandemia COVID-19. Întrebat de ce România închide școlile și grădinițele atunci când…
Vezi articolul

Mesajul ministrului Educației, Daniel David, pentru cei care nu vor să meargă la vot: Să se implice pentru viața lor și viitorul copiilor, fiindcă ce se întâmplă le va marca viața. Deciziile politice ajung până în grădiniță, în sens bun

Ministrul Educației Daniel David, a fost întrebat de o jurnalistă cu ce argumente îi poate convinge pe românii care nu vor să meargă la vot în cadrul alegerilor prezidențiale din…
Vezi articolul
Auxiliarele pentru elevi - programul Școala după Școală

Proiectul privind programul Școală după Școală din sectorul 2, pus în dezbatere publică aproape de finalul primului modul de școală, după ce părinții au protestat și au lansat o petiție / Cererea părinților prin care să nu mai contribuie financiar nu a fost luată în seamă

Proiectul care reglementează desfășurarea programului Școală după Școală din sectorul 2 abia a fost pus în dezbatere publică, în aceeași zi în care mai mulți părinți au protestat și au…
Vezi articolul

Doar 17% dintre elevi au apelat la consilierul școlar, deși acesta este prezent în școală, arată un raport privind starea de bine și sănătatea mintală a elevilor de gimnaziu din România / Elevii nu se simt integrați, nu au încredere în ei înșiși sau nu își pot gestiona emoțiile și așteptările legate de performanță

Foarte puțini elevi (17%) s-au adresat unui consilier școlar pentru a discuta individual despre o problemă, potrivit Raportului privind analiza stării de bine și a sănătății mintale a copiilor din…
Vezi articolul

Înscrierea la clasa pregătitoare 2019: Școala de circumscripție trebuie respectată și întreruptă ideea de rezidență la un prieten – Ecaterina Andronescu

„Școala de cartier este școala de cartier, copilul acolo trebuie să meargă, în circumscripția lui de domiciliu”, a declarat ministrul Educației. Ecaterina Andronescu a anunțat, într-o emisiune la Digi 24,…
Vezi articolul