Managerul Institutului Matei Balş: Nu poate exista educaţie fără matematică, fizică, chimie şi biologie / Când biologia şi chimia au devenit facultative la Bacalaureat, avem o problemă majoră. Cu agheasmă nu putem rezolva pandemia

8.328 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Managerul Institutului Matei Balş, Cătălin Apostolescu, a afirmat că nu poate exista educaţie fără matematică, fizică, chimie şi biologie, menţionând că, atunci când biologia şi chimia au devenit facultative la Bacalaureat, avem o problemă majoră. El a precizat că nu putem rezolva pandemia cu agheasmă, relatează News.ro, conform G4Media.ro.

Cătălin Apostolescu a declarat marţi, la Prima News, că nu poate exista educaţie fără matematică, fizică, chimie şi biologie, în contextul în care Edupedu.ro a prezentat recent modificările propuse la planurile-cadru de liceu.

„În ceea ce priveşte educaţia sanitară, educaţia sanitară nu poate fi disociată de restul educaţiei şi trebuie să ne aplecăm foarte serios asupra educaţiei noilor generaţii. Din punctul meu de vedere, nu poate exista educaţie în ziua de astăzi fără matematică, fizică, chimie şi biologie. Sunt cele patru ştiinţe fundamentale care ne ajută să înţelegem ce se întâmplă în jurul lor. Acestea sunt un must.

Eu nu pot să explic unui om cum funcţionează un vaccin, cum sunt receptorii unei celule, dacă el nu are o educaţie elementară de bază. Dacă formaţia lui este pur filologică, nu are cum să înţeleagă, chiar nu are cum. Trebuie puse cărămizile la temelia educaţiei şi în felul acesta vom ajunge să avem şi o educaţie sanitară corespunzătoare”, a declarat managerul Institutului Matei Balş.

Citește mai mult pe G4Media.ro.

Context. Fizica, chimia, biologia și geografia nu mai apar în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectului pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu, document obținut de Edupedu.ro. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.

Mai mult, disciplinele „logică” și „psihologie” nu ar mai fi studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. În documentul obținut de Edupedu.ro, cele două discipline nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane.

De asemenea, o nouă disciplină apare în planurile-cadru pentru liceu, document draft obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre materia „Perspective globale“, pe care toți elevii, indiferent de profil și specializare, cu excepția celor din învățământul teologic, o vor studia dacă nu participă la orele de Religie.

În ceea ce privește elevii de la tehnologic dual, aceștia ar putea să aibă mai puține ore de Matematică în trunchiul comun, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. Făcând o comparație cu învățământul tehnologic actual, pe pot observa mai multe deosebiri. O altă noutate se referă la faptul că fizica, chimia, biologia și geografie sunt eliminate din trunchiul comun al tuturor specializărilor, pentru clasele a XI-a și a XII-a. Modificările vin în contextul reformei curriculare a învățământului secundar superior, prevăzută atât în Legea Educației 1/2011, cât și în noul proiect de lege aflat în dezbaterile din Parlament.

Marți, 9 mai, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările.

Citește și:
Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările
Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om
SURSE Planurile-cadru pentru liceele tehnologice duale. Mai puține ore de Matematică, pentru clasele XI-XII, și fără ore de Fizică, Chimie, Biologie și Geografie în trunchiul comun al tuturor specializărilor – proiect
Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

10 comments
  1. >> Managerul Institutului Matei Balş
    Si opinia lu’ Georgel, manager la spatii verzi? Dar a lu’ Costel manager la brutarie?

  2. Mulțumesc celor două doamne pentru susținere și ca să pun gaz pe foc las un link cu un articol care demonstrează cum a avansat China și va avansa în continuare ca națiune: printr-o politică coerentă în educație de stimulare a excelenței și domeniilor necesare dezvoltării economiei. Ghiciți care sunt acelea! Cele atacate de guvernanții români: științele. Și încă un amănunt, nu sunt profesoară de științe, ci de limbi străine și, zic eu, o patrioată. https://www.libertatea.ro/stiri/china-elimina-specialitatile-universitare-care-nu-contribuie-la-obiectivul-tarii-de-a-deveni-o-putere-globala-in-stiinta-si-tehnologie-4532128

  3. Mă simt datoare să operez o erată la comentariul anterior: în loc de “s-au modificat programa” / “deși subiectele scad au scăzut drastic” se va citi “s-a modificat programa” / “căci subiectele au scăzut drastic”, în loc de “Și că încheiere” va fi “Și ca încheiere”. La “se scot științele din trunchiul comun” schimb cu “se reduc orele de științe din trunchiul comun”. Îmi cer scuze pentru neatenție.

  4. Încă o măsură menită să pună pe butuci învățământul românesc. Acum vreo 2 ani s-au modificat programa la limba română, scoțându-se o parte din sintaxa frazei, iar acum ne mirăm că numărul analfabeților funcționali crește. Sintaxa frazei înseamnă relații logice în text. Cu alte cuvinte, cine face, ce face, de ce face, cu ce scop. Acum se scot științele din trunchiul comun. De ce? Pentru că pun creierul la treabă, pentru că ascut gândirea. Întrebată de un elev impertinent de ce îi trebuie lui integrale, derivate și limite, i-am răspuns că învățământul public prin programa lui este obligat să asigure cunoștințele de bază pentru studiul universitar și că nu este obligatoriu să ia zece pe linie, dar este de bun simț să fie capabil să aplice o formulă și să ia un 6. Ca urmare, științele exacte sunt în programă mai ales pentru aceia care le fac jocurile de pe telefoane, programele de calculatoare, pentru cei care vor fi inginerii, doctorii și profesorii de mâine. Domnilor guvernanți introduceți, gramatica limbii române în liceu, scoateți religia pentru că învățământul este laic, în locul ei mai adăugați o oră de fizică și chimie pentru că binele națiunii nu se face cu rugăciuni. Pentru aceasta este biserica și slujba de duminică. Nu am făcut religie în școală, dar nu înseamnă că nu sunt o persoană cu frica lui Dumnezeu. Degeaba predăm principiile creștine dacă le dăm nas elevilor și părinților, needucați la rândul lor, îi lăsăm să dicteze ce se face în școli și să ni se suie în cap. Ar trebui dat ceasul înapoi să se revină la școala de dinainte de 1989. Eficiența sistemului educațional se vede în rezultate, cu fiecare an mai slabe, deși subiectele scad au scăzut drastic în dificultate ca să se ascundă incompetența. Dacă îndrăzniți să faceți o analiză obiectivă veți fi nevoiți să recunoașteți că toate guvernările de la 1989 până azi sunt repetente deja la capitolul învățământ competitiv, lucru care se vede de altfel chiar în discursurile nu rareori agramate și pline de dovezi ale lipsei de cultură generală servite de guvernanții noștri. Nu ne putem aștepta la măsuri serioase în învățământ de la diletanți care au trecut prin școală ca gâsca prin apă și au învățat să se împopoțoneze cu diplome plagiate. Căci un adevărat profesionist, care a învățat de a albit nu poate să uite cum și-a luat diploma și că știința nu se pogoară din cer precum grația divină (altfel nu s-ar plânge atâția de cât de grea e cartea!). Și că încheiere vă urez tuturor celor care susțineți astfel de măsuri să fiți tratați de doctorii care n-au mai făcut chimia, biologia, fizica pe care ați scos-o din licee, căci facultatea nu poate să îi ia de la 0. Cine crede că știe ce înseamnă învățământ să se ducă la o conferință medicală. Fără bază nu avem specialiști de înaltă clasă.

    1. Un aspect de obiectat: lasă democrația sa fie democrație. Religie nu ti-o “toarnă” nimeni pe gât dacă nu vrei. Religia se studiază de ani de zile la cerere. Nu vrei sa o studiezi, nu o studiezi si gata. Ceea ce ceri tu este comunism. Pentru ca doar pe timpul comunismului nu se studia religia in scoli.

      Mai mult de cât atât, scoala a luat fiinta in sânul Bisericii. Biserica întotdeauna a provocat știința ca pe ceva lăsat de Dumnezeu in slujba omului si chiar a promovat descoperirile științifice. Dar ai nevoie de Hristos, in primul rând, ca sa învingi o boala, întrucât exista studii științifice care atesta, de pilda, puterea vindecătoare a Tainei Sfintei Împărtășanii sau puterea tămăduitoare a Aghiazmei Mari in vindecarea a orice boala. Depinde si de cât de mult vrea sa se vindece pacientul…

      1. Cum spuneam la biserică, nu la școală. Și nu mi-e rușine că am ieșit de pe băncile învățământului comunist. Compară în privința rezultatelor cele două sisteme și ajung să fiu chiar mândră.

      2. D-le, lasă religia pentru biserică. Cine dorește religie, are liber oricând acolo, în lăcașul lui Dumnezeu. Țara este laică.

        Da, pentru o Istorie a Religiilor. Da, pentru o solicitare anuală de înscriere, cu acordul elevului cel puțin la liceu (părinții nu întreabă pe nimeni, singura idee e să nu stea singur pe afară, dacă nu participă la ora de religie.)

        Nu, pentru îndoctrinare mascată. Nu, pentru note facile, fără niciun impact în viață. Vreți să spuneți că un elev n-are nevoie să știe prea multe despre fenomenele naturii, pentru că puterea e oricum la Dumnezeu?! Foarte bine atunci. Poate că nici nu e nevoie de atâta discuție (13 ani de religie?!) ca să afle copilul despre Dumnezeu, îl duc părinții direct la biserică dacă li se pare atât de important.

      3. Ai uitat ca Sfânta Biserica a prigonit savanții , ai uitat de Giordano Bruno care a fost ars pe rug pentru ca biserica dorea pământul plat?
        Și poate nu ai observat ca elevii nu mai pot scapa de religie pentru ca sunt obligat sa studieze o alta materie “ la fel de atractiva”.

        1. Bunicii si parintii nostri nu cunosteau nici matematica, nici chimie, nici limbi straine si au educat, in mare parte, frumos.
          Asa ca educatia vine din familie, la care contribuie scoala, societatea si religia. Nu se exclud.

      4. Ora de religie nu are nicio legătură cu credința. Majoritatea celor care predau religia sunt doamnele preotese . Pe lângă faptul că sunt foarte slab pregătite, (absolvente de tot felul de institute) mai spun și prostii la oră (că te bate Domnul dacă lucrezi in zi de sărbătoare, că diavolul vine prin cablu prin canalul Cartoon Network….). La ora de religie se discută despre ce vrea profesorul, se colorează fișe cu sfinți sau se vizionează filme (n-au nicio treabă cu vreo programă). Când este vorba de evaluare, la final de semestru (acum de an), se dau note de 10 pe verticală la toți elevii (de multe ori primesc note chiar elevii care nu fac religie sau aparțin altor culte). Un profesor care își predă materia și care evaluează corect elevii e platit la fel ca și unul care “taie frunze la câini” . Oare e echitate între profesori?
        Ora de religie nu poate fi asigurată pentru toate cultele. Oare nu e discriminare?
        Lumea se schimbă. Nu ne putem raporta mereu la perioada când școala se făcea în biserică cu preotul, când învățații satului erau popa și învățătorul.
        Este o oră după care elevul nu se alege cu nimic și care aglomerează programul (și așa încărcat ) a unui elev.
        De teama BOR, niciunul care are putere de decizie nu va scoate această oră din programă (e nevoie de voturi, iar BOR e o mare putere)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Explicația Ligiei Deca despre ce a vrut să spună când a declarat „Chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are șansa din nou să concureze pe baza repartizării computerizate”

Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat ce a vrut să spună în briefingul de presă de joi, de la Guvern, când a făcut o afirmație care poate produce confuzie, legată…
Vezi articolul