Memorandumul privind majorările salariale acordate personalului din Educație prin noua Lege a salarizării se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Ieri, Guvernul a anunțat miercuri la prânz că va adopta joi un memorandum pentru creșterile salariale din Educație. Joi, 8 iunie, este a unsprezecea zi de grevă generală în școli, protestul de muncă fiind declanșat pe 22 mai, zilele de 1-2 iunie și 5 iunie fiind zile libere legale în sectorul public.
Redăm principalele declarații ale premierului Ciucă (declarațiile integrale, mai jos):
„Înțelegem foarte bine că în ultimii 30 de ani s-au acumulat o seamă întreagă de neajunsuri.
De aceea, în demersurile asumate politic, prin România Educată și pachetul de legi ale educației, am căutat să dăm încredere că educația și sănătatea sunt priorități.
Tot ceea ce am discutat și ne-am asumat în întâlnirile cu liderii de sindicat s-a concretizat într-o serie de documente care au reglementat solicitările salariale și investițiile în educație, cât și investiții în tot ceea ce înseamnă întregul proces tehnic de derulare a educației.
Am adoptat OUG în ședinta de guvern anterioară. Am înțeles, de asemenea, și suspiciunea care – încă o dată, de-a lungul timpului, s-a acumulat și e îndreptățită. Dar au avut un partener cât se poate de onest și de angajat să rezolve aceste probleme. Împreună cu președintele Camerei Deputaților și cu miniștrii de linie, am adoptat aceste măsuri.
De aceea, astăzi, tocmai pentru a oferi garanții suplimentare, vom aproba un memorandum în cadrul unei declarații pe care o vom aproba în Guvern și publica în Monitorul Oficial, cu elementele de referință legate de prevederile salariale pentru debutanții în educație, în grila de salarizare specifică noii legi a salarizării, precum și celelalte măsuri prevăzute în interiorul Memorandumului privind investițiile în infrastructura de învățământ.
Împreună cu dl Ciolacu să ne asumăm în cele două partide să semnăm un angajament politic, tocmai pentru a oferi acele garanții prin care să determinăm educatorii, profesorii, toți cei care lucrează în învățământ să reia activitățile de învățământ și să finalizeze anul școlar.
E vorba despre impactul și consecințele acestor decizii asupra a milioane de copii, a milioane de părinți și cel mai important asupra a sute de mii de copii care urmează să susțină EN și Bacalaureatul.
Toate aceste chestiuni sunt convins că dascălii noștri le înțeleg și de asemenea că înțeleg apelul la rațiune și încredere pe care îl fac de la masa guvernului.
Reiterez încă o dată, educația și sănătatea sunt priorități ale actualei coaliții de guvernare, priorități în programul de guvernare, în discuțiile pe care le-am avut cu toții (..) cu toții susținem procesul acesta de modernizare a educației.
Astăzi aprobăm această decizie de politici publice, aprobăm acest memorandum, sunt convins că, o dată ce va fi publicat în MO, dascălii vor înțelege seriozitatea angajamentului nostru și vor lua decizia de a reveni la catedră.
În sănătate- OUG pentru ca echilibrele din Legea 153 a salarizării să fie rezolvate.
Pe baza discuțiilor care au loc la Ministerul Muncii să finalizăm proiectul noii legi a salarizării, să fie aprobată în toamnă și să intre în vigoare în 2024.
Aprobăm această OUG prin care vom face în așa fel încât toate categoriile profesionale să beneficieze de închiderea prevederilor din Legea 153.
Ligia Deca: Noi încă de la începutul săptămânii am organizat întâlniri cu inspectorii la nivel județean pentru a organiza program de recuperare. În așa fel încât să poată fi recuperate zilele în care nu au lucrat cei care au fost în mișcarea de protest.
Toată lumea își dorește să se reia activitatea. Am modificat ROFUIP în așa încât să se poată încheia situația școlară cu mai puține note”
Declarațiile integrale ale premierului Nicolae Ciucă și ale ministrului Educației, Ligia Deca, în deschiderea ședinței de guvern din 8 iunie – sursa:
Nicolae Ciucă:
“Bună ziua! Astăzi o să avem o serie de decizii care vizează soluționarea problemelor sociale care au generat deja o serie de probleme în ceea ce privește desfășurarea și finalizarea anului de învățământ. Am căutat ca prin menținerea dialogului să găsim soluțiile pe care ni le putem permite, astfel încât pe bază de rațiune și soluții comune să putem să acoperim și să rezolvăm solicitările care au reieșit în urma dialogului pe care l-am avut cu liderii sindicatelor din educație. Este absolut necesar ca împreună, fac apel din nou la educatori, învățători, profesori, la toți cei care își desfășoară activitatea în instituțiile de învățământ, la nivelul Ministerului Educației și nu numai, să înțeleagă mesajul exact așa cum l-am transmis de fiecare dată cât se poate de onest și real. Înțelegem foarte bine că de-a lungul ultimilor 30 de ani s-au acumulat o serie întreagă de neajunsuri, neajunsuri care au impactat asupra sistemului de educație și asupra procesului de educație. Tocmai de aceea, în demersurile care au fost asumate politic, atât prin proiectul “România educată”, cât și prin pachetul de legi ale educației, am căutat să dăm încredere că educația și sănătatea sunt priorități pentru coaliția de guvernare, sunt priorități în cadrul Programului de guvernare. Tot ceea ce am discutat și ne-am asumat în întâlnirile pe care le-am avut cu liderii de sindicat a fost concretizat într-o serie de documente care au reglementat solicitările atât cele salariale, cât și cele care vizează investițiile în educație, în îmbunătățirea infrastructurii din sistemul de educație și în tot ceea ce înseamnă întregul proces tehnic de derulare a educației. Am elaborat ordonanța de urgență în ședința de guvern anterioară. Am convenit că există în continuare solicitări care trebuie să dea încredere tuturor celor care lucrează în educație că aceste măsuri vor fi concretizate. Am înțeles, de asemenea, și această suspiciune care, încă o dată, de-a lungul timpului s-a acumulat și este îndreptățită, dar în momentul de față au avut un partener cât se poate de onest și cât se poate de angajat în a rezolva aceste probleme. Împreună cu președintele Camerei Deputaților, pentru că am vrut să punem laolaltă atât Executivul, cât și legislativul; împreună cu miniștrii de linie, am adoptat aceste măsuri și vom continua să le susținem și să vorbim despre ele și să le materializăm în aceste documente pe care le-au solicitat reprezentanții personalului din educație. De aceea, astăzi, tocmai pentru a oferi garanții suplimentare față de concretizarea măsurilor pe care le-am adoptat, vom aproba un memorandum în cadrul unei declarații pe care o vom aproba în Guvern și publica în Monitorul Oficial exact cu elementele de referință legate de prevederile salariale pentru debutanții din educație în grila de salarizare specifică noii legi a salarizării şi, desigur, celelalte măsuri care au fost prevăzute în interiorul memorandumului în ceea ce privește investițiile în infrastructura din instituțiile de învățământ. Sunt asumări politice, am stabilit, de asemenea, cu domnul Marcel Ciolacu să ne asumăm împreună, ca lideri ai celor două partide, PNL și PSD, să semnăm un angajament politic tocmai pentru a oferi acele garanții prin care, în final, să determinăm educatorii, învățătorii, profesorii, toți cei care lucrează în învățământ să reia procesul de învățământ şi să finalizeze anul școlar. Nu este vorba doar de relația dintre membrii sindicatelor și guvern, ci este vorba de impactul și consecințele acestor decizii asupra a milioane de copii, părinți şi, cel mai important, asupra sute de mii de copii care urmează să susțină Evaluarea Națională și Bacalaureatul. Toate aceste chestiuni sunt convins că dascălii noștri le înțeleg şi înțeleg, de asemenea, apelul la încredere și rațiune pe care îl fac de la masa guvernului pentru a înceta această grevă și a putea să închidem anul de învățământ, concretizând tot ceea ce am discutat în documente oficiale, care sunt absolut angajante pentru Guvernul României și în respectarea angajamentelor pe care le avem față de sistemul de educație. Reiterez, educația și sănătatea sunt priorități ale actualei coaliții de guvernare, sunt priorități în Programul de guvernare. Din discuțiile pe care le-am avut, nu doar cu reprezentanții sistemului de educație, ci cu întreg mediul asociativ, cu toți cei cu care am derulat activitățile premergătoare aprobării legilor educației, fie că vorbim de mediul de afaceri, fie că vorbim de organizațiile neguvernamentale, cu toții susținem procesul acesta de transformare și modernizare a educației, pentru că este singura modalitate prin care într-adevăr putem să asigurăm viitorul copiilor noștri și viitorul acestei țări. Ca atare, încă o dată, astăzi aprobăm această decizie de politici publice, aprobăm acest memorandum și sunt convins că, odată ce va fi publicat în Monitorul Oficial, dascălii noștri vor înțelege seriozitatea angajamentului nostru și vor lua decizia de a reveni la catedră.”
Ligia Deca:
“Pe lângă măsurile concrete luate deja prin intermediul celor două ordonanțe de urgență din ultimele săptămâni, precum și prin declarația cu anexă memorandumul de astăzi, noi am continuat discuțiile pe contractul colectiv de muncă și, așa cum s-a văzut și în comunicatul federațiilor sindicale, sunt o serie de măsuri menite să sprijine pe viitor întreg personalul din învățământ. De asemenea, noi, încă de la începutul săptămânii am organizat întâlniri împreună cu inspectorii școlari de la nivel județean, care, la rândul lor, organizează întâlniri cu directorii școlilor, pentru a organiza un program de recuperare, în așa fel încât cadrele didactice și personalul care revin în unitățile de învățământ să aibă posibilitatea să recupereze aceste zile în care nu au lucrat pentru că au fost în mișcarea aceasta de protest. Există toate premisele și toată disponibilitatea pentru a putea recupera, până la finele anului școlar, și noi avem toată disponibilitatea în a găsi cele mai bune soluții. Oricum, la nivelul unităților de învățământ toată lumea își dorește să se reia activitatea, pentru a se putea încheia situația școlară și a putea să susținem examenele naționale. Mai mult decât atât, am ușurat acest proces de închidere a situațiilor școlare, și anume, am modificat regulamentul de organizare internă și de funcționare în sistemul de învățământ în așa fel încât să se poată închide situația școlară de către cadrele didactice – subliniez – cu mai puține note, deci, să nu mergem pe numărul de note care ar fi fost necesar dacă am fi avut un an fără întreruperi, ci să putem să facilităm încheierea situațiilor școlare în interesul elevilor. Vă mulțumesc frumos!”
—————-
Memorandumul este inițiat de Ligia Deca, ministrul Educației, avizat de Marius Budăi (PSD) ministrul Muncii și de Adrian Câciu (PSD) ministrul Finanțelor.
Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, George Purcaru, a declarat ieri, la Digi24, că „dacă nu vom avea în Monitorul Oficial specificat ce am cerut noi, lucrurile nu vor sta așa cum își doresc guvernanții, ci așa cum își doresc oamenii”.
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat că nu a fost niciun acord politic încheiat între membrii Coaliției de Guvernare, în privința adoptării memorandumului pentru salarizarea profesorilor: „Nu e un acord politic, e un angajament al meu și al domnului prim-ministru Nicolae Ciucă, a celor două mari partide care ne-am asumat în acest moment această această discuție, până la urmă, această grevă”
Memorandumul este un act intern al Guvernului, fără nicio valoare sau impact pentru populație, iar în ultimii ani mai multe astfel de acte au fost încălcate de instituția care le-a adoptat. Acesta nu se publică în Monitorul Oficial, potrivit Regulamentului din 10 mai 2009:
Articolul 10 – „(1) Memorandumul este instrumentul prin care se supune spre aprobare inițierea negocierii și/sau semnarea unui tratat internațional, respectiv suspendarea aplicării unui tratat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 590/2003.
(2) Memorandumul poate fi elaborat și în cazul în care este necesară o decizie a Guvernului într-o anumită problematică. Memorandumul va fi avizat de instituțiile implicate și va cuprinde descrierea respectivei probleme și propuneri pentru rezolvarea acesteia.
(3) Memorandumul este un act intern al Guvernului, care nu se publică în Monitorul Oficial al României”, prevede regulamentul citat mai sus.
Sindicatele au cerut în permanență prevederi clare în ordonanțe de urgență sau în proiecte de legi, care să garanteze creșterile cerute. În toate discuțiile de până la acest moment, reprezentanții profesorilor au respins orice memorandum propus.
Memorandumul poate fi consultat mai jos:
4 comments
Ei și promisiunile,baba și mitraliera
„Dar au avut un partener cât se poate de onest și de angajat să rezolve aceste probleme.” Ăsta minte cum respiră! :)))))))))
Cresteri salariale? Domnu Ciuuca?…… La anu si La mulți ani!!!!!
Memorandumul = hârtie de șters la……..