Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că a fost surprins că „în 2 săptămâni am reorganizat rețeaua școlară”. „Eu, totdeauna, în situații de criză, mă uit și la unele lucruri pozitive pe care le pot folosi”, a mai precizat acesta, în cadrul podcastului Lecția de azi.
- Amintim că procedura cu regulile de comasare a apărut în Monitorul Oficial vineri, 8 august, la ora 15:30. Până luni, 11 august 2025, inspectoratele școlare au fost obligate să trimită la ARACIP și Ministerul Educației lista școlilor care vor fi reorganizate, în baza procedurii de comasare a unităților de învățământ cu mai puțin de 500 de elevi. Deciziile de aprobare au fost comunicate de ARACIP și Minister până la 25 august.
„Eu, totdeauna, în situații de criză, mă uit și la unele lucruri pozitive pe care le pot folosi. Aceste măsuri fiscal-bugetare au zguduit serios vechile paradigme. Altfel spus, au grăbit lucrurile. De exemplu, comasări – OECD ne spune de ani de zile: aveți un sistem foarte fragmentat, aveți școli cu, nu știu, 15 copii și un director, aveți în mediul rural școli cu 30 de copii, dar, fiindcă au trei structuri, există câte 7, nu știu, 10 și 13 copii în cele trei structuri. Nu sunt lucruri în regulă”, a spus Daniel David.
Ministrul Educației și Cercetării a menționat că au fost făcute comasările pe repede înainte, „dar oricum ar fi trebuit făcute”:
„Sigur că aceste comasări s-au făcut pe repede înainte, din iulie până în septembrie, dar oricum ar fi trebuit făcute. Acum, odată ce sunt făcute, ne uităm, pentru că suntem în faza de reorganizare a rețelei școlare, unde lucrurile merg bine o să le păstrăm. Unde mișcarea pe repede înainte nu a dus la ceva care să fie în regulă, o să schimbăm acest lucru. Am vrut să vă dau un exemplu în care măsurile fiscal-bugetare, într-un fel, te-au forțat să zgudui, ca să spun, vechile paradigme sau limitele pentru clase.”
Moderatoare: Cu impact brutal, cum spuneam, în multe cazuri. Bine, nici nu avea cum să fie altfel.
Daniel David: Iarăși folosim, nu vreau să spun direct.
Moderatoare: Vă rog.
Daniel David: Folosim cuvintele dure. De ce spuneți că impactul a fost atât de brutal? Eu am rămas surprins că în 2 săptămâni am reorganizat rețeaua școlară.
Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a vorbit despre efectele Legii Bolojan asupra profesorilor. „Mulți dintre noi nu am avut concediu în această vară sau am beneficiat de 2-3 zile de concediu, pentru că am participat la reîncadrări, încadrări, mișcare de personal, goană după completarea normei didactice”, a precizat liderul de sindicat. Declarațiile au fost făcute marți, 14 octombrie, la prezentarea Raportului privind starea Învățământului din Municipiul București pe anul 2024-2025.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au transmis pe 30 septembrie 2025 o adresă oficială către Ministerul Educației și Cercetării prin care solicită să fie comunicate toate ordinele de ministru privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, emise în baza O.M.E.C. nr. 5197/2025.
Pe 16 septembrie, Edupedu.ro a relatat că, la 8 zile de la începerea cursurilor și la 16 zile de la debutul anului școlar, aproximativ 800 de unități școlare aflate în reorganizare – dintre care circa 500 și-au pierdut personalitatea juridică, potrivit ministrului Daniel David – funcționau în afara cadrului legal complet pentru noua lor configurație. Motivul: niciun ordin de ministru nu fusese publicat pentru aprobarea reorganizărilor, deși legislația cere expres acest lucru.
Pe 26 septembrie, Edupedu.ro a arătat într-o analiză cum premierul Ilie Bolojan declara că reorganizarea nu a produs efecte majore în mediul rural, unde „practic nu au fost comasate școlile”. În schimb, ministrul Educației, Daniel David, a invocat recomandări ale OCDE privind fragmentarea rețelei școlare. Analizele recente ale OCDE arată însă că organizația cerea o strategie națională, criterii clare și consultare cu comunitățile, subliniind că reorganizarea nu trebuie să aibă ca scop economiile bugetare – exact contrariul a ceea ce a produs Legea Bolojan. Detalii aici
Pe 29 septembrie, Daniel David a afirmat la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, unde este rector autosuspendat, că „singurul efect” al comasărilor a fost dispariția unor poziții de director. „În aceste comasări, în ciuda discuțiilor din spațiu public, copiii n-au fost mutați din locul în care învață, oamenii n-au fost dați afară, au rămas tot acolo unde au fost, doar că și-au pierdut personalitatea juridică, devenind structuri într-o altă personalitate juridică. Singura poziție pierdută a fost cea de director, atât”, a spus acesta. În același timp, într-un raport publicat pe blogul propriu, ministrul vorbea despre „ordonarea” rețelei școlare, fără a menționa lipsa ordinelor de ministru care conferă legalitate noilor structuri – detalii aici
- Vezi și lista școlilor comasate pe repede înainte, pe baza Legii Bolojan – ARACIP a votat, în câteva zile, listele de la inspectoratele școlare, la ordinul ministerului.
Comasarea școlilor
O procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.
Cătălina Olaru, directoarea Școlii Gimnazială Uruguay, a declarat, în legătură cu comasarea unităților de învățământ, că „nu se face nicio economie”. „Școlile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.
- Unele comunități locale, precum Liceul Tehnologic din Țăndărei, s-au opus public comasării, avertizând că în zonă nu ar mai exista unități de profil. La fel și Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
9 comments
așa..că ori nu ai fost acolo, ori nu ai înțeles nimic din toată emoția aia, .. pentru că dacă ai fi înțeles cât de cât, cat de cat ceva nu puteai sa dai pe tava rușilor toți oamenii care au sperat că va fi vreodată în tara asta dreptate.
o sa ți le scriem toți curând, toate gândurile astea, direct, foarte direct,
„umblătorule”…îți spune un om care plângea pe strazile Clujului in 1996..da, am fost acolo, am trăit, am iubit , am sperat…am sperat că vom trăit într-o lume normală..dar voi toți sunteți niște vânduți,
așa că „umbla” cat mai vrei, până nu vei mai putea umbla..o sa vina și vremea aia..și îți vei da seama de râul făcut.
și nimeni nu te va putea ierta vreodată pentru acest RĂU.
In doau saptamani DD a facut praf invatamantul romanesc si i-a dat lovitura de gratie!
În copilărie, mama le spunea copiilor mici că, dacă se înmulțesc, păduchii pot forma o frânghie cu care îl trag pe copil la râu, să îi spele rușinea. Cam la fel se întâmplă când alegerile sunt fraudate, când guvernarea este exercitată ilegitim, când oameni nevotați acționează samavolnic, imaginându-se populari și reprezentativi. Regimul hibrid își arată punctele tari, rușinea trebuie spălată. Urmează dușul rece.
Puteti contoriza de cate ori acest sinistru a mentionat cuvantul paradigmă ?
Ne bucuram pt domnia sa ( cam lungă) ca a descoperit acest cuvant. Dar folosirea lui repetata nu-l transforma intr-un Papapievici!
Impostor. Isi joaca rolul de mare manager dar si de mare intelectual.
Zero caracter.
De luni de zile aștept un răspuns. Câți profesori nu mai au loc de muncă începând cu septembrie 2025?
Asta-i dus cu pluta. Rau.
Baga la inaintare rapoarte OECD irelevante, dar le ignora complet pe cele care spun ca avem finantarea cea mai slaba din zona. Atat in ceea ce priveste educatia, cat si in ceea ce priveste cercetarea.
Probabil ca ar trebui sa i se ridice statuie pentru ca a reusit sa taie din bugetul insuficient al educatiei si cercetarii. Dar, cu siguranta, si-a asigurat LUI si consoartei niste banuti de buzunar. Si altor genii de prin PNL. Printr-un fals proces de evaluare al centrelor de excelenta, si ignorarea completa a regulilor competitiei, in cazul propriului proiect.
Daca tot a fost asa operativ si performant dl. ministru Daniel David, si desi a sacrificat concediile profesorilor si bursele olimpicilor, a reusit sa faca reduceri de cheltuieli si reorganizarea sistemului in 2 saptamani, ii recomand sa ia o pauza din ministerul educatiei si sa treaca , pe rand, si pe la celelate ministere sa faca curatenie, reorganizare si reduceri de cheltuieli. Poate reuseste sa faca si acolo ce altii se chinuie de cateva luni sa faca.
cea mai buna gluma!